Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Huhui
Skrevet

Så, jeg skal altså ta av noen kg- fortest mulig. Hadde spist veldig veldig sunt den siste uka, men i går var det fest. Jeg, som ikke hadde spist brød eller noe usunt på en stund, fikk i meg litt av hvert. Først av alt var det sushi- masse sushi. Og da ble det jo antageligvis mye ris også... Så var det rundt tyve yoghurtnøtter... Som ikke er så sunt :fnise:

I dag når jeg våkner så går jeg å ser meg i speilet og studerer om jeg har blitt TYKKERE. Jeg studerer ansiktet mitt og tenker "har jeg fått tykkere ansikt siden i går, før jeg spiste alt det usunne?" og da slår det meg hvor mye angst jeg har for å gå opp i vekt. Drøyt.

Først og fremst er det vel ikke mulig å gå opp i vekt av dette på én dag? (nå har jeg holdt meg unna alt usunt før i går)

Og for det andre, er det vanlig å være så redd for å gå opp i vekt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Huhui
Skrevet

Ble litt lang og rotete tekst her :fnise:

Skrevet

Det er ikke normalt, nei. Bare så det er sagt.

Hva mener du egentlig med å "gått opp i vekt"?

Kanskje vekta viser noe annet enn i går ja, men kroppen tåler sånt. Den er en fantastisk mekaisme som regulerer seg veldig mye og du har nok kommet tilbake på "normalen" om noen dager uten at du egentlig trenger å gjøre noe. - Hvis du i det hele tatt har gått i overskudd. Husk at underskudd en dag og overskudd en annen fører til at du ikke går opp.

Det jeg med sikkerhet kan fortelle deg er at det UANSETT ikke vil være noen synlig vektoppgang. Dette er noe av det som er farlig med slanking. Man blir sånn halvveis fucka i hodet. Pass deg:)

Gjest WendyClear
Skrevet

Du kan se tykkere ut i ansiktet etter en dag med mye salt. Sushi inneholder mye salt.. voila, du ser rundere ut. Men du har nok ikke lagt på deg nei.

Forøvrig skulle du brukt ordet "frykt" ikke "angst". Jeg er klar over at den dagligdagse betydningen av angst ikke er den samme som fagtermen, men slik burde det ikke være.

Dersom du dag og ut dag inn går og bekymrer deg over vekt, og er redd for å spise usunt i fare for å gå opp i vekt har du angst. Du har gått på en smell og skeiet ut en dag, det høres ikke ut som du har noe annet enn en frykt for å ikke matche det kroppsbildet du ønsker.

Gjest Huhui
Skrevet

Det er ikke normalt, nei. Bare så det er sagt.

Hva mener du egentlig med å "gått opp i vekt"?

Kanskje vekta viser noe annet enn i går ja, men kroppen tåler sånt. Den er en fantastisk mekaisme som regulerer seg veldig mye og du har nok kommet tilbake på "normalen" om noen dager uten at du egentlig trenger å gjøre noe. - Hvis du i det hele tatt har gått i overskudd. Husk at underskudd en dag og overskudd en annen fører til at du ikke går opp.

Det jeg med sikkerhet kan fortelle deg er at det UANSETT ikke vil være noen synlig vektoppgang. Dette er noe av det som er farlig med slanking. Man blir sånn halvveis fucka i hodet. Pass deg:)

Så det vil ikke være noe synlig vektioppgang? Det er bra :sol: det var det jeg var redd for, og det var det jeg mente

med å "gått opp i vekt".

Takk for info :klem: jeg skal passe meg :fnise:

Du kan se tykkere ut i ansiktet etter en dag med mye salt. Sushi inneholder mye salt.. voila, du ser rundere ut. Men du har nok ikke lagt på deg nei.

Forøvrig skulle du brukt ordet "frykt" ikke "angst". Jeg er klar over at den dagligdagse betydningen av angst ikke er den samme som fagtermen, men slik burde det ikke være.

Dersom du dag og ut dag inn går og bekymrer deg over vekt, og er redd for å spise usunt i fare for å gå opp i vekt har du angst. Du har gått på en smell og skeiet ut en dag, det høres ikke ut som du har noe annet enn en frykt for å ikke matche det kroppsbildet du ønsker.

Så man kan se tykkere ut i ansiktet etter en dag med salt? Vil dette forsvinne?

Det er bra jeg ikke har lagt på meg, hvertfall :) ja, jeg ønsker et visst kroppsbilde, og er derfor redd for å gå opp også.

Gjest WendyClear
Skrevet

Så man kan se tykkere ut i ansiktet etter en dag med salt? Vil dette forsvinne?

Det er bra jeg ikke har lagt på meg, hvertfall :) ja, jeg ønsker et visst kroppsbilde, og er derfor redd for å gå opp også.

Salt binder vann. Så om en spiser mye salt (eller sukker) så vil vann binde seg i kroppen og føre til at du ser mer "oppblåst" ut. Dette synes best i ansiktet, da trekk blir mindre tydelige. Det vil selvsagt forsvinne hvis du ellers spiser lite salt og sukker.

Det er helt naturlig å være redd for å gå opp i vekt. Jeg synes det er litt dramatisk og med en gang tenke angst eller spiseforstyrrelse (noe det virker som LamaLover peker i retning av).

Skrevet

Salt binder vann. Så om en spiser mye salt (eller sukker) så vil vann binde seg i kroppen og føre til at du ser mer "oppblåst" ut. Dette synes best i ansiktet, da trekk blir mindre tydelige. Det vil selvsagt forsvinne hvis du ellers spiser lite salt og sukker.

Det er helt naturlig å være redd for å gå opp i vekt. Jeg synes det er litt dramatisk og med en gang tenke angst eller spiseforstyrrelse (noe det virker som LamaLover peker i retning av).

Sorry, men det er faktisk ikke helt naturlig det som trådstarter beskriver. At flere har det sånn betyr ikke at det er naturlig.

Jeg mener ikke at dette tyder på spiseforstyrrelser, men at sånne tanker betyr at man må passe på. Passe på hodet sitt. For det er sååå mange som sliter med overdrevent dårlig samvittighet og det er virkelig ikke en god følelse.

Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg er ikke enig, jeg synes ikke det høres ut som TS lider av overdrevent dårlig samvittighet heller.. Det er snakk om en dag utenfor sitt vanlige kosthold, og ting tyder på at hun forstår at det ikke er nok til å gå opp i vekt. Jeg tolker spørsmålet hennes mer i retning av nysgjerrighet på om det har hatt noen effekt, og ikke at hun føler at angrer veldig dypt og klandrer seg selv for sin "feeding-frenzy". Forøvrig vet jeg ikke om TS har det på denne måten ofte, hvis det er slik er det grunn til bekymring. Jeg tar alikevel utgangspunkt i dette som et engangstilfelle (eller et sjeldent i det minste).

Skrevet

Hun sier jo at det slår henne hvor mye angst hun har for å gå opp i vekt. At det er "drøyt".

Hun står opp neste gang og studerer seg i speilet for å se om hun har lagt på seg etter en kveld med sushi og yoghurtnøtter!

Jeg synes ikke dette virker normalt. Jeg er også veldig redd for å gå opp i vekt og får problemer når jeg har spist hva jeg mener er for mye. Og det er nok mange flere som har det sånn - men NEI, jeg synes ikke det er normalt. Og det er det verste med å slanke seg. Og KAN lede til veldig anstrengt forhold til mat. Desverre. Derfor synes jeg ikke man skal ta så lett på det som du gjør, WendyClear.

Gjest Huhui
Skrevet

Jeg har nok kommet i et veldig anstrengt forhold til mat, ja, som noen av dere sier. Jeg føler meg mindre vel dagen etterpå- fordi jeg føler jeg har blitt tykkere. Det er ganske sykt... For å være ærlig har jeg følt meg dårlig i hele dag på grunn av gårsdagen. Er jo noe galt i bildet da :(

Skrevet

Er som deg, får panikk m jeg går opp noen kg, selvom jeg bygge muskler. Måtte tilslutt gjemme vekk vekta :)

Det skal flere uker og måneder til med feil kosthold og trening for å gå opp i vekt, selv synes jeg det er vanskelig å gå opp i vekt :P

Gjest Huhui
Skrevet

Hei :) Det er godt å høre at jeg ikke er alene om tankegangen :sol: - men trist å høre at noen har det sånn på samme tid. Er jo litt slitsomt :(

Så den ene dagen har rett og slett ikke påvirka meg på en eneste måte da, med andre ord? Untatt tankemåten min?

Skrevet

Dårlig samvittighet og "angst" ved overdrevent og ukontrollert matinntak er det som sørger for at jeg er slank, og fornøyd med meg selv. Viss det var mulig å slappe av og spise alt jeg ville, og samtidig bevare figuren, ja-så ville jeg valgt det, for all del. Men sånn virker ikke min kropp dessverre.. Aldri så galt at det ikke er godt for noe det der med å stresse litt med maten..

Skrevet (endret)

Dårlig samvittighet og "angst" ved overdrevent og ukontrollert matinntak er det som sørger for at jeg er slank, og fornøyd med meg selv. Viss det var mulig å slappe av og spise alt jeg ville, og samtidig bevare figuren, ja-så ville jeg valgt det, for all del. Men sånn virker ikke min kropp dessverre.. Aldri så galt at det ikke er godt for noe det der med å stresse litt med maten..

Jeg synes du skal passe deg for å si sånt! I hvert fall ut i fra det trådstarter skriver. Det er meningen at man skal kunne slappe av rundt mat og samtidig være slank. Og det er det alle burde tilstrebe! Det er det de "ekte" naturlig slanke gjør. (Nå sier jo du at det ikke fungerer for DEG å slappe av og spise det du vil, og at dette gjør deg slank og fornøyd, men jeg synes likevel ikke at dette er noe som bør være normen. Jeg er overbevist om at man kan ha et avslappet forhold til mat og fremdeles være slank og fornøyd med seg selv)

Greit nok å angre seg litt på at man spiste litt for mye usunt, DET er ikke unormalt. Men når dette dras for langt og går utover humøret og til og med kan gjøre hele dagen dårlig så er det noe man må ta alvorlig! Jeg mener ikke at Huhui skal løpe og legge seg inn for spiseforstyrrelser, men at hun må reflektere over dette og prøve å få et mindre anstrengt forhold til mat.

Jeg blir skikkelig oppgitt og lei meg over folk som mener at sånnt er helt normalt og noe man må regne med når man skal være slank! Mat skal ikke oppta tankene i så stor grad som det tydeligvis gjør hos denne jenta (og mange andre!). Plutselig innser man at det ABSOLUTT ikke var verdt å begynne å slanke seg og bli mer "obs på hva man spiser". Jeg har det sånn og mat er et "issue" hveeer bidige dag. Jeg har ikke spiseforstyrrelser, men jeg skulle likevel ønske jeg aldri begynte å slanke meg.

Det er derfor jeg blir så engasjert i dette når jeg ser at folk er i ferd med å gå i samme fella.

Endret av LamaLover
Gjest Huhui
Skrevet

Det er nok greit å passe på at man ikke slenger alt mulig av mat i seg, men som du over sier har jeg nok fått et mer anstrengt forhold til mat enn det som er normalt. Man får vel bare prøve å bli mindre anstrengt til det.

Jeg har jo blitt ekstra anstrengt nå- som jeg er sykelig forskjølet og ligger i sengen. Vil jo ha en fin kropp til sommerferien starter (som er to og en halv uke til) tenker jeg er frisk om en uke.. Føler meg jo verre når jeg da bare ligger i sengen, og noen ganger i løpet av dagen spiser mar. Spiser jo ganske sunn mat, så burde jo ikke ha så mye å si på den andre siden :)

Skrevet

Nei den ene dagen din har ingenting å si, ingenting å bekymre seg for :) Kast vekta du, det hjalp meg!

Gjest Sjarmen
Skrevet

Jeg synes du skal passe deg for å si sånt! I hvert fall ut i fra det trådstarter skriver. Det er meningen at man skal kunne slappe av rundt mat og samtidig være slank. Og det er det alle burde tilstrebe! Det er det de "ekte" naturlig slanke gjør. (Nå sier jo du at det ikke fungerer for DEG å slappe av og spise det du vil, og at dette gjør deg slank og fornøyd, men jeg synes likevel ikke at dette er noe som bør være normen. Jeg er overbevist om at man kan ha et avslappet forhold til mat og fremdeles være slank og fornøyd med seg selv)

Greit nok å angre seg litt på at man spiste litt for mye usunt, DET er ikke unormalt. Men når dette dras for langt og går utover humøret og til og med kan gjøre hele dagen dårlig så er det noe man må ta alvorlig! Jeg mener ikke at Huhui skal løpe og legge seg inn for spiseforstyrrelser, men at hun må reflektere over dette og prøve å få et mindre anstrengt forhold til mat.

Jeg blir skikkelig oppgitt og lei meg over folk som mener at sånnt er helt normalt og noe man må regne med når man skal være slank! Mat skal ikke oppta tankene i så stor grad som det tydeligvis gjør hos denne jenta (og mange andre!). Plutselig innser man at det ABSOLUTT ikke var verdt å begynne å slanke seg og bli mer "obs på hva man spiser". Jeg har det sånn og mat er et "issue" hveeer bidige dag. Jeg har ikke spiseforstyrrelser, men jeg skulle likevel ønske jeg aldri begynte å slanke meg.

Det er derfor jeg blir så engasjert i dette når jeg ser at folk er i ferd med å gå i samme fella.

You go girl! Akkurat det jeg mener også, det er sånn det skal være! :nigo:

Media prøver å få oss til å tro at det er normalt å tenke på hva man spiser og hva man veier hele tiden, vi ser hundrevis av artikler om hvordan man kan motså fristelser, hva man ikke kan spise osv osv. De bryr seg ikke om at det ødelegger tusenvis av mennesker, og det gjør meg så utrolig frustrert... Prøv å endre tankegangen din, ts. Jeg vet det ikke er lett, men det er så forferdelig vondt å leve på den måten... :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...