Gå til innhold

Forlovelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min har vært i sammen i 2 år førstkommende jul. Vært samboere i 1 år og tenker på å forlove oss i Paris, Eiffeltårnet på min bursdag i September.

Vi har planlagt dette sammen, så det blir ikke en overraskelse for meg som det ofte blir for andre jenter ( eller gutter;)

Hva er dine erfaringer, hvordan /hvor/hvem fridde og hvorfor ble det sånn, er vel det jeg lurer på :Nikke:

(greit med litt tips og triks :klem: )

Videoannonse
Annonse
Gjest Annaires
Skrevet

Når dere har bestemt dere for at dere skal forlove dere, så er det vel ingen som skal fri? Er det ikke litt rart å avtale tid og sted for når dere skal forlove dere?

Vi bestemte oss for at vi ville gifte oss, så da ble vi jo forlovet der og da, også giftet vi oss 10mnd etter det.

• Liker 2
Skrevet

Dette er måten vi vil gjøre det på :) Vi syntes det hørtes så fint og romantisk ut å forlove seg i Paris. Det er selvsagt forskjellige måter å gjøre dette på, derfor jeg sender ut disse spørsmålene.

Men ang bryllup, så har vi ikke satt noen dato ;)

Skrevet

Vi også forlovet oss da han fridde. Det var en overraskelse (veldig hyggelig sådan!), men vi har vært forlovet siden den dagen han fridde uten at vi snakket om dette på forhånd.

Skrevet

Så ut i fra deres svar er det ikke så veldig vanlig å planlegge forlovelse sammen altså? Er det "alltid" sånn at den ene skal overraske den andre?

hmmm... :forvirret:

AnonymBruker
Skrevet

jeg ble overraska en kveld av typen .. jeg satt å leste til eksamen og han kom innom og ville at vi skulle gå en tur.. det pøsregna så jeg skjønte ikke helt at han så gjerne ville det, men jeg dro på meg regnkåpa og støvlene og vi tusla nedover gata.. det var INGEN ute, helt tomt... han ville vi skulle sette oss på en benk, så jeg satt meg ned..men han satt seg ikke ned ved siden av meg ..han satt seg ned på kne foran meg og åpnet en ringeske,... i pøsregnet.... og han fortalte meg de vakreste ordene jeg har hørt noen gang.............jeg ble veldig overrasket... og veldig gla.. vi satt der på benken og holdt rundt hverandre og prata og kyssa en times tid.. etter det gikk vi en tur i parken og la oss ned på gresset og prata og tulla med hverandre... og regnet ØSTE ned ..vi var gjennomvåte når vi kom hjem og vi gikk rett i dusjen ...and the rest is history :)

den mest romantiske dagen i mitt liv.... :rodmer:

• Liker 7
Gjest Annaires
Skrevet

Så ut i fra deres svar er det ikke så veldig vanlig å planlegge forlovelse sammen altså? Er det "alltid" sånn at den ene skal overraske den andre?

hmmm... :forvirret:

Det vanlige er vel at enten så overasker den ene, den andre, eller så bestemmer man seg sammen og blir forlovet.

Ikke St man sammen bestemmer tid og sted for når denne ene skal fri.

Men det er jo opp til hver enkelt ;)

Skrevet

her var det oxo en overaskelse :)

Rakk vel såvidt og komme inn døra fra jobb da jeg så de blanke øynene og det nervøse smilet komme mot meg i stua... Skjønnte med en gang hva som kom til og skje :rodmer: :rodmer: :rodmer:

Ned på kne og frem med ringesken.... Tårer og smil, latter og kosestund :yvonne:

Champis og middag ute samme kvelden, kjeeeempekoselig!!

Dette var så lite forventet, hadde ikke snakket om det før, bare sagt klart ifra at jeg en dag i fremtiden vil stå hvit brud ;)

Så derfor var det ekstra hyggelig...

Skrevet

her var det oxo en overaskelse :)

Rakk vel såvidt og komme inn døra fra jobb da jeg så de blanke øynene og det nervøse smilet komme mot meg i stua... Skjønnte med en gang hva som kom til og skje :rodmer: :rodmer: :rodmer:

Ned på kne og frem med ringesken.... Tårer og smil, latter og kosestund :yvonne:

Champis og middag ute samme kvelden, kjeeeempekoselig!!

Dette var så lite forventet, hadde ikke snakket om det før, bare sagt klart ifra at jeg en dag i fremtiden vil stå hvit brud ;)

Så derfor var det ekstra hyggelig...

aaaaww... søtt :)

Skrevet

Hvem bryr seg om hva som er vanlig? Gjør det som føles rett for dere! :-) Vi snakket litt om bryllup og ble på en måte enige om å gifte oss en gang, at begge hadde lyst.. Så en søndag etter vi hadde vært sammen i 2 år fridde han. Vi var på vei ut for å gå tur med hunden da han spurte. Ingen roseblader på senga, hvit hest osv. Perfekt :D

• Liker 1
Skrevet

Er enig med irja: man gjør som man vil. Men utover dette er jeg veldig glad for at jeg ble overrasket! Og tror nok om at vi hadde avtalt det så hadde vi blitt forlovet der og da, og heller feiret det i paris. Jeg lurer kanskje mer på hvorfor du spør, er f.eks turen allerede booket? Dette er deres felles ting og jeg mener at det ikke spiller noen rolle hva folk på et forum mener ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Om dere har blitt enige om at dere skal gifte dere, så er dere jo allerede forlovet. Forlovelse er jo bare det å bli enig om å skulle gifte seg. Så det å planlegge et frieri sånn skurrer litt i mine ører. Men selvsagt må dere gjøre det som er rett for dere, og det blir sikkert romantisk og flott! :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Beklager, det ble nok litt uklart hva jeg mente over her. Skal vi se, vi har planer om å forlove oss i Paris, giftemål er nok langt frem i tid får vår del.. Vi har lyst til og forlove oss noen år først. Kanskje kjøpe seg hus og få barn. Så spurte min samboer om vi ikke kunne ta oss en tur til Frankrike og gjøre litt ekstra ut av det :hjerte: For etter som jeg har skjønt er det jo ikke noe fasit på hvor og hvordan.

Grunnen til at jeg spurte er bare pga at jeg synes det er spennende å høre deres historie :) Ut i fra det vi har skrevet her ser man jo at det er utallige måter man kan gjøre det på! :)

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, det ble nok litt uklart hva jeg mente over her. Skal vi se, vi har planer om å forlove oss i Paris, giftemål er nok langt frem i tid får vår del.. Vi har lyst til og forlove oss noen år først. Kanskje kjøpe seg hus og få barn. Så spurte min samboer om vi ikke kunne ta oss en tur til Frankrike og gjøre litt ekstra ut av det :hjerte: For etter som jeg har skjønt er det jo ikke noe fasit på hvor og hvordan.

Grunnen til at jeg spurte er bare pga at jeg synes det er spennende å høre deres historie :) Ut i fra det vi har skrevet her ser man jo at det er utallige måter man kan gjøre det på! :)

Men nå er dere jo på en måte forlovet allerede da ettersom dere har bestemt dere for å forlove dere. Men koselig å gjøre noe ordentlig ut av det. Og en av dere kan selvfølgelig fri selvom den andre er klar over at det skal skje. Gjør det på deres måte :)

Skrevet

Du får det til å høres ut som om forlovelse og giftemål er to helt ulike separate ting. Helt greit å være forlovet flere år før man gifter seg, men poenget med forlovelsen er jo at man bestemmer seg for at man skal gifte seg. Det å være forlovet er jo ikke noe mål i seg selv. Jeg for min del synes det høres rart ut å ha avtalt forlovelsen slik. Alle må jo gjøre det de selv ønsker, men er nok veldig lite vanlig å gjøre det på denne måten. Jeg vil jo si at dere er forlovet allerede, avgjørelsen er jo allerede tatt. Så selv om det virker romantisk å forlove seg i Paris (jeg for min del synes det er veldig klisje og lite kreativt og lite personlig), så skjedde det jo ikke slik for dere, så blir litt feil å prøve å tvinge frem den forlovelsen du hadde drømt om, når dere jo allerede har forlovet dere. En forlovelse er ikke en seremoni, men det å bli enige om å gifte seg. Du har kanskje veldig lyst til å fortelle venner og familie at dere ble forlovet i Paris fordi det høres så romantisk ut, men er jo ikke akkurat så romantisk og avtale tid og sted for en forlovelse da...

Uff, jeg høres nok skikkelig negativ og slem ut nå, det mener jeg ikke å være, men jeg tror egentlig dere har misforstått konseptet forlovelse.

Hva tenker dere å gjøre i Paris egentlig? Skal han spørre deg om du vil gifte deg med han, gi deg ringen? Hva blir forskjellen fra nå til da liksom?

Jeg ble forlovet for to uker siden selv :) Var på camping på Stadtlandet, satt på stranden og så sa han at han elsker meg og spurte om jeg ville gifte meg med han. Var veldig koselig :D Føles helt spesielt å ha bestemt seg for å gifte seg. Tenker på det gjennom hele livet, lurer på om og når det vil skje og hvordan, og så skjer det! Er kjempegøy :)

Men for dere så vil jeg tro at dere allerede føler det slik siden dere allerede har bestemt dette, så jeg tror kanskje du vil bli litt skuffet i Paris, tror det kan komme til å føles litt hult og tomt på en måte, fordi det er ingenting som endrer seg før og etter, siden den endringen allerede har skjedd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette var jo litt anderledes, har ikke hørt om å gjøre det på denne måten før. Et forslag er jo feks at dere finner ringer sammen i Paris og tar de på i tårnet? For deretter å gå ut å feire det:) For meg hadde det blitt en smule kleint om dere avtalte at der oppe i tårnet skal han gå ned på kne og fri liksom...

Jeg ble fridd til selv, var en kjempeoverraskelse. Mannen gikk ned på kne da vi var på ferie i Praha, med diamantring og sa så mye fint og spurte om jeg ville gifte meg med ham :rodmer:

For meg hadde det ikke blitt det samme om han hadde spurt om jeg ville forlove meg med ham, for for meg handler forlovelse kun om at man skal gifte seg, så ser ikke helt poenget med alle de som forlover seg uten planer om giftemål. Da må man jo nesten "fri" på nytt når man bestemmer seg for å gifte seg da :klo:

Dere må jo selvfølgelig gjøre det som føles rett for dere, men jeg vil bare anbefale å vente med forlovelse til det er gifteplaner på gang. Er såå spesielt å bli fridd til, og deretter fortelle det til venner og familie, og gå i gang med bryllupsplaner og forberedelser ganske med en gang :bryllup:

Bare pass på å ikke gjør noe du vil angre på, jeg syns det høres ut som antiklimaks, og dere "bruker opp" noe fint som burde vente til dere virkelig mener noe med det.

Skrevet

Å forlove seg betyr å love å gifte seg med hverandre.

Det er jo opp til det enkelte par om det giftermålet skjer om en måned eller om fem år eller hva som helst som måtte passe, men det å forlove seg er ikke en enkeltstående begivenhet og det er ikke løsrevet fra løftet om å gifte seg. Sånt tenåringer driver med, forresten, med å ta på seg like ringer på nyttårsaften eller noe sånt typ med ny "forlovede" hvert år, er ikke forlovelse, det er fjolleri.

Er dere enige om å gifte dere eller en av partene frir til den andre trer forlovelsen i kraft, for å si det sånn. Forlovelsesringer (om man skal ha det) kan man eventuelt vente med å sette på seg og gjøre noe spesielt ut av det, eller man kan feire forlovelsen på et senere tidspunkt på en måte paret har glede av. Det med frieri er forresten ferdig jobba når man har kommet så langt som til å bli enige om å feire forlovelsen.

Vi ble enige, over en lang periode, om å gifte oss. Det gikk fra at en av oss (husker ikke hvem) slang ut "skulle vi ikke like gjerne gifte oss som å bo sammen" til at jeg (jeg er nesten helt sikker på at det var meg...) foreslo en dato for seremonien, minst et par år etter at vi begge hadde blitt inneforstått med at det ville bli bryllup en gang. Det er sånn vi virker, og det betyr noe for meg :)

• Liker 1
Skrevet

Samboeren fridde til meg på ferie i Barcelona. Rett etter jeg hadde våknet. Og ikke helt skjønte hva jeg svarte Ja på før jeg hadde fått tatt en dusj... På kvelden gikk vi ut på en fin restaurant i Barcelona og feiret^_^

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Jeg syns du får veldig mange negative svar her, jeg. Men kanskje det bare er jeg som misforstår i positiv forstand? For jeg oppfatter det som at det du mener, er at dere skal reise til Paris, og så sette ringene på fingeren når dere er oppe i Eiffeltårnet (eller evt et annet sted)?

Jeg har et vennepar som gjorde noe lignende. Han fridde (på sett og vis), de valgte ut og bestilte ringer, dro til Roma og satte ringene på fingeren på et spesielt sted der - det var liksom da det ble offisielt at de hadde forlovet seg, om du vil, og så vidt jeg vet var det også den datoen som ble gravert inn i ringene deres. Syns det var kjemperomantisk jeg! :rodmer:

Det var altså ikke et frieri som skjedde i Roma, de satte rett og slett bare ringene på fingeren der, og feiret det der :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns du får veldig mange negative svar her, jeg. Men kanskje det bare er jeg som misforstår i positiv forstand? For jeg oppfatter det som at det du mener, er at dere skal reise til Paris, og så sette ringene på fingeren når dere er oppe i Eiffeltårnet (eller evt et annet sted)?

Jeg har et vennepar som gjorde noe lignende. Han fridde (på sett og vis), de valgte ut og bestilte ringer, dro til Roma og satte ringene på fingeren på et spesielt sted der - det var liksom da det ble offisielt at de hadde forlovet seg, om du vil, og så vidt jeg vet var det også den datoen som ble gravert inn i ringene deres. Syns det var kjemperomantisk jeg! :rodmer:

Det var altså ikke et frieri som skjedde i Roma, de satte rett og slett bare ringene på fingeren der, og feiret det der :)

Å tusen takk, endelig ei som skjønner hva jeg EGENTLIG mener :D

Akkurat som du skrive her, vi skal sette på oss ringene i Eiffeltårnet, for det er noe litt annet. Noe vi synes hørest kjempe fint ut :rodmer:

Venneparet du her over beskriver er jo på en måte oss to, vi har jo avtalt dette og vil "spare" selve opplevelsen til vi kommer dit. Da får vi både forlovet oss og en forhåpentligvis kjempe fin høsttur :hjerte: Ringene henta vi først i uka, med datoen for forlovelsen. Nå har vi virkelig noe å se frem til :)

Tusen takk for fint svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...