Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en bukse jeg kjøpte for 3-4 år siden som jeg får på meg, (nei, den er ikke mye brukt slik at den har "gått ut")

Den er størrelse 34.

Var i går å prøvde noen bukser av samme merke, måtte da opp i 38/40!!

Skjønner ingenting, greit at størrelsene har krympet, men så mye! :O

Men målet mitt har ihvertfall endret seg, skal inn i de "nye" 34 ihvertfall!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og folk klager på at størrelsene har vokst i takt med fedmeepidemien...

Klærne varierer veldig i størrelser og de fleste opplever å måtte justere seg opp og ned alt etter merke og modell. Jeg har selv opplevd å kjøpe slim jeans i en størrelse som jeg får på meg uten problemer, men når jeg prøvde samme merke i samme modell og størrelse (bare annen farge og nyere utgave av modell), måtte jeg opp en størrelse. Irriterende.

• Liker 2
Skrevet

At du måtte opp to størrelser i den ene buksa, kan jo være tilfeldig.

Jeg har egentlig mottsatt inntrykk, før kjøpte jeg klær str. M/38-40. Nå kjøper jeg konsekvent S/34-36. Kroppen min har vel heller ikke forandret seg særlig mye.

• Liker 5
Skrevet

Jeg opplever også heller det motsatte. For et par år siden kjøpte jeg bukser i størrelse 40. Fikk presset meg inn i en 38 bare noen få ganger. Nå er 36 akkurat passe. Jeg har riktignok mistet to-tre kilo i løpet av de siste årene, men jeg tviler på at de små kiloene skal tilsi to størrelser.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det samme som TS. :sukk: Skulle gjerne sett disse "større" klærne jeg hører snakk om. :forvirret:

• Liker 8
Skrevet

Jeg brukte str 42 for 7-8 år siden. Nå bruker jeg str 38,men vekta er den samme.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Størrelsene generelt sett har nok blitt større med årene ja.

For 20 år siden brukte jeg str. 38 (169 cm høg, et-par-og-seksti-kilo 'tung', 70E cup).

I dag bruker jeg, spesielt med tyske merker (typisk Laurel og Gerry Weber), str. 36.

Min lille, 'skummelt' slanke mor (163 cm høg) brukte dengang normalt str. 36. I dag må hun ha str. 34, og det hender jammen at det er for stort til henne det også :tristbla:

Endret av Lille-pus
Skrevet

Tror dette varierer veldig fra om mna kjøper klær for unge voksne eller voksne damer. Butikker som Bik Bok og Gina Tricot er ikke spesielt store i størrelsen, men dersom jeg prøver klær fra f.eks. Marlene Birger må jeg ned i strl. 34. Klær fra f.eks. Bik Bok bruker jeg strl. 36-38 i.

Vil absolutt ikke anbefale deg å prøve å gå ned i strl. 34, TS, spesielt ikke hvis du er ung og handler i butikker som Bik Bok.

Og selfølgelig varierer det mye i hvilket land man kjøper klærne, og hvor de har blitt produsert. I Frankrike og Italia er størrelsene generelt små. Jeg må ofte opp i strl. 38-40 der. Tyske størrelser er derimot kjent for å være større. Det kommer vel an på hvor store gjennomsnittsmenneskene i landene er, tenker jeg.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Og selfølgelig varierer det mye i hvilket land man kjøper klærne, og hvor de har blitt produsert. I Frankrike og Italia er størrelsene generelt små. Jeg må ofte opp i strl. 38-40 der. Tyske størrelser er derimot kjent for å være større. Det kommer vel an på hvor store gjennomsnittsmenneskene i landene er, tenker jeg.

Mye sant i det du sier Etheral :Nikke:

- og klær i typiske "ungdomsbutikker" har jeg ikke lenger oversikt over, men jeg er ganske sikker på at du har helt rett i det du sier om at størrelser der ja :)

Med stor fare for å pirke på noe du alt har korrigert for;

Franske størrelser er en størrelse mindre enn den Skadinaviske/Nordeuropeiske standarden. Dvs at bruker du str. 38 i normal nordeuropeisk størrelse tilsvarer dette 40 i Fransk størelse.

For italiensk klær er differansen 2 størrelser. En Italiensk 42 tilsvarer en norderopeisk 38.

(Lille-pus har gjort mange kupp på sveisne Italienske drakter på salg i Norske butikker fordi mange mennesker ikke er klar over denne forskjellen :fnise: )

Selv om det står EU: 42 på en italiensk drakt så er Italia også i Europa, og merkingen deretter.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Jeg har, som mange andre her, motsatt oppfatning. Hos HM for eksempel synes jeg alt er veldig stort plutselig, og jeg er ganske normal (163 cm og 52 kg, helt vanlig kroppsfasong). Brukte 27 i jeans tidligere, nå hender det at 26 sitter slapt. KAN jo være at man endrer fasong, men opplever absolutt at mye tøy er større i størrelsene enn det var før...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har, som mange andre her, motsatt oppfatning. Hos HM for eksempel synes jeg alt er veldig stort plutselig, og jeg er ganske normal (163 cm og 52 kg, helt vanlig kroppsfasong). Brukte 27 i jeans tidligere, nå hender det at 26 sitter slapt. KAN jo være at man endrer fasong, men opplever absolutt at mye tøy er større i størrelsene enn det var før...

Og jeg har fullstendig motsatt oppfatning og synes HM er spesielt ille. Jeg har veid på grammet det samme i evigheter, og har en del plagg fra HM i str 44 som jeg kjøpte for noen år siden. Om jeg derimot går inn på Hm i dag får jeg knapt på meg 48. :murvegg:

• Liker 4
Skrevet

Og jeg har fullstendig motsatt oppfatning og synes HM er spesielt ille. Jeg har veid på grammet det samme i evigheter, og har en del plagg fra HM i str 44 som jeg kjøpte for noen år siden. Om jeg derimot går inn på Hm i dag får jeg knapt på meg 48. :murvegg:

Kanskje det er forskjell på utviklingen i store og små størrelser..? :klo: For jeg opplever også at de minste størellsene føles større. (bruker 34/36)

Snittet på klærne endrer seg jo også med tiden. Det samme hvor trange/løse man synes klærne kan være.

AnonymBruker
Skrevet

Selv er jeg utrolig glad for at det nå også går an å få tak i klær for oss som ikke er så store, det er blitt litt enklere. Jeg har brukt str 25 i jeans i alle år og har alltid hatet shopping fordi det ikke har vert så mye å shoppe, men jeg synes at det er blitt bedre de siste årene. Men jeg kunne også ønsket at det ikke bare var Bikk Bokk og andre ungdoms butikker som solgte små størrelser. Å gå på Lindex, Kappahl ja selv Vero Moda og finne klær som sitter både på hofter og rumpe er kjempe vanskelig. Og før eller siden så blikk bikk bokk for ungdoms preget, H&M kan jeg gå, men selv der føler jeg at størrelsen 34 ofte er med et snitt som gjør at kroppen min ikke passer bra i de. jaja alle skal vi slite med noe, både de som synes de ikke ser store størrelser noen plass og de som synes de ikke ser små størrelser noen plass

Skrevet

For å si det sånn, jeg brukte 34/36 før. Nå kan jeg ikke kjøpe f.eks shorts på h&m lenger, de er for store, og bare "henger" i den miste størrelsen. Må ned i 32 for at ting skal passe og sitte fint. Utrolig irriterende i og med at nesten ingen butikker har den størrelsen, hvertfall her jeg bor. Skal ikke være vanskelig for slanke mennesker å finne klær som passer, folk får se å faens slanke seg.

• Liker 1
Skrevet

Har helt sluttet å "måle meg" etter klesstørrelser. Det er helt tilfeldig hvilken størrelse jeg må ha. Har akkurat den samme t-skjorta i to ulike farger, kjøpt samtidig på samme butikk. Den ene er small, den andre er large:P Kjøpte meg to topper her i går på HM; ene er i medium og er TRANG, og den andre i small og den er løs. Og så prøvde jeg en anna topp i xxl og den fikk jeg ikke på meg-_-

• Liker 3
Gjest Lille-pus
Skrevet

For å si det sånn, jeg brukte 34/36 før. Nå kan jeg ikke kjøpe f.eks shorts på h&m lenger, de er for store, og bare "henger" i den miste størrelsen. Må ned i 32 for at ting skal passe og sitte fint. Utrolig irriterende i og med at nesten ingen butikker har den størrelsen, hvertfall her jeg bor. Skal ikke være vanskelig for slanke mennesker å finne klær som passer, folk får se å faens slanke seg.

Den der var vel ikke helt nødvendig om du spør meg.

Eurpoeiske kvinner har ikke bare blitt litt tyngre de siste 50 årene, de har også blitt litt høyere.

Str. 34 har ikke vært standardstørrelse på lange-lange tider, så å slenge ut av seg at alle som ikke går inn i str. 32 må slanke seg er bare tull.

For klær som for sko skyldes ofte utvalget i de minste størrelsene at de store kjedebutikkene tar inn en 'batch' som er ferdigdefinert mht. størrelser og antall i de ulike størrelsene.

Da kan de velge, og har de da større etterspørsel etter de aller største størrelsene så velger de selvsagt en batch som inneholde disse største størrelsene.

Jeg vet fordi jeg bruker stort sett str. 37 i sko, og batch'ene er delt inn omtrent slik: 36 - 41, 37 - 42. Ofte betyr det at de får ett eller to par i den minste størrelsen og ett eller to par i den største størrelsen. Det er flere som bruker str. 42 enn som bruker 36, og det sier seg da helt av seg selv hvilken av de to batch'ene butikken velger å ta inn.

På samme måte er det med klær, og resultatet er selvsagt at str 32 vil du neste aldri finne.

Du får gjøre som min elskde mor; handle i London.

- eller søke opp en av de ikke så altfor mange uavhengige butikkene som har spesialiser seg på 'petite'.

Plagg fra en uavhengig butikk vil stort sett være dyrere enn et plagg fra en stor kjedebutikk, men det er mer enn ofte verd å bruke de små uavhengige. Selv har jeg en slik skobutikk i min nærhet, og der har de lister over kunder med skostr. 35 da disse kvinnene aldri finner damesko i en 'normal' skobutikk.

• Liker 2
Skrevet

Selv har jeg en slik skobutikk i min nærhet, og der har de lister over kunder med skostr. 35 da disse kvinnene aldri finner damesko i en 'normal' skobutikk.

Åssen butikk er dette? Har de nettbutikk tro?:P

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok VELDIG avhengig av størrelser i forskjellige butikker dere..!

Sist jeg kom ned i str 26 i blend jeans, og det UTEN stretch, så var jeg på randen av grava mi. Holdt på å dø av spiseforstyrrelser, jeg er 172cm høy, og veide den gang 43-45kg.

I dag er jeg fortsatt 172 høy, men veier 55kg, har trent kropp med masse muskler, og str 36 er akkurat passe, og fortsatt er jeg VELDIG slank og smal.

Ei venninne som vanligvis bruker str 38, kunne aldri ha kommet ned i en av mine bukser, det har vi prøvd den gangen hun trengte å låne noen.

Men de str 34 med stretch i, kan du jo dra ut til en hval..

Skrevet

For å si det sånn, jeg brukte 34/36 før. Nå kan jeg ikke kjøpe f.eks shorts på h&m lenger, de er for store, og bare "henger" i den miste størrelsen. Må ned i 32 for at ting skal passe og sitte fint. Utrolig irriterende i og med at nesten ingen butikker har den størrelsen, hvertfall her jeg bor. Skal ikke være vanskelig for slanke mennesker å finne klær som passer..

Jeg har det på samme måte.. jeg har forståelse for at folk flest ikke bruker str 32, 24.. men jeg savner at flere butikker fører den str. Jeg er ikke såå tynn, og likevel kan xs bli for stort.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel gjort undersøkelser som viser at størrelsene har blitt større, at dagens M er egentlig en L osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...