Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har erfaringer eller har opplevd å miste mentruasjonen og ikke ha eggløsning grunnet hormonell ubalanse??

Hva gjor dere i så tilfelle for å bli bra igjen/ få menstruasjonen tilbake og få eggløsning igjen?

Håper sårt noen kan dele erfaringer med meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen her som har erfaringer eller har opplevd å miste mentruasjonen og ikke ha eggløsning grunnet hormonell ubalanse??

Hva gjor dere i så tilfelle for å bli bra igjen/ få menstruasjonen tilbake og få eggløsning igjen?

Håper sårt noen kan dele erfaringer med meg.

Hei! Jeg hadde en form for hormonell ubalanse i ca 9 måneder fra jeg sluttet på piller (Diane). Hadde mensen ca hver 40-60 dag, så det var veldig sjeldent. jeg hadde utrolig mye kviser som kom plutselig 1 måned etter jeg sluttet, men nå er jeg mye bedre. Siden mars har jeg 30 dagers sykluser, så jeg håper at jeg endelig har fått EL. GU fant ingen cyster og jeg holder nå på med å ta blodprøver for å finne ut om jeg har EL. Venter i spenning på svaret

Når sluttet du på prevansjon? Husk at det tar lang tid før kroppen stabiliserer seg etter å ha mottatt det svineriet i lang tid (les: p-piller, p-stav, p-sprøyte etc), og kanskje stresser man gjerne i tilegg. Vær tålmodig, det er veldig vanskelig, men kroppen vet å ordne opp selv:)

AnonymBruker
Skrevet

Er du overvektig så hjelper det å slanke seg.

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg hadde en form for hormonell ubalanse i ca 9 måneder fra jeg sluttet på piller (Diane). Hadde mensen ca hver 40-60 dag, så det var veldig sjeldent. jeg hadde utrolig mye kviser som kom plutselig 1 måned etter jeg sluttet, men nå er jeg mye bedre. Siden mars har jeg 30 dagers sykluser, så jeg håper at jeg endelig har fått EL. GU fant ingen cyster og jeg holder nå på med å ta blodprøver for å finne ut om jeg har EL. Venter i spenning på svaret

Når sluttet du på prevansjon? Husk at det tar lang tid før kroppen stabiliserer seg etter å ha mottatt det svineriet i lang tid (les: p-piller, p-stav, p-sprøyte etc), og kanskje stresser man gjerne i tilegg. Vær tålmodig, det er veldig vanskelig, men kroppen vet å ordne opp selv:)

Tusen takk for svar!! Føler meg så rådløs, så er godt å høre om andre sine erfaringer.

Jeg sluttet på prevansjon for 2 år siden, og menstruasjonen er fremdeles ikke komt tilbake :(

Har PCO diagnosen i følge gynekologen min.

Men han sa at jeg har færre cyster nå enn første gangen jeg var hos han.

Stresser nok litt med dette ja, kan det være en årsak?

AnonymBruker
Skrevet

Er du overvektig så hjelper det å slanke seg.

Vil ikke si at jeg er overvektig, går vel under normalen..

Er 151 cm høy og 52kg..

Skrevet

Jeg hadde ustabil mens i 1,5 år pga. av ustabile hormoner. Det stabilliserte seg litt etter jeg gikk ned 20 kg, men jeg hadde fortsatt ikke el. Fikk resept på pergotime i mars og nå er jeg snart 12 uker på vei :)

AnonymBruker
Skrevet

Mange med PCOS får hormoner for å få eggløsning. I første omgang tabletter, Pergotime.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ustabil mens i 1,5 år pga. av ustabile hormoner. Det stabilliserte seg litt etter jeg gikk ned 20 kg, men jeg hadde fortsatt ikke el. Fikk resept på pergotime i mars og nå er jeg snart 12 uker på vei :)

Gratulerer så mye!! Det er bra gjort å klare å gå ned så mye, og du hadde tydeligvis igjen for det også da! :)

Nyt tiden og lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Mange med PCOS får hormoner for å få eggløsning. I første omgang tabletter, Pergotime.

Har gått på pergotime 4 ganger uten noe resultat :(

AnonymBruker
Skrevet

Har gått på pergotime 4 ganger uten noe resultat :(

Jeg er også sånn, hormonell ubalanse, pco og ikke resultat på pergotime :( Jeg følger tråden din og håper å lese noen gode råd til oss :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Fikk du eggløsning av pergotime?

Noen går videre med hormonsprøyter, det skal følges godt opp av en gynekolog.

Andre går videre til inseminasjon, om spermprøven til mannen er bra nok. (har det blitt sjekket?)

Andre igjen går rett på IVF (prøverør) etter pergotime.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk du eggløsning av pergotime?

Noen går videre med hormonsprøyter, det skal følges godt opp av en gynekolog.

Andre går videre til inseminasjon, om spermprøven til mannen er bra nok. (har det blitt sjekket?)

Andre igjen går rett på IVF (prøverør) etter pergotime.

Nei, gynekologen sa at på blodprøvene var det ingen utslag :(

Men på siste pergotime kuren hadde jeg smerter nederst i magen og alle de andre symptomene jeg pleide å for noen år siden før eggløsning og menstruasjon, men ingen blødning på meg denne gangen heller...

Takk for du tar deg tid til å svare. Føler meg så rådløs og fortvilt!

Har så lyst å se resultat, så føler meg nesten desperat etter å prøve/ gjøre det jeg kan...

Mannen min er det ikke noe galt med, så all feil og skyld ligger nok hos meg :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også sånn, hormonell ubalanse, pco og ikke resultat på pergotime :( Jeg følger tråden din og håper å lese noen gode råd til oss :klemmer:

Har du noen andre diagnoser i tillegg til pco?

Har du prøvd lenge å bli gravid?

Hvordan er vekten/ høyde hos deg?

Beklager mange spm,tar mer enn gjerne i mot alt som er av råd og tips på min vei og er greit å høre om andre sine erfaringer. :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Men på siste pergotime kuren hadde jeg smerter nederst i magen og alle de andre symptomene jeg pleide å for noen år siden før eggløsning og menstruasjon, men ingen blødning på meg denne gangen heller...

Har så lyst å se resultat, så føler meg nesten desperat etter å prøve/ gjøre det jeg kan...

Hva har gynekologen sagt at dere skal prøve videre? Det er jo mange muligheter for behandling igjen. :)

Skrevet

Dersom trippel dose pergo ikke virker kan man forsøke sterkere midler. Virker ikke dette heller er det henvisning til prøverør.

Du må bare pushe på gynekologen - kreve at det skjer noe mer. Eventuelt bytte, jeg synes det høres rart ut at du er satt på fire kurer uten påvist eggløsning. Virker det ikke en gang virker det heller ikke neste gang.

Når man ikke har ordentlig eggløsning av seg selv, og ikke en gang pergo virker, er det lite som kan gjøres. Etter flere prøverørsforsøk fant de ut at årsaken hos meg er dårlig eggkvalitet, som det ikke er noe som helst å gjøre med.

AnonymBruker
Skrevet

Hva har gynekologen sagt at dere skal prøve videre? Det er jo mange muligheter for behandling igjen. :)

Takk for svar.

Han sier alltid at vi prøver en gang til med pergotime, men nå vil han henvise meg videre til sykehuset.

Men det er en ting jeg ikke skjønner;

Det virker som de fleste får resept på et legemiddel som skal sette i gang menstruasjonen FØR de starter på pergotime.

Jeg innbiller meg at jeg hadde hatt behov for det.

Jeg spurte gynekologen min om hvorfor ikke jeg fikk det, og da svarte han at det kom til å sprenge eggstokkene mine?

Skrevet

Jeg spurte gynekologen min om hvorfor ikke jeg fikk det, og da svarte han at det kom til å sprenge eggstokkene mine?

Nå er ikke jeg lege, men jeg har lest mye om dette temaet. Mitt råd: Bytt gynekolog. Primolut N sprenger ikke eggstokkene, men kan være en fordel for å "nullstille" systemet før pergotimekur. Man skal heller aldri gå på ny pergotimekur når man ikke har fått eggløsning på en gitt dose.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom trippel dose pergo ikke virker kan man forsøke sterkere midler. Virker ikke dette heller er det henvisning til prøverør.

Du må bare pushe på gynekologen - kreve at det skjer noe mer. Eventuelt bytte, jeg synes det høres rart ut at du er satt på fire kurer uten påvist eggløsning. Virker det ikke en gang virker det heller ikke neste gang.

Når man ikke har ordentlig eggløsning av seg selv, og ikke en gang pergo virker, er det lite som kan gjøres. Etter flere prøverørsforsøk fant de ut at årsaken hos meg er dårlig eggkvalitet, som det ikke er noe som helst å gjøre med.

Ja, det synes jeg også er rart, skulle ønske jeg fikk mere oppfølging..

Og ja, når jeg tenker tilbake burde jeg selvfølgelig vært mer på "hugget" og passet på selv og krevd å få bedre oppfølging som du skriver...

Føler at jeg alltid faller mellom to stoler om dere skjønner, og da blir det litt til at " jaja, det er jo ikke så nøye med meg allikevel"

MEN nå er det nok, jeg har tatt tak i meg selv og vil videre og få ting til å skje..

Han sier også at jeg må begynne med yoga og at ting kommer til å falle på plass av seg selv.. Men jeg har mine tvil :(

AnonymBruker
Skrevet

En gynekolog som sier du må begynne med yoga så faller ting på plass av seg selv? Hjelp! Bytt lege!

Jeg fikk ikke Primolut N fordi gynekologen mente det ville gi ytterligere problemer med syklusen. Fordi det gir en økning av testosteron etter en kur, visstnok.

Jeg ble henvist til prøverør rett etter tre mislykkede Pergo kurer.

AnonymBruker
Skrevet

En gynekolog som sier du må begynne med yoga så faller ting på plass av seg selv? Hjelp! Bytt lege!

Jeg fikk ikke Primolut N fordi gynekologen mente det ville gi ytterligere problemer med syklusen. Fordi det gir en økning av testosteron etter en kur, visstnok.

Jeg ble henvist til prøverør rett etter tre mislykkede Pergo kurer.

Okei,høres ut som at du har fått litt bedre oppfølging ja..

Tok det lang tid fra du ble henvist til du kom til?

Noen som har en god og dyktig gynekolog i Bergensområdet å anbefale?

(flytter snart dit)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...