Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er en mann som vil begynne å ta solarium. Jeg har aldri tatt solarium før, så jeg vet egentlig ikke noe særlig om hvordan dette foregår.

Hvor mange minutter bør jeg sole meg per gang (på hver side?) for å få minst mulig skade på huden?

Noen stikkord:

Bruke solkrem?

Sole seg naken?

Fuktighetskrem?

Hvor lenge?

Hvis jeg skal sole meg 26 min, så soler jeg mer 13 min på hver side?

Hvor ofte for å få en jevn og fin hudfarge (ikke FOR brun).

Hvor lenge varer hudfargen egentlig? Når kan jeg SLUTTE å sole meg å bare nyte brunfargen?

Går den bort med en gang jeg slutter å sole meg nesten?

Hvor mye koster det?

Eventuelt annen informasjon / tips dere har til en nybegynner!

Tusen takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest fireflies
Skrevet

I begynnelsen tar jeg sol annenhver dag. Jeg pleier å begynne med tolv minutter. Etter fire ganger trapper jeg opp til seksten minutter. Etter tre ganger trapper jeg opp til tyve minutter. Jeg fortsetter å ta sol annenhver dag frem til jeg har oppnådd den brunfargen jeg ønsker. Da fortsetter jeg med å ta sol to-tre ganger i uken.

Begynn med å vaske solsengen med antibac (står på sprayflasker i alle solariumer). Putt på penger og trykk deg frem til antall minutter du ønsker å ta sol. Kle av deg, men behold undertøy på. Legg deg ned i solariumet og vent på at det skal starte. Solariumet vil slå seg av selv når tiden er oppbrukt.

Skrevet

For finest farge dropper du solariumet og bruker heller tiden på koselig utendørsaktivitet. Vil du ikke være aktiv er fortauskafé bedre bruk av tid og penger enn solarium, ikke er det nødvendig med forklaring heller :)

Solariumsbrune damer er harry, på menn er det mye mye mer harry.

• Liker 1
Gjest fireflies
Skrevet

Hvordan ser du forskjell på om en person er solariumsbrun eller solbrun? :klo:

• Liker 2
Skrevet

For finest farge dropper du solariumet og bruker heller tiden på koselig utendørsaktivitet. Vil du ikke være aktiv er fortauskafé bedre bruk av tid og penger enn solarium, ikke er det nødvendig med forklaring heller :)

Ja, fordi det er jo så utrolig mye sol i Norge, ikke sant? Og det gjør jo ingen verdens ting å sitte naken på utendørskafé og drikke kaffe?

Når det først er sol er det mange av oss som jobber, og ikke alle har tid til å være ute i 5 timer hver dag.

Skrevet

Ja, fordi det er jo så utrolig mye sol i Norge, ikke sant? Og det gjør jo ingen verdens ting å sitte naken på utendørskafé og drikke kaffe?

Når det først er sol er det mange av oss som jobber, og ikke alle har tid til å være ute i 5 timer hver dag.

Hvem har sagt at man må være naken og utendørs i fem timer for å ha fin farge? Er det i det hele tatt noen regel som sier at solbrun eller solariumsbrun er det eneste som er fin farge?

Jeg ser til en viss grad poenget hvis du alltid jobber når det er sol, da vil man gjerne få mangel på Dvitamin og sånn etterhvert. Men siden vi bor i Norge og det dermed er sollys (ja det funker fint gjennom tynt skylag også) store deler av døgnet halve året så bør man vel heller da vurdere arbeidssituasjonen sin?

Fireflies: Ikke så lett å se forskjell sånn til hverdags hvis man ikke overdriver og blir oransje eller holder seg jevnt brun hele året. Men når det blir tid for strand/bading og man dukker opp uten antydninger til skille etter t-skjorte/topp så synes det for min del at det gjerne da er solarium. Og jeg mener altså at den typen forfengelighet går under rimelig harry, all den tid man vet at det er skadelig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

^ Vurde arbeidssituasjonen? De færreste vil endre på jobben sin for å bli brun. Og det er en del som ikke kun ønsker å bli brun på armer og ansikt, men hele kroppen. Man kan ikke akkurat sitte ute i shorts og singlet året rundt i Norge. Jeg forstår hva du mener, men for mange fungerer det ikke.

I solarium er det lettere å kontrollere om man blir solbrent eller ei. Etter en stund lærer man seg hvilket antall minutter man bør ligge på, og det er praktisk for en del. Før var jeg en sterk motstander av solarium, men har gått over til "alt med måte." Jeg liker ikke å være ute i solen, jeg synes det er gørrkjedelig. Å da ta 10 - 15 minutter av og til blir dermed en OK løsning for meg.

Til hverdags bruker jeg fuktighetskrem med faktor 15, nettopp fordi jeg blir fort brent ettersom jeg ikke kan kontrollere solen selv. Solarium har fungert supert for meg. Synes det er gørrkjedelig å steke utendørs om sommeren, og uansett om det av og til er sol der jeg bor så er det også veldig mye vind.

Men, whatever floats your boat. Solarium fungerer ikke for alle, og jeg vet det er mange motstandere.

PS: Det finnes andre måter i å få i seg nok D-vitamin, man MÅ ikke ha sol.

Endret av Miah
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg holder faktisk på med høyere utdannelse, så jeg er jo litt opptatt om dagene.

Jeg er jo selvfølgelig ute med venner osv etter skoletid og på helger, men det er faktisk ikke noe særlig sol i denne byen, så det er vanskelig å få skikkelig farge.

Dessuten er jeg utrolig lei av å være bleik i huden, for jeg får kommentarer på det hele tiden. Jeg synes også selv at det er mye finere å være solbrun enn å være likbleik.

Jeg takker for tips!

Skrevet

Hvordan ser du forskjell på om en person er solariumsbrun eller solbrun? :klo:

Solariumsbrune mennesker er mere grågule.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...