Gå til innhold

Orkide-hjelp....

Gjest Hulderjenta

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderjenta

Har en orkide av typen Phalanopsis. Et år etter forrige avblomstring sendte den endelig ut en lang fin stengel som det begynte å vokse knopper på, 4 knopper totalt, pluss en "deling" av et eller annet slag (ny stengel? Ny knopp? Får se hva som skjer...).

Men nå har to av knoppene tørket inn på et veldig tidlig stadium. De to gjenværende knoppene ser sunne ut, men har stagnert i veksten, de er like store nå som da de to andre visnet for to-tre uker siden. Samtidig har et av bladene begynt å skrumpe inn... Den får vann en gang i uken, bare et eggeglass, den får orkide-gjødsel, den står i vinduskarmen der det er lyst, det er fornuftig stuetemperatur i stuen og den har jevn temperatur og ikke noe trekk. Riktignok er det kjøligere ved vinduet enn i resten av rommet, for det kan komme litt trekk fra lufteventilen... Men det har den levt med lenge uten at den har blitt plaget av det..

Hjeeeelp! Hva gjør jeg galt?? Vil så gjerne være snill med min kjære orkide og se den blomstre snart! Noen råd??? (...Bjørnsdatter...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn for en ikke-proff høres det ut som at den trøker ut. Kanskje luften i stuen er tørr? Planten har "røtter" i der fri for å trekke fuktighet fra luften, og om vinteren med mye oppvarming blir luften ofte tørr.

Det var det eneste jeg kom på i farten, men Bjørnsdatter er nok rett person å spør, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Kan godt hende du har rett - den viser i grunnen tegn til å tørke ut.. Men på den annen side er det ikke sånn kjempetørt her heller, for pga liten plass tørker vi klær i stuen... :oops: Sukk, vil bare så gjerne at den skal blomstre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sjekke om den kanskje må ompottes,eller om den er angrepet av skadedyr.

Grunnen kan også være at den får for lite vann,ett eggeglass er nemligt altfor lite!

Prøv heller å gjennomvann den under springen i lunkent vann,og la den stå å renne av seg før du setter den tilbake i potta.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Får så mage råd fra så mange steder angående stell av orkideen, og det med et eggeglass i uken har jeg hørt flere steder.. Idag har jeg imidlertid satt hele potten i vann og latt den suge opp litt i ca 20 min og latt den dryppe av seg, i håp om at det skal funke bedre.. Desverre har de to gjenværende knoppene også allerede begynt å vise tegn til å tørke ut.. :( Vi får se hva som skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderjenta

Tusen takk for god info, Revetispa! :kysse:

Har gjort et skikkelig forsøk på å gjøre orkideen min lykkelig igjen, men de to store knoppene er nok døde... Håper den kommer til hektene igjen og snart har lyst å prøve å blomstre på nytt. Dakkar blomsten min, tenk jeg har tørket den ut langsomt og sikkert....

...Huldra - orkidemishandleren.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orkideen du har ER en meget lettstelt plante.... Jeg har selv tre i hus akkurat nå, den eldste har jeg hatt i 3 år og 9 måneder (står jevnlig med blomster), den andre i ca. 2 år (også jevnlig med blomster) også har jeg en helt ny en...

Hovedforskjellen du og jeg har hva gjelder disse flotte blomstene ser ut til å være mengden vann de får. Jeg vanner også ca. en gang i uken, men da holder jeg planten under springen til jeg ser at all barken er gjennomvåt, også lar jeg planten stå i vasken til overflødig vann har rennt unna. Prøv det, så skal du se at det blir blomster i massevis!

:blomst_opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver med på tråden din, Hulderjenta, håper det er ok!

Skal orkidè-planten ha "hviletid"?

Jeg har ikke greid å holde mine to planter av samme type som overnevnte. Nå står de og depper, en uten stengel og en med (begge klippet ned slik jeg fikk råd om). Men de har bare blomstret en gang.

Er det bare å kaste de eller er det håp om at det en dag kan komme blomster igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Helt i orden Puff! :wink:

Og selv om jeg (TYDELIGVIS...) ikke er noen orkide-ekspert, så svarer jeg på spørsmålet ditt:

IKKE kast dem! De kommer igjen! En vakker dag vokser det ut en ny stengel som det kommer knopper på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta
Jeg vanner også ca. en gang i uken, men da holder jeg planten under springen til jeg ser at all barken er gjennomvåt, også lar jeg planten stå i vasken til overflødig vann har rennt unna. Prøv det, så skal du se at det blir blomster i massevis!

:blomst_opp:

Har gått over til det nå! Så får vi se! :D

Sinna-på-alle-som-har-sagt-kun-et-eggeglass-i-uken.... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min kjære onkel, som er gartner, sier også et eggeglass i uken. Men det er viktig å ha en sprayflaske med vann som man kan dusje den med.

En annen ting, blomster blomstrer bare hvis de må. De blir late av for godt stell. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Det er riktig med ca ett eggeglass i uka, men innimellom kan det være greit å gjennomvanne den. Inntørka knopper er sånt som skjer av og til, på helt friske planter som får rikig stell. Du må bare være tålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orkidèer kan lett få for mye vann! Blir bladene gule har de fått for mye.

Ikke flytt orkideène rundt i rommet. De liker å stå på samme plass hele tiden.

De må ikke ha trekk i det hele tatt. Det kan gjøre at blomstene ikke kommer ut. Etter at 14 knopper hadde visnet på mine flyttet jeg de til en ikke-trekkfull plass og den siste knoppen kom tvert! (selv om de ikke skal flyttes måtte jeg...)

Legg på et bananskall på potta. Det kan få knoppene til å komme.

Bruk orkidègjødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bjørnsdatter

Husk å ta bort bananskallet så fort knoppen har sprunget ut, ellers visner den kjempefort...

Bruk gjerne orkidegjødsel, men du MÅ ikke. Du kan godt bruke vanlig flytende blomstergjødsel, men bruk halv mengde av det du bruker til de andre plantene dine - det er fort gjort å svi røttene på orkideene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gartnere sier forskjelligt om stell av orkidee.

Er selv blomsterdekoratør og sier at kundene skal vanne orkideene med romtemperert vann, la vannet renne gjennom og så renne av seg før en setter planten tilbake i urna.

Planten skal ha masse lys (ikke direkte sol om sommeren) og liker ikke at en flytter rundt på den.

Knopper tørkes inn av kald trekk,tørr luft,lite lys....

Avblomstede orkideer kan vannes sjeldnere og pines litt,stilken klippes av der 1 blomsten på ranka var eller vente og se og heller fjerne det som er vissent.

Orkideer trenger lite og ingenting av gjødsel og dosering på vanlig gjødsel er 1/4.

Philanopsis er den letteste av orkideer å få opp igjenn i norske hjem, og den blomstrer opp til 4 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Philanopsis er den letteste av orkideer å få opp igjenn i norske hjem, og den blomstrer opp til 4 ganger i året.

Hmmmm...da må vel min orkide være unntaket fra regelen...har ikke hatt blomster siden i august :-(

Gir den romtemp. vann èn gang i uka fra springen og lar overflødig vann renne av...den står forholdsvis lyst på kontoret og er ikke utsatt for trekk...kanskje jeg bør begynne å spraye den litt innimellom :-)

Vurderer å sette den i vinduskarmen nå på våren...men så var det med ikke å flytte på planten (står nå litt inn i rommet)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alle blomstrende planter skal og må stå i vinduet.

Står en plante en meter fra et vindu så får den kun halvparten av den mengde lys som plantene i vinduet får. Planter får også mindre lys hvis det er litt overbygd over vindu, trær som sperrer litt for lyset osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...