Amelie Skrevet 4. februar 2004 #1 Skrevet 4. februar 2004 Jeg sitter på jobb og sikler over all den lekre maten vi kan velge til bryllupsmiddagen vår! Det er vel litt tidlig å tenke på det ennå, men jeg klarer ikke styre meg :oops: Tipper det er noen av dere der ute som har meninger om følgende: Hvis vi velger fisk til hovedrett, går det da ann å ha kjøtt til forrett - og omvendt? Vil dere si at villsvin er en typisk høstrett? Hva foretrekker dere: 2. gangs servering av hovedrett eller en hvilerett bestående av franske oster? Å, jeg er så sulten! :-?
Nilma Skrevet 4. februar 2004 #2 Skrevet 4. februar 2004 Hvis vi velger fisk til hovedrett, går det da ann å ha kjøtt til forrett - og omvendt? Selvsagt, det er jo sånn det "skal" gjøres! Vet ikke om villsvin er en typisk høstrett, men vil tro det, da vilt generelt regnes som høstmat. Hvilerett med ost i stedet for to serveringer av hovedrett høres helt supert ut! Lykke til!
9na Skrevet 4. februar 2004 #3 Skrevet 4. februar 2004 Hvis vi velger fisk til hovedrett' date=' går det da ann å ha kjøtt til forrett - og omvendt?[/quote'] Absolutt! Vi skal sannsynligvis ha forrett, hovedrett som serveres en gang og en hvilerett med ost.
Amelie Skrevet 4. februar 2004 Forfatter #4 Skrevet 4. februar 2004 Selvsagt, det er jo sånn det "skal" gjøres! Åja! :oops: Man lærer noe nytt hver dag! Vet ikke om villsvin er en typisk høstrett' date=' men vil tro det, da vilt generelt regnes som høstmat.[/quote'] Ja, ikke sant! Dessuten er den visst baconsurret, og det høres litt for fett ut, synes jeg (selv om Amelie-mannen sikkert er veldig positiv til akkurat dét ) Der er vi helt enige! Lærte meg å sette pris på ost etter middagen da vi bodde i Frankrike, og det er en skikk jeg gjerne tar med meg til Norge! Takk for innspill, Nilma!
Amelie Skrevet 4. februar 2004 Forfatter #5 Skrevet 4. februar 2004 Vi skal sannsynligvis ha forrett' date=' hovedrett som serveres en gang og en hvilerett med ost.[/quote'] Så gøy at vi er flere som synes det høres godt ut :D Min kommende svigermor er nemlig veeeldig skeptisk, og tror ikke folk kommer til å spise noe ost i det hele tatt
hallingbrud Skrevet 4. februar 2004 #7 Skrevet 4. februar 2004 Ja, det er mye spennende man kan velge som bryllupsmiddag. Desverre har jeg slektninger med helt klare meninger på området. Jeg fikk derfor beskjed fra faren min om følgende: "hvis du velger fisk til hovedrett er det nok mange som blir skuffet". Dette pga. hva som er vanlig der jeg kommer fra. Jeg vet det er jeg og kjæresten som gifter oss, og at vi kan gjøre som vi vil, men det er klart det er hyggelig om gjestene liker maten... Vi skal derfor ha skalldyr til forrett og elg til hovedrett. Men ost til hvilerett var en god ide!!
Amelie Skrevet 4. februar 2004 Forfatter #8 Skrevet 4. februar 2004 Ja' date=' det er mye spennende man kan velge som bryllupsmiddag. Desverre har jeg slektninger med helt klare meninger på området. Jeg fikk derfor beskjed fra faren min om følgende: "hvis du velger fisk til hovedrett er det nok mange som blir skuffet".[/quote'] Ja, det er vanskelig å forholde seg til alle mulige slike forventninger :-? Nå har ikke vi fått høre noe lignende ennå, bortsett fra svigemor&osten, men det kan nok hende noen legger ned veto mot fisk som hovedrett. Dessverre. Hva med desserten da? Den er minst like viktig, mener nå jeg Sjokolademousse og mango er min foreløpige favoritt, men Crème brulée med appelsin og kanel er ikke værst det heller. Tøffe valg
-ida- Skrevet 4. februar 2004 #9 Skrevet 4. februar 2004 Vi har hatt menyen klar siden før jul vi. Så jeg synes ikke du er gal om du bestemmer deg nå. Synes alt med vilt passer til høsten. Vi skal ha en servering av hovedretten og en hvilerett. Eller to foretter blir det vel nesten.
hallingbrud Skrevet 4. februar 2004 #10 Skrevet 4. februar 2004 creme brulee med appelsin og kanel hørtes kjempegodt ut!! Vi skal ha multer. Jeg bare elsker multer! (tenkte på varme multer med is til). Menyen vår blir derfor en "vilt-meny".
Amelie Skrevet 4. februar 2004 Forfatter #11 Skrevet 4. februar 2004 Nå har jeg diskutert menyen med Amelie-mannen, og det ser ut som vi er blitt enige om følgende: Forrett - Sesamgrillet kamskjell med ruccola og pesto Hovedrett - Sprøstekt andebryst med mango og vårløk Hvilerett - Franske oster med valnøttbrød Dessert - Crème brulée med appelsin og kanel Fy søren, det høres så godt ut! Det er nesten synd at kjolen ikke er en størrelse større, så jeg kan spise uten å bekymre meg for at den sprenges
Gjest Tex Skrevet 5. februar 2004 #12 Skrevet 5. februar 2004 Syns du kom frem til en bra meny der, Amelie. Selvom jeg personlig ville hoppet elegant over osten, men jeg er sær.
Fru Snurp Skrevet 5. februar 2004 #13 Skrevet 5. februar 2004 Amelie: Dette høres ut som en MEGET bra meny :-) Synes veldig mange velger ganske kjedelige menyer til bryllup (no offence ladies), men dette så fristende ut. Synes det er en meny som passer godt om høsten også, uten å være en tradisjonell norsk viltmeny. Den har liksom det lille ekstra, som jeg synes er viktig i et bryllup. Må bare kommentere en ting: Ost er ikke hvilerett. En hvilerett er som ofteste en liten kule sorbet e.l. som ikke er for søt. Brukes mellom retter for å "hvile" ganen og magen når det er mange retter i en meny (og da flere retter enn 4 slik det er her). Ost er ganske mektig, og i menylære er ost betegnet som en egen rett.
jea Skrevet 5. februar 2004 #14 Skrevet 5. februar 2004 Høres fint ut..vi skal ha hovedrett 2 ganger..
Jens Skrevet 5. februar 2004 #15 Skrevet 5. februar 2004 Amelie, det hørtes NYDELIG ut!!!!Vi skal ha omtrent det samme, bare hovedretten blir byttet ut med chateau briand. Vi skal også ha kamskjell til forrett, ost som mellomrett, og creme bruleet til dessert!!!!!NAM! :D
Lullu Skrevet 5. februar 2004 #16 Skrevet 5. februar 2004 Høres veldig godt ut ja. Vi skal ha hovedretten servert 2 ganger istedet. Er ikke helt for "hvileretter" vi :D Gi oss poteter og kjøtt så er vi fornøyde Venter på mail fra våre kokker. Er veldig spent på valgene!!!
Engel Skrevet 5. februar 2004 #17 Skrevet 5. februar 2004 Ååååå! Jeg har så lyst på Breiflab til hovedrett! Men min kjære brudgom mener at vi risikerer at halvparten av gjestene ikke liker maten da... For noe tull, voksne mennesker spiser da vel fisk?? Nåja, ser ut til at det blir Urtespekket lammelår med salviesaus (om jeg husker riktig) til hovedrett, hjemmelaget is med bjørnebær til dessert, men så var det forretten da. Siden det er kjøtt til hovedrett vil jeg ha sjømat til forrett. Enten laksepate eller rekefyllt avocado. Men brudgommen har lyst på viltpate... Jaja, fortsatt 2 1/2 uke igjen til vi må ha bestemt oss....
Jens Skrevet 5. februar 2004 #18 Skrevet 5. februar 2004 jeg vil si det er en mye særere smak på lam, enn fisk........Jeg liker ikke lam, da smaken er alt for sterk. De fleste voksne liker fisk, og en god fiskerett synes jeg ofte er mye mere smakfull og god en en god kjøttrett.
Amelie Skrevet 5. februar 2004 Forfatter #20 Skrevet 5. februar 2004 Dette høres ut som en MEGET bra meny :-) Synes veldig mange velger ganske kjedelige menyer til bryllup (no offence ladies), men dette så fristende ut. Takker og bukker, og er jo selvfølgelig enig :blunke: Vi valgte bevisst bort den kjedelige kalvesteken og entrecoten! Må bare kommentere en ting: Ost er ikke hvilerett.En hvilerett er som ofteste en liten kule sorbet e.l. som ikke er for søt. Brukes mellom retter for å "hvile" ganen og magen når det er mange retter i en meny (og da flere retter enn 4 slik det er her). Ost er ganske mektig, og i menylære er ost betegnet som en egen rett. Det kan godt hende! Er jo enig i at ost er mektig (og godt!). Men i meny-oversikten vi har fått fra restauranten vår, står ost oppført som hvilerett... Så dermed tenkte jeg ikke noe mer over betegnelsen. Og Engel: jeg stemmer for Breiflabben!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå