Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Er det mange her som har lykkes med IVF på første forsøk eller måtte dere ha flere før det gikk i orden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tre forsøk bak meg, uten resultater.

Sannsynligheten for å bli gravid på IVF er 60%. 30% blir gravid på første, 20% på andre 10% på siste.

Skrevet

Vi måtte ha fire for å bli gravid forrige gang. Altså, to uttak og to frys.

Andre gangen satt det på første forsøk, med de samme nedfryste eggene datteren vår kom fra. :hjerte:

Skrevet

Fikk barn nr 1 etter ett forsøk.

Barn nr 2 kom etter to vanlige forsøk og to fryseforsøk.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde to ordinære forsøk, ett frys også det siste ordinære, på det siste ble jeg gravid.

AnonymBruker
Skrevet

Min venninne ble gravid nå etter første IVF-forsøk:)

Skrevet

Jeg hadde fire innsetinger før vi lyktes å komme så langt vi er nå (jeg er 36 uker i dag) Ett uttak, og tre fryseforsøk :) Jeg har ei kollega og ei venninne der det klaffet på første forsøk og deres barn er nå halvannet og to :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre forsøk bak meg, uten resultater.

Sannsynligheten for å bli gravid på IVF er 60%. 30% blir gravid på første, 20% på andre 10% på siste.

Du kan da ikke plusse sammen prosenter på den måten. Og gjør du det ender du opp med at rett under 50% blir gravide på 3 forsøk. Prosent fungere ikke ved å legge samme!

De sier dessuten det er ca 70% på 3 forsøk dersom man er under 35.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du kan da ikke plusse sammen prosenter på den måten. Og gjør du det ender du opp med at rett under 50% blir gravide på 3 forsøk. Prosent fungere ikke ved å legge samme!

De sier dessuten det er ca 70% på 3 forsøk dersom man er under 35.

Jeg trur du missforstår det jeg skriver, så her forstår jeg ikke hva du vil frem til. 60% av alle som prøver prøverør blir gravide. 30% av alle som prøver prøverør blir gravide på første forsøk, 20% av alle som prøver prøverør blir gravide på andre forsøk, 10% av alle som prøver prøverør blir gravide på tredje forsøk. 30+20+10 = 60. Hva blir feil med dette? Kanskje det er enklere om jeg skriver 6 av 10, 3 av 10, 2 av 10 og 1 av 10? Da er det lettere å forstå adderingen.

Dette er veldig grove tall, og en seriøs klinikk vil aldri gi deg en sjangse for å lykkes. Ulike klinikker opererer med ulike tall, realiteten ligger rett over 60% ett sted jevnt over. Og jeg anga en statestikk for alle som prøver prøverør, ikke for en gitt aldersgruppe. Det er ulike statistikker avhengig av hvilken diagnose du har, som har mye mer å si for alder.

Endret av Athene
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trur du missforstår det jeg skriver, så her forstår jeg ikke hva du vil frem til. 60% av alle som prøver prøverør blir gravide. 30% av alle som prøver prøverør blir gravide på første forsøk, 20% av alle som prøver prøverør blir gravide på andre forsøk, 10% av alle som prøver prøverør blir gravide på tredje forsøk. 30+20+10 = 60. Hva blir feil med dette? Kanskje det er enklere om jeg skriver 6 av 10, 3 av 10, 2 av 10 og 1 av 10? Da er det lettere å forstå adderingen.

Dette er veldig grove tall, og en seriøs klinikk vil aldri gi deg en sjangse for å lykkes. Ulike klinikker opererer med ulike tall, realiteten ligger rett over 60% ett sted jevnt over. Og jeg anga en statestikk for alle som prøver prøverør, ikke for en gitt aldersgruppe. Det er ulike statistikker avhengig av hvilken diagnose du har, som har mye mer å si for alder.

Du regner med et konstant utgangspunkt på antall kvinner, det blir feil.

Eksempel:

100 kvinner tar IVF

Forsøk 1: utgangspunkt 100 kvinner. 30% blir gravide. Det vil si 30 kvinner er gravide, 70 ikke.

Forsøk 2: Utgangspunktet er nå 70 kvinner, 30 er jo gravide. 20% blir gravide. Det er 14 gravide kvinner. 56 kvinner er ikke gravide.

Forsøk 3: utgangspunktet er nå 56 kvinner. 10% gir 5,6 gravide kvinner.

Totalt etter 3 forsøk: 49,6 kvinner er gravide (30+14+5,6) Det er det samme som 49,6%, og ikke 60%.

Som sagt, prosent kan ille legges sammen på måten du gjør.

Porsgrunn gav oss 70%, og jeg vil anse de som seriøse.

AnonymBruker
Skrevet

Du regner med et konstant utgangspunkt på antall kvinner, det blir feil.

Eksempel:

100 kvinner tar IVF

Forsøk 1: utgangspunkt 100 kvinner. 30% blir gravide. Det vil si 30 kvinner er gravide, 70 ikke.

Forsøk 2: Utgangspunktet er nå 70 kvinner, 30 er jo gravide. 20% blir gravide. Det er 14 gravide kvinner. 56 kvinner er ikke gravide.

Forsøk 3: utgangspunktet er nå 56 kvinner. 10% gir 5,6 gravide kvinner.

Totalt etter 3 forsøk: 49,6 kvinner er gravide (30+14+5,6) Det er det samme som 49,6%, og ikke 60%.

Som sagt, prosent kan ille legges sammen på måten du gjør.

Porsgrunn gav oss 70%, og jeg vil anse de som seriøse.

Jeg tror hun mente at 20% av de som prøver prøverør blir gravide etter 2. forsøk, altså blir tallet i forsøk 2 20 gravide kvinner og ikke 14.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror hun mente at 20% av de som prøver prøverør blir gravide etter 2. forsøk, altså blir tallet i forsøk 2 20 gravide kvinner og ikke 14.

Nei, det gjør jo ikke det!

For det er kun 70 av de 100 som prøver å bli gravide i forsøk 2. 30 av de er jo gravide!!!

20% av 70 kvinner 14.

Dere må jo regne med 100 kvinner totalt, ikke legge til 30 ny kvinner, det blir jo om så deres forsøk 1.

Mulig dere ikke kan prosent, men her må dere nesten bare tro på meg.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjør jo ikke det!

For det er kun 70 av de 100 som prøver å bli gravide i forsøk 2. 30 av de er jo gravide!!!

20% av 70 kvinner 14.

Dere må jo regne med 100 kvinner totalt, ikke legge til 30 ny kvinner, det blir jo om så deres forsøk 1.

Mulig dere ikke kan prosent, men her må dere nesten bare tro på meg.

Jeg skal egentlig ikke snakke for Athene, men hvis jeg forstår hva hun mener tenker hun slik:

Vi har 100 kvinner.

30% av disse 100 kvinnene trenger ett forsøk før de blir gravide.

20% av disse 100 kvinnene trenger to forsøk før de blir gravide.

10% av disse 100 kvinnene trenger tre forsøk før de blir gravide.

Da har 60 % blitt gravide totalt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal egentlig ikke snakke for Athene, men hvis jeg forstår hva hun mener tenker hun slik:

Vi har 100 kvinner.

30% av disse 100 kvinnene trenger ett forsøk før de blir gravide.

20% av disse 100 kvinnene trenger to forsøk før de blir gravide.

10% av disse 100 kvinnene trenger tre forsøk før de blir gravide.

Da har 60 % blitt gravide totalt.

Hjelpes...

Vi har totalt 100 kvinner.

Av disse 100 kvinnene blir 30 gravide på forsøk 1. Disse 30 gravide kvinnene prøver IKKE å bli gravide på forsøk to fordi de allerede er gravide etter forsøk 1.

Da har vi 70 kvinner som prøver seg på forsøk 2. Av disse blir 20% gravide. Det er 14 kvinner.

Vi har nå etter 2 forsøk 44 gravide kvinner. (30 på første forsøk og 14 på andre forsøk) Disse 44 kvinnene prøver seg ikke på forsøk tre ettersom de er gravide.

Da har vi 56 kvinner som ikke er gravide og prøver seg på forsøk 3. Av disse 56 kvinnene blir 10% grvide, dette er 5,6 kvinner.

Nå legger vi samme alle gravid kvinner: 30 fra forsøk 1 + 14 fra forsøk 2 og 5,6 fra forsøk 3. Da har vi 49,6 gravide kvinner. Ut fra våre 100 kvinner er da 49,6% gravide!

Dere regner med at det er 100 kvinner i hvert av de tre forsøkene. Men dere må jo trekke fra de som allerede er gravide!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes...

Vi har totalt 100 kvinner.

Av disse 100 kvinnene blir 30 gravide på forsøk 1. Disse 30 gravide kvinnene prøver IKKE å bli gravide på forsøk to fordi de allerede er gravide etter forsøk 1.

Da har vi 70 kvinner som prøver seg på forsøk 2. Av disse blir 20% gravide. Det er 14 kvinner.

Vi har nå etter 2 forsøk 44 gravide kvinner. (30 på første forsøk og 14 på andre forsøk) Disse 44 kvinnene prøver seg ikke på forsøk tre ettersom de er gravide.

Da har vi 56 kvinner som ikke er gravide og prøver seg på forsøk 3. Av disse 56 kvinnene blir 10% grvide, dette er 5,6 kvinner.

Nå legger vi samme alle gravid kvinner: 30 fra forsøk 1 + 14 fra forsøk 2 og 5,6 fra forsøk 3. Da har vi 49,6 gravide kvinner. Ut fra våre 100 kvinner er da 49,6% gravide!

Dere regner med at det er 100 kvinner i hvert av de tre forsøkene. Men dere må jo trekke fra de som allerede er gravide!

Du tar utgangspunkt i at sannsynligheten for å lykkes på forsøk nr. 2 er 20%, jeg tror ikke det var det Athene mente. Slik jeg leser det hun skriver mener hun at av alle som prøver prøverør blir 20% gravide etter 2 forsøk, ikke at 20% av de som gjennomgår forsøk nr. 2 blir gravide.

AnonymBruker
Skrevet

Du tar utgangspunkt i at sannsynligheten for å lykkes på forsøk nr. 2 er 20%, jeg tror ikke det var det Athene mente. Slik jeg leser det hun skriver mener hun at av alle som prøver prøverør blir 20% gravide etter 2 forsøk, ikke at 20% av de som gjennomgår forsøk nr. 2 blir gravide.

Vel det står jo svart på hvit at 20% blir gravide på forsøk 2. Jaja,dere får tro hva dere vil... Jeg kan regne prosent, dere helt klart ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Mmmm, ja det var jo logisk :popcorn:

"av alle som prøver prøverør blir 20% gravide etter 2 forsøk" Det vil si som hun andre her skriver at 20% av de 70 som prøver blir gravide. 14 damer blir gravde etter runde to.

AnonymBruker
Skrevet

Vel det står jo svart på hvit at 20% blir gravide på forsøk 2. Jaja,dere får tro hva dere vil... Jeg kan regne prosent, dere helt klart ikke.

Det står svart på hvitt at av alle som prøver prøverør blir 20% gravide på andre forsøk, ikke 20% av de som ikke ble gravide på første forsøk.

AnonymBruker
Skrevet

Det står svart på hvitt at av alle som prøver prøverør blir 20% gravide på andre forsøk, ikke 20% av de som ikke ble gravide på første forsøk.

Om av alle som prøver blir 20% gravide etter andre forsøk, da hadde vel oddsen vært litt vel dårlig? :gjeiper:

Det Athene skriver er:

Men hjelpes meg, tro nå hva dere vil og regne hvordan dere vil.

Men dersom: "30% blir gravid på første, 20% på andre 10% på siste." tilsvarer dette 49,6% og ikke 60%.

Nå gidder jeg ikke svare mer, har dere ikke skjønt regnestykket ennå og kommer trekkende med de 100 damene i hvert forsøk og glemmer trekke fra de som allerede er gravide vil dere aldri forstå det :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er 20% av de som ikke ble det på første forsøk, hvem er det da??? De som ble gravide på første forsøk prøver seg jo ikke for å bli dobbeltgravid på forsøk to!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...