Gå til innhold

Trener jeg "nok"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har, som mange andre, et travelt liv med krevende jobb og to barn. Er mye alene med ungene. Nå er de såpass store at jeg kan snike meg til en halv til en time trim tre-fire ganger i uka. Pleier å ta en runde der jeg går i bratt oppoverbakke ca 20 min og løper ned igjen. Noen ganger tar jeg en litt lenger rute. Målsettingen min er å få bedre kondis, få en friskere kropp, og bonusen er hvis jeg tar av noen kilo i tillegg. Har drevet på siden påsketider. Tidligere har jeg nesten bare gått turer på flatt underlag/asfalt.

Er dette nok for å bli litt sprekere eller burde jeg gjøre mer/noe annerledes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Intervalltrening skal være supert for bedre kondis. Veksle mellom løping og rask gange. Om du i tillegg gjør dette i oppoverbakken din så har du en veldig bra økt vil jeg tro :)

fremgangen måler du lett om du tar utgangspunkt i samme bakke og tar tiden på hvor raskt du når toppen og hvor lenge du klarer å drøye løpingen.

Ellers synes jeg du er veldig flink og 3-4 økter hver uke når du langt med :)

Skrevet

Jeg vet mange sier at intervalltrening er bra for kondis, men det kommer an på hvilket nivå du ligger på nå. Hvis jeg snakker om meg selv så kunne jeg aldri gjort intervalltrening fordi jeg har så dårlig kondis, og da hadde jeg bare brutt ned kroppen min. Men når du har fått ganske god kondis, DA kan intervalltrening gjøre bra. Dette har jeg lært av kjæresten min som er utdannet i faget. Jeg prøver bare å jogge normalt og gå litt, og jobber meg opp til å kunne jogge rolig over lengre strekninger uten å stoppe. Det er bra trening for å få bedre kondis hvertfall. Men nå vet jeg ikke hvordan du ligger an, så det kan jo hende at intervalltrening er det beste for deg, men jeg har hvertfall lært at vanlig jogging er det tryggeste og mest effektive måten å få kondis og holde en slank kropp på. :)

Skrevet

Et tips,vær forsiktig med løping nedover i bratte bakker,sliter på bein og knær,særlig om du gjør dette ofte,kan fort utarte seg til belastningsskade!

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil vedlikeholde synes jeg det du driver med nå er supert! Hvis du vil få bedre kondis må du begynne å jogge oppover også, ikke bare nedover. Prøv å jogg 1 og gå annen hver lyktestolpe i oppoverbakkene. Vil du bli mer utholden må du utvide ruta og prøve å legge på en ekstra kilometer eller tre.

Vil du bygge litt mer styrke kan du begynne med tung ryggsekk. Vil du bli raskere må du prøve å redusere totaltiden med et par minutter hver økt.

AnonymBruker
Skrevet

Føler du deg utslitt etter treningsøkten? Hiver du etter pusten fra du går ut døra til du går inn igjen? I så fall har du trent hardt nok.

Føler du deg avslappet og har relativt rolig puls har du bare kosetrent. Kosetrneing kan du gjøre i hverdagsklærne dine.

Jeg mener at ALLE bør få til en hel times fysisk aktivitet hver dag, og at denne bør bestå av en god miks av kosetrening og en hard økt. Kosetrening kan være en lang skogtur, å leke med hunden i parken, å dytte ungene på huskestativet eller dytte dem i vogna hvis de er små, å spille hagefotball, brystsvøm i svømmehallen, å leke sisten osv. Prøv på ca 40 minutter av dette i strekk, så blir du småsvett!

Hvis barn skaper tidsmessige problemer, må du prøve å tenke ut aktiviteter hvor barna kan være med og "trene" med deg. Barnelek er kosetrening for voksne!

Hvis du bruker timene etter at barna har lagt seg og husarbeidet er gjort til å sitte forran tven/dataen for å slappe av, er dette tid du burde vurdere å sette av til fysisk aktivitet. Hvis du har 3 timer til egentid på kvelden, prøv å sett av enda en ekstra halvtime til trening for eksempel.

Skrevet

Jeg ville utnyttet den bakken mer effektivt. Jogg/løp/gå raskt oppover i 1-4 min, alt etter hvor mye du greier, gå så nedover i halve av denne tiden før du tar en ny runde oppover. Da får du effektivisert intervalltrening. Ta 5-6 slike oppover før du snur og går hjem:-) Innkjøp av en pulsklokke kan være en god investering. Da kan du se at du ligger i rett pulssone i intervallene, og at du faller i puls imellom. Du kan jo veksle mellom dette, og "vanlig" gange på turene dine. Slenger du på noen styrkeøvelser på toppen av bakken, eller når du kommer hjem, så er jo det supert.

Lykke til med treningen:-)

Skrevet

Jeg har, som mange andre, et travelt liv med krevende jobb og to barn. Er mye alene med ungene. Nå er de såpass store at jeg kan snike meg til en halv til en time trim tre-fire ganger i uka. Pleier å ta en runde der jeg går i bratt oppoverbakke ca 20 min og løper ned igjen. Noen ganger tar jeg en litt lenger rute. Målsettingen min er å få bedre kondis, få en friskere kropp, og bonusen er hvis jeg tar av noen kilo i tillegg. Har drevet på siden påsketider. Tidligere har jeg nesten bare gått turer på flatt underlag/asfalt.

Er dette nok for å bli litt sprekere eller burde jeg gjøre mer/noe annerledes?

Prøv å løpe oppover. Du må stadig utfordre deg selv, kjenne at det svir litt. Løp så mye du klarer i starten, etterhvert klarer du mer og mer.

Skrevet

Jeg vet mange sier at intervalltrening er bra for kondis, men det kommer an på hvilket nivå du ligger på nå. Hvis jeg snakker om meg selv så kunne jeg aldri gjort intervalltrening fordi jeg har så dårlig kondis, og da hadde jeg bare brutt ned kroppen min. Men når du har fått ganske god kondis, DA kan intervalltrening gjøre bra. Dette har jeg lært av kjæresten min som er utdannet i faget. Jeg prøver bare å jogge normalt og gå litt, og jobber meg opp til å kunne jogge rolig over lengre strekninger uten å stoppe. Det er bra trening for å få bedre kondis hvertfall. Men nå vet jeg ikke hvordan du ligger an, så det kan jo hende at intervalltrening er det beste for deg, men jeg har hvertfall lært at vanlig jogging er det tryggeste og mest effektive måten å få kondis og holde en slank kropp på. :)

Å veksle mellom å gå og løpe er jo intervall trening.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...