AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #1 Skrevet 6. juni 2012 Jeg har alltid vært tynn. Lita og tynn, og har aldri klart å legge på meg. Er 160 cm og veide før to svangerskap 46 kg. Før jeg begynte å trene etter svangerskapene veide jeg 52 kg og var endelig fornøyd med kroppen min. Nå har jeg trent 1-4 ganger pr uke i 6 mnd, kondisjon (jogging og zumba) og styrke. Synes det er kjempegøy og merker store resultater; energien er mye høyere, kondisen er mye bedre.. det eneste problemet er at jeg nå veier 47 kg igjen.. Hadde håpet at jeg skulle legge på meg i muskler, og jeg har fått muskler, MEN.. skulderpartiet mitt f.eks. er ikke pent lenger, jeg ser beina altfor godt. Så jeg vil legge på meg igjen, men klarer det bare ikke mens jeg trener.. Noen som kan hjelpe meg? Hva og hvor mye bør jeg spise, som kan gjøre at jeg legger på meg uten å bli "feit". Og forklar det litt enkelt er dere snille, for jeg er ikke så "inne i" det her enda.. Er 24 år forresten..
rhinosaurus Skrevet 6. juni 2012 #2 Skrevet 6. juni 2012 Tren tung styrke, spis næringsrikt og mer fettrikt mat og drikke som inneholder mye protein; f.eks. h-melk! Spis ofte og sunt, tren jevnlig. Du vil se at kroppen bygger muskler, noe som vil gi deg mer masse og få deg til å se mer markert og "fit" ut 1
Honeydew Skrevet 7. juni 2012 #3 Skrevet 7. juni 2012 For å gå opp i vekt må du ligge i kalorioverskudd. For at oppgangen skal bestå i hovedsak av muskler bør du spise mye proteiner, gjerne 1,5-2 gram per kroppsvekt. Siden du ikke "klarer" å regulere dette selv (mener det ikke frekt, men du har jo gått ned i vekt, ergo spiser du ikke nok) foreslår jeg at du bruker diett.no eller mylog.no feks og skriver inn alt du spiser, slik at du får en oversikt. Du må som sagt ligge i kalorioverskudd for å gå opp. Nøtter er en fin måte å få opp kaloriene raskt på - nøtter inneholder mye kalorier så det skal ikke mye nøtter til før du har fått i deg et par hundre kcal, og nøtter inneholder mye sunne fettsyrer og proteiner
Tullepia Skrevet 7. juni 2012 #4 Skrevet 7. juni 2012 Jeg har alltid vært tynn. Lita og tynn, og har aldri klart å legge på meg. Er 160 cm og veide før to svangerskap 46 kg. Før jeg begynte å trene etter svangerskapene veide jeg 52 kg og var endelig fornøyd med kroppen min. Nå har jeg trent 1-4 ganger pr uke i 6 mnd, kondisjon (jogging og zumba) og styrke. Synes det er kjempegøy og merker store resultater; energien er mye høyere, kondisen er mye bedre.. det eneste problemet er at jeg nå veier 47 kg igjen.. Hadde håpet at jeg skulle legge på meg i muskler, og jeg har fått muskler, MEN.. skulderpartiet mitt f.eks. er ikke pent lenger, jeg ser beina altfor godt. Så jeg vil legge på meg igjen, men klarer det bare ikke mens jeg trener.. Noen som kan hjelpe meg? Hva og hvor mye bør jeg spise, som kan gjøre at jeg legger på meg uten å bli "feit". Og forklar det litt enkelt er dere snille, for jeg er ikke så "inne i" det her enda.. Er 24 år forresten.. Dette er ikke et unikt problem. Det lureste du kan gjøre er å trene tung styrke og å spise proteinrik mat etter trening. Spis gjerne en proteinbar direkte etter trening og så mat igjen når du kommer hjem. På denne måten vil du få bygget muskler slik at kroppen din blir noe kraftigere, samtidig som du ikke blir tykk.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #5 Skrevet 7. juni 2012 Tusen takk for gode råd alle sammen, ser klart hva jeg må gjøre nå Men hva med kondisjonstreninga, bør jeg kutte ned på den da eller? Jeg jogger 1-2 ganger pr uka (20 min.) og zumba en gang pr uke (50 min.). Og ja, jeg vet at jeg spiser for lite. Med to småbarn, nesten full jobb og trening er jeg litt for god til å "glemme" å spise ofte. Noen tips til hvordan jeg kan bli bedre på det da? TS
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #6 Skrevet 7. juni 2012 Lag deg matpakker som du har med deg på jobb, skriv på klokkeslett når du skal spise det du har laget. En boks med nøtter kl 09.00, en boks med brødskiver med feks salami, smør og majones kl 12.00, en banan kl 14.00. Når du kommer hjem så steker du maten din i mye olje, siden det er kaloririkt. Spis ofte. Fant dette på kk.no: - Velg fettkilder med umettet fett, for eksempel fet fisk, myk margarin, nøtter, mandler, avokado og oljer. Ikke øk inntaket av fete meieriprodukter (H-melk, meierismør, seterrømme m.m.), kjøttprodukter eller snacks (chips, iskrem og lignende) som gir mye mettet fett. - Spis 5–7 ganger daglig. Ikke la det gå mer enn tre timer mellom hvert måltid (bruk gjerne klokken). Unngå å bli sulten, spis før sulten kommer og spis mer enn du føler for. Spis stor frokost og kveldsmat. - Spis gjerne karbohydratrik snacks mellom måltidene, som sandwicher, sportsbarer, banan og kjeks. Bruk syltetøy og honning for å øke kaloritettheten i måltidene. Fruktjuice, saft og nektar gir mye karbohydrater. Drikk gjerne smoothies (melkedrikker med frukt og sukker), sjokolademelk og andre energirike drikker til mellommåltidene. - Eksempler på næringsrik mat er peanøttsmør, majones, majonessalater som italiensk salat, avokado, oliven, tørket frukt, nøtter og mandler, kjeks med ost, desserter, havregrøt laget på helmelk tilsatt sukker og margarin eller olje, rømmegrøt, yoghurt (ikke lett), frukt med krem, omelett osv. :):):)
Tullepia Skrevet 7. juni 2012 #7 Skrevet 7. juni 2012 Tusen takk for gode råd alle sammen, ser klart hva jeg må gjøre nå Men hva med kondisjonstreninga, bør jeg kutte ned på den da eller? Jeg jogger 1-2 ganger pr uka (20 min.) og zumba en gang pr uke (50 min.). Nei, det er bare sunt å trene kondisjon. Det eneste du må sørge for er å få i deg nok næring så du ikke mister for mye vekt. Og ja, jeg vet at jeg spiser for lite. Med to småbarn, nesten full jobb og trening er jeg litt for god til å "glemme" å spise ofte. Noen tips til hvordan jeg kan bli bedre på det da? TS Å spise riktig er et arbeid, enten man har som mål å gå opp eller ned i vekt. Du må planlegge måltidene: Søndag kveld setter du opp en meny for kommende uke og handleliste - storhandle på mandagen. Prøv å finne ut hva du skal ha til frokost, lunsj og middag. Da kan du utnytte middagsrester til lunsj og slik også være økonomisk. Matpakker bør lages til kvelden i forveien, og det samme kan du gjøre med frokosten. Ordne til to matbokser hvis du jobber hele dagen. Selv middagen kan du av og til klargjøre kvelden i forveien, slik at du kan varme den når du kommer hjem. Lag store porsjoner når du har tid, frys ned og merk dem - og skriv inn i en liten "frysebok" hvor du holder orden på all maten. Slik sparer du både tid og penger. Invester i en praktisk kokebok, for eksempel Ingrid E. Hovigs store rutete kokebok. Her finnes menyforslag for to uker, både frokost, lunsj, middag og mellommåltider. Det hele handler om god planlegging og litt prioritering. Gjør matlagningen til en hobby for hele familien, en sosial samlingsstund. La barna få velge mat en gang i uka, og gi dem enkle valg (vil dere har hjemmelagede kjøttboller eller hjemmelaget pizza på lørdag?), så blir de enda mer engasjerte. Er de gamle nok bør de få lov å røre i gryter, skjære opp grønnsaker, blande salater osv. Sørg for å ha gode mellommåltider i kjøleskapet. Lettyoghurt, skyr, nøtter, frukt og grønnsaker er utmerket - ta det med på jobb.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #8 Skrevet 7. juni 2012 Okei.. Nå har jeg ført opp dagens matinntak på diett.no, og energi målet for dagen kom opp automatisk da jeg registrerte meg, den sa 1791. Jeg endte på 1389.. Dette er kalorier eller kj? Uansett, for lite... Men, som dere sier - det må planlegges og jeg må bare være flinkere til å ikke la det gå mer enn tre timer mellom hver gang jeg spiser. TS
Honeydew Skrevet 7. juni 2012 #9 Skrevet 7. juni 2012 (endret) Det er kcal, og ja, da er du jo rundt 500 i underskudd (tallene på hva du forbrenner er aldri 100% nøyaktige, men de gir en god pekepinn). Så her har du en jobb å gjøre om du ikke vil fortsette å gå ned Anbefaler forresten fortsatt nøtter på det sterkeste. Hadde du slengt inn 100 g nøtter her hadde du allerede vært i overskudd i dag, og det bør vel ikke være for vanskelig? Endret 7. juni 2012 av Honeydew
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #10 Skrevet 7. juni 2012 Kjøpte meg cashewnøtter i dag og har spist såvidt, men er ikke veldig glad i nøtter, så det burde jeg nok bare lære meg å like Skal spise det uansett.. Spist mer nå, så jeg endte på 1876. Ikke mye i overskudd, men det er en start. Morgendagen skal gå bedre! Setter stor pris på all hjelp jeg får her, hadde ikke klart det alene! Har vært en problem for meg i mange år, men denne gangen SKAL jeg klare det! TS
Honeydew Skrevet 7. juni 2012 #11 Skrevet 7. juni 2012 (endret) Så bra Andre ting du kan bruke for å øke kaloriinnholdet uten å måtte føle at du spiser så mye mer, og som fortsatt er sunt, er avokado, H-melk, fløte i matlaging, sæterrømme, ekstra smør og olje (kaldpresset) når du lager mat, og fet fisk som ørret og laks. Forresten må jeg si jeg misunner deg problemet ditt en smule Selv er jeg så matglad at jeg lett kan spise det dobbelte av mitt behov om jeg ikke begrenser meg selv. Eneste grunnen til at jeg er slank er at jeg har god peiling på næringsinnholdet i mat og dermed klarer å regulere hvor mye jeg skal spise. Det samme funker nok for deg på motsatt vis - dersom du bruker litt tid og energi på å lære deg litt om hva ulike matvarer inneholder, vil det nok være lettere å legge en plan for dagen som inneholder tilstrekkelig med kalorier Endret 7. juni 2012 av Honeydew
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #12 Skrevet 8. juni 2012 Jeg skal lære meg mer om næringsinnhold i mat, slik at det blir lettere for meg å bli bevisst på hvor mye jeg får i meg og at jeg får i meg nok Er også veldig glad i mat, jeg bare "glemmer" å spise av og til.. Men jeg sliter litt med apetitten når det gjelder brødmat, det er ikke alltid jeg har lyst på det, men spiser det likevel pga mangel på fantasi når det gjelder mat. Men jeg har egentlig alltid kunnet spise hva jeg vil uten å legge på meg i det hele tatt, selv om jeg har prøvd. Forskjellen på de forsøkene og dette er vel at da var jeg ikke bevisst på næringsinnholdet, det er jeg nå ved hjelp av diett.no (og etterhvert meg selv ) Folk har alltid sagt at jeg er heldig som har det slik, men det har ikke alltid vært like kult, da jeg ofte har synes at jeg er for tynn og uten former. Men selvsagt, jeg er på noen måter glad for at jeg er slik. Tusen takk for tips og innspill Honeydew TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå