AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #1 Skrevet 6. juni 2012 Har en hund som er helt umulig å klippe klørne på. Har vært hos dyrlegen 2 ganger og bedøvet og klipt, men ikke brent nervene. Nå har neglene vokst seg veldig lange, selvom jeg har klipt av og til (nerva vokser fort! så jeg har kun fått til å klippe bittelitt av klørna, hvis ikke treffer jeg nerva). Trur det beste hadde vært om hunden ble bedøvet, klørna klipt helt ned og nervene brent - slik jeg har lest om på nettet at mange har gjort. Men hva er prisen på dette???
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #2 Skrevet 6. juni 2012 Men... å brenne nervene er vel så vidt jeg har forstått noe de kun gjør for å hindre at det blør når de klipper så langt inn. Jeg forstår ikke helt hvorfor du skal brenne nervene?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #3 Skrevet 6. juni 2012 Men... å brenne nervene er vel så vidt jeg har forstått noe de kun gjør for å hindre at det blør når de klipper så langt inn. Jeg forstår ikke helt hvorfor du skal brenne nervene? Veterinæren må brenne nerven fordi det kommer til å blø når de skal klippe ned kloa til normal størrelse.
SoftKitty Skrevet 6. juni 2012 #4 Skrevet 6. juni 2012 Men vil det ikke gjøre vondt selv om det blør? Hvorfor må du klippe lenger inn enn der nerven slutter, er den uvanlig lang..?
Portvinpiken Skrevet 6. juni 2012 #5 Skrevet 6. juni 2012 Har en hund som er helt umulig å klippe klørne på. Har vært hos dyrlegen 2 ganger og bedøvet og klipt, men ikke brent nervene. Nå har neglene vokst seg veldig lange, selvom jeg har klipt av og til (nerva vokser fort! så jeg har kun fått til å klippe bittelitt av klørna, hvis ikke treffer jeg nerva). Trur det beste hadde vært om hunden ble bedøvet, klørna klipt helt ned og nervene brent - slik jeg har lest om på nettet at mange har gjort. Men hva er prisen på dette??? Prisen varierer veldig fra dyrlege til dyrlege, så det er nok mye lurere å ringe til veterinærene i ditt distrikt å høre hvor mye de tar. De pleier ikke å ta noe ekstra for å brenne. Dette er noe de gjør for å forhindre at det skal blø etterpå hvis man treffer nerven. Det som koster er dopen og klippingen. Erfaringsmessig er det veldig forskjell på hvor lange nervene er fra hund til hund, men det du kan gjøre er å klippe litt og litt med bare en dag eller to mellomrom, så kryper nervene litt oppover etter klippen. Men da er det vikig å ikke vente for lenge mellom hver klipp. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #6 Skrevet 6. juni 2012 Veterinæren må brenne nerven fordi det kommer til å blø når de skal klippe ned kloa til normal størrelse. Ja jeg skjønner jo det. Men da er det jo noe unormalt med denne hunden siden de må klippe rett over nervene. Det er jo derfor de blør.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #7 Skrevet 6. juni 2012 Ja jeg skjønner jo det. Men da er det jo noe unormalt med denne hunden siden de må klippe rett over nervene. Det er jo derfor de blør. Hvis du leser førsteposten ser du at hunden har veldig lange klør. For å få kloa klippet i normal størrelse, vil man måtte klippe over nerven, og da vil det begynne å blø. Derav brenningen av nerven. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #8 Skrevet 6. juni 2012 Hos mitt dyrehospital vil du nok måtte ut med ca 1000 kroner. 670 kroner i konsultasjon og ca 300 i sedering og oppvåkning.
Portvinpiken Skrevet 6. juni 2012 #9 Skrevet 6. juni 2012 Jeg har vært bort i pris fra 350 kr til 1000-lappen. Som sagt så varierer det veldig.
Honnikorn Skrevet 6. juni 2012 #11 Skrevet 6. juni 2012 670 kroner i konsultasjon! Jeg skjønner at jeg har en billig dyrlege... Anyway, det er jo ingen varig løsning dette her da. Når du har fått klipt de godt ned hos dyrlegen så må du følge opp med å klippe ytterste spissene på klørne, gjerne hver uke. Jeg bruker en negleklipper ment for folk, selv om mine hunder har svære og kraftige klør. Disse er nemlig lettere å klippe bare litt med og det er hele meningen, at du tar det ofte og lite. Etterhvert vil hunden også venne seg til denne ukentlige "behandlingen". Jeg klipper klør mens hunden ligger i sofaen, uten noe stress og kjas. Bare "kos, klapp, klipp, klipp, flink hund" og ferdig med det. Hvis hunden ikke liker å klippes klør på minker jeg på dagene imellom slik at jeg klipper klør oftere. Å unngå det hunden ikke liker gjør det bare værre.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #12 Skrevet 6. juni 2012 på min klinikk klipper vi ikke over nervene (forstår ikke at noen fortsatt gjør dette...) Ved å klippe over nervene vil dette kunne føre til både smerte og infeksjoner for dyret - så vi klipper aldri så langt som det tydeligvis ønskes i TS sitt innlegg... 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #13 Skrevet 6. juni 2012 på min klinikk klipper vi ikke over nervene (forstår ikke at noen fortsatt gjør dette...) Ved å klippe over nervene vil dette kunne føre til både smerte og infeksjoner for dyret - så vi klipper aldri så langt som det tydeligvis ønskes i TS sitt innlegg... Hva gjør dere i tilfeller hvor hunden har klør som går rundt seg selv og gnager seg inn i overkant av poten? Da må man jo klippe nerven for at kloa skal bli akseptabelt kort. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #14 Skrevet 6. juni 2012 TS her! Takk for alle svar! Å, nå ble jeg litt lettet. Da er det ca det jeg har betalt når jeg har bedøvet hunden og fått henne klipt. Skal ringe dyrlegen i morgen. på min klinikk klipper vi ikke over nervene (forstår ikke at noen fortsatt gjør dette...) Ved å klippe over nervene vil dette kunne føre til både smerte og infeksjoner for dyret - så vi klipper aldri så langt som det tydeligvis ønskes i TS sitt innlegg... Jeg ønsker ikke å få nervene brent, men men føler det blir det beste. Da får jeg et godt utgangspunkt igjen i forhold til hvor lange klørne er. Jeg har som regel klipt de bittelitt hver 14 dag, i tillegg går mye på variert terreng nesten hver dag. Men jeg har vært for "dum" til å tro at nervene ikke skulle vokse såå fort.... Så når jeg da får brent nervene ned, så skal jeg gjøre som flere har skrevet her: klippe klørne litt og litt hver dag evt annenhver dag!
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #15 Skrevet 6. juni 2012 Jeg fikk blodklippet klørne til hunden min når de skal fjerne tannstein (under narkose). De klipper ikke nerven, men akkurat såvidt blodåren som går lenger ut enn nerven. Det jeg synes er at blodåren vokser ut igjen i takt med kloa, så vinninga går egentlig opp i spinninga. Men om man klipper jevnlig så kort man bare kan så trekker blodåra (og dermed nerven) seg lenger tilbake.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #16 Skrevet 7. juni 2012 Gå litt oftere på tur med hunden på grus/ asfalt, så kan han slite dem ned selv.. Aldri klippet klørne på hunden min (fuglehund), er konstant korte:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå