AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #1 Skrevet 5. juni 2012 Er dere fornøyde med årets lønnsoppgjør? Jeg endte opp med 18 000 mer i lønn. Fornøyd
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #2 Skrevet 5. juni 2012 Jeg jobber i det private, så vi er ikke begynt enda. Begynner å forhandle til uken. 2
Horge Skrevet 5. juni 2012 #3 Skrevet 5. juni 2012 Hadde årets samtale med sjefen like over nyåret, og da ble vi enige om økning på 12,2 % i år. Ble like greit enig om neste års økning samtidig, og den blir 8,6 %. Kall meg gjerne for en selvsentrert egoist, men akkurat når det kommer til lønn, så er jeg veldig glad for at jeg har en jobb hvor jeg kan snakke min egen sak. Heller det enn at noen andre skal snakke "alles" sak, og så må jeg ta til takke med det samme som de andre fikk. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #4 Skrevet 5. juni 2012 Hadde årets samtale med sjefen like over nyåret, og da ble vi enige om økning på 12,2 % i år. Ble like greit enig om neste års økning samtidig, og den blir 8,6 %. Kall meg gjerne for en selvsentrert egoist, men akkurat når det kommer til lønn, så er jeg veldig glad for at jeg har en jobb hvor jeg kan snakke min egen sak. Heller det enn at noen andre skal snakke "alles" sak, og så må jeg ta til takke med det samme som de andre fikk. Vi i staten har induviduelle lønnsoppgjør i tillegg på samme måte som deg. 1
Horge Skrevet 5. juni 2012 #5 Skrevet 5. juni 2012 Vi i staten har induviduelle lønnsoppgjør i tillegg på samme måte som deg. <trolleri trollera> Jøss, trodde det var noen statsansatte som streiket nå nettopp. Hvis de kan forhandle lønn individuelt, hvorfor streiker de da? </trolleri trollera>
Gjest Badabing Skrevet 5. juni 2012 #6 Skrevet 5. juni 2012 (endret) <trolleri trollera> Jøss, trodde det var noen statsansatte som streiket nå nettopp. Hvis de kan forhandle lønn individuelt, hvorfor streiker de da? </trolleri trollera> Fra lokal pott kanskje? Man har jo en fastsatt minstelønn, men det trenger ikke være umulig å forhandle seg til høyere lønn likevel, det er bare ikke så lett. Endret 5. juni 2012 av Badabing 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 Vi har ikke startet lønnsforhandlinger ennå. Skulle startet for 1 1/2 uke siden, men det er utsatt på ubestemt tid til staten blir enig. Regner med vi får rundt 4,5%.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #8 Skrevet 6. juni 2012 Fikk 20 500 + at helgetillegget øker til 50 kr i timen 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #9 Skrevet 6. juni 2012 <trolleri trollera> Jøss, trodde det var noen statsansatte som streiket nå nettopp. Hvis de kan forhandle lønn individuelt, hvorfor streiker de da? </trolleri trollera> Ærlig talt tror du jeg troller?? Grow up! Det blir satt av penger til lokale lønnsforhandlinger hvor vi kan fremme individuelle krav hver og en av oss. Dette skjer på høsten. Det er derfor det er noe som heter sentrale forhandlinger og lokale forhandlinger. Trenger du det inn med mindre teskjeer? 2
SmallTalk Skrevet 6. juni 2012 #10 Skrevet 6. juni 2012 <trolleri trollera> Jøss, trodde det var noen statsansatte som streiket nå nettopp. Hvis de kan forhandle lønn individuelt, hvorfor streiker de da? </trolleri trollera> Lokale oppgjør forhandler man om individuelt, så det er faktisk ikke tull det AB sier.
Horge Skrevet 6. juni 2012 #11 Skrevet 6. juni 2012 Ærlig talt tror du jeg troller?? Grow up! Oida, en sinna statsansatt. Her er det best å trå varsomt. For å lære deg litt skrivemåte, så er det altså slik at når man skriver noe i klamme, så betyr det start, og når samme ord i klamme kommer med en / foran, så betyr det slutt. Et eksempel: <english> This is English text. </english> Når jeg skriver slik jeg gjør, så skriver jeg altså at det er jeg som troller. Gratulerer med å bite på kroken. Det blir satt av penger til lokale lønnsforhandlinger hvor vi kan fremme individuelle krav hver og en av oss. Dette skjer på høsten. Det er derfor det er noe som heter sentrale forhandlinger og lokale forhandlinger. Trenger du det inn med mindre teskjeer? Frykt ikke, jeg har ganske god kontroll på hvordan lønnsoppgjøret virker, hvilket vel kanskje også er hvorfor jeg misliker hele opplegget så sterkt. Men jeg spør gjerne igjen: All den tid dere har et individuelt oppgjør etterpå, hvorfor gidder dere å streike først? Det må jo være bedre å "spare opp" mest mulig i de sentrale forhandlingene, og heller ta det igjen individuelt - da blir det mer på deg. Selvfølgelig er svaret at man skal være solidarisk med kollegaer bla bla bla, men dette er jo en av grunnene til hvorfor lærere, sykepleiere og deres like har "dårlig lønn". Hadde det vært slik at dårlige lærere hadde fått minimale lønnshopp, mens gode lærere hadde fått virkelig solide lønnshopp, så hadde de rette lærerne blitt værende, mens de dårlige forhåpentligvis hadde falt fra. Slik vi har det nå, så ser de gode lærerne at de kan få mer lønn i det private, og da står vi igjen med et lite knippe dyktige idealister (som ikke bytter jobb, selv om de kan få mer lønn andre steder) sammen med røkla. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #12 Skrevet 6. juni 2012 Jeg jobber i staten og fikk 15600,- Er vel fornøyd med det.
Invicta Skrevet 6. juni 2012 #13 Skrevet 6. juni 2012 (endret) Men jeg spør gjerne igjen: All den tid dere har et individuelt oppgjør etterpå, hvorfor gidder dere å streike først? Det må jo være bedre å "spare opp" mest mulig i de sentrale forhandlingene, og heller ta det igjen individuelt - da blir det mer på deg. Selvfølgelig er svaret at man skal være solidarisk med kollegaer bla bla bla, men dette er jo en av grunnene til hvorfor lærere, sykepleiere og deres like har "dårlig lønn". Hadde det vært slik at dårlige lærere hadde fått minimale lønnshopp, mens gode lærere hadde fått virkelig solide lønnshopp, så hadde de rette lærerne blitt værende, mens de dårlige forhåpentligvis hadde falt fra. Det er ikke nødvendigvis de gode lærerne som får lokale lønnstillegg. De som avgjør hvor mye hver enkelt skal få på en skole er nemlig ikke i klasserommet og kan ikke vurdere jobben som utføres der, så det som er utslagsgivende på ekstra lønn er rent trynetillegg. Jeg vedder ganske mye på at dersom du forhandler din egen lønn i det private kan du få ganske bra begrunnelse for et evt avslag på økning? I det offentlige kan du bare glemme begrunnelsen. Alle vet at det er de som syns best og snakker høyest som får mest og bråkmakerne får minst. Endret 6. juni 2012 av Invicta
Horge Skrevet 6. juni 2012 #14 Skrevet 6. juni 2012 De som avgjør hvor mye hver enkelt skal få på en skole er nemlig ikke i klasserommet og kan ikke vurdere jobben som utføres der, så det som er utslagsgivende på ekstra lønn er rent trynetillegg. Godt poeng. Man må selvfølgelig få objektive og målbare parametere inn som styrer lønn, men da roper jo fagforeningen om rovdrift på de ansatte, og hvor hardt og stressende det er i arbeidslivet. Nok en gang blir fagforening og tariff noe som holder de dyktige tilbake i lønn. Jeg vedder ganske mye på at dersom du forhandler din egen lønn i det private kan du få ganske bra begrunnelse for et evt avslag på økning? Absolutt. Man får jo lønn etter hvilke resultater man oppnår. Er du ubrukelig, og ikke legger to pinner i kors på jobb, så blir det lite i posen; men er man flink og står på, så får man mye. For meg så er det rettferdighet, men noen foretrekker åpenbart heller en floskel som de kaller solidaritet, hvor alle skal få like lite.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #15 Skrevet 7. juni 2012 Jeg jobber på hotell/kafe, noen som vet hvordan dette gikk? Sjefen min er uvitene.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #16 Skrevet 7. juni 2012 Oida, en sinna statsansatt. Her er det best å trå varsomt. For å lære deg litt skrivemåte, så er det altså slik at når man skriver noe i klamme, så betyr det start, og når samme ord i klamme kommer med en / foran, så betyr det slutt. Et eksempel: <english> This is English text. </english> Når jeg skriver slik jeg gjør, så skriver jeg altså at det er jeg som troller. Gratulerer med å bite på kroken. Frykt ikke, jeg har ganske god kontroll på hvordan lønnsoppgjøret virker, hvilket vel kanskje også er hvorfor jeg misliker hele opplegget så sterkt. Men jeg spør gjerne igjen: All den tid dere har et individuelt oppgjør etterpå, hvorfor gidder dere å streike først? Det må jo være bedre å "spare opp" mest mulig i de sentrale forhandlingene, og heller ta det igjen individuelt - da blir det mer på deg. Selvfølgelig er svaret at man skal være solidarisk med kollegaer bla bla bla, men dette er jo en av grunnene til hvorfor lærere, sykepleiere og deres like har "dårlig lønn". Hadde det vært slik at dårlige lærere hadde fått minimale lønnshopp, mens gode lærere hadde fått virkelig solide lønnshopp, så hadde de rette lærerne blitt værende, mens de dårlige forhåpentligvis hadde falt fra. Slik vi har det nå, så ser de gode lærerne at de kan få mer lønn i det private, og da står vi igjen med et lite knippe dyktige idealister (som ikke bytter jobb, selv om de kan få mer lønn andre steder) sammen med røkla. Jeg jobber i det offentlige, og får såvisst ikke noe individuelt oppgjør. Det er forbeholdt de med høyere stillinger som ledere, rådgivere osv. Vi som er i lønnsgrupper med minstelønn får ikke noe ekstra oppjør. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #18 Skrevet 7. juni 2012 26900. Oj. Det var mye. Hvor mye tjener du totalt i året?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå