Gå til innhold

Jeg og kjæresten skal få pus!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten skal i slutten av august få oss pus. Gleder meg som en liten unge, endelig får jeg et kjæledyr. :biggrin:

Men det er en del ting jeg lurer på.

1) Moren til kjæresten min, som bor i etasjen over hans leilighet, har to katter fra før, en hannkatt og en hunkatt. Jentepusen er veldig sur av seg og freser en del til andre katter, og hannkatten bryr seg ikke. Hva kan jeg gjøre for at de ikke skal være slemme mot pusen min? Det er jo en liten katteunge og ikke en voksen katt, er redd for at de kan være slemme med den.

2) Når kan vi slippe den ut? Som sagt er det en katteunge. Så stor blir den når vi får den ca: http://bloggfiler.no/amaliecx.blogg.no/images/818248-11-1278737026420.jpg

3) Hvordan lære pusen at bil er farlig? Har kjørt på en katt tidligere selv, fordi kattepusen likte så godt å sitte på hjulene. :( Den flyttet seg heller ikke når jeg startet bilen, den forsto ikke at det var fare.

4) Hvordan gjøre den husrein slik at den ikke tisser og bæsjer i møbler og på gulvet?

Tusen takk på forhånd. Gleder meg sånn. :D

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten skal i slutten av august få oss pus. Gleder meg som en liten unge, endelig får jeg et kjæledyr. :biggrin:

Men det er en del ting jeg lurer på.

1) Moren til kjæresten min, som bor i etasjen over hans leilighet, har to katter fra før, en hannkatt og en hunkatt. Jentepusen er veldig sur av seg og freser en del til andre katter, og hannkatten bryr seg ikke. Hva kan jeg gjøre for at de ikke skal være slemme mot pusen min? Det er jo en liten katteunge og ikke en voksen katt, er redd for at de kan være slemme med den.

2) Når kan vi slippe den ut? Som sagt er det en katteunge. Så stor blir den når vi får den ca: http://bloggfiler.no/amaliecx.blogg.no/images/818248-11-1278737026420.jpg

3) Hvordan lære pusen at bil er farlig? Har kjørt på en katt tidligere selv, fordi kattepusen likte så godt å sitte på hjulene. :( Den flyttet seg heller ikke når jeg startet bilen, den forsto ikke at det var fare.

4) Hvordan gjøre den husrein slik at den ikke tisser og bæsjer i møbler og på gulvet?

Tusen takk på forhånd. Gleder meg sånn. :D

Anbefaler deg å sjekke ut katteforum og lese, spørre og lære så mye som mulig før pus kommer i hus.

De to andre kattene kan ha forskjellige relasjoner til fremmede inntrengere og en liten kattunge, så det at jentepusen er en freser trenger ikke ha noe å si. Fresing er forresten veldig bra, det betyr "Hold an, ikke kom nærmere", og er en mye bedre måte å kommunisere på enn å hive seg direkte i basketak.

Katter utvikler retningssansen kontinuerlig det første året, og pus skal ikke slippes ut før den er kastrert, ID-merket og minst 7-8 måneder. Men det er ikke slik at på dagen 8 måneder så kan katten alt, du må lære den om utelivet gradvis, ved å for eksempel ta den ut i bånd og etter hvert uten bånd, men med tilsyn. Som sagt, kastrering og ID-merking kommer først.

Å lære en katt at biler er farlig? Tja, så lenge du som sagt ikke slipper katten ut for tidlig, og venner den til utelivet med tilsyn, vil du nok se om den holder seg unna veien og biler eller om det vil bli et problem. De fleste holder seg unna biler i fart, men som sagt katter som får gå ut for tidlig, uten trening, og ukastrerte streifere har økt risiko for å bli borte eller eventuelt påkjørt.

En katt på 12+ uker skal være husren og ha gått på kattekasse selv i mange uker før dere overtar den. Dersom den ikke er det har den etter all sannsynlighet ikke fått riktig oppfølging før den er leveringsklar. Selvfølgelig kan det være et par uhell forbundet med stress, flytting og sånt, men katter skal med riktig håndtering, sosialisering og oppfølging av eier og kattemor være fullstendig klar for livet i nytt hjem. De skal være renslige, spise fast føde, være sosialisert, håndterbar, uredde og nysgjerrige, vaksinert, ormekuret og ID-merket.

Dere har ansvar for oppfølging av andrevaksinen i grunnvaksineringen (ca uke 16), kastrering og årlig helsesjekk. Dersom katten ikke kommer fra noen som følger den opp skikkelig må dere antakelig vaksinere, kure og merke selv, men det skal inngå i pakken fra for eksempel alle seriøse omplasseringsorganisasjoner :)

• Liker 2
Skrevet

Småpuser kommer som regel ferdig pottetrent. Vi hadde en kattunge en gang og han gikk med en gang opp i kattekassen. Vil anbefale å først kjøpe en litt lav sånn at den kan komme seg opp uten problemer også heller kjøpe en med "lokk" senere.

Den største skaden de kattene vi har hatt har vert kloring på møbler. Vi har ikke gjort noe særlig tiltak på å stoppe dette før nå. Og det er fordi vi nå har mulighet til å lukke døren til stuen, så nå får katten vår bare lov å klore på en gammel kantine stol samboeren tok med seg hjem fra jobb (den skulle kastes).

Min katt går ikke ut, men hun er redd alt som bråker og beveger seg så hun hadde nok løpt når det kom en bil.

De kattene som naboene har går ut og begge de to liker å ligge på og under biler, men de løper med en gang man starter motoren. Har ikke peiling på hvordan eierene har fått det til...

Kan forøvrig være lurt å kjøpe en Feliway hormon spreder. Vi har hatt det og har hatt veldig gode erfaringer.

AnonymBruker
Skrevet

Første Anonym har skrevet et kjempebra innlegg. Jeg vil bare legge til at det kan være smart å kjøpe et skikkelig klorestativ, gjerne med hyller/hengekøyer/hule. Da kan kattungen både leke og få klort uten at det går ut over møblene. Her har vi åtte katter (oppdrett av rasekatt) og ingen av dem klorer på møbler. Vi har flere gulv-til-tak kloretrær.

Kattunger skal være renslige lenge før de er 12 uker og leveringsklare, her gikk kattungene på sandkassa fra de var fire uker, ingen uhell etter det:) Sjekk hva slags sand den har vært vant til å bruke. Katter er litt rare, og ny sand kan få noen av dem til å gå utenfor kassa. Kjøper du skikkelig klumpesand, og tar ut klumpene to ganger om dagen, slipper du å kaste masse sand, du bare fyller på ny ved behov...

Når det kommer til utelivet, så sverger jeg til innekatter med kattegård. Eventuelt lufteturer med sele. Det er så mange katter som blir påkjørt, skadet eller forsvinner, og det tar ikke jeg sjansen på med mine. Slipp i det minste ikke ut katta før den er kastrert, uansett om det er hunn eller hankatt...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...