Gå til innhold

Å spille kanonball med hard ball i gymen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av den andre tråden "å bli valgt sist i gymen" kom jeg på ting jeg opplevde i gymen . Vi var to klasser slått sammen og to tre store sterke gutter som hadde sin store glede å bombadere spesielt de redde jentene med de hardeste ballene de kunne klare. Og læreren stoppet dem aldri. Kanonball var de onde timene som ga meg angst og læreren gjorde ingenting for å stoppe den harde ballen. Kanskje derfor jeg fikk fullstendige sperrer for å hoppe over bukken også. Jeg er i dag gla i å trene men det er fordi jeg har jobbet med meg selv og ikke den inkompetente lærerinnens skyld. Jeg husker dem som gymtimene fra helvete. Mine barn hadde heldigvis myk ball. Hva er deres erfaring?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av den andre tråden "å bli valgt sist i gymen" kom jeg på ting jeg opplevde i gymen . Vi var to klasser slått sammen og to tre store sterke gutter som hadde sin store glede å bombadere spesielt de redde jentene med de hardeste ballene de kunne klare. Og læreren stoppet dem aldri. Kanonball var de onde timene som ga meg angst og læreren gjorde ingenting for å stoppe den harde ballen. Kanskje derfor jeg fikk fullstendige sperrer for å hoppe over bukken også. Jeg er i dag gla i å trene men det er fordi jeg har jobbet med meg selv og ikke den inkompetente lærerinnens skyld. Jeg husker dem som gymtimene fra helvete. Mine barn hadde heldigvis myk ball. Hva er deres erfaring?

Been there done that! Dette er en del av ungdomstiden min. Jeg ble veldig flink på å smette unna da, men det var ikke alle som var like raske desverre.

Ekkel psykolgisk lek, det der.

• Liker 1
Skrevet

Jenta mi på 9 år hater kanonball! Særlig noen av guttene skyter hardt, og etter som jeg har forstått så er det en vanlig, liten ball som blir brukt, ikke en myk. Og pga hun er flink til å smette unna så er det nettopp henne de går for......

Kanonball var noe av det verste jeg husker fra gym også, nettopp pga den harde ballen. Hadde ofte blåflekker, og var særlig vondt å bli truffet midt i magen.

• Liker 2
Skrevet

Ts her. Ja,blåmerker her også. Vi hadde en lærerinne som ville herde oss. Var jeg deg ville jeg tatt kontakt med skolen krevd at de brukte en myk ball. Fysisk fostring skal være lystbetont ikke angstbetont. I karakterboka mi står det å lese at "jeg står og gjemmer meg bak et stort skap i gymtimene" og lurer på hvorfor? Hallo. Sosiale antenner. Greia med harde baller og jakten på den reddeste. Ond sirkel læreren prioriterte å ikke se. Fordi man skulle herdes må vite. Jeg sier bare fy f....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke poenget at man skal ta ballen i hendene når den kommer, ikke smette unna? Da må gymlæreren bruke en ball som man faktisk tør å prøve å ta. Det er skole, man skal ikke behøve å være ekspert fra før i alt, man må kunne tørre å lære seg nye ferdigheter.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Kanonball var en av de tingene jeg faktisk likte, for der hadde evne til å fokusere like mye å si som fysisk utholdenhet og sånn, og jeg var faktisk en av de beste, til en forandring... :fnise: (bortsett fra basketball var jeg ikke noe ess i gymtimen, akkurat)

Men vi brukte sånn myk ball som man kunne skvise flat, sånn porøs skumgummi eller hva jeg skal kalle det...

Endret av kaprifolen
  • Liker 3
Gjest avocadoen
Skrevet

Kanonball var en av de tingene jeg faktisk likte, for der hadde evne til å fokusere like mye å si som fysisk utholdenhet og sånn, og jeg var faktisk en av de beste, til en forandring... :fnise: (bortsett fra basketball var jeg ikke noe ess i gymtimen, akkurat)

Men vi brukte sånn myk ball som man kunne skvise flat, sånn porøs skumgummi eller hva jeg skal kalle det...

Jeg og hadde det på samme måte! Vi brukte aldri harde baller vi. Men jeg var ikke så god i basketball at det har noe å si da :sjenert:

Skrevet

Jeg synes kanonball var kjempegøy jeg, men så var jeg rågod i det. I tillegg til at vi brukte myk ball.

Skrevet

Vi spilte alltid kanonball med skumball, så det var overhodet ikke vondt.

Har ingen traumer fra gym eller svømming sånn sett.

Men tannlegen - han var et brutalt beist som gjør at jeg fortsatt sliter når jeg sitter i den stolen :kjefte:

Gjest "gjest"
Skrevet

Hvorfor ikke lære de her småjentene at gutta skal få svi når ting som det her skjer?

Gjest Vettel
Skrevet

Vi brukte myk ball, og kanonball likte jeg også.

Volleyball derimot... Uff! Å serve ble aldri min sterkeste side nei. Til slutt forbarmet de andre i klassen seg over meg (ikke læreren) og tok over servingen fra meg.

Løping er og var grusomt kjedelig. 3000 meteren var en plage. Pleide å gå på trass, i rolig tempo. For jeg syntes det var en så håpløs oppgave.

Og alle de testene!? Hvorfor måle hvor langt man kaster, hvor fort man løper, høyt man hopper?? Burde det ikke være fokus på at man personlig utvikler seg, får en bedre kropp?? Hadde vært mye mer givende med individuelle mål, lære seg teknikker i å faktisk få bedre kondisjon, etc.

Selv voksne gjør jo mye feil innen disse områdene.

• Liker 1
Skrevet

Jentene bør ta en slik hard ball, og pælme så hardt de klarer på læreren. Hvis læreren mener det er ok å motta slik behandling, så må hun jo tåle det selv. Hvis hun ikke synes det er så digg å få blåmerker tildelt, så bør hun revurdere hvilken ball de spiller kanonball med. Og det kan man si når man må til rektor for å forklare hvorfor man kaster ball på læreren sin ;)

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Det her er mellom ungene, de må klare og få ordnet opp noe selv.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg synes kanonball var kjempegøy jeg, men så var jeg rågod i det. I tillegg til at vi brukte myk ball.

Samme her:)

AnonymBruker
Skrevet

Det her er mellom ungene, de må klare og få ordnet opp noe selv.

Det er vel ikke ungene som bestemmer gymtimene?

• Liker 7
Skrevet

Opplevde det samme som deg ts og det var en del av systematisk mobbing ellers i skolehverdagen. Læreren valgte som i gymtimene å overse alt og jeg måtte gi opp videregående pga angst. Klarte ikke sitte i et klasserom og heller ikke konsentrere meg. Vurderer å anmelde skolen. Den ødela meg og en helt annen agenda fra læreren kunne hjulpet å bygge meg opp fremfor å knekke meg.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Det er vel ikke ungene som bestemmer gymtimene?

Nei, men jentene må lære seg å våge å bli sint og si fra når guttene er på banen med utidighetene sine.

Skrevet (endret)

Vi spilte for det meste med myk ball, men fikk av og til lov å spille med hard ball. Jeg synes det er urettferdig av en gymlæreren å kutte ut den harde ballen på grunn av et fåtall av elever er redd den harde ballen. De fleste i min klasse likte best å spille med den harde ballen og de som var redd den fikk alltid viljen sin. Selv om de kun var 2-3 stk.

Kanonball blir liksom ikke det samme med en myk ball. Du får ikke den samme kraften og treffsikkerheten som med en hard ball. Det blir som å spille fotball med en tennisball.

Endret av Daniel123
Skrevet

Vi spillte alltid med hard ball (håndball) og jeg syntes det var kjempegøy. Vi spilte også hjemme i gata etter skolen med hard ball. Jeg tenkte ikke engang over at det gikk an å bruke myk ball før barna mine spilte på skolen med det. Ja jeg fikk blåmerker av og til. Husker også at jeg brakk en finger en gang fordi jeg fikk tatt imot ballen feil. Men for meg så la det ingen demper på hvor gøy jeg syntes det var. Men nå er/var jeg en ganske tøff jente som aldri har vært ballredd.

Jeg har i voksen alder spilt med myk ball en gang. Det var ikke så morsomt fordi (som noen over her nevnte) så treffer man ikke så presist.

Vi er alle forskjellige...

Men det er ikke greit at barn er redde i gymtimen. Man lærer ikke å håndtere en ball (eller å slutte å være redd for en ball) ved å bli skutt hardt på med en hard ball. Ideelt (men det er kanskje vanskelig å fåt til) så burde man dele i to grupper - de som vil spille med hard ball, og de som vil spille med myk. Om det ikke går så bør man spille med myk ball - og heller gjøre som vi gjorde: Spille på fritiden med hard ball. Forøvrig så har det ene barnet mitt ei jente i klassen sin som er veldig redd for den myke ballen også.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og persondebatt/nedsettende kommentarer.

Mvh Sulosi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...