Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eier ikke fagbokforlagene skam? Jeg betalte nesten 700 kroner for en fysikkbok på under 400 sider til forkurs i ingeniørfag. TIl sammenligning så betalte jeg under 500 kroner for en dataprogrammeringsbok som dekker langt mer avanserte temaer og som er pensum på flere høgskoler, og svært mange anerkjente universiteter i USA og Europa.

Hva i alle dager får disse rasshølene til å tro at innføringsboka i fysikk er verdt 700 kroner?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den er verdt det idioter er villig til å betale for den.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre slik for fagpensum på universitetsnivå. Helt utrolige priser spør du meg.

AnonymBruker
Skrevet

Som du skriver: databoken din blir brukt av veldig mange. Det betyr at de kan tillate seg lav fortjeneste pr bok, og likevel tjene nok penger til at det svarer seg å selge boken. Om fysikkboken din er litt snever, og ikke blir solgt til så mange, så må de nødvendigvis ha høyere fortjeneste pr bok for å gå i pluss. Enkel matematikk...

Og det er ikke nødvendigvis forlagene du må kjefte på. Det kan like godt være andre ledd i kjeden. F.eks. bokhandleren du kjøper den av. Om de bare selger noen få av denne typen er gjerne kostnadene ved å importere den store i forhold til fortjenesten ved å selge.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som du skriver: databoken din blir brukt av veldig mange. Det betyr at de kan tillate seg lav fortjeneste pr bok, og likevel tjene nok penger til at det svarer seg å selge boken. Om fysikkboken din er litt snever, og ikke blir solgt til så mange, så må de nødvendigvis ha høyere fortjeneste pr bok for å gå i pluss. Enkel matematikk...

Og det er ikke nødvendigvis forlagene du må kjefte på. Det kan like godt være andre ledd i kjeden. F.eks. bokhandleren du kjøper den av. Om de bare selger noen få av denne typen er gjerne kostnadene ved å importere den store i forhold til fortjenesten ved å selge.

Fysikkboken jeg kjøpte heter Ergo og er brukt på de aller fleste VGS og i tillegg sommerkurs i fysikk for ingeniører. De griske forfatterne og forlaget får med andre ord fint med overskudd på en bok de knapt har oppdatert de sister 10 årene.

AnonymBruker
Skrevet

Fysikkboken jeg kjøpte heter Ergo og er brukt på de aller fleste VGS og i tillegg sommerkurs i fysikk for ingeniører. De griske forfatterne og forlaget får med andre ord fint med overskudd på en bok de knapt har oppdatert de sister 10 årene.

Det er fortsatt fryktelig få elever hvert år. Og nei, man tjener ikke mange kronene på salget av ei slik bok. Å være lærebokforfatter er virkelig ikke noe å bli feit av.

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg håper vi snart får flere elektroniske bøker så vi slipper å betale så mye for pensumlitteratur. Ellers vil jeg tipse deg om å ta en titt på Amazon, de har ofte de samme bøkene til en langt rimeligere pris enn du får i norske butikker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt hende du gjør dette allerede, men se alltid etter alternative steder å handle pensum, lokale bokhandlere er ofte dyrere enn bokhandlere på nett (det er i hvert fall min personlige erfaring). Er boka på engelsk, finner du den sannsynligvis billigere på en internasjonal nettbokhandel. Prøv også å skaffe deg den brukt til halv pris, hvis du har sjansen (heng oppslag på skolen, for eksempel).

AnonymBruker
Skrevet

Og igjen: vet du med sikkerhet at det er forlaget og forfatteren som tjener på dette? Hvordan vet du så sikkert at det ikke er butikken? Eller at de som leverer bøkene krever blodpenger i frakt? Siden boken brukes på vgs antar jeg den er på norsk. Mens databoken din, om den brukes i utlandet, er på engelsk. Det betyr at databoken din kan nå ut til et langt større marked enn fysikkboken din. Større marked = man kan operere med lavere fortjeneste pr bok.

Skrevet

Hva med å kjøpe brukt? Prøv på ibok.no

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er fortsatt fryktelig få elever hvert år. Og nei, man tjener ikke mange kronene på salget av ei slik bok. Å være lærebokforfatter er virkelig ikke noe å bli feit av.

I tillegg til at det nå er slik at elever på vgs låner bøkene av skolen, dvs det kjøpes ikke inn nye bøker til hver elev per år. Det er heller ikke voldsomt mange som tar fysikk1. Dessuten er Norge et lite land, hvor ekspertise er dyrt (forfatterne), i tilleg til at det er dyrt å trykke, og dyrt å distribuere bøkene.

Det er forøvrig ikke vanskelig å få tak i Ergo fysikk1 brukt og billig på finn.no.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lurer forresten på hva du mener man bør oppdatere. Newtons lover? :fnise: Fysikk1 dekker basic, grunnleggende, klassiske fysiske prinsipper. Du skal ikke lære om Higgspartikkel, sammenfiltrede fotoner og usikkerhetsmodeller for atomer. Du skal lære deg s=vt, hva trykk er, hva emisjon er, hva resistans er, hva fisjon er ++++. Dette er ikke ny kunnskap, dette er naturlover.

AnonymBruker
Skrevet

Lurer forresten på hva du mener man bør oppdatere. Newtons lover? :fnise: Fysikk1 dekker basic, grunnleggende, klassiske fysiske prinsipper. Du skal ikke lære om Higgspartikkel, sammenfiltrede fotoner og usikkerhetsmodeller for atomer. Du skal lære deg s=vt, hva trykk er, hva emisjon er, hva resistans er, hva fisjon er ++++. Dette er ikke ny kunnskap, dette er naturlover.

Poenget mitt er at siden de ikke har forandret så mye på boka på så mange år er det virkelig ikke vits å kreve 695 for boka. De har nok tjent inn kostnadene og vel så det på boka.

Skrevet

Kjøp brukt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svigerfar har en lærebok ute i sitt fagfelt, og han tjener marginalt.

Du blir ikke rik på mattebok for forkurs.

AnonymBruker
Skrevet

Poenget mitt er at siden de ikke har forandret så mye på boka på så mange år er det virkelig ikke vits å kreve 695 for boka. De har nok tjent inn kostnadene og vel så det på boka.

Utover i studiet får du litt innføring i bedriftsregnskap, og da kommer du til å lære at bedrifter må tjene penger for å skape nye produkter og holde folk ansatt med lønn... ;)

Du kan bare glede deg!

Og nei, bøkene blir ikke gratis selv om de ikke koster penger å oppdatere hvert år.

Og pris er relativt. For meg er ikke 700 kroner mye.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Utover i studiet får du litt innføring i bedriftsregnskap, og da kommer du til å lære at bedrifter må tjene penger for å skape nye produkter og holde folk ansatt med lønn... ;)

Du kan bare glede deg!

Og nei, bøkene blir ikke gratis selv om de ikke koster penger å oppdatere hvert år.

Og pris er relativt. For meg er ikke 700 kroner mye.

Ooooh, så smart du er. At forlag må tjene penger visste jeg ikke. Pris er relativt til en viss grense, de fleste vil si seg enig i at kneippbrød til 10 millioner kroner er dyrt.

700 kroner er en uforsvarlig pris, faktisk er dette et fenomen man kjenner til flere steder i verden. Ettersom fagbokforlagene nærmest har monopol på pensumbøker presser de prisene uforsvarlig høyt fordi kundemassen er i en posisjon hvor de MÅ ha det. Vet du hva priselastisitet er søtnos?

Skrevet

Ryddet for krenkelser.

Phaedra,adm

AnonymBruker
Skrevet

Ooooh, så smart du er. At forlag må tjene penger visste jeg ikke. Pris er relativt til en viss grense, de fleste vil si seg enig i at kneippbrød til 10 millioner kroner er dyrt.

700 kroner er en uforsvarlig pris, faktisk er dette et fenomen man kjenner til flere steder i verden. Ettersom fagbokforlagene nærmest har monopol på pensumbøker presser de prisene uforsvarlig høyt fordi kundemassen er i en posisjon hvor de MÅ ha det. Vet du hva priselastisitet er søtnos?

Det er mange år siden jeg fullførte den utdannelsen du ikke engang har begynt på lille venn;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...