Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var det noen andre som så biter av Kronprinsens tale på nyhetene igår?

Jeg er usikker på hva han skulle fram til, men la spesielt merke til hans geografiske kunnskaper, da han sa noe slikt som:

"Dere (landet Portugal) har Middelhavs-strender..."

:flau:

Hvem sin feil er dette?

Kronprinsen, som kanskje ikke rakk å se over den ferdigskrevne talen pga bleieskift? Eller forfatteren bak talen? Eller skriver han dem selv?

Stakkars nybakt pappa...i pappatåke? :ler2:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pinlig, veldig pinlig.

Glad jeg gikk glipp av denne talen.

Må vel ha overtatt taleskriveren til Bush eller no'.

Skrevet

Ja, stakkars "krompen".

Men jeg tror ikke at han skriver talene sine helt selv, så det er vel flere enn han som må "betale" litt for blunderen :o ??

Skrevet

Nå har faktisk Portugals president sagt at han ikke la merke til hva Kronprinsen sa engang....... han sier at det er "helt naturlig å kalle Portugal for et middelhavsland. Portugiserne føler at de bor i middelhavs-regionen". Dette står [url=http://www.aftenposten.no/nyheter/kongelige/article.jhtml?articleID=723634] her :wink:

Så det var nok ikke så store tabben allikevel........ men for PRESSEN så var det jo en gigantisk feil som ble begått da. Men akkurat pressen er vel ikke akkurat kjent for å være så veldig positive da......... og jeg må si jeg mister mer og mer respekt for pressen og dennes totale mangel på respekt for mennesket. Og jeg snakker ikke om Kronprinsen nå - men om mennesker generellt.......... :frustrert:

Skrevet
Nå har faktisk Portugals president sagt at han ikke la merke til hva Kronprinsen sa engang....... han sier at det er "helt naturlig å kalle Portugal for et middelhavsland. Portugiserne føler at de bor i middelhavs-regionen". Dette står [url=http://www.aftenposten.no/nyheter/kongelige/article.jhtml?articleID=723634] her :wink:

Så det var nok ikke så store tabben allikevel........ men for PRESSEN så var det jo en gigantisk feil som ble begått da. Men akkurat pressen er vel ikke akkurat kjent for å være så veldig positive da......... og jeg må si jeg mister mer og mer respekt for pressen og dennes totale mangel på respekt for mennesket. Og jeg snakker ikke om Kronprinsen nå - men om mennesker generellt.......... :frustrert:

Enig med deg her - skulle tro man hadde andre og mer viktige ting å skrive om i pressen.

Gjest Anonymous
Skrevet
Pinlig, veldig pinlig.

Pinlig??? Alle kan da gjøre feil og dette var slett ingen brøler med store konsekvenser.

Gjest Anonymous
Skrevet

Gjør vi ikke alle blundere innimellom? Så lenge ikke gjestene merket det, så er det vel ikke noe og hyle om. Har avisene lite å skrive om?

Blir aldri opplyst om hvem som skriver talene.

Skrevet

Ingen stor sak dette da. Blir nok fort glemt...

Vi smiler vel bare litt selv når utlendinger tror Norge er hovedstaden i Stockholm og sånn :blunke:

Skrevet

Pinlig??? Alle kan da gjøre feil og dette var slett ingen brøler med store konsekvenser.

Tør du ikke være pålogget når du motsier folk?

Neivel, jo jeg synes det er pinlig. Mest sannsynlig mer pinlig for den/de som skrev talen enn for krompen.

Dette er jo et diskusjonsforum, så jeg mener jeg har all rett til å komme med mitt synspunkt om saken. :briller:

Skrevet

Enig med deg her - skulle tro man hadde andre og mer viktige ting å skrive om i pressen.

:Nikke:

Nå har ikke jeg hørt så mange statsbesøk-taler, men jeg mistenker at de ikke er så veldig forskjellige. Derfor tror heg at han bare leste ordene, uten egentlig å "høre etter" hva han selv sa. Og med proffe taleskrivere burde han kunne gjøre det.

Uansett, den store katastrofen var det da ikke..

Skrevet

Sakset følgende fra vg.no:

"For å kunne følge med mens Kronprinsen holdt talen på norsk, hadde alle de portugisiske gjestene på slottsmiddagen tirsdag fått utdelt hver sin skriftlige oversettelse. Denne oversettelsen fikk VG i går tilgang til.

Der er formuleringen om at Portugal «er plassert langs Middelhavets varme strender», fjernet.

I stedet har oversetteren skrevet at Norge og Portugal befinner seg i hver sin ytterkant av Europa. Portugal i sør og Norge i nord.

Slottet ønsket i går ikke å fortelle hvem som har skrevet kronprins Haakons tale, men det er på det rene at han ikke har gjort det selv."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...