AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #1 Skrevet 6. juni 2012 Hei! Jeg holder på å gå ned i vekt, har gått ned 5 kg foreløpig! Da har jeg spist ca 1500 kcal om dagen. Mangler enda 10 kg før jeg er normalvektig i følge BMI. Det jeg lurte på er hvor mye/lite kalorier en bør spise for å gå ned i vekt på en sunn måte. Er det farlig å spise under 1500 kcal? I dag og i går spiste jeg ca 1200 kcal.. det er som om kroppen min har blitt vant til mindre kalorier. Har ikke så veldig stor matlyst lengre, og spiser bare fordi jeg føler jeg må/ pga sult osv.. men har ikke spesielt LYST på mat.. jeg får dårlig samvittighet når jeg spiser noe usunt en dag.. I dag feks spiste jeg en vaffel. Når jeg spiser noe som ikke er planlagt, føler jeg at jeg ikke kan spise noe resten av dagen, eller bare spise veldig lite etterpå..
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #2 Skrevet 6. juni 2012 Det kommer veldig an på aktivitetsnivået ditt. Sykler du tour de france hver dag vil du dø ganske kjapt av 1500 per dag. Vanligvis er ikke 1500 noe farlig. Du har nok å ta av.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #4 Skrevet 7. juni 2012 En kvinnes daglig behov ligger på 2000+ kcal (kommer an på trening osv). Så jeg ville IKKE ligget under 1500. Med 1500 kcal så går du ned ca en halv kg i uken, det er sunn og fin vektnedgang. Folk som skal gå ned mest mulig på kortest tid, går det opp igjen, PÅ KORT tid.
Gjest Nenya82 Skrevet 7. juni 2012 #5 Skrevet 7. juni 2012 (endret) Kommer det ikke litt an på høyden da? Ei på 150cm har vel ikke samme daglige kaloribehov som ei på 180cm vel?Kommer vel også kanskje litt an på hvor mye man veier og vil gå ned.Man må vel justere det etter eget behov,for jeg trodde i hvertfall ikke at det var noen mal som sa at alle kvinner trenger 2000 kalorier uansett? Endret 7. juni 2012 av Nenya82 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #6 Skrevet 7. juni 2012 Kommer det ikke litt an på høyden da? Ei på 150cm har vel ikke samme daglige kaloribehov som ei på 180cm vel?Kommer vel også kanskje litt an på hvor mye man veier og vil gå ned.Man må vel justere det etter eget behov,for jeg trodde i hvertfall ikke at det var noen mal som sa at alle kvinner trenger 2000 kalorier uansett? Er 168 cm og veier rundt 80 kg.
English Rose Skrevet 7. juni 2012 #7 Skrevet 7. juni 2012 Her kan en beregne kaloriinntaket: http://aktivtrening.com/test-beregn/beregn/test-hvor-mange-kalorier-trenger-jeg Hvis du vil gå ned i vekt, må du spise rundt 200-500 under inntaket ditt. Jeg tror at daglig inntak mindre enn 1000kcal, for mer enn to uker, er farlig.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #8 Skrevet 7. juni 2012 Kommer det ikke litt an på høyden da? Ei på 150cm har vel ikke samme daglige kaloribehov som ei på 180cm vel?Kommer vel også kanskje litt an på hvor mye man veier og vil gå ned.Man må vel justere det etter eget behov,for jeg trodde i hvertfall ikke at det var noen mal som sa at alle kvinner trenger 2000 kalorier uansett? Se på supersize vs superskinny, der sier Dr Christian Jessen det om alle generelt, altså jenter/kvinner
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #9 Skrevet 7. juni 2012 Det er helt greit at desto tyngre, desto mer forbrenner man, men 2000 kcal er det vanligste, kall det minimum. Det kan man på den generaten som english rose la ut. Jeg elsker engelske roser
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #10 Skrevet 7. juni 2012 Utdrag fra en artikkel "Do calories matter?" In a word, yes. But, technically this is the wrong question. The correct question is probably closer to, “What is the impact of the calories I consume on my body’s ability to store fat versus burn fat?” The immediate follow-up question to some variant of this first question is, “Should I be counting calories?” In a word, no. But you’ll want to read this post fully to qualify that answer. Before I answer these important questions, let’s spend a few moments reviewing five key concepts. http://eatingacademy.com/nutrition/do-calories-matter
Gjest Sjarmen Skrevet 7. juni 2012 #11 Skrevet 7. juni 2012 Kommer det ikke litt an på høyden da? Ei på 150cm har vel ikke samme daglige kaloribehov som ei på 180cm vel?Kommer vel også kanskje litt an på hvor mye man veier og vil gå ned.Man må vel justere det etter eget behov,for jeg trodde i hvertfall ikke at det var noen mal som sa at alle kvinner trenger 2000 kalorier uansett? De aller, aller fleste kropper klarer å forbrenne 2000+. Kroppen har ingen konstant grense på hvor mye den klarer å brenne. Forbrenningen er som en peis som flammer opp om du spiser mer, og senkes om du spiser mindre. Det finnes jo selvfølgelig en grense til hva vi klarer å forbrenne, men den grensa varierer litt hele tiden. Over til TS: om du spiser for lite så senkes forbrenningen, som jeg nevnte over. Det er selvfølgelig ikke farlig å spise 1200kcal en gang i blandt, men du burde ligge litt over det for å bevare forbrenningen og forbli et sunt menneske. Det er ikke farlig å spise usunt av og til, kroppen overlever!
Gjest Nenya82 Skrevet 7. juni 2012 #12 Skrevet 7. juni 2012 (endret) Javel,jeg ønsket bare svar på om det virkelig var sånn at alle kvinner trengte 2000 kcal for jeg ser det overalt,og jeg er veldig høy så jeg lurte på om det var for dem som har "normal" høyde eller for oss andre også. Nå er det vel sånn at man trenger mer kalorier om man trener,og da er 1500 kcal om dagen altfor lite. Fant en litt mer fancy kaloribehovmåler som tar hensyn til alder,høyde,kjønn og aktivitetsnivå:Min lenke Uansett nå skal jeg ikke jeg avspore for mye og ta over tråden.Ble bare nysjerrig Endret 7. juni 2012 av Nenya82
Tullepia Skrevet 7. juni 2012 #13 Skrevet 7. juni 2012 Hei! Jeg holder på å gå ned i vekt, har gått ned 5 kg foreløpig! Da har jeg spist ca 1500 kcal om dagen. Mangler enda 10 kg før jeg er normalvektig i følge BMI. Det jeg lurte på er hvor mye/lite kalorier en bør spise for å gå ned i vekt på en sunn måte. Er det farlig å spise under 1500 kcal? I dag og i går spiste jeg ca 1200 kcal.. det er som om kroppen min har blitt vant til mindre kalorier. Har ikke så veldig stor matlyst lengre, og spiser bare fordi jeg føler jeg må/ pga sult osv.. men har ikke spesielt LYST på mat.. jeg får dårlig samvittighet når jeg spiser noe usunt en dag.. I dag feks spiste jeg en vaffel. Når jeg spiser noe som ikke er planlagt, føler jeg at jeg ikke kan spise noe resten av dagen, eller bare spise veldig lite etterpå.. Det skumleste jeg leser her er den dårlige samvittigheten du får av en vaffel. Dette er et tegn du bør ta på alvor, ellers kan du stå i fare for å utvikle spiseforstyrrelse. Det er ikke farlig å spise en vaffel av og til. Det har ingenting å si for din totale innsats. Én gang i uka er det helt lov! Ta kontakt med lege hvis du merker at denne dårlige samvittigheten ikke gir seg. Det er en farlig tendens at du føler du ikke kan spise noe etter en vaffel. Du må spise sunt og riktig. En vaffel en gang i uka er ikke farlig. De tomme kaloriene der kan ikke erstatte et sunt og balansert kosthold, derfor MÅ du spise normalt også etter vaffelen. Gå heller en tur om det plager deg. Husk at en dag i uka skal du få kose deg med vafler eller sjokolade eller øl - hva ditt hjerte begjærer. Alle som spiser sunt har en slik kosedag, det trenger man. Mat skal nemlig også være en glede i livet, ikke et problem. Du bør ikke ligge på under 1500kcal, selv om kroppen begynner å bli vant til mindre mengder mat. Mat skal være en glede, også for dem som lever sunt. Lag god og deilig mat du kan glede deg til, slik kan du få sunn apetitt.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #14 Skrevet 7. juni 2012 Javel,jeg ønsket bare svar på om det virkelig var sånn at alle kvinner trengte 2000 kcal for jeg ser det overalt,og jeg er veldig høy så jeg lurte på om det var for dem som har "normal" høyde eller for oss andre også. Nå er det vel sånn at man trenger mer kalorier om man trener,og da er 1500 kcal om dagen altfor lite. Fant en litt mer fancy kaloribehovmåler som tar hensyn til alder,høyde,kjønn og aktivitetsnivå:Min lenke Uansett nå skal jeg ikke jeg avspore for mye og ta over tråden.Ble bare nysjerrig Kommer helt an på hvor høy du er, og hvor mye du veier. 2000 er utgangspunktet men veier man en del over gjennomsnittet så forbrenner man mer og folk med mye muskler forbrenner noe sinnsykt mye. Men, du forbrenner ca 2000, i hvert fall ikke mindre, resten kommer an på ditt aktivitetsnivå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå