Sissa Skrevet 5. juni 2012 #1 Skrevet 5. juni 2012 Jeg og samboeren min vurderer å skaffe oss kanin, men må jo tenke nøye gjennom det! Er det noe spesielt man må tenke på før man får seg kanin? Må man kjøpe to, eller går det greit med en? Jeg har også hørt de blir best som kjæledyr når de kastreres. Noen som har kanin her og vil dele erfaringer og råd?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #2 Skrevet 5. juni 2012 På denne linken finner du mye informasjon om hold av kanin(er: http://kanin.org/kaninhold 1
Sunshower Skrevet 5. juni 2012 #3 Skrevet 5. juni 2012 Jeg husker jeg hadde 2 kaniner da jeg var "liten", en av hvert kjønn. Gutten var riktignok kastrert Tror vi kjøpte to for at de skulle holde hverandre med selskap, men vet ikke om det er viktig. Hannkaninen som var kastrert var veldig kosete, mens hunnen var litt aggressiv om jeg ikke husker helt feil. Vet ikke om dette hadde noe med kastrering/sterilisering å gjøre. Jeg husker vi hadde hjemmesnekrede kasser bak huset med rampe ned til et innhegnet området, slik at de fikk løpt litt. Om vinteren husker jeg vi flyttet kassene inn i garasjen for at dempe litt på vind og kulde. Kaniner trenger noe stell av pels og klipping av klør + sjekk av tenner. De trenger friskt høy, tørrfòr og vann. Vi hadde også sagflis i bunnen av kassene. Man må også rense buret for møkk innimellom. Husker at det var veldig kosete husdyr og ha. Det er også greie dyr å ha i nærheten av barn, da man selv kan styre besøkstiden. Bare pass på å ha en barnesikker lås på buret, slik at de ikke blir sluppet ut. Det er alt jeg kan komme på fra min tid som kanineier 1
Gjest Nuppdupp Skrevet 5. juni 2012 #4 Skrevet 5. juni 2012 Jeg har hatt kanin.. Hvorfor vil dere ha en kanin? Den blir bare tam om dere koser med den hele tiden fra den er liten og den driter overalt. Katter er bedre.
Sissa Skrevet 5. juni 2012 Forfatter #5 Skrevet 5. juni 2012 Jeg har hatt kanin.. Hvorfor vil dere ha en kanin? Den blir bare tam om dere koser med den hele tiden fra den er liten og den driter overalt. Katter er bedre. Haha, jeg har hatt kanin selv før, men begynner å bli noen år siden. Er vell fordi vi ønsker oss et dyr som er mer kosete. Og kaniner kan trenes til å gjøre fra seg i kasse som en katt, hvertfall når de er kastrert tror jeg. Har tre deguser nå, men de er ikke kosete, de klarer ikke være rolig et sekund. Vi bruker mye tid på degusene våre, de er kjempe morsomme dyr, men går ikke ann å kose med dem på samme måte som f.eks en kanin, hund eller katt. Skulle gjerne hatt katt, men jeg er veldig allergisk.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #6 Skrevet 5. juni 2012 Ingen av mine kaniner har vært kosete i det hele tatt, men alle har vært husreine. De var husreine før sterilisering/kastrering, men selv om de tømte blære i kassa, var det noen som var reine markeringsdjeveler. Useriliserte jenter er ofte vriene og aggresive når i de er brunst, og endel er det omtrent hele tida. Skal det være inne eller utekaniner? Skal de gå inne må man beskytte lister, alt av tre og alt av gummi(ledninger,fjernkontroller osv..) Av de jeg har hatt har det kun vært en som har ønsket å være alene. Men hvis du skal ha kaninene i bur må det være mange muligheter for å være alene for de. Og det er uten tvil best om begge er kastrerte/steriliserte.
HumHum Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 (endret) Koselig med kanin:) Er anbefalt to kaniner. Ihvertfall hvis dere er på skole/jobb så kaninen blir værende mye alene. Da er det fint med selskap av en artsfrende. En kanin som kjeder seg kan finne på masse ugang. "Baksiden" er at du blir den som kommer med mat og order mens kosen kan fås hos den andre kaninen. Tror en glad kanin trenger en artsfrende. Det man bør tenke på er at det plutselig kan bli veldig dyrt hvis dyret blir sykt, så da er jo forsikring en løsning. Plass. Er jo en del utstyr man plutselig trenger plass til. Eks dostrø og høy. Lever lenge. Kan fort bli 10 år. Ang kjøp av kanin - hvorfor ikke omplassringskanin. Er utrolig mange kaniner som trenger et hjem Uansett - lykke til med tenkingen:) Endret 6. juni 2012 av HumHum
klumsa Skrevet 6. juni 2012 #8 Skrevet 6. juni 2012 Ja, de er utrolig kjedelige og lever lenge! Har hatt kanin, var ikke lenge det var gøy endte med at jeg ga den bort så den kunne få det bedre. Rotter derimot er superfestlige.
la Flaca Skrevet 6. juni 2012 #9 Skrevet 6. juni 2012 (endret) Hvis du skal ha maks utbytte av å ha kanin ville jeg; * valgt dvergvedder, en jevnt over rolig og hyggelig rase. * ikke kjøpt den eldre enn 6 uker. Går man til oppdretter får man ofte kaninen når den er 8 uker, det stiller store krav til sosialisering av ungene. Mange oppdrettere legger veldig lite vekt på den biten, særlig de som har mange kull i året. Men hvem ville kjøpt en valp som knapt var håndtert? De beste kjælekanine jeg har hatt er de jeg har fått alt for unge i følge "ekspertisen", rundt 5-6 uker gamle. Mellom 4-6 uker er kaninungene mest mottakelig for sosialisering, og fra 6 uker blir de mer skeptiske til nye omgivelser og en ny familie. * hatt den frittgående inne, og dotrent den som en katt. Du kan lese om innekaniner på kanin.org, innekaninforumet. Kaniner er lette å renslighetstrene. Ledningsskjulere og tilgjengelige pinner å tygge på er alt som trengs for å kaninsikre huset. * ikke kjøpt to. Har hatt kaniner i mange år og ser flere ulemper med å ha fler enn en, både for kaninens og eiers del. Urenslighet, territoriell atferd, stress, kjekling, og mindre ønske om å være sosial med eier er stikkord. Jeg har absolutt erfart at kaniner ikke trives bedre med å ha artsfrender på sitt domene, selv om begge er kastrert og de har god plass. Kastrering fjerner ikke ønsket om sitt eget territorium, som de har i naturen. De er ikke flokkdyr, som rotter. * kastrert den uansett kjønn. For å slippe urenslighet, kreft og hormonell atferd. (innbilt svangerskap, markering og aggresjon). Kaninen vi har nå er uredd og supersosial. 100% renslig og går fritt hele døgnet, sammen med hund og katt. Hun dilter i beina på oss og håper på å bli løftet. Strekker du hånda ned og klapper henne slikker hun deg. Fikk henne 5 uker gammel, tok den som var mest kontaktsøkende i kullet. Endret 6. juni 2012 av la Flaca
Gjest Quake Skrevet 6. juni 2012 #10 Skrevet 6. juni 2012 Signerer La Flaca, men vil legge til å vurdere en hollender. Noe mer kosete rase av kanin har jeg ikke vært borti før. Vi solgte mange slike på butikken jeg jobbet på og har hatt ett par selv. De skulle sitte på fanget hele tiden og bare kose. Varierer jo selvfølgelig fra kanin til kanin, men alle hollender kaninene jeg har møtt på har vært kosete. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #11 Skrevet 6. juni 2012 Av raser så annbefaler jeg fransk vedder og belgisk kjempe! De franske vedderne jeg har hatt har vært mest kosete, men begge rasene har vært ekstremt sosiale, eneste rasen jeg har hatt som har vært like sosial har vært dvergvedder, men de har vært vriene på hverdagslydighet. Belgisk kjempe er kjempesmart og lærevillig og selv om de kan være litt staere enn andre raser skjønner de ting kjempefort. Jeg hadde derimot IKKE kjøpt unger under 8 uker, da imunforsvaret bygges mye i familien og burmiljøet, så sjansene for svakt dyr kan bøi litt større da. Men som en av de over meg sier er det endel oppdrettere som ikke sosialiserer så mye, men om du besøker oppdrettere før kjøp og ser hvordan de håndterer kaninene sine og hvor sosiale kaninene er og i tillegg kjøper unger fra eg kull som ikke er så altfor stort skal det godt gjøres å få en usosial kanin om man legger inn den sosialiseringsinnsatsen man bør selv. 1
la Flaca Skrevet 6. juni 2012 #12 Skrevet 6. juni 2012 eneste rasen jeg har hatt som har vært like sosial har vært dvergvedder, men de har vært vriene på hverdagslydighet. Og jeg trodde at jeg var rar. Hverdagslydighet? Kaniner som er tamme og tillitsfulle lærer utrolig kjapt, men man har jo ikke akkurat det store behovet for lydighet da. Ikke bjeffer de på dørklokka, og det gjør ikke så mye om de tigger ved bordet heller. Men innkalling er det lurt å få inn. Og klikkertrening er kjempeeffektivt på dem. 1
Sissa Skrevet 6. juni 2012 Forfatter #13 Skrevet 6. juni 2012 Blir nok kanin på oss! Skal en tur til dyrebutikken imorgen etter jobb og titte på kaninungene. De har tre kull som har vokst opp i dyrebutikken, ved det ene er vedder, det andre var halvt vedder og halvt løvhode, og det tredje var løvhode. Var vell i løvhodekullet vi forelsket oss i den ene kaninungen. Tror vi satt i en time å hilste på, den ene var kjempe nysgjerrig og kosete, så er vell den vi har mest lyst på. Men anbefaler dere vedder? Hva er forskjell forhold til løvhode? Hun i dyrebutikken anbefalte vedder hun og, da de var de som var mest kosete osv. Men vi har jo virkelig falt for den ene løvhodeungen Blir spennende imorgen.. så ikke ordentlig på vedderungene siden de er yngst, så får hilse på dem også imorgen.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #14 Skrevet 6. juni 2012 Og jeg trodde at jeg var rar. Hverdagslydighet? Kaniner som er tamme og tillitsfulle lærer utrolig kjapt, men man har jo ikke akkurat det store behovet for lydighet da. Ikke bjeffer de på dørklokka, og det gjør ikke så mye om de tigger ved bordet heller. Men innkalling er det lurt å få inn. Og klikkertrening er kjempeeffektivt på dem. "nei", "gå bort", "vær så god", "rolig" og "forsiktig" tror jeg ikke vi kunne klart oss uten;) + innkalling selvfølgelig. Hadde de ikke lye "rolig" rundt hundene(fra 30-100kg) hadde fort kunnet blitt flate sånn som de girer de opp, og hamsteren hadde nok ikke vært trygg og de ikke kunne "forsiktig". ...at jeg er rar når det kommer til dyr var ikke noe nytt da
la Flaca Skrevet 6. juni 2012 #15 Skrevet 6. juni 2012 "nei", "gå bort", "vær så god", "rolig" og "forsiktig" tror jeg ikke vi kunne klart oss uten;) + innkalling selvfølgelig. Hadde de ikke lye "rolig" rundt hundene(fra 30-100kg) hadde fort kunnet blitt flate sånn som de girer de opp, og hamsteren hadde nok ikke vært trygg og de ikke kunne "forsiktig". ...at jeg er rar når det kommer til dyr var ikke noe nytt da Men er det ikke heller 100 kg hund som skal ha rolig-kommando, eller blir de løpt ned av lille Snutte? Neida, skjønner hva du mener. Syns det er herlig at folk bruker tid på kaninene sine jeg, og gir dem den oppmerksomheten de fortjener. De er jo sååå mye selskap og fullverdige familiemedlemmer hvis man lar dem blomstre. Ikke slutt å være rar! Til Sissa; Mange løvehoder er kjempefine i gemyttet. Det viktigste er uansett å finne en unge som er uredd og glad i folk. Eneste aberet med løvehode som gjør at jeg ikke orker det lenger er pelsen. Noen røyter mye, og det merkes godt når de bor inne. Men mengden pels på dem varierer jo, de med enkel manke går an. Ville valgt den dere har falt for jeg, sikkert en grunn til at dere har det. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #16 Skrevet 6. juni 2012 Du synes ikke kanskje at det vil være smartere å kjøpe kanin fra en oppdretter? Kaninene de har i dyrebutikk er ofte blandinger (selv om de ofte ligner på renrasede), og du får som regel ikke med stamtavle. Ikke har de noen oversikt over sykdommer som kan ligge bakover i slekten heller, og det er ikke rent sjeldent at kaniner fra dyrebutikk får slobbers og kreft. De fleste oppdrettere unngår i det minste å avle på linjer med sykdom. Samtidig er det også mange dyrebutikker som selger ungene alt for unge. Ungene skal være hos mor til de er minst 8 uker, dette er for at de er mer utsatt for å få sykdommer om de blir tatt fra for tidlig. Jeg vil anbefale deg å lese denne artikkelen: http://kanin.org/hvor_finne_kanin 2
kooiker Skrevet 6. juni 2012 #17 Skrevet 6. juni 2012 min anin er ikke kastrert men han er veldig rolige og kosen. den kan godt være alene men da må dere kose med han mye så han ikke kjeder seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå