AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #1 Skrevet 7. juni 2012 Til høsten skal jeg begynne på nest siste året av en lang profesjonsutdanning. Søkte Lånekassen om lån for dette skoleåret og fikk avslag. Jeg har ingen brukbar, ferdig utdanning, og de eneste jobbene jeg kan få er ca. de samme som man kan få når man er ferdig med videregående. Det vil si, ikke spesielt god timelønn. Dessuten er studiet jeg går ganske krevende, med mye obligatorisk oppmøte (omtrent som fulltidsjobb). Hva i alle dager gjør jeg nå?
liv Skrevet 7. juni 2012 #2 Skrevet 7. juni 2012 Da må du jo se på hvorfor du fikk avslag, om det er fordi du ligger etter er det mulig å ta et par fag deltid og jobbe et år (perm fra studie).
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #3 Skrevet 7. juni 2012 Dette visste du vel før du søkte? Reglene er ganske klare. Hvilken profesjon er det? Jeg fikk 210,- i timen som sekretær da jeg gikk 2. året med samfunnsfaglig utdanning, man må bare være god til å lete og snakke med folk og se muligheter. I helsevesenet jobbet jeg kun kvelder og netter, så det gikk ikke ut over undervisning. I tillegg burde du planlagt å jobbe dag og natt hele sommeren siden du kunne sjekket om du fikk støtte eller ikke. Jeg får støtte og jobber sånn 130 % fra midten av mai til begynnelsen av september, for å finansiere resten av året (utenlandsstudier). 2
Gjest Frk.Franzen Skrevet 7. juni 2012 #4 Skrevet 7. juni 2012 Som sikkerhetskontrollør/vekter pp flyplass tjener man 168. Et alternativ i alle fall om du ikke får lån.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #5 Skrevet 9. juni 2012 Dette visste du vel før du søkte? Reglene er ganske klare. Hvilken profesjon er det? Jeg fikk 210,- i timen som sekretær da jeg gikk 2. året med samfunnsfaglig utdanning, man må bare være god til å lete og snakke med folk og se muligheter. I helsevesenet jobbet jeg kun kvelder og netter, så det gikk ikke ut over undervisning. I tillegg burde du planlagt å jobbe dag og natt hele sommeren siden du kunne sjekket om du fikk støtte eller ikke. Jeg får støtte og jobber sånn 130 % fra midten av mai til begynnelsen av september, for å finansiere resten av året (utenlandsstudier). Nei, det visste jeg ikke. Hvordan kan man vite om man får lån eller ikke, uten å søke? Jeg har fått støtte i 6 år, trodde det var 8 år man kunne få lån. Stemmer ikke det? Har ikke fått støtte før jeg begynte å studere. Teller stipend på videregående skole? I så fall burde de ha gitt beskjed om det, det var jo bare noen tusenlapper i året Sendte en mail for å få dem til å utdype, og sa jeg mente de hadde gjort en feil, fikk et standardbrev tilbake med noen tilfeldige regler for mottak av støtte. Svarte og ba om noe litt mer personlig, da fikk jeg en blank "brevmal", samt beskjed om at de anså saken som lukket og ute av verden. Ble frustrert og spurte om de kunne være så snille å lese det jeg skrev, og svare på hvorfor jeg ikke får støtte. Da fikk jeg til slutt beskjed om at jeg hadde brukt opp min mulighet til å få lån, de var også skråsikre på at det ikke var gjort en feil. De hadde "sett grundig over saken min" og "avslaget er endelig". Har en sommerjobb, men den dekker knapt nok det jeg trenger i tillegg til lånet. Hvordan i alle dager skal jeg klare å jobbe nattevakter når jeg har så mye skole hver uke? Dessuten har jeg hund og en liten gutt på to år som er hos meg ca. 50 % (jeg står ikke som forsørger, og kan ikke "få noe ut av det", det er en litt komplisert situasjon). Jeg kan ikke være borte noe særlig mer enn jeg allerede er. Må jeg også begynne å betale på studielånet? De skulle visst sende meg en nedbetalingsplan. Om ikke skuten er på vei ned allerede, så synker den i alle fall da.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #6 Skrevet 9. juni 2012 Nei, det visste jeg ikke. Hvordan kan man vite om man får lån eller ikke, uten å søke? Jeg har fått støtte i 6 år, trodde det var 8 år man kunne få lån. Stemmer ikke det? Har ikke fått støtte før jeg begynte å studere. Teller stipend på videregående skole? I så fall burde de ha gitt beskjed om det, det var jo bare noen tusenlapper i året Sendte en mail for å få dem til å utdype, og sa jeg mente de hadde gjort en feil, fikk et standardbrev tilbake med noen tilfeldige regler for mottak av støtte. Svarte og ba om noe litt mer personlig, da fikk jeg en blank "brevmal", samt beskjed om at de anså saken som lukket og ute av verden. Ble frustrert og spurte om de kunne være så snille å lese det jeg skrev, og svare på hvorfor jeg ikke får støtte. Da fikk jeg til slutt beskjed om at jeg hadde brukt opp min mulighet til å få lån, de var også skråsikre på at det ikke var gjort en feil. De hadde "sett grundig over saken min" og "avslaget er endelig". Har en sommerjobb, men den dekker knapt nok det jeg trenger i tillegg til lånet. Hvordan i alle dager skal jeg klare å jobbe nattevakter når jeg har så mye skole hver uke? Dessuten har jeg hund og en liten gutt på to år som er hos meg ca. 50 % (jeg står ikke som forsørger, og kan ikke "få noe ut av det", det er en litt komplisert situasjon). Jeg kan ikke være borte noe særlig mer enn jeg allerede er. Må jeg også begynne å betale på studielånet? De skulle visst sende meg en nedbetalingsplan. Om ikke skuten er på vei ned allerede, så synker den i alle fall da. Du må jo ringe dem i stedet for å sende mail, jente. Så får du snakke med et menneske, da er det mye enklere å få noe fornuftig ut av dem. Det burde jo også fremgå ganske tydelig av avslaget hvorfor du ikke får lån? Hvis det er at de mener at du har fått lån for lenge burde det være lett for deg å sjekke inne på Dine sider at ikke stemmer (vanlig videregående skal ikke telle, såvidt jeg vet). Har du sjekket at de har fått eksamensresultatene dine? Alt dette skal ligge inne på Dine sider. Altså: Les brevene du har fått, sjekk all dokumentasjon du har på tidligere studie og støtte, og ring dem og snakk med noen som kan forklare nøyaktig hva problemet er. Så kan du henvise til papirer de selv har lagt ut på Dine sider. Hvis det er slik at du har gjort en feil må du jo forfølge dette, ikke bare gi opp og tenke på sommerjobb.
iskaffe Skrevet 9. juni 2012 #7 Skrevet 9. juni 2012 En ting er sikkert: Det nytter ikke og er helt poengløst å ta kontakt med lånekassen over mail. Her må du faktisk ta en telefon for å få et ordentlig svar. Lånekassen får inn utrolig mange søknader nå for tiden, og gidder ikke bry seg mer om en sak enn de må. Har vært igjennom dette selv.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #8 Skrevet 9. juni 2012 Du må jo ringe dem i stedet for å sende mail, jente. Så får du snakke med et menneske, da er det mye enklere å få noe fornuftig ut av dem. Det burde jo også fremgå ganske tydelig av avslaget hvorfor du ikke får lån? Hvis det er at de mener at du har fått lån for lenge burde det være lett for deg å sjekke inne på Dine sider at ikke stemmer (vanlig videregående skal ikke telle, såvidt jeg vet). Har du sjekket at de har fått eksamensresultatene dine? Alt dette skal ligge inne på Dine sider. Altså: Les brevene du har fått, sjekk all dokumentasjon du har på tidligere studie og støtte, og ring dem og snakk med noen som kan forklare nøyaktig hva problemet er. Så kan du henvise til papirer de selv har lagt ut på Dine sider. Hvis det er slik at du har gjort en feil må du jo forfølge dette, ikke bare gi opp og tenke på sommerjobb. En ting er sikkert: Det nytter ikke og er helt poengløst å ta kontakt med lånekassen over mail. Her må du faktisk ta en telefon for å få et ordentlig svar. Lånekassen får inn utrolig mange søknader nå for tiden, og gidder ikke bry seg mer om en sak enn de må. Har vært igjennom dette selv. Takk, det var godt å høre. Synes det er så skummelt å ringe, men jeg må vel ta mot til meg og plukke opp telefonen på mandag. Er 100 % sikker på at jeg bare har fått for 6 år (bortsett fra sånn "alle" søker om når man går på vgs). Eksamensresultatene for våren har ikke kommet inn ennå. Ellers skal det være som det skal. Begrunnelsen var at de mente jeg hadde fått alle årene jeg hadde krav på, studiepoengene skal være i orden.
@Maja Skrevet 9. juni 2012 #9 Skrevet 9. juni 2012 Lånekassen er komplisert å forholde seg til dessverre, men somdet er sagt over her bør du sjekke alle brev og så ringe dei. Trur ein vanligvis begynner nedbetaling av studielån eit halvt år etter ein slutter å motta støtte. Dette bør du sjekke snarest og finne ut om du kan søke utsettelse og ev rentefritak for den tida du har igjen av studiene. Kanskje du kan få ein liten deltidsjobb (10-20%) der arbeidsgiver dekke noko av studieutgiftene mot at du binder deg til å jobbe der ei viss tid? Veit ikkje om det er aktuelt med din utdanning, men kanskje ein tanke å sjekke. Har du gode karakterer og utdannelse som "markedet" trenger kan det vere mulig...
Lovealii Skrevet 9. juni 2012 #10 Skrevet 9. juni 2012 Var litt rart at du ikke fikk lån! Sikker på at du har gjort alt riktig? For det stemmer at de støtter deg opptil 8 år. Ja ring dem på mandag og hør med dem..!
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #11 Skrevet 10. juni 2012 Bare støtte i 6 år? Rart. Jeg skal søke om støtte til mitt studieår nummer 7. Håper ikke jeg støter på de samme problemene som TS. Spent på hva de sier når du ringer dem TS.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #12 Skrevet 10. juni 2012 Skriv en formell klage på vedtaket og begrunn det med at du bare har fått støtte i 6 år, ikke 8. Du har krav på støtte i 8 år så fremt du ikke ligger etter med over 60 studiepoeng. Ofte er papirmølla den eneste måten å få dem til å innse sine feil. Jeg fikk også avslag når jeg søkte for noen år siden, fordi de hadde gjort en feil, som jeg formelt måtte klage på for å få vedtaket omgjort.
Leanne Skrevet 10. juni 2012 #13 Skrevet 10. juni 2012 pass på at du ikke går over klagefristen... Send inn klage om du ikke blir hørt når du ringer inn for å snakke med de. Kommer du over klagefristen, så blir det verre å klage...
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #14 Skrevet 11. juni 2012 Dette synes jeg hørtes merkelig ut. Det er jo åtte år som er maks støttetid. Har du hatt noen forsinkelser ift. fag? Er du gift og ektefellen tjener godt? Jeg ville ringt og bedt de forklare bedre. Jeg har ofte vært i kontakt med Lånekassen den siste tiden, og har enda til gode å oppleve den arrogante holdningen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå