Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min var ute og spiste kinesisk på mandag og ble så skrekkelig rare i magene våre etterpå. Har gått og rapt og vært litt uggen i to dager, men ingen diaré eller noe. Og nå vet jeg ikke om jeg er kvalm fordi magen er rar eller om det bare er den svangerskapskvalmen som jeg har hatt en del av de siste par ukene. Jeg er i tiende uke og vet at det ikke er bra med skumle bakterier for lille Knøttet, men hva kan jeg egentlig gjøre annet enn å vente til det går over og håpe det beste?

Har noen erfaringer, enten de er gode eller dårlige..? Jeg vet ikke så mye om hva de bakteriene kan gjøre heller, og det er vel ikke alle mat-bakterier som går over i blodet? Knøttet får jo ikke næring direkte fra magesekken min, tross alt...

Takknemlig for svar!!

Plonk

Skrevet

Jeg tror ikke det er matforgiftning, da pleier det visstnok å "tyte ut i begge ender".

Men ta kontakt med legen din dersom du er bekymret. De er veldig forståelsesfulle for bekymrede gravide. Håper du er frisk.

Skrevet

Det er definitivt ikke matforgiftning, da hadde ikke du sittet ved PC'en, tro du meg.

Hvis det ikke gir seg så kontakt lege, og jeg ville unngått Kina-mat resten av svangerskapet. Det er mange som til vanlig kan spise Kinamat, Indisk og andre utenlandske retter men som må kutte ut dette når de er gravide. Så du er ikke alene om dette problemet.

Skrevet

Jeg vet veldig godt hvordan du har det!

Jeg var pa ferie nylig (Thailand) og opplevde det samme. Riktignok var vi jo der i en del dager, og tror nok jeg fikk i meg veldig mye mer uvante bakterier! Var ganske darlig i magen, og tilbrakte ikke lite tid pa do..

Har etter at vi kom hjem vaert pa ultralyd, og alt var helt normalt. Hjertelyd og alt. Sa jeg tror nok at de sma nurkene taler litt mer enn vi tror. Men jeg ma si at jeg har ikke akkurat hatt saerlig god apetitt etter den gangen, men om det skyldes matforgiftning eller morgenkvalme, skal jeg ikke si sikkert :)

Hvis du foler deg darlig over flere dager, kan du jo ta en telefon til legen ihvrtfall og hore hva de synes der!

God bedring ihvertfall!

Skrevet

Hei Plonk!

Slik jeg har forstått det så er det kun toxoplasmose og listeria som er farlig under graviditeten. Toxo (en parasitt) tror jeg ikke du merker om du skulle få. Dessuten tror jeg at toxo-smitte gjennom mat hovedsaklig skjer gjennom rått/dårlig stekt kjøtt. Lam er det absolutt verste kjøttet, mener jeg å ha hørt. Kinamat pleier jo gjerne å være ihjelkokt, så det skulle vel neppe være aktuelt.

Listeria kan imidlertid finnes i mye rart tror jeg, alt fra ost til fisk og kjøtt. Legen min forklarte at man fikk influensalignende symptomer ved listeriasmitte. Man ble altså ganske så dårlig, med feber osv. Så det høres ikke ut som det heller.

Så det er nok helt ufarlig å spise den kinamaten. Men er du engstelig - ja, da er du engstelig. Jeg vet hvordan det føles. Så ta deg en tur til legen og be om en blodprøve. Jeg tror de behandler smitte med en antibiotikakur over få dager - helt uproblematisk.

Lykke til!

(Og gratulerer med graviditeten. Det var kjempekoselig å lese at du var gravid igjen.)

Skrevet

Takk for beroligende svar alle sammen :-)

Jeg meldte saken på epost til Mattilsynet (og det oppfordrer jeg alle andre som har dårlige restauranterfaringer til å gjøre også!). De tok saken kjempealvorlig og ba meg ringe så de kunne notere alle detaljer om menyvalg og klokkeslett og etterreaksjoner og alt mulig, og så sa de at de skulle gjøre en kontroll med spisestedet nokså snart. Og så beroliget damen meg veldig og sa at hun ikke trodde det var farlig og at det skulle veldig mye til for at barnet kunne ta skade. Jeg hadde bare nettopp lest at akkurat nå blir øyne og ører og sånne ting dannet, og så for meg at det ble noe kluss :roll:

Dere vet, bekymrede gravide :wink:

Men nå er magen fin og bekymringen vekke og det er bare to uker igjen til vi kan begynne å føle oss trygge på at det går bra denne gangen...

Plonk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...