Gå til innhold

hund i august

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi får en kooikervalp i august. dette blir vår første hund (faren min har hatt hund før) har tenkt og avle på hun hvis den engner seg for det.

noen som har efaren til ny valp eks. hvordan man trener det til å bli stueren eller triks eller venne den til kanin og katter osv..? :hund:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal den avles på? Hunder som brukes i avl bør jo tilføre rasen noe som er godt over middels i både gemytt, helse, og ha et godt utseende ift rasestandarden.

Jeg anbefaler forøvrig på det sterkeste å bruke den spennende ventetiden på å lese og, og få kunnskap om hund, valpetiden osv. Bøker jeg anbefaler er

Valpen flytter hjemmefra av Linn Palm (et must for førstegangseiere og veldig bra bok å lese på forhånd og under valpetiden).

Dominans og lederskap, fakta eller overtro (et lite hefte)

og På talefot med hunden av Turid Rugaas.

Hvis du skal bruke sommeren til noe nyttig så bør dette være førsteprioriet :-)

• Liker 3
Skrevet (endret)

vi får en kooikervalp i august. dette blir vår første hund (faren min har hatt hund før) har tenkt og avle på hun hvis den engner seg for det.

noen som har efaren til ny valp eks. hvordan man trener det til å bli stueren eller triks eller venne den til kanin og katter osv..? :hund:

Portvinpiken kommer med noen veldig gode leseforslag, absolutt must. Kan legge til 100% positiv hverdagslydighet, meget godt omtalt bok i mange hundemiljø.

Men det viktigste du kan gjøre er LES LES LES! Biblioteket har nok mange titler som kan være behjelpelig, om enn kanskje litt utdatert. Fjernlån er en kjempefin ting, og du kan få tak i hva som helst av titler. Selv lånte jeg på talefot med hunden og Linn palms bok på den måten.

Forbered deg på motstridene teknikker og tilnærminger, men som det også står skrevet;du må komme deg frem til en oppdragelsesmetode som funker for deg. :)

Det at alle som har jevnlig kontakt med hunden er også ett must.

Min 6 mnd alaskan husky er veldig lærevillig, men da mine foreldre følger den gamle metoden med fysisk avstraffelse, og jeg den nyere positive straffen(tilbakeholding av godbiter) går det fort i surr.

Les, les og les litt til :)

Snakk med hundeeiere, få lånt deg hund for litt ekstra forberedelse.

Lykke til og nyt valpetiden!

P.S. kontakt den lokale hundeklubben for å holde deg oppdatert om valpekurs, å bli medlem der gir deg ofte også en rabatt når det er kurs.

Endret av Hibiskus
Skrevet

Portvinpiken kommer med mange gode tips her. Og å lære hunden triks kan du begynne med når den har lært alt det andre som er nødvendig.

Å venne valpen til katter, kaniner og annet som finnes i husholdningen må skje gradvis og under nøye oppsyn. Kanske noen minutter pr. dag til å begynne med for så å utvide. Det kan kreve mye tålmodighet.

Stueren får man valpen ved å ta den med ut når den har spist, drukket, lekt, sovet og ellers alt mulig annet slik at den aldri rekker å gjøre fra seg inne. Det kan i verste fall innebære ca. 58 turer ut i løpet av et døgn de første ukene. Man må også regne med å blir observert på gaten eller i hagen i mange rare antrekk i disse ukene for når det haster, så haster det! Og så må man ta seg tid til å vente til valpen faktisk har gjort fra seg.

Det viktigste med valper er vel likevel å passe på at de sover nok. En valp skal sove veldig mye for å utvikle seg til en normal voksen hund. Valper skal riktignok se og oppleve så mye som mulig, men det bør aldri foregå noe i særlig mer enn ti - femten minutter av gangen uten at valpen har mulighet for å kunne trekke seg tilbake.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skal den avles på? Hunder som brukes i avl bør jo tilføre rasen noe som er godt over middels i både gemytt, helse, og ha et godt utseende ift rasestandarden.

Jeg anbefaler forøvrig på det sterkeste å bruke den spennende ventetiden på å lese og, og få kunnskap om hund, valpetiden osv. Bøker jeg anbefaler er

Valpen flytter hjemmefra av Linn Palm (et must for førstegangseiere og veldig bra bok å lese på forhånd og under valpetiden).

Dominans og lederskap, fakta eller overtro (et lite hefte)

og På talefot med hunden av Turid Rugaas.

Hvis du skal bruke sommeren til noe nyttig så bør dette være førsteprioriet :-)

vi skal bare hvis den godkjent av den norske kooierklubben.

jeg har allerede begynnt og lese, har lest 2 bøker om valp og hund nå leser jeg kooikerboken

Skrevet

vi skal bare hvis den godkjent av den norske kooierklubben.

jeg har allerede begynnt og lese, har lest 2 bøker om valp og hund nå leser jeg kooikerboken

Så flott at du har begynt å lese. Man kan spørre så mye og mangt på et nettforum, men jeg tror nok du først skal få valpen og så gå på valpekurs og se hvordan alt går. De spørsmålene du hadde er veldig omfattende å svare på, og det er lettere hvis du har en konkret problemstilling.

Angående avl, så bør man tenke seg om mange ganger før man bestemmer seg for å få valper. Det er mye jobb og kreves at man virkelig har satt seg inn i både det ene og andre før man begir seg ut på dette. Det finnes flere tusen valper til salgs til enhver tid, og det å bare ha valper fordi det ser gøy ut, er i mine øyne feil. For å avle på hunder bør man gjøre sitt ytterste for å forbedre eller tilføre rasen noe som er over gjennomsnittet godt, og ikke bare få fordi man har lyst.

Det finnes som sagt over her, også mange gode bøker på biblioteket, men vær obs på at det er en "jungel" der ute av ulike treningsmetoder og syn på hva et godt hundehold er. Ikke alt er nødvendigvis like greit eller riktig.

Meld deg gjerne inn i den lokale hundeklubben (hvis den er god da...) allerede nå, og observer på kurs, snakk med folk osv. Da får du allerede mye kunnskap før du får valpen i hus. Det finnes også noen gode private hundeskoler som du kan henvende deg til. Ofte er de private vel så gode som div hundeklubber.

Lykke til med valp og sommerlitteratur :-)

Skrevet

Er ikke smart å lese altfor mye heller etter min mening... Det er så mye forskjellige "svar" på ting at man lett kan bli forvirra! Finn ut hva slags metoder du vil bruke og les kun stoff av de som er "enig" i den metoden =)

Les derimot det du kommer over av info om rasen, men pass på at du ikke blir sittende helt fast i infoen. Bruk det som en veiledning, ikke regler. Ikke alle hunder er like selv om de er av samme rase!

Ellers: Følg magefølelsen og tenkt over hva slags hund du egentlig vil ha (oppførselsmessig). Grunnlaget blir lagt som valp og det er vanskelig å få hunden rolig når den er 1-2 år når den kun har blitt leika med som valp hvis du skjønner hva jeg mener =)

Skrevet (endret)

Så flott at du har begynt å lese. Man kan spørre så mye og mangt på et nettforum, men jeg tror nok du først skal få valpen og så gå på valpekurs og se hvordan alt går. De spørsmålene du hadde er veldig omfattende å svare på, og det er lettere hvis du har en konkret problemstilling.

Angående avl, så bør man tenke seg om mange ganger før man bestemmer seg for å få valper. Det er mye jobb og kreves at man virkelig har satt seg inn i både det ene og andre før man begir seg ut på dette. Det finnes flere tusen valper til salgs til enhver tid, og det å bare ha valper fordi det ser gøy ut, er i mine øyne feil. For å avle på hunder bør man gjøre sitt ytterste for å forbedre eller tilføre rasen noe som er over gjennomsnittet godt, og ikke bare få fordi man har lyst.

Det finnes som sagt over her, også mange gode bøker på biblioteket, men vær obs på at det er en "jungel" der ute av ulike treningsmetoder og syn på hva et godt hundehold er. Ikke alt er nødvendigvis like greit eller riktig.

Meld deg gjerne inn i den lokale hundeklubben (hvis den er god da...) allerede nå, og observer på kurs, snakk med folk osv. Da får du allerede mye kunnskap før du får valpen i hus. Det finnes også noen gode private hundeskoler som du kan henvende deg til. Ofte er de private vel så gode som div hundeklubber.

Lykke til med valp og sommerlitteratur :-)

vi vil helst avle fordi det er så få av de i norge.

vi har schæfer oppdrettere i familien og hvis vi får valper skal de hjelpe oss.

Endret av kooiker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...