Gå til innhold

Fuktskade, mugg, og forsikringsselskapet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nettopp oppdaget en fuktskade med muggdannelse på innsiden av taket, i huset vi kjøpte for 3 år siden. Vi har kontaktet forsikringsselskapet (klp) som sender en takstmann snarest.

Er det noen som har vært i samme situasjon før, som vet litt om hva man har krav på fra forsikringen? Noen tips i forhold til besøk av taktstmannen?

Er litt skeptisk siden det er forsikringsselskapet som har rekvirert takstmannen. Han er jo betalt av dem, vil han sette en så lav takst som mulig? Hva om beløpet ikke dekker det det vil koste å reparere skaden?

Det er mulig vi må av med hele taket, regner med det ikke blir billig.

Jeg har hatt betydelige helseplager etter at vi flyttet hit, har allergi mot muggsopp. Det har vist seg som tungpust og slitenhet, først nå forstår jeg jo hvorfor..

Når noen i huset har helseplager av muggen, er det sånn at man har krav på å få dekket å bo et annet sted mens muggsanering pågår?

Blir veldig takknemlig for svar, er redd hele feriebudsjettet sprekker på grunn av dette:-(

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi sliter omtrent med det samme. Vi la nytt tak på huset i fjor, kostet over 200 000.I løpet av vinteren har det oppstått sopp på loftet. Vi har den beste/dyreste husforsikringen og i tillegg tegnet egen soppforsikring.

Men vi har fått blankt avslag hos forsikringselskapet. Grunnen er visst at muggen er forårsaket av kondens, og det dekker ikke forsikringen. Soppforsikringen dekker kun farlig sopp. og muggsopp er visst ikke farlig sopp.

Håper du er heldigere enn jeg. Les vilkåra i forsikringen og se hva som dekkes. Kommer til å sende inn klage, men det hjelper vel neppe.

Skrevet

Hei,

Vi sitter med samme problem med muggsopp/fukt i taket, og jeg vet hvor frustrerende dette er. Her er våre erfaringer.

- Hvis du har kjøpersforsikring, så ta dette gjennom dem.

- Du har 5 års reklamasjonsfrist på bolig. Dvs. for at du skal kunne få dekket dette så bør feilen være vesentlig. Med vesentlig menes 5/6 prosent av kjøpesum. (men summen kan være mindre også)

- Du må melde fra om feilen du har oppdaget til selger med engang du finner den, ellers kan kravet ditt falle bort. Kravet kan også stille seg svakere hvis du skulle ha oppdaget skaden tidligere.

- Hvis selger visste om feilen så gjelder ikke 5 års reklamasjonsfrist, da kan du gå etter vedkommende selvom du oppdager dette senere.

- Når takstmann kommer, så spør han årsaken til feilen, og hvordan han foreslår feilen bør utbedres.

- Vi får ikke dekket skaden gjennom boligforsikringen, da skaden er fra byggetid, og de dekker bare skader som har oppstått siden jeg tegnet forsikringen på huset.

- På clas ohlson får du sånn plast-dør med glidelås, som du kan teipe og sette opp foran døra, hvis det er et rom der dere har åpnet opp undertaket....fukt/muggsopp er ikke skadelig så lenge dere har en fungerende fuktsperre under isolasjonen.

Det er en del momenter til, skriver dem hvis jeg skulle komme på flere.

Tror det er vanskeligere å få dekket skaden gjennom boligforsikring, kontra det å gå mot selger.

Lykke til, hvis du lurer på mer, så bare spør.

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Ts her, takk for svar.

Vi får besøkt av takstmann på fredag, skal prøve å fritte ham ut om hva som må gjøres. Soppen har oppstått på grunn av en lekkasje i taket, det ser ut som en feil under byggingen.

Takk for tipset om plastdør fra Clas, den blir kjøpt inn snarest!

Håper vi slipper å ta opp taket, sånn som vi ser for oss å utbedre feilen så havner det skadede området nå på utsiden av dampsperren, og det bør jo fjerne problemet for vår del.

Skal ta kontakt med selger i morgen!

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Vi sitter med samme problem med muggsopp/fukt i taket, og jeg vet hvor frustrerende dette er. Her er våre erfaringer.

- Hvis du har kjøpersforsikring, så ta dette gjennom dem.

- Du har 5 års reklamasjonsfrist på bolig. Dvs. for at du skal kunne få dekket dette så bør feilen være vesentlig. Med vesentlig menes 5/6 prosent av kjøpesum. (men summen kan være mindre også)

- Du må melde fra om feilen du har oppdaget til selger med engang du finner den, ellers kan kravet ditt falle bort. Kravet kan også stille seg svakere hvis du skulle ha oppdaget skaden tidligere.

- Hvis selger visste om feilen så gjelder ikke 5 års reklamasjonsfrist, da kan du gå etter vedkommende selvom du oppdager dette senere.

- Når takstmann kommer, så spør han årsaken til feilen, og hvordan han foreslår feilen bør utbedres.

- Vi får ikke dekket skaden gjennom boligforsikringen, da skaden er fra byggetid, og de dekker bare skader som har oppstått siden jeg tegnet forsikringen på huset.

- På clas ohlson får du sånn plast-dør med glidelås, som du kan teipe og sette opp foran døra, hvis det er et rom der dere har åpnet opp undertaket....fukt/muggsopp er ikke skadelig så lenge dere har en fungerende fuktsperre under isolasjonen.

Det er en del momenter til, skriver dem hvis jeg skulle komme på flere.

Tror det er vanskeligere å få dekket skaden gjennom boligforsikring, kontra det å gå mot selger.

Lykke til, hvis du lurer på mer, så bare spør.

Du glemte det mest vesentlig, nemlig at mangelen må ha vært til stede da risikoen gikk over på kjøper. Det er også viktig å skille mellom feil og mangel, det er ikke det samme!

TS utelater også mye vesentlig informasjon som gjør det vanskelig å si noe konkret i denne saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...