flickan Skrevet 6. juni 2012 #1 Skrevet 6. juni 2012 Vi har endelig fått plass i til gutten vår i en barnehage i nærheten av oss, og sier derfor opp barnehageplassen som vi har idag. Ifølge vedtektene er det 1 mnd oppsigelsestid, med virkning fra den 01. eller 15. hver mnd. Vi sa opp i dag, og oppsigelsen er dermed gyldig fra 15. juli, så vidt jeg forstår det, vi er på ferie hele juli, så praktisk har det ikke noen betydning. Juli er betalingsfri måned i barnehagen vår, og den holder også stengt de to siste ukene i juli. Tenker jeg rett når jeg tenker at det bare betyr at betaling for juli er fordelt på de 11 andre mnd i året, og at vi derfor kan kreve regningen redusert med 12 virkedager (antall virkedager igjen i juli etter 15.) selv om barnehagen er stengt da? Skal selvsagt spørre i kommunen, men det er greit å ha gjort seg opp noen tanker på forhånd, tilfelle de gjør seg vrange. Det riktige blir vel å dele mnd-satsen på ca 2500 kr på 22 virkedager i mnd og gange med 12? = ca 1300 kr?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #2 Skrevet 6. juni 2012 Slik jeg forstår det er juli betalingsfri fordi barna har krav på minst fire uker ferie i året. Betalingen for juli er da ikke fordelt på de andre månedene, for barnet har ikke barnehageplass mer enn 11 måneder i året, så har de vel bare valgt juli fordi det er da flest har ferie. Dersom dere hadde sluttet en av de andre månedene i året hadde tankene dine vært riktig... Mulig jeg har misforstått, så spør for all del i kommunen!!!
flickan Skrevet 6. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 6. juni 2012 Slik jeg forstår det er juli betalingsfri fordi barna har krav på minst fire uker ferie i året. Betalingen for juli er da ikke fordelt på de andre månedene, for barnet har ikke barnehageplass mer enn 11 måneder i året, så har de vel bare valgt juli fordi det er da flest har ferie. Dersom dere hadde sluttet en av de andre månedene i året hadde tankene dine vært riktig... Mulig jeg har misforstått, så spør for all del i kommunen!!! Så vidt jeg har forstått det, er det opp til oss foreldre når vi tar ut ferie, med unntak av de siste 2 ukene i juli, siden de har stengt da. Vi tok f eks, 2-3 uker juleferie, og da ble ikke prisen redusert. Barnehagen er jo åpen 2 uker i juli, så betaling for de 2 ukene må jo hvertfall være fordelt på de andre mnd? Men det er mulig du har rett, og det er derfor jeg spør her. Tar gjerne imot flere innspill.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #4 Skrevet 6. juni 2012 Så vidt jeg har forstått det, er det opp til oss foreldre når vi tar ut ferie, med unntak av de siste 2 ukene i juli, siden de har stengt da. Vi tok f eks, 2-3 uker juleferie, og da ble ikke prisen redusert. Barnehagen er jo åpen 2 uker i juli, så betaling for de 2 ukene må jo hvertfall være fordelt på de andre mnd? Men det er mulig du har rett, og det er derfor jeg spør her. Tar gjerne imot flere innspill. Jeg skjønner tankegangen din, men juli er betalingsfri fordi barnet ikke har barnehageplass mer enn 11 måneder. Det blir for mye jobb for kommunen hvis de skal trekke den måneden man faktisk har ferie, så da har de heller tatt juli som betalingsfri for alle. Kommunen får jo inn det de skal uansett. Det var derfor jeg skrev at det er mulig du hadde fått halvert de andre månedene i året for da er det jo faktisk en sum vi betaler. I juli er den summen 0,-, så da er det ingenting å halvere... Men igjen, spør i kommunen du, da får du riktig svar... Skriv gjerne her hva du får i svar, så vet vi andre det hvis vi havner i den situasjonen en gang...
flickan Skrevet 6. juni 2012 Forfatter #5 Skrevet 6. juni 2012 Jeg skjønner hva du og mener, og det er mulig det som du sier. Jeg må bare prøve å forklare en gang til hvorfor jeg muligens mener vi kan få betalingsreduksjon. Barnehageåret varer fra 01. august til 31. juli og barnet har plassen hele året. Siden barnet er pålagt å ta ut minst 4 uker ferie betaler vi bare for 11 mnd. For enkelthets skyld har kommunen valgt å gjøre juli betalingsfri, uavhengig av når vi faktisk tar ferie med barnet. Den mnd kunne like gjerne vært en hvilken som helst av de andre mnd i året, men juli er nå en gang valgt. Vi sier opp plassen før barnehageåret er ferdig (12 virkedager) "tifeldigvis" midt i ferien (ikke så tilfeldig siden kommunen har bestemt å stenge 2 siste ukene i juli) og jeg mener derfor vi muligens kan få reduksjon. Jeg skal spørre i kommunen, og selvsagt oppdatere her =) Takk for innspill Det er mulig du har rett, hadde bare vært digg å slippe å betale for 2 uker, selvsagt =)
flickan Skrevet 6. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 6. juni 2012 haha, har nå snakket med de i kommunen, og de skjønte ikke hva jeg mente engang. De bare gjentok at juli var betalingsfri, så derfor var det ikke noe å få reduksjon i. Dette gjentok og gjentok de. Jeg gav opp.. Jeg tror kanskje tanken min kommer bedre frem om vi hadde antatt at barnehagen ikke stengte i juli, og at man fritt kunne ta barnets ferie når som helst på året. La oss da anta at vi tok 4 uker ferie i januar. Likevel velger kommunen for enkelthets skyld å la juli være betalingsfri, for å slippe å holde styr på når hver enkelt tar ferie, og tilpasse betaling etter det. Forståelig nok, og likner litt på feriepengeprinsippet mange bedrifter praktiserer, med utbetaling i juni uavhengig av når ferien blir tatt. Det betyr ikke at juli er gratis, men at man betaler for 11 av 12 mnd i et barnehageår fordelt på de andre mnd, altså uavhengig av når ferien tas. La oss da si at vi hadde sagt opp med virkning fra 01. juli. Vi hadde da bare benyttet oss av barnehagen 10 av 12 mnd (siden vi tok ferie i januar), men har ikke fått reduksjon for ferien siden den først kommer i juli. Da betaler vi jo for en mnd mer enn vi bruker. Hehe, i prinsippet føler jeg dette kan overføres til vår situasjon og at jeg derfor har rett. Men må innrømme at 2 uker "tvungen" ferie i julie, pga stenging, gjør meg litt usikker. Så, har jeg et poeng, eller bør jeg bare gi opp?
Gjest Marmot Skrevet 6. juni 2012 #7 Skrevet 6. juni 2012 Jeg skjønte heller ikke hva du mente, før i det siste innlegget ditt. Men hvisbarnehagen deres egentlig er stengt i juli, er det vel "deres tap" om dere da ender med å ta ut lenger ferie enn dere er pålagt fordi dere tar ferie i jula? Barnehagen vår er oppe hele året, vi må ha tre uker sammenhengende + en uke ferie. Juli er betalingsfri for alle, uavhengig av når man tar ferie.
flickan Skrevet 6. juni 2012 Forfatter #8 Skrevet 6. juni 2012 Barnehagen er stengt i uke 28 og 29, så det er 7 virkedager etter at vi har sagt opp plassen som ikke rammes av stengingen.
flickan Skrevet 6. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 6. juni 2012 Tar selvkritikk for å ha vært litt upresis tidligere, men jeg vet ikke helt om jeg skjønte helt selv hva jeg mente før i nestsiste innlegg, og jeg fikk dessuten sjekket ordentlig ut når barnehagen faktisk er stengt, og det var ikke de siste to ukene i juli som skrevet først, men altså uke 28 og 29.
Gjest Marmot Skrevet 6. juni 2012 #10 Skrevet 6. juni 2012 Jo, da skal du selvsagt ikke betale for de 7 virkedagene.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #11 Skrevet 6. juni 2012 AB som svarte deg fra begynnelsen her Jeg har forstått deg fra første stund, jeg bare prøvde å tenke hvordan kommunen sannsynligvis kom til å argumentere (noe de jo gjorde). Prøv å send et brev eller mail. Kanskje det er lettere for dem da... Lykke til!!! 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #12 Skrevet 6. juni 2012 Vet ikke om det har noe å si for spørsmålet ditt, men i de fleste barnehager er man pålagt å ha 3 uker sammenhengende ferie innenfor skoleferien. Og da spiller det ingen rolle om man tar 4 uker ferie i januar, man må betale for plassen da uansett, og så slipper man å betale i juli siden man MÅ ha ferie om sommeren uansett. Der jeg jobber må de ha ferie 3 uker om sommeren, og siste uken blir fordelt på jul og påske siden vi har stengt da. Det er bare disse pålagte ferieukene man slipper å betale for. All annen fri de tar er opp til foreldrene, men da må man betale for plassen uansett om man bruker den eller ikke.
flickan Skrevet 7. juni 2012 Forfatter #13 Skrevet 7. juni 2012 (endret) Jo, da skal du selvsagt ikke betale for de 7 virkedagene. Etter min (gjerrige) logikk mener jeg og det. AB som svarte deg fra begynnelsen her Jeg har forstått deg fra første stund, jeg bare prøvde å tenke hvordan kommunen sannsynligvis kom til å argumentere (noe de jo gjorde). Prøv å send et brev eller mail. Kanskje det er lettere for dem da... Lykke til!!! Takk, jeg skal jommen meg skrive et brev. Eller først skal jeg se om juni-regningen blir redusert automatisk (men det regner jeg overhodet ikke med). Takk for dine innspill, du fikk hvertfall rett i hvordan kommunen tenkte. Vet ikke om det har noe å si for spørsmålet ditt, men i de fleste barnehager er man pålagt å ha 3 uker sammenhengende ferie innenfor skoleferien. Og da spiller det ingen rolle om man tar 4 uker ferie i januar, man må betale for plassen da uansett, og så slipper man å betale i juli siden man MÅ ha ferie om sommeren uansett. Der jeg jobber må de ha ferie 3 uker om sommeren, og siste uken blir fordelt på jul og påske siden vi har stengt da. Det er bare disse pålagte ferieukene man slipper å betale for. All annen fri de tar er opp til foreldrene, men da må man betale for plassen uansett om man bruker den eller ikke. Jeg skjønner hva du mener, men mener ikke det blir helt riktig likevel Vi rekker nemlig å ta sommerferie 3 uker sommerferie FØR den aktuelle perioden i juli som er etter oppsigelsestiden, men fortsatt innenfor skoleferien. Så derfor mener jeg det argumentet kan falle bort. Altså, jeg er enig i at jeg må betale for tiden vi tar ferie utenom de 4 ukene, men ikke for den tiden som er når jeg ikke lenger har plassen, altså etter 15. juli til 31. juli. Jeg er student og begynner ferien min i morgen og neste uke reiser vi til familien og blir borte hele sommeren, men jeg er fullt klar over og enidg i at jeg må betale for plassen likevel, men kun inntil oppsigelsestiden er over 15. juli. Hadde det vært annerledes om det var juni som var betalingsfri mener dere? Må bare smi argumentene her litt før jeg fyrer løs på kommunen i brev, så kjør på! Endret 7. juni 2012 av flickan
liv Skrevet 9. juni 2012 #14 Skrevet 9. juni 2012 Her har man en mnd oppsigelse bortsett fra om sommeren, da må en si opp før førte mai om en ikke vil betale hele august...
flickan Skrevet 9. juni 2012 Forfatter #15 Skrevet 9. juni 2012 Her har de 1 mnd oppsigelse fra den 1. eller 15. i mnd, med unntak av mellom 01.april og 01. juni hvor det er 2 mnd. Sikkert for å unngå den problemstillingen, og så sier de bare at siden juli er betalingsfri så er det ikke noe å få reduksjon i etter den 15. juli.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå