Gå til innhold

På eller i

Angelheart2

Anbefalte innlegg

Mulig dette har vært diskutert før, men jeg finner ikke igjen noen tråd om det.

Da jeg var i et bryllup i helgen ble vi sittende rundt bordet og snakke om bla språk. Dette fordi vi hadde selskap av ei thailandsk dame som forsøker å lære seg norsk (stakkars kroken...)

Et av temaene vi var innom var dette med forskjellen på I og PÅ når man snakker om steder.

Hvorfor er det slik at det heter I Bergen, I Oslo og I Trysil, mens det heter PÅ Voss og PÅ Fagernes?

Man sier I Oslo, men PÅ Frogner.

Man sier PÅ Bøler, men I Groruddalen.

Noen steder benyttes begge deler også. Feks her i Hallingdal så sier vi både PÅ Gol, men også I Gol. (Eks. Jeg bor PÅ Gol, men jeg bor ikke I Gol, for jeg har hus litt utenfor sentrum)

Man sier I Gol, I Ål og I Hemsedal, men man ville aldri sagt I Nesbyen eller I Geilo.

Noen som har noen gode forklaringer på dette, eller er det bare enda en "slik er det bare på norsk"-forklaring?

Jeg skjønner at det er vanskelig å lære seg norsk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Det har vært diskutert her inne tidligere, jeg tror det man kom fram til var at det var noen store linjer, men at unntakene var så mange at man nesten bare måtte lære seg det for hvert enkelt sted, hvis jeg ikke husker helt feil :gjeiper:

Og det er jo mange steder der jeg som oppvokst i Norge enda ikke er fortrolig med den lokale bruken av i eller på, så hvis man skal lære seg norsk synes jeg ikke det er det første man skal tenke så mye på ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det ofte er på *stedet* og i *kommunen*, men så kan man jo også si i byen og på byen, og gi de to smått forskjellige frasene to vidt forskjellige betydninger.

Har du vært i byen har du vært på handletur på dagen eller noe sånt, mens er du på byen, er du "på fylla".

Men det er nok både dialektforskjeller og variasjoner i større og mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og hva om man ikke vet om for eks. mandal er en kommune eller et sted? da er det vanskelig å vite om man skal si på Mandal eller i MAndal???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har litt med om det er en by eller ikke. I Trondheim, i Kristiansand, osv. Men det har også litt med geografien også: i en dal, og på fjellet. Dermed blir det i Hallingdal og på Børgefjell. Tettsteder pleier også å benevnes med på, tror jeg.

Men så har du unntakene da:

På Oppdal

På Steinkjer (by)

På stjørdalen (i dagligtale hvertfall. Ikke lenge siden det ble by heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, og hva om man ikke vet om for eks. mandal er en kommune eller et sted? da er det vanskelig å vite om man skal si på Mandal eller i MAndal???

Mandal er en by, og det heter i Mandal. Utenfor Mandal by, men i Mandal kommune, ligger et boområde som heter Ime. Hvis du kjøper leilighet der, vil du bo PÅ Ime, I Mandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...