Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nettopp melding om at søknaden min om AAP er innvilget. Men først skal NAV forvaltning sette den økonomiske delen. Skal jeg skaffe skattekort med en gang eller må jeg vente? Jeg vet jo ikke hvor mye det blir pr mnd, så jeg må vel kanskje vente....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nav innhenter automatisk skattekort delen fra skatteetaten. Så tenker du slipper det. Trur også at de fleste på nav trekker 36% skatt også, ettersom det jeg har hørt :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nettopp melding om at søknaden min om AAP er innvilget. Men først skal NAV forvaltning sette den økonomiske delen. Skal jeg skaffe skattekort med en gang eller må jeg vente? Jeg vet jo ikke hvor mye det blir pr mnd, så jeg må vel kanskje vente....

Du må skaffe deg skattekort så raskt som mulig, noen steder blir det ikke utbetalt noe før dette er på plass, andre steder får du 50 % trekk. Grunnlaget for AAP er 66% av inntekten din før du ble syk, opp til 6 G, og minstesatsen er 2 G.

AnonymBruker
Skrevet

Du må skaffe deg skattekort så raskt som mulig, noen steder blir det ikke utbetalt noe før dette er på plass, andre steder får du 50 % trekk. Grunnlaget for AAP er 66% av inntekten din før du ble syk, opp til 6 G, og minstesatsen er 2 G.

Hvorfor svarer du når du ikke vet dette? Nav trekker aldri 50% fordi de henter skattekorte selv.

Men ts, du kan gjøre det kjappere. Hent skattekorte og gi det til nav. Da utbetaler de fortere.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du allerede har skattekort, så innhenter NAV disse opplysningene selv. Dersom du ikke har det, er det bare å bestille fra skatteetaten med en gang. Du trenger ikke selv gi noe beskjed til NAV om skattekort.

AnonymBruker
Skrevet

Men setter NAV skatteprosenten selv eller er det noe jeg gjør?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ts, det var jeg som skrev forrige innlegg. Jeg har nå sett inne på skatteetaten.no og jeg må sette opp forventet inntekt for 2012. Jeg har ikke hatt skattekort for i år.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor svarer du når du ikke vet dette? Nav trekker aldri 50% fordi de henter skattekorte selv.

Men ts, du kan gjøre det kjappere. Hent skattekorte og gi det til nav. Da utbetaler de fortere.

Fordi det ikke alltid kommer opplysninger fra skattetaten, selv om det er det som er standard. Dersom man ikke har jobbet før, har man heller ikke registrert skattekort overhodet.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ts, det var jeg som skrev forrige innlegg. Jeg har nå sett inne på skatteetaten.no og jeg må sette opp forventet inntekt for 2012. Jeg har ikke hatt skattekort for i år.

Du må stipulere inntekten din. Har du ikke hatt inntekt får du minstesats. Er du beregnet som ung ufør, får du 0.44% mer enn minstesats.

Minstesats er ca 160 000 brutto.

AnonymBruker
Skrevet

Minstesats er 2G, som er ca 164 000 kroner i året. Siden vi nå er halvveis i året, ville jeg skrevet forventet inntekt 100 000 - bedre å trekke litt for mye enn litt for lite skatt, pluss at du har mulighet til å tjene litt ekstra på AAP.

Forresten så er ung ufør 2,44G, altså 0,44 G mer enn minstesats.

AnonymBruker
Skrevet

Minstesats er 2G, som er ca 164 000 kroner i året. Siden vi nå er halvveis i året, ville jeg skrevet forventet inntekt 100 000 - bedre å trekke litt for mye enn litt for lite skatt, pluss at du har mulighet til å tjene litt ekstra på AAP.

Forresten så er ung ufør 2,44G, altså 0,44 G mer enn minstesats.

Sendte melding til saksbehandleren min og hun sa at jeg burde skaffe skattekort så fort som mulig. Så jeg har nå bestillt skattekort og satte opp 100 000. Blir det mer enn det, så antar jeg at det er mulig å forandre på skattekortet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...