AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #1 Skrevet 6. juni 2012 Jeg skal ha muntlig eksamen i Rle (religion, livssyn og etikk) i neste uke. Emnene vi har hatt i år er: Jødedommen, Islam, Budhismen, Hinduismen, og filosofer. Noen råd til hva jeg bør fokusere på innen de forskjellige emnene? Tar alle slags råd med et stort takk. Vet ikke hvordan jeg skal klare å lære meg alt om alt på en uke.. (Går på høyskole)
Gjest WendyClear Skrevet 6. juni 2012 #2 Skrevet 6. juni 2012 Meningen er vel at du skal ha lært deg alt (alt som er på pensum hvertfall) på 6 måneder...
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #3 Skrevet 6. juni 2012 Meningen er vel at du skal ha lært deg alt (alt som er på pensum hvertfall) på 6 måneder... Men så har ikke normale mennesker klisterhjerne heller da.. Man lærer jo en del, men det er snakk om mye, ingen som kan alt bare av undervisningen..
NumberSix Skrevet 6. juni 2012 #5 Skrevet 6. juni 2012 Nå vet jeg ikke hvor stort pensum dere har, eller hva det dekker, men jeg ville fokusert på de ulike retningene innen religionene. For eksempel sunni og shia-islam, retningene innen jødedommen(ortodoks-, reform- og rekonstruksjonistisk jødedom). Mahayana, Theravada og Vajrayana-buddhisme. I tillegg er det en fordel å ha oversikt over de sentrale religiøse tekstene, samt noen av de viktigste høytidene. Noe teologi er vel også en fordel å kunne si noe om, for eksempel verdensbilde, etikk og gudsbilde. Når det gjelder filosofer, er det religiøse filosofer dere har på pensum? Eller er det de gamle greske? Hvis det siste gjelder så er det vel greit å kunne noe om filosofien til de største, som Sokrates, Platon og Aristoteles. Veldig forskjellige "typer" religioner dere har hatt om, så det kan jo også være greit å kunne trekke likheter/paralleller mellom dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå