Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom jeg binder renta i lånekassen nå, er det mulig å oppheve denne avtalen før bindingstiden har gått ut?

La oss si jeg binder i 10 år, men om 5 år ser jeg at det er frytelig dumt, ikke bare litt dumt slik det er å ha fast rente, vil jeg da kunne bryte avtalen?

(vet at det er dyrere å ha fast rente enn flytende, men man får tross alt en forutsigbarhet i utgiftene).

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og, dersom jeg binder og avbryter, er det mulig å binde igjen etter det?

AnonymBruker
Skrevet

Og, dersom jeg binder og avbryter, er det mulig å binde igjen etter det?

Hele dealen med å binde renta er jo at det kan slå begge veier. Det ville vært et dårlig trekk av bankene å tilby bindingsrente når man bare kunne si opp avtalen dersom den skulle gå ned.

• Liker 4
Skrevet

Hele dealen med å binde renta er jo at det kan slå begge veier. Det ville vært et dårlig trekk av bankene å tilby bindingsrente når man bare kunne si opp avtalen dersom den skulle gå ned.

Joda, man kan bryte avtalen. Men det kan fort koste deg dyrt.

• Liker 1
Skrevet

Du har jo avtalt at du skal betale et visst beløp i renter over en periode på x antall år, og de pengene må du uansett ut med, så vidt jeg har forstått det

AnonymBruker
Skrevet

Joda, man kan bryte avtalen. Men det kan fort koste deg dyrt.

Du har jo avtalt at du skal betale et visst beløp i renter over en periode på x antall år, og de pengene må du uansett ut med, så vidt jeg har forstått det

Tapper: hvorfor vil det koste meg dyrt?

-hild: hvis jeg binder i 10 år og sier opp etter 1 år, må jeg da betale de rentene jeg egentlig skulle ha betalt for de resterende 9 årene!?!?

Når man refinansierer i banken må man jo ikke det.

Renta er visst rekordlav, jeg vet bare ikke hva som lønner seg nå. Binde i 3, 5 eller 10 år....

Skrevet (endret)

Tapper: hvorfor vil det koste meg dyrt?

-hild: hvis jeg binder i 10 år og sier opp etter 1 år, må jeg da betale de rentene jeg egentlig skulle ha betalt for de resterende 9 årene!?!?

Når man refinansierer i banken må man jo ikke det.

Renta er visst rekordlav, jeg vet bare ikke hva som lønner seg nå. Binde i 3, 5 eller 10 år....

Overkurs og underkurs

Endret av Tapper
  • Liker 1
Skrevet

et familiemedlem av meg jobber som rådgiver i sparebank 1 og frarådet meg å binde meg til fast rente... i lengden er det vist ikke lønnsomt, hvis den plutselig skulle gå opp

AnonymBruker
Skrevet

et familiemedlem av meg jobber som rådgiver i sparebank 1 og frarådet meg å binde meg til fast rente... i lengden er det vist ikke lønnsomt, hvis den plutselig skulle gå opp

Men det er det jeg ikke skjønner. Fast rente betyr vel at den er FAST? At man binder seg til en rente som ligger over dagens flytende rente (bankens sikkerhet) men i gjengjeld får fast utgifter forbundet med nedbetalingen av lånet i de x-antall årene man binder renta for.

Har jeg misforstått?

AnonymBruker
Skrevet

Aha! Nyttig lenke! Takk!

Men dette gjelder bare hvis jeg vil nedbetale mer på lånet enn jeg har avtale om å gjøre, sant?

Hvis jeg vil binde renten og ønsker å betale faste avdrag uten å betale noe ekstra, så kan jeg se bort i fra dette?

Skrevet

Jeg lurer også på dette her, og håper inderlig noen kan svare. Nå har jeg lest den lenken om underkurs/overkurs, i tillegg til denne informasjonen fra Lånekassen.

Har jeg forstått det riktig, om at så lenge jeg betaler nøyaktig beløp når fastrenten er lavere enn den som gjelder for min avtale, og sparer opp all ekstra innbetaling til de periodene hvor fastrenten er høyere, så vil jeg ihvertfall ikke tape noe særlig på å ha fastrente, kanskje til og med spare noe?

Håper noen vet, ikke lenge til fristen går ut nå. :skravle:

Skrevet

Det stemmer at fastrente betyr at da betaler man et fast beløp hele perioden en har bindt seg for. Så lenge en ønsker stabilitet, så er dette en flott løsning. Det som kan skje er at en betaler mer i rente enn det man ville gjort dersom en har flytende rente. Men det er ikke alltid så lett å spå på forhånd. Det som kan være verdt å tenke på er at når bankene tilbyr lav fastrente, så er det jo nettopp fordi de har vurdert fremtiden dithen at renten vil holde seg lav. :)

Når er derimot ønsker å betale mer, eller si opp avtalen, det er da man må beregne overkurs/underkurs. Og det stemmer som Zinnia sier, at det vil lønne seg å vente med ekstra innbetaling til dagens rentenivå er høyere enn fastrenten en har bindt seg til. Da vil man betale ned mer på lånet enn det beløpet man setter inn. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer at fastrente betyr at da betaler man et fast beløp hele perioden en har bindt seg for. Så lenge en ønsker stabilitet, så er dette en flott løsning. Det som kan skje er at en betaler mer i rente enn det man ville gjort dersom en har flytende rente. Men det er ikke alltid så lett å spå på forhånd. Det som kan være verdt å tenke på er at når bankene tilbyr lav fastrente, så er det jo nettopp fordi de har vurdert fremtiden dithen at renten vil holde seg lav. :)

Når er derimot ønsker å betale mer, eller si opp avtalen, det er da man må beregne overkurs/underkurs. Og det stemmer som Zinnia sier, at det vil lønne seg å vente med ekstra innbetaling til dagens rentenivå er høyere enn fastrenten en har bindt seg til. Da vil man betale ned mer på lånet enn det beløpet man setter inn. :)

Ok, så dersom jeg sier opp avtalen før tiden på den bundne renta har gått ut, så må jeg betale tilbake det banken eventuelt taper i renter for tiden som er igjen av avtalen?

For å ta eksemplet en gang til, med overdrivelse for å gjøre saken klar; hvis jeg binder i 10 år og sier opp avtalen etter 1 år, så må jeg betale et veldig stort mellomlegg dersom fastrenta ligger høyere enn den flytende? Har jo 350.000,- i lån i lånekassa, så å "straffe"-betale (la oss si 1 %) mer i rente for 9 år blir jo... ekstremt mye!?

Har alltid hørt at folk sier man burde binde binde binde, men dette har jeg faktisk aldri hørt om. Men jeg vet at når noe ser for godt ut til å være sant.., så...

Skrevet (endret)

For å ta eksemplet en gang til, med overdrivelse for å gjøre saken klar; hvis jeg binder i 10 år og sier opp avtalen etter 1 år, så må jeg betale et veldig stort mellomlegg dersom fastrenta ligger høyere enn den flytende? Har jo 350.000,- i lån i lånekassa, så å "straffe"-betale (la oss si 1 %) mer i rente for 9 år blir jo... ekstremt mye!?

Dersom du tror du vil ønske å bryte avtalen, så bør du ikke binde i utgangspunktet.

Endret av thora
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...