Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg fikk tilbud om ny jobb for en stund siden. Det skulle være en 50 % fast stilling, og med en timelønn på rundt 140 kr.

Jeg ble kjempe glad og tok imot jobben, selv om jobben var 40 minutts kjøring unna.

Etter jeg begynte fikk jeg vite at det hadde vært MYE tull der, men det skulle visst bli bedre fremover.. ingen av de ansatte hadde noengang fått kontrakt og lønnen kom aldri når den skulle. Noen ganger hadde de fått litt etter litt..hvis de var heldige.. (slik er det ennå)

Jeg begynte i god tro om at dette var slik det var før og spurte daglig etter kontrakt, men fikk beskjed om at den kom snart..

jeg fikk ikke vakter tilsvarende 50%, de hadde bare bruk for meg en gang iblant. Jeg forklarte at jeg var jo lovet en stilling på 50% fast og burde ha så og så mange timer og jeg ville ha en oversikt over når jeg skulle jobbe. Dette ordnet de aldri!

Etter en måned ga jeg beskjed om at hvis ikke kontrakten, oversikt over når jeg skulle jobbe og lønnen var på plass da og da, så fikk de finne seg noen andre.

Lønningsdagen kom, men ingen lønning. Dagen etter kom under halvparten av lønningen og resten kom senere, etter jeg ringte og klaget! Kontrakten er ikke på plass heller!

Og jeg fikk sjokk når jeg leste på lønnsslippen! Jeg som ble lovet en lønn på rundt 140 kr timen, hadde visst bare 113 kr timen!! At det går an! Nå er jeg så lei dette tullet, har mest lyst til å bare ringe og si at nå kommer jeg ikke mer!! Hva mener dere?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke så mye å lure på. Er du oragnisert?

Få pengene du har krav på, til lønnen du er lovet, og finn deg et annet sted å jobbe.

Skrevet

Jeg hadde sluttet å dagen. Ang å få pengene de skylder seg vet jeg ikke hvordan du skal klare egentlig. Dessverre..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, det eneste du kan gjøre er å prøve å ta lærdom av denne opplevelsen: ALDRI jobb uten arbeidskontrakt. Siden du nå ikke har en, kan du heller ikke bevise hva du har blitt lovet av arbeidsgiver ift. lønn, stillingsprosent eller noe, og det blir således vanskelig for deg å kreve noe i ettertid.

Det er dessverre mange useriøse aktører der ute, som ser sitt snitt til å utnytte folk (særlig ungdommer, og særlig i hotell- og restaurantbransjen), så man må rett og slett stå på krava og lese seg opp på AML. Jeg kjenner flere som har gått i denne fella, og fått sjokk når de finner ut at de får lav/nærmest inteteksisterende lønn, at stillingsprosenten ikke stemmer, og i enkelte tilfeller at lønna rett og slett uteblir. Slike steder har også en tendens til å bli drevet ganske svart, da arbeidsgiveren unndrar seg arbeidsgiveravgift (det finnes jo teknisk sett ingen bevis på at det jobber noen der, siden ingen har kontrakter) og dersom de ansatte blir syke, står han uten ansvar, og de syke uten penger, av samme grunn. Det er direkte motbydelig at noen kan - og vil - drive sånn, men drittsekker finnes det dessverre overalt.

Det positive (hvis man kan kalle det det) i denne situasjonen, er at siden du ikke har en arbeidskontrakt, kan du gå på dagen. Du kan faktisk ringe sjefen din nå og si at "dette gidder jeg ikke". Det er imidlertid stor sannsynlighet for at du aldri får se den lønna du ble lovet (enten du slutter eller ei), men jeg tror det er bedre om du ser de pengene som tapt nå, og kommer deg vekk fra stedet umiddelbart, slik at du kan tjene inn igjen det tapte i en annen og bedre jobb, snarere enn at du fortsetter i jobben og kanskje taper enda mer på sikt. Husk arbeidskontrakt i en ny jobb!

Vil legge til at jeg blir ekstremt provosert på dine vegne (som du kanskje merket), makan!! :kjefte:

:klemmer:

Skrevet

Takk for fornuftige svar :)

Jeg er ikke organisert.

Jeg har nå sendt en mail til sjefen og spurt hvorfor jeg ble lovet en annen timelønn, i håp om at jeg kan få igjen litt mer.

Og jeg har bestemt meg for å ikke jobbe der mer.

Med tanke på at det har vært slik tull helt siden sjefen startet denne bedriften, så skal det mye til at det blir bedre..

Synd egentlig for jeg kom godt overens med de andre medarbeiderne.

Bør man helst ringe sjefen og si ifra at man "ikke gidder mer" ? Har aldri sagt opp før, men det er vel kanskje ingen regler på dette når man ikke har kontrakt?

Ellers skal det bli godt å få dette ut av verden, jammen har det gått mye tid til å være frustrert..

• Liker 1
Skrevet

Du kan fint ringe og fortelle hvorfor du slutter, og bare gi beskjed om at du ikke kommer tilbake.

Samtidig kan du gi beskjed om at du forventer å få utbetalt lønnen du har blitt lovet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...