Susie C Skrevet 4. februar 2004 #1 Skrevet 4. februar 2004 Noen som kan noe om dette? Stemmer det at foreldrene har rett til 10 dager hver der de kan være hjemme fra jobb pga sykt barn? Kan i tilfelle den ene av foreldrene få de 10 dagene til den andre også? Jeg har en mann som reiser mye, og dermed faller eventuelle sykdomsdager lett på meg, så jeg lurer på om jeg kan få overført hans dager til meg. Dvs 20 dager til meg, 0 til han. Noen som vet?
Fru Fomle Skrevet 4. februar 2004 #3 Skrevet 4. februar 2004 Nei, det kan de ikke. Synes du ikke det er litt kjipt at din arbeidsgiver skal dekke alle utgiftene til slike sykedager? (Ref. KK redaktørens innspill i debatten)
Susie C Skrevet 4. februar 2004 Forfatter #4 Skrevet 4. februar 2004 Synes du ikke det er litt kjipt at din arbeidsgiver skal dekke alle utgiftene til slike sykedager? Jo, jeg er forsåvidt enig i det. Men en bekjent sa at min arbeidstaker ikke trenger å dekke mer enn de opprinnelige 10 dagene uansett, at trygdekontoret vil dekke de resterende dagene. Men jeg er veldig usikker på dette og vedkommende som nevnte dette for meg var også ganske usikker. Så derfor mitt spørsmål her...
Gjest Tex Skrevet 4. februar 2004 #5 Skrevet 4. februar 2004 Dere kan søke trygdekontoret om å få overført alle dagene til deg, men det skal vektige grunner til for å få gjennomslag. Men det er jo verdt et forsøk....
Susie C Skrevet 5. februar 2004 Forfatter #6 Skrevet 5. februar 2004 Takk for svarene! Skal i alle fall vurdere å søke, da, for som Tex sier - det er jo verdt et forsøk. Også får vi ta det som en positiv overraskelse hvis det blir godkjent.
*Kaisa* Skrevet 5. februar 2004 #7 Skrevet 5. februar 2004 Gi oss tilbakemelding om hvordan det går. Hadde vært fint å vite. Lykke til :rosasmil:
Gjest Far til 2 Skrevet 9. februar 2004 #8 Skrevet 9. februar 2004 Til Susie C. Jeg har stor forståelse for problemstillingen, men vil likevel nevne en ulempe med løsningen du beskriver. Hos F2F (Foreningen 2 Foreldre) var det en fraskilt mor som hadde følgende problem: Etter samlivsbruddet flyttet hun noen mil for å ta utdannelse. Barn og mor hadde imidlertid en god komunikasjon med faren som hadde samvær med barnet så ofte som overhode mulig (ca 30%). En dag ble moren syk og måtte på sykehus. Hun ville da at faren skulle ta vare på barnet de 10 dagene hun var der. Dette var helt greit for far ettersom han ønsket mer samvær med barnet. Men da slo lovverket til. Far hadde ingen krav på de 10 dagene ettersom han bare hadde 30% samvær iflg samværsavtalen. Myndighetene foreslo derfor at barnet isteden ble sendt på barnehjem denne tiden (far var iflg moren en god far og egnet seg godt til farsrollen tiltross for samlivsbruddet til de voksne). Å sende barnet på barnehjem ble antagligvis langt dyrere for staten enn om han hadde hatt fått rett til disse "hjemmedagene". Dette var tydligvis ikke så viktig for myndighetene. Heller ikke det faktum at faren gjorde en god jobb som omsorgsperson og at mor støttet en slik løsning. Jeg tror at problemet du beskriver kan få de samme utslagene om noe skulle skje. Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2004 #9 Skrevet 9. februar 2004 Til Susie C. Jeg har stor forståelse for problemstillingen, men vil likevel nevne en ulempe med løsningen du beskriver. Hos F2F (Foreningen 2 Foreldre) var det en fraskilt mor som hadde følgende problem: Etter samlivsbruddet flyttet hun noen mil for å ta utdannelse. Barn og mor hadde imidlertid en god komunikasjon med faren som hadde samvær med barnet så ofte som overhode mulig (ca 30%). En dag ble moren syk og måtte på sykehus. Hun ville da at faren skulle ta vare på barnet de 10 dagene hun var der. Dette var helt greit for far ettersom han ønsket mer samvær med barnet. Men da slo lovverket til. Far hadde ingen krav på de 10 dagene ettersom han bare hadde 30% samvær iflg samværsavtalen. Myndighetene foreslo derfor at barnet isteden ble sendt på barnehjem denne tiden (far var iflg moren en god far og egnet seg godt til farsrollen tiltross for samlivsbruddet til de voksne). Å sende barnet på barnehjem ble antagligvis langt dyrere for staten enn om han hadde hatt fått rett til disse "hjemmedagene". Dette var tydligvis ikke så viktig for myndighetene. Heller ikke det faktum at faren gjorde en god jobb som omsorgsperson og at mor støttet en slik løsning. Jeg tror at problemet du beskriver kan få de samme utslagene om noe skulle skje. Far til 2 Reglene tar vel ikke hensyn til hvilke omsorgsevner en har. Så å bruke det som argumentasjon blir vel litt feil. Hvilket lovverk var dette her da?
Gjest Tex Skrevet 9. februar 2004 #10 Skrevet 9. februar 2004 Dette høres helt på trynet ut. Jeg kan ikke tenke meg at noen vil sende en unge på barnehjem fordi moren skal på sykehus. Det er fullt mulig å holde et barn hjemme fra skolen i to uker, så da kunne faren tatt med seg ungen hjem til seg i stedet. Hva med naboer, besteforeldre eller andre slektninger? Barnehjem får jeg meg ikke til å tro på. Og ikke for å lage dette om til en F2F tråd, men det er en gjeng med sure farmødre og mange illeluktende pappaer som står bak den organisasjonen, så jeg tviler ikke et sekund på at de svartmaler hva som helst.....
Susie C Skrevet 10. februar 2004 Forfatter #11 Skrevet 10. februar 2004 Tok en telefon til trygdekontoret. Etter litt om og men og lesing av paragrafer sa de der at det ikke var noe som tilsa at man kunne få overført dager fra far til mor (eller omvendt) i vår situasjon. Det kunne man bare dersom foreldrene ikke bodde sammen lenger. Så da, så. Skille oss har vi vel tross alt ikke tenkt å gjøre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå