Gå til innhold

Hvor får jeg tak i ting til maleri

-ida-

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst til å male meg et stort bilde i stua, og da må jeg vel kjøpe meg sånn kanvass eller hva det nå heter. Må jeg snekre rammen selv eller kan jeg kjøpe den på ramme. Hvordan maling skal en bruke? Og ikke minst hvor får jeg tak i sånne ting?

Har aldri gjort sånn før så det høres sikkert helt rart ut men jeg har veldig lyst til å prøve det. Er det dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Chlas Ohlsson har masse utstyr til å lage malerier. Hvis du ikke bor i nærheten av en av deres butikker har de en veldig god postordreservice.

ellers bør de flest hobbybytikker kunne skaffe det du trenger eller henvise til noen som kan.

Lykke til med malingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Christ. Engebretsen i Pilestredet har de ALT av kunst- og malesaker.

Acrylmaling synes jeg er ganske greit å bruke hvertfall, eventuelt oljemaling.

Lerret finnes i mange størrelser, så prisene varierer veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Hvis du maler på lerret så må det spennes opp på en blindramme. Dette kan du gjøre selv eller be en rammemaker gjøre det for deg. Det vanligste er vel å male på plate - det er ihvertfall det enkleste for amatører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Man får ferdig oppspente og grunnede lerreter flere steder, bla. Clas Ohlsson, Andvord og andre butikker som fører kunst-matriell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du er fersk i gamet, og da kan det være en idè å male med gouache-farver. Malingen er vannløselig og derfor lett å jobbe med, men i motsetning til vanlige vannfarger, kommer den på tube og gir en mer dekkende farge. Med denne malingen, som du får i mange velassorterte bokhandler, kan du fint male på en litt tykk papplate. Du trenger heller ikke å kjøpe så mange farger, siden den er lett å blande. I prinsippet kan du lage alle farger hvis du har rødt, gult, blått, grønt, sort og hvitt. Hvis det er en spesiell farge du har tenkt å bruke og gjerne vil legge vekt på, er det imidlertid en god idè å kjøpe den ferdig, siden de ferdigblandede som regel er "klarere" enn de man blander selv.

Når bildet er ferdig, lakker du det for å bevare fargene (Spesiell lakk for slike malerier, men du kan i prinsippet bruke en hvilken som helst klar spraylakk) og setter det i en ferdigkjøpt ramme (Tenk på standardmål før du maler!) hvor du fjerner glasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar. Jeg er helt grønn på dette området, så jeg skal ta meg en tur på claes olson og sjekke ut hva de har der jeg. Gleder meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg skikkelig inspirert, skal også ta en tur på CO i morgen. Har lenge hatt lyst på et maleri som passer hos oss, kanskje jeg kan klare det selv?

Men jeg har jo ikke peil på kunst.....kanskje jeg skal be 2-åringen male med meg? Kunne vært en kul gave til Annemannen som kommer hjem til helga..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg malte dette bildet til oss i sommer:

http://album.kvinneguiden.no/showphoto.php...&cat=500&page=1

Da kjøpte jeg faktisk bare en plate og malte på, dette er billigere enn vanlig lerett. Rammen er kjøpt på IKEA og så malt.

Malingen jeg bruke var oljemaling, og denne var faktisk kjøpt på Europris. Kjøpte en komplett pakke med maling og pensler der, sånn at jeg skulle ha noe å prøve med i første omgang.

Bildet henger nå i stua vår, og det er gøy å ha prøvd å male noe på egenhånd.

Ønsker deg lykke til! Dette var moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...