Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tar påbygg som privatist, og var syk på muntlig eksamen i engelsk. betyr det da at jeg må ta både skriftelig og muntelig eksamen opp igjen neste år ?

eller "sparer" de på karakteren fra skriftelig ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta begge samme eksamensrunde, ja.

Skrevet

jeg tar påbygg som privatist, og var syk på muntlig eksamen i engelsk. betyr det da at jeg må ta både skriftelig og muntelig eksamen opp igjen neste år ?

eller "sparer" de på karakteren fra skriftelig ?

Så vidt jeg vet holder det å kun ta den du mangler. Det er ihvertfall sånn det fungerer i norsk, kan ikke skjønne at det skal være andre regler for engelsk. Jeg hadde sendt en mail til privatistkontoret! Men som sagt, tror det skal holde at du kun tar den du mangler til høsten.

Skrevet

Så vidt jeg vet holder det å kun ta den du mangler. Det er ihvertfall sånn det fungerer i norsk, kan ikke skjønne at det skal være andre regler for engelsk. Jeg hadde sendt en mail til privatistkontoret! Men som sagt, tror det skal holde at du kun tar den du mangler til høsten.

Norsk muntlig er et eget fag og en egen karakter.

Skrevet

Norsk muntlig er et eget fag og en egen karakter.

Jeg vet. Engelsk muntlig er også en egen karakter når du tar det som privatist! Derfor jeg regnet med at det var samme ordning.

Skrevet (endret)

cornflake_girl : er det en egen karakter når man er privatist, ja ? det visste ikke jeg. trodde det var samlet.

men da burde det jo ikke være no problem :)

er kjipt om jeg må lide meg igjennom en skriftelig til.

takk for svar alle ! :)

Endret av PurpleRose
Skrevet

cornflake_girl : er det en egen karakter når man er privatist, ja ? det visste ikke jeg. trodde det var samlet.

men da burde det jo ikke være no problem :)

er kjipt om jeg må lide meg igjennom en skriftelig til.

takk for svar alle ! :)

Jeg tror da det? :klo: Jeg har ihvertfall hatt inntrykk av det, ettersom det er en lang skriftlig, og en vanlig muntlig. I alle andre fag med den ordningen er det ihvertfall to separate karakterer når man går opp som privatist. Unntaket er vel naturfag, hvor man har en (kort) skriftlig avkrysningsprøve som eksaminator retter før du har muntlig, da blir karakteren sammenslått. Men så lenge den skriftlige blir sensurert sentralt vil jeg tro det er to separate karakterer man får.

Skrevet

ja,jeg vet ikke :P annet enn naturfagen, for den fikk jeg på mandag :P den er samlet.

jeg synes bare jeg har hørt det at alle er samlet, men jeg trodde jo også norsken var samlet så jeg skal tydeligvis ikke stole på det jeg trodde jeg hadde hørt :P men hørtes jo logiskt ut etter hva du forklarte der i siste post.

får sende eksamenskontoret en mail å høre. :)

Skrevet

Jeg vet. Engelsk muntlig er også en egen karakter når du tar det som privatist! Derfor jeg regnet med at det var samme ordning.

Åh? Det høres da rart ut. Håper du kan finne en kilde på dette, slik at vi får det sikkert. Jeg forholder meg til det utifra sånn som faget er lagt opp i skolen, med en karakter. Ser ikke begrunnelsen for at det skal være annerledes skriftlig. (I skolen settes engelskkarakteren utfra både skriftlige og muntlige vurderinger, derfor må begge måles på eksamen)

Skrevet (endret)

Åh? Det høres da rart ut. Håper du kan finne en kilde på dette, slik at vi får det sikkert. Jeg forholder meg til det utifra sånn som faget er lagt opp i skolen, med en karakter. Ser ikke begrunnelsen for at det skal være annerledes skriftlig. (I skolen settes engelskkarakteren utfra både skriftlige og muntlige vurderinger, derfor må begge måles på eksamen)

Jeg vet det. Men vet også at når man f.eks. tar eksamen i geofag2 som privatist må man opp i både muntlig og skriftelig eksamen - og begge kommer opp som separate karakterer på vitnemålet. På skolen får man kun èn karakter (evt også èn eksamenskarakter - avhengig av om man blir trukket opp til muntlig eller skriftelig). Samme gjelder fysikk2 og biologi2.

Det står det samme på UDIR om engelsk (http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=10&gmi=56452) som på geofag2 (http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=10&gmi=90320) og forsåvidt også de andre fagene jeg vet om hvor man som privatist må avlegge to eksamener i samme fag. Da føres karakterene i faget som to separate karakterer på vitnemålet. Rart om det skal være helt særegne regler for engelsk, tenker jeg da.

Edit: om du ser på læreplanene i fagene, og ser på boksen hvor det står eksamensform for privatister, så ser du at det står det samme.

Edit2: sjekket med en venn som har tatt engelsk som privatist, to karakterer føres på vitnemålet, en for muntlig og en skriftlig. Av det følger at TS ikke trenger å ta ny skriftlig eksamen neste semester.

Men TS, jeg hadde sendt en mail til privatistkontoret uansett, for å være helt sikker :)

Endret av cornflake_girl
Skrevet (endret)

Ok, så bra! Håper det er slik for TS sin del, men som du sier er det nok lurt å dobbeltsjekke.

edit: Så utrolig gøy å "diskutere" med noen her inne som sjekker opp ting, oppgir kilder osv. Liker det!

Endret av Porcelain
Skrevet

ja det hadde vært veldig kjekt om jeg slapp å ta begge neste år! så moro er det ikke med eksamen :P

ja, jeg skal sende mail å høre :)

igjen, takk for all hjelp :)

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Hvis du tar førsteklassengelsk er det bare én karakter. HVis du tar en av de andre typene engelsk fra vgs er det en muntlig og en skriftlig karakter. Halvparten av de oppmeldte maglet på engelsk muntligen min i dag også.. Mindre venting, yess.

Skrevet

åssen vet man om det er førsteklasse engelsk eller en av de andre typene da? :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...