AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #1 Skrevet 6. juni 2012 Hei, er på god vei med å bli frisk fra en spiseforstyrrelse. Det jeg fortsatt sliter med er såkalt "helgekos". Jeg vet at langt i fra alle spiser godteri eller annet usunt i helgene, men jeg vil bli fri fra spiseforstyrrelsen, jeg vil kunne spise noe noe godt uten å måtte være livredd for at jeg har lagt på meg av det... Det jeg lurer på er hvor ofte og hvor mye normale mennesker koser seg ekstra med godteri eller drikke? hvor mange kalorier ekstra er det ok å spise på "kosedager" hvis man samtidig vil holde vekten?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #2 Skrevet 6. juni 2012 Hvor mange kalorier man kan spise på kosedager uten å gå opp i vekt kommer jo helt an på hvor mye du inntar på ikke-kosedagene dine, og hvor mye kalorier du bruker. Du kan jo bruke diett.no for å logge både aktivitet og kaloriinntak, og se om du ligger i balanse eller ikke. Jeg trener mye, spiser sunt i ukedagene, og spiser gjerne oppmot et par hundre gram sjokolade både fredags- og lørdagskvelden. Og gjerne pizza og taco om lørdagen også. Men så følger jeg også med på vekten, og om den beveger seg i uønsket retning kutter jeg ned på kosematen til jeg er der jeg vil igjen.
Tullepia Skrevet 6. juni 2012 #3 Skrevet 6. juni 2012 Hei, er på god vei med å bli frisk fra en spiseforstyrrelse. Det jeg fortsatt sliter med er såkalt "helgekos". Jeg vet at langt i fra alle spiser godteri eller annet usunt i helgene, men jeg vil bli fri fra spiseforstyrrelsen, jeg vil kunne spise noe noe godt uten å måtte være livredd for at jeg har lagt på meg av det... Det jeg lurer på er hvor ofte og hvor mye normale mennesker koser seg ekstra med godteri eller drikke? hvor mange kalorier ekstra er det ok å spise på "kosedager" hvis man samtidig vil holde vekten? Det er normalt å unne seg en 100g sjokolade eller en liten pose potetgull, kanskje også en liten flaske brus eller øl på lørdagskvelden. Hvis du ser på Yngvar fra Puls på nrk, så mesker han seg hver lørdag med godis, og han kan ikke sies å ha blitt dvask eller feit av det. Så lenge du spiser sunt etter anbefaling fra lege/ernæringsfysiolog og trener normalt så har det ingenting å si for vekta om du nyter en vanlig sjokolade en gang i uka. Er du usikker skal du snakke med legen som behandler spiseforstyrrelsen din.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #4 Skrevet 6. juni 2012 Jeg pleide å kjøpe inn et lass med smågodt, en stor cola og en pose pandalakris. Samt spise pizza eller taco. Nå for tida er lørdagsgodtet mitt en softis med masse strø, eller noe hjemmelagd snacks. Og pizza da. Haha. Regner med jeg ligger på ca 2500 kalorier på lørdager. Søndag er som regel ikke kosedag for meg - men jeg pleier å ha en skikkelig stor, digg søndagsfrokost
Marimma Skrevet 6. juni 2012 #5 Skrevet 6. juni 2012 Tar heller 10g mørk sjokolade (86% for min del, siden det er den eneste uten melkeprotein), to dadler og en stor tekopp med honning i hver kveld. Ca 200 kalorier, så det ville da blitt 1400kcal ekstra dersom jeg skulle lagt det inn som kos. Med andre ord en pose potetgull og 100g sjokoladeplate
Kalas Skrevet 6. juni 2012 #6 Skrevet 6. juni 2012 Jeg vet ikke om det er her inne du får svar på hva som er "normalt" å kose seg med på en lørdagskveld, i og med at det er mange som er ekstremt forsiktige med hva de spiser. Men om du ikke prøver å gå ned i vekt (noe jeg regner med at du ikke gjør, siden du skriver du har en spiseforstyrrelse), kan du med GOD samvittighet kose deg i helgen. For meg er 10 gram sjokolade mer en hverdagsbonus enn helgekos. Jeg pleier å spise en pose ostepop - og noen ganger en sjokolade på toppen, pluss gjerne noen glass vin i tillegg. Eller øl. Jeg prøver ikke å gå ned i vekt lenger, men spiser sunt og fornuftig i ukedagene. Har holdt vekta i over et halvt år nå, og koser meg med godteri hver helg.
Gjest scorpius Skrevet 6. juni 2012 #7 Skrevet 6. juni 2012 (endret) Hvis du prøver å bli frisk fra en spiseforstyrrelse, og lurer på hva "normale" folk spiser i helgene når de skal kose seg litt ekstra, så tror jeg dette er feil sted å spørre om det. Her er 32gram mørk sjokolade/1 kopp med popcorn/en håndfull nøtter UTEN salt helgekos. Jeg kjøper gjerne inn litt av hvert av det jeg liker, f.eks. potetgull, nøtter, sjokolade og spiser det jeg har lyst på og orker Endret 6. juni 2012 av scorpius
OhMickey Skrevet 6. juni 2012 #8 Skrevet 6. juni 2012 Om jeg koser meg i helgen skeier jeg kanskje ut med en frossen kjøppizza og en halv pose potetgull. Er ikke noe særlig glad i godteri. Men somregel går det heller i litt godis av og til, i ukedagene, enn å ta helt av i helgen
Gjesten Skrevet 6. juni 2012 #9 Skrevet 6. juni 2012 De svarene du får her inne er ikke representative i det hele tatt. Mange spiser mye meer enn det folk her inne oppgir at de gjør. De fleste tenker nok ikke så nøye over nøyaktig hva de spiser på lørdager, de tenker heller at i dag har de lov til å kose seg, også kjøper de det de har lyst på. Hva det er og hvor mye kan variere sterkt. Om du jobber med å bli frisk av en spiseforstyrrelse, er det beste du kan gjøre å ta det i ditt eget tempo. Tillat deg selv godis på lørdager, men ikke spis så mye at du får angst. Begynn heller lavere og jobb deg litt opp, slik at du slipper å finne deg selv i en situasjon der angsten har tatt deg og du blir dårligere igjen.
iskaffe Skrevet 6. juni 2012 #10 Skrevet 6. juni 2012 (endret) Nå vet ikke jeg om jeg er en "normal" person , men... På lørdager spiser jeg masse pizza, og kan godt sluke en hel ristorante-pizza helt alene. Har vi taco, spiser jeg som regel to store proppfulle lefser. Også brus ved siden av. Det er på kvelden, resten av dagen spiser jeg som normalt. Men, jeg har som regel kosedag hver dag jeg. Å KUN ha helgene til å spise det jeg har lyst på synes jeg bare blir trist. Så hender titt og ofte at jeg unner meg en liten sjokolade til lunsjen, en kaffe latte, iskrem til dessert, et ekstra godt smørbrød, en kjærlighet-på-pinne, osv. Trenger ikke være så mye for at det skal bli koselig. Og viktig med litt hverdagskos, synes jeg. Er slank og normalvektig selv. Men er også på vei ut av en spiseforstyrrelse. Akkurat nå går det bare fint - og jeg mener selv at det at jeg har "tillat" meg selv å unne meg gode ting når jeg har lyst på det, har vært med på å gjøre forholdet til mat mye, mye lettere. Og det er også lettere å moderere seg i lengden, når man bare spiser litt og litt, en dag om gangen. De gangene jeg har nektet meg selv mat som jeg har lyst på, har det alltid endt med matorgier, tårer, stress og en knekt selvfølelse. (bulimi) Endret 6. juni 2012 av iskaffe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå