Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei :hallo:

Jeg har muntlig eksamen i pedagogikk på Tirsdag. Jeg studerer førskolelærer. På muntlig eksamen skal vi presentere en praksisfortelling fra barnehagen og analysere den. Jeg sliter veldig med dette og lurer på om dere kanskje kunne lest gjennom fortellingen min og forklart kort hva fortellingen handler om? :) Har funnet ut at den handler om barns sympati for andre og om omsorg. Men det handler også om mer, men jeg klarer ikke helt å se dette, jeg er ganske fersk på dette med å analysere :sukk: Fokuset ligger på kunnskaps spørsmål, holdningsspørsmål og overføringspørsmål.. Hadde blitt sååå utrolig glad for litt veiledning :happy:

Her kommer fortellingen:

Det er Torsdag formiddag og det er tid for påkledning i Blåbærtoppen barnehage.

De fleste barna har fått på seg klærne og er klare til å gå ut, mange har allerede kommet seg ut og funnet frem syklene. Julie (5:11) er et av de få barna som er igjen i barnehagen. Hun har fått på seg dressen og står og leter etter noe i sekken sin. Den voksne legger merke til at Julie leter etter noe og spør hva hun leter etter. «Lua mi», sier Julie og ser en smule forvirret ut. «Hadde du med deg lua di i dag da?» spør den voksne. «Husker ikke», sier Julie og fortsetter å lete. Den voksne begynner også å lete etter Julies lue, men hun finner den ingen steder. «Jeg tror ikke du hadde med lua di i dag jeg» forteller den voksne. Julie stopper letingen og ser litt lei seg ut. Den voksne forteller at da må hun låne en lue i barnehagen. Dette er Julie svært skeptisk til, men hun blir med bort til lånekassen med klær. Julie og den voksne leter sammen og til slutt finner den voksne frem en stripete lue i fargene rød, blå og grønn. «Her har vi en fin lue, Julie!» sier den voksne oppmuntrende. «Nei!, den var ikke fin» utbryter Julie. De leter litt til men finner ingen andre luer. «Dette er den eneste lua vi har» forklarer den voksne. Julie nekter å ha på seg lua og tripper bort til plassen sin der hun setter seg ned med hendene i kors. Den voksne vet at Julie er veldig bestemt når det gjelder farger på klær, men prøver så godt hun kan å oppmuntre henne til å like lua. Julie vil fortsatt ikke ha den på, hun vil bare ha fargene lilla eller rosa på lua. Den voksne prøver å sette lua på hodet til Julie, men til ingen nytte. Julie kaster lua bortover gulvet så den stanser rett foran føttene på Sara (5:2). Sara har fått med seg hele situasjonen og tusler bort til plassen sin. Hun begynner å lete i sekken sin og finner frem noe. Deretter går Sara bort til Julie, strekker ut hånda, smiler og sier, «du kan få låne ekstra lua mi, den er lilla og rosa». Julie lyser opp, smiler bredt og roper «jaa, den var fin». Så tusler de ut sammen blide og fornøyde.

:helen:

Endret av Tinalf
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

.- Barns medvirkning.

-Personalets syn: tvinge lua på hodet?

- barns omsorg for hverandre

Synes du valgte en vanskelig fortelling å analysere.

Skrevet

Takk for svar :biggrin:

Ja syns det selv nå i ettertid.. Men det kan jeg desverre ikke gjøre noe med nå siden vi måtte levere praksisfortellingen inn 15.Mai. Så vi får ikke lov til å bytte fortelling.. :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Er jeg helt på jordet når jeg tenker den handler om at Sara i større grad enn den voksne ser behovet til Julie? At hun forstår hvorfor Julie ikke vil ha den første lua? At de har noe felles som ikke den voksne har?

Er vant til å analysere, men ikke innenfor dette fagområdet ;)

AnonymBruker
Skrevet

Tillegg: i forhold til kunnskap, at hun da sitter inne med innside-informasjon om hvordan en lue skal se ut.

Skrevet

Hmm, den voksne vet at Julie er kresen når det gjelder farger på klær, så vet ikke jeg, om kanskje Julie ser behovet mer enn den voksne? Hmm..:klo:

AnonymBruker
Skrevet

den voksne prøver å vise hvem som bestemmer? et barn som får viljen sin hele tiden, trenger å vite hvem som har siste ordet? den voksne utfordret barnet, men barnet vannt pga hjelpen som kom?

Skrevet

Evne til desentrering og rolletaking.

Vaksenrolla: Korfor fekk ikkje Julie høve til å kome med løysingsforslag? --> medverknad. Språk. Problemløysing.

Og iallverda, kven vaksne vil låne ei ukjent lue - som attpåtil er i feil farge/fasong?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...