AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #1 Skrevet 6. juni 2012 Dette boligmarkedet er jo bare helt syk, og det vil jo ingen ende ta! Jeg har solgt min velse leilighet, har 200.000 i egenkapital. Bor nå hos mine foreldre i Oslo. Har vært på masse visninger, på både kjøpe og leie-siden. Her er problemet; ALT går jo for over takst! Oppussingsobjekter på Oppsal går for 300.000 over takst... Å leie er SYKT dyrt, til og med utenfor sentrum på østkanten hvor jeg ser. Nå føler jeg at jeg mister alt mot her og at jeg aldri i verden kommer til å få meg noen leilighet. Takker høyere makter for at jeg kan bo hjemme, blir vel her resten av livet med dette ramaskriket etter boliger i Oslo. Leie er ikke bedre, betale 11.000 for 39 kvadrat i grouddalen gidder jeg søren ikke (og hvis det gjør meg kresen så er jeg kresen). Leiemarkedet regjeres av de som er litt eldre enn meg (er 27) har bedre lønn og mer stabilitet. Det snapper det som er. Hva skjer egentlig? Er det så veldig mange som flytter til Oslo i disse tider? Er det så mange "rike" som pusher prisene oppover? Flere som føler en viss håløshet med å finne bolig i Oslo? Både leiemarked og kjøp?
Rosalie Skrevet 6. juni 2012 #2 Skrevet 6. juni 2012 Ja, boligprisene i Oslo er høye. Tilflytningen er mye større enn boligbyggetakten, og dersom du nå ønsker deg noe større enn en liten ett-roms, så konkurrerer du mot par. Både på eie- og leiemarkedet. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #3 Skrevet 6. juni 2012 Jeg syntes alltid det har vært dyrt i Oslo, men nå er det gått mye lenger enn det, det er helt ekstremt. Før kunne man liksom greie seg OK hvis man tok noe som trengte litt oppussing på østkanten, kanskje noe som lå litt nærme veien, litt mye innsyn etc. Men nei, til og med dette går over takst. Eller er alt for dyrt i utgangspunket. Det bygges også mye nytt, som ofte er veldig lite, kanskje litt rimeligere, men med superhøy fellesgjelt og husleie er man like langt. Par ja.. jeg stiller selvsagt mye svakere enn de som er to. Har venner, par, med ok til god inntekt som også sliter med å finne noe, da de ofte vil ha 3 roms. 2 roms på f.eks. Manglerud, Lambertseter, Oppsal etc. er ikke så mye rimligere enn 3 roms. Så der sparer man ikke så mye heller. jeg er bare skikkelig frustrert og lei. Jeg føler at boligmarkedet i Oslo var veldig annerledes for 4 år siden. Dyrt ja - men man hadde en sjanse.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #4 Skrevet 6. juni 2012 Ha tålmodighet! Noen venner solgte leiligheten sin nylig, og det var stille på visning. Rett nok gikk den til en god pris, 100 000 over takst, men de fikk høre av sin megler at det var gjennomgående på visninger nå at det var mindre trøkk enn for bare noen helger siden. Plutselig har du flaks og er den eneste som vil by på en leilighet (fordi de andre på lista har en annen leilighet som første-pri den helga). Det ordner seg nok 1
Dyregod Skrevet 8. juni 2012 #5 Skrevet 8. juni 2012 MÅ du bo i Oslo da? Du kan få mye mer for pengene ved å flytte litt utenfor oslo. Selv jobber jeg i oslo og bor på skedsmokorset. Jeg virkelig elsker å bo her! Rolig og stille. og vi fikk en 4 roms til litt over to mill. Så det er nok billigere for mindre leiligheter også. Alle kan ikke bo i oslo, det er faktisk ikke plass til det. Jeg er fra oslo og har alltid bodd i oslo, men vi bestemte oss for at vi vil heller ha en stor leilighet for en mindre penge litt utenfor byen. Buss til jobben min tar 25 min. Bare en tanke fra meg. Syns det er veldig mange som klager over boligprisene i oslo for tiden og at de ikke kommer inn på boligmarkedet. Da syns jeg man bør tenke litt nytt og se litt andre steder:) 2
Gjest Swipper Skrevet 8. juni 2012 #6 Skrevet 8. juni 2012 (endret) .. Endret 10. juni 2012 av Swipper
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #7 Skrevet 9. juni 2012 Det er slik at akkurat de leilighetene du ser etter er de mest attraktive. Med 200.000 i egenkapital betyr det at du får lånt 1.150.000 og slik sett ser etter leiligheter til rundt 1,3 millioner. Det er få leiligheter i den prisklassen, og de som kommer for salg blir naturlig nok revet bort. Det er mange grunner til at boligprisene i Oslo er høye. - Rekordstor befolkningsvekst. - Ikke tillatt å bygge nye leiligheter under 40kvm innenfor Ring 2. - Krav til universell utforming (snusirkel rullestol i alle rom, trinnløs adkomst, heis, ...). - Lav boligbygging. - Høye kostnader på nybygg. - Folks betalingsevne. - Osv. Kan ikke gjøre annet enn å ønske deg lykke til.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #8 Skrevet 10. juni 2012 Takk Jeg får bare spare og håpe på at prisene en dag synker. Eller kanskje jeg likesågreit burde bruke min egenkapital og bygge et anneks i foreldrenes hage?? Jeg syntes ikke jeg skal flytte ut av Oslo fordi det er magne som bor her og flytter hit! Jeg er jo herfra, født og oppvokst, har studert andre steder i landet, men jeg trives her (hvor jeg er fra) og vil da selvsagt bo her! Skal liksom jeg flytte for å gjøre plass til de fra andre steder i landet som skal flytte hit? Det blir veldig feil. Du kan ikke si til de som er født og oppvokst i Bergen at hey, nå er det så mange andre som vil flytte til Bergen, så nå må nesten dere begynne å trekke dere ut. Tolmodighet er visst kanskje det eneste svart for meg nå. Er nesten blitt en hobby å sitte å se hvor mye opppussingsobjekt på Bøler går over takst o.l. Sitter bare og ler, det er helt ufattelig . 3
Dyregod Skrevet 10. juni 2012 #9 Skrevet 10. juni 2012 Takk Jeg får bare spare og håpe på at prisene en dag synker. Eller kanskje jeg likesågreit burde bruke min egenkapital og bygge et anneks i foreldrenes hage?? Jeg syntes ikke jeg skal flytte ut av Oslo fordi det er magne som bor her og flytter hit! Jeg er jo herfra, født og oppvokst, har studert andre steder i landet, men jeg trives her (hvor jeg er fra) og vil da selvsagt bo her! Skal liksom jeg flytte for å gjøre plass til de fra andre steder i landet som skal flytte hit? Det blir veldig feil. Du kan ikke si til de som er født og oppvokst i Bergen at hey, nå er det så mange andre som vil flytte til Bergen, så nå må nesten dere begynne å trekke dere ut. Tolmodighet er visst kanskje det eneste svart for meg nå. Er nesten blitt en hobby å sitte å se hvor mye opppussingsobjekt på Bøler går over takst o.l. Sitter bare og ler, det er helt ufattelig . Det er helt forståelig at du ikke vil flytte på deg. Jeg ville heller ikke det først. Men om du virkelig vil betale så mye for å bo i oslo så må du spare penger til det:) Jeg sier bare at det FINS andre muligheter som er enda bedre og man kan allikevel jobbe i oslo uten å blakke seg helt. Men lykke til:) Håper du finner noe til slutt:-) 1
Amarinda Skrevet 10. juni 2012 #10 Skrevet 10. juni 2012 Jeg har flere kollegaer som har sett etter leilighet i Oslo i opptil flere år før de har endt opp med å finne noe som ikke har blitt for dyrt. Men alle har fått kjøpt seg til slutt. Så lykke til, og bare vært litt tålmodig. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #11 Skrevet 10. juni 2012 Dessverre TS er det sånn at markedet rår. Hvem som har bodd hvor før og hvor lenge har ingenting med saken å gjøre, det er de som kan betale mest som får tilslaget på boligen. Du må dermed enten spare (og risikere at prisene stiger enda mer i mellomtiden) eller flytte lenger unna byen til en bolig du faktisk har råd til. Det er ingen menneskerett å bo innenfor ring 1. Selv kjøpte jeg et rekkehus med god plass 20 min utenfor sentrum til en pris jeg knapt ville fått en ettroms i sentrum. Syns igrunn det er mye bedre bruk av pengene mine. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #12 Skrevet 10. juni 2012 hva med uten for i bærum eller noe? jeg har værtfall leid der for veldig billig.
Alice123 Skrevet 10. juni 2012 #13 Skrevet 10. juni 2012 Har du ikke råd til å bo i Oslo, må du rett og slett ut av byen. Slik er det jo bare. Markedet rår, og tilflyttende bergensere med råd til leilighet tar ikke hensyn til at du som er født og oppvokst i Oslo ikke har råd til å bo der. Det er jo ikke slik at innfødte har større rett til å bo der enn innflyttere. Jeg vil anbefale deg å bli medem i OBOS (om du ikke allerede er det) og kjøpe deg en "mellomstasjon" hvor du har råd til det. Du kan sikkert kjøpe deg inn i Oslomarkedet om noen år, når du har mer penger. 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #14 Skrevet 10. juni 2012 Det er ingen menneskerett å bo innenfor ring 1. Selv kjøpte jeg et rekkehus med god plass 20 min utenfor sentrum til en pris jeg knapt ville fått en ettroms i sentrum. Syns igrunn det er mye bedre bruk av pengene mine. TS skriver at hun ser på Oppsal og Bøler, ikke på Løkka eller Bjørvika... Oppsal er jo 20 min med t-banen fra sentrum. Så det burde i grunn ikke være sååå dyrt, men også der er det helt sykt dyrt nå. Jeg syns det er helt forferdelig at man bare skal måtte tenke "markedet rår" og godta det... Å skulle betale mange millioner mer bare fordi det er et eller annet sted i Oslo er helt vanvittig. Jeg tror jeg og samboeren min kommer til å ende opp med å kjøpe i Nittedal, Vestby eller et annet sted like utenfor byen. Men prisene blir jo presset opp der ute også. Og så lages det ukoselige byggefelt midt i ingenting, uten at tettstedet har fått vokse fram naturlig. Jeg har hvert fall ikke lyst til å bo på slike steder som Neskollen, for eksempel. Steder uten historie, uten sjel. Da ville jeg heller kjøpt mindre leilighet på Bøler. Der jeg kommer fra, en time utenfor Oslo, kan man få en helt fin enebolig til et sted mellom 1,5 og 2 millioner (jeg tar enebolig som eksempel fordi det ikke fins stort annet der ute). Hvis man søker etter eneboliger ca 30 minutter utenfor Oslo har det nå steget til rundt 4 millioner, og hvis man vil bo innenfor Oslogrensa blir det fort 6-7 millioner. Det er da sykt å måtte betale 4-5 millioner ekstra fordi huset ligger på Bøler, når det bare koster under to millioner å bygge det. 5 millioner kroner for beliggenhet, og da ligger ikke huset i et ekstra attraktivt strøk en gang. Prisene på leiligheter er ikke akkurat stort bedre. Et par som venter barn og bare vil ha en liten 3-roms og ikke har noen leilighet å selge, kan umulig bla opp 2-3 millioner for en leilighet langt ute på linje 3 uten hjelp fra velstående foreldre. Og det er det jo ikke alle som har, eller vil benytte seg av. Jeg håper denne bobla snart sprekker, slik at det blir mulig å kjøpe seg bolig en gang. Men det skjer nok ikke før det bygges mange flere studentboliger, slik at studentene kommer seg ut av det ordinære boligmarkedet, og det i tillegg bygges flere vanlige boliger, slik at etterspørselen går ned.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #15 Skrevet 10. juni 2012 Oppsal og Bøler er avde dyrere strøkene på østkanten. Trådstarter må kikke p åRomsås, Hauketo og Holmlia. Der kan hun kanskje være heldig å finne seg noe lite hun har råd til. Og trådstarter: Har du ikke råd til å bo i Oslo, så må du flytte. Har ingenting med at tilflyttere jager deg vekk. De argumentene dine der ble abre altfor dumme. Hilsen innflytter som ganske nylig kjøpte seg 2-roms på Oppsal.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #16 Skrevet 10. juni 2012 Oppsal og Bøler er avde dyrere strøkene på østkanten. Trådstarter må kikke p åRomsås, Hauketo og Holmlia. Der kan hun kanskje være heldig å finne seg noe lite hun har råd til. Og trådstarter: Har du ikke råd til å bo i Oslo, så må du flytte. Har ingenting med at tilflyttere jager deg vekk. De argumentene dine der ble abre altfor dumme. Hilsen innflytter som ganske nylig kjøpte seg 2-roms på Oppsal. Herregud Når har jeg sagt at jeg skal flytte fra Oslo?????? LES TRÅDEN før du kommer med spydigheter! Herregud, makan å frekke folk tillater seg å være her inne. Dette handler om at jeg er frustrert over boligmarketdet for tiden, som har endret seg drastisk de siste årene, at det er håpløst å få seg leilighet for mange, og som du kanskje IKKE har lest anntar jeg, snakker jeg om å LEIE også. Det jeg sier, som var til hun som skrev at det ikke var plass til meg i Oslo, at det ikke er sånn at jeg skal flytte ut fordi det skal bli plass til mange andre her, det er ikke rullering her heller Det virker å være umulig, for meg, å kjøpe nå, men det betyr ikke at jeg flyttet ut av Oslo! Hørt om kollektiv? Og jeg ser på stedene du never. Jeg ser over hele Oslo, hele tiden, bortsett fra groruddalen. Jeg vil veldig gjerne ha meg en leilighet, men jeg klarer meg fint enn så lenge. Dette var ment som en tråd for å høre flere erfarigner fra det ville boligmarkedet for tiden og andres meninger og erfaringer rundt det. Tenkte kanskje det var noen andre der ute som slet litt som meg. Men fint for deg at du har fått deg en leilihet takk og takk for at du rakker ned på meg som sliter med å få en. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #17 Skrevet 10. juni 2012 Det er helt forståelig at du ikke vil flytte på deg. Jeg ville heller ikke det først. Men om du virkelig vil betale så mye for å bo i oslo så må du spare penger til det:) Jeg sier bare at det FINS andre muligheter som er enda bedre og man kan allikevel jobbe i oslo uten å blakke seg helt. Men lykke til:) Håper du finner noe til slutt:-) Takk for det Ja, jeg vet om mange fine steder utenfor Oslo, var nylig hos en venninne i Ås, veldig koselig. Men jeg hadde jo sett for meg en del år til i hovedstaden, siden jeg jobber her og alt av familie og venner stort sett er her.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #18 Skrevet 11. juni 2012 Takk for det Ja, jeg vet om mange fine steder utenfor Oslo, var nylig hos en venninne i Ås, veldig koselig. Men jeg hadde jo sett for meg en del år til i hovedstaden, siden jeg jobber her og alt av familie og venner stort sett er her. Problemet med å bo i Ås er at det er helt elendig kollektivtrafikk. Søndager går det bare tog annenhver time. Det er stille og fint på Ås, ja, men veldig "bygd", hvis man ikke er student der, da. Ingenting skjer, ingen steder å gå. Og når man har elendig togforbindelse ender man jo opp med å aldri da noen steder. Eller ender opp med å kjøpe bil som i lengden koster like mye ekstra som det hadde kostet deg å kjøpe bolig et mer tilgjengelig sted. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #19 Skrevet 11. juni 2012 Jeg ser over hele Oslo, hele tiden, bortsett fra groruddalen. Hvorfor ser du ikke i Groruddalen? Det var min vei inn i boligmarkedet som singel uten enormt mye egenkapital. 1
Wonders Skrevet 11. juni 2012 #20 Skrevet 11. juni 2012 når man ikke har noe bolig og søker lån må man ha 15 % egenkapital, det er gått opp fra 10% OMG !!!! Hvem har 300 tusen i egenkapital ?? Det er jo nesten det jeg tjener på ett år !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå