AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #1 Skrevet 6. juni 2012 Jeg har slitt med psykiske problemer i mange år, noe som har ført til at jeg har kommet veldig sent i gang med utdanning (er i 20-årene nå) og jeg har heller ikke mer arbeidserfaring enn én sommerjobb. Jeg har klart å ta tak i problemet og fått livet mitt "på plass", og har veldig lyst til å skaffe meg en deltidsjobb ved siden av studiene. Litt for pengenes del men først og fremst for å faktisk få erfaring og vise at jeg også kan jobbe! Da lurer jeg på, hvordan skaffer jeg meg en jobb med dette grunnlaget? Jeg vet at hull i CVen ikke er bra, og min er altså et eneste stort hull... Jeg bor i hovedstaden og har skjønt at når det gjelder utlyste stillinger prioriteres oftest de med mer erfaring og attester. Ikke at jeg ikke skal prøve å søke på dem, men jeg tenkte jeg kunne prøve meg på en annen strategi i tillegg, nemlig å møte opp personlig på forskjellige steder og spørre om de har jobb til meg. Og det jeg lurer på da er hvordan gjør jeg det? Skal jeg møte opp med bare CV eller skal jeg skrive åpen søknad til hvert sted jeg planlegger å dra til? Hva spør jeg egentlig om? Bør jeg forklare CV-hullene eller bare levere og håpe at de tar meg inn til intervju? Litt dumme spørsmål, men jeg har virkelig ingen erfaring med dette og har så lyst på en sjanse jeg også! Jeg vet jeg stiller dårlig, men fortiden kan jeg jo ikke gjøre noe med. Tips til type jobber som ikke er for vanskelige å få tas imot med takk, jeg er ikke veldig kresen 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #2 Skrevet 6. juni 2012 skriv en liten søknad der du skriver om deg selv og dine gode sider, og kanskje hva du har å tilby til stedet du søker. jeg hadde kanskje nevnt det for daglig leder når du var innom "ja som du ser på cv-en så har jeg ikke så mye erfaring, pga sykdom, men nå er jeg frisk og er veldig motivert for å jobbe!" ellers kan du jo spørre om typiske arbeidsoppgaver i bedriften. hvor mange ansatte. for eksempel. bare småprat litt
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #3 Skrevet 6. juni 2012 Kontakt NAV, og få hjelp til å få en praksisplass i ordinær bedrift, vær engasjert og lær så mye du kan. Det gir deg arbeidserfaring du kan sette på CV-en, det gir deg en fot innom bedriften med tanke på senere ansettelser eller vikariat. Jeg kjenner flere, inkludert meg selv, som har fått fast jobb på den måten etter å ha vært mange år utenfor arbeidslivet av ulike årsaker.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #4 Skrevet 7. juni 2012 skriv en liten søknad der du skriver om deg selv og dine gode sider, og kanskje hva du har å tilby til stedet du søker. jeg hadde kanskje nevnt det for daglig leder når du var innom "ja som du ser på cv-en så har jeg ikke så mye erfaring, pga sykdom, men nå er jeg frisk og er veldig motivert for å jobbe!"ellers kan du jo spørre om typiske arbeidsoppgaver i bedriften. hvor mange ansatte. for eksempel. bare småprat litt Takk! Bør jeg ringe eller spørre på forhånd om de vil ha en søknad av meg, eller skal jeg bare møte opp og dytte den på dem? Kontakt NAV, og få hjelp til å få en praksisplass i ordinær bedrift, vær engasjert og lær så mye du kan.Det gir deg arbeidserfaring du kan sette på CV-en, det gir deg en fot innom bedriften med tanke på senere ansettelser eller vikariat.Jeg kjenner flere, inkludert meg selv, som har fått fast jobb på den måten etter å ha vært mange år utenfor arbeidslivet av ulike årsaker. Vil NAV hjelpe en student som bare vil ha deltidsjobb da?
Zakuro Skrevet 7. juni 2012 #5 Skrevet 7. juni 2012 Om du er med i sportsklubber, frivillig hos dyrebeskyttelsen eller annen frivillighet, foreninger og denslags, dem kan du sette opp som referanse:) Blir jo om deg som person, men bedre enn ingenting.
Solbærsaft Skrevet 7. juni 2012 #6 Skrevet 7. juni 2012 Du kan melde deg hos et vikarbyrå. De kan ofte hjelpe deg inn i kortere oppdrag ( noen ganger med 1-5 dagers varighet). Det er jo ikke allverdens, men om du kan jobbe som servitør noen kvelder innimellom når det er arrangement forskjellige steder så vil det hvertfall hjelpe på cven din I tillegg: søk på alt av butikkjobber eller tilsvarende. Gå fra butikk til butikk og spør om de trenger folk. Når du møter butikksjefen selv så får de lettere inntrykk av hvem du er nå enn hva cven din kan vise . Lykke til!
LineGourmet Skrevet 7. juni 2012 #7 Skrevet 7. juni 2012 Jeg har stor tro på at du vil lykkes med personlig fremmøte Ta med deg en søknad som forteller om deg selv, dine beste sider og egenskaper. Jeg syns ikke det er noe poeng å snakke om "manglende" erfaring eller sorte hull i CV'n så lenge de ikke spør. Du er fortsatt ung og du studererer. Det er bare snakk om en deltids-jobb. Det som er viktig er at du har personligheten som trengs til den jobben du søker på. Skal du jobbe i butikk f.eks bør du være omgjengelig og service-inntstilt, positiv etc... Vis ved din være måte at DU passer i en jobb hos de du går til Masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #8 Skrevet 8. juni 2012 Takk til alle som har svart! Når det gjelder vikarbyråer, hvilke er bra? Når jeg har sjekket ut vikarbyråer før har det stått at man må ha erfaring for å få jobber osv. Gå fra butikk til butikk og spør om de trenger folk. Når du møter butikksjefen selv så får de lettere inntrykk av hvem du er nå enn hva cven din kan vise . Men hvis jeg går fra butikk til butikk, skal jeg finne ut hvilke butikker jeg går til på forhånd og skrive en åpen søknad til hver av dem? Er det "dumt" å bare ha med CV og ikke søknad? Jeg har altså null peiling på det her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå