Gå til innhold

Skuldrene mine peker fremover. Hvilke øvelser hjelper..?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er ganske fersk på treningen og trenger tips til hvilke øvelser jeg kan bruke for å trene skuldrene mine. Jeg er visst for stram foran og svak i skuldrene bak slik at skuldrene mine peker fremover. Prøver å tøye hver dag nå, men trenger tips til øvelser som styrker baksiden av skuldrene. For tiden har jeg kun brukt facepulls (?). Vil gjerne ha skuldrene "på plass" :fnise:

Kan jo legge til at jeg er jente, vet ikke om det kanskje har noe å si for hvilke øvelser som kan passe for meg :sjenert:

Endret av mlody
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiller ingen rolle om du er mann eller kvinne, dårlig holdning kommer av samme grunn uansett. Dårlig bruk av ryggmusklene og for stramt bryst, samt at vi sitter jo så mye i hverdagen at "skuldrene fremover" har blitt den naturlige stillingen. Alt vi gjør, gjør vi "foran" oss og vi bruker brystmusklene utrolig mye mer enn ryggmusklene. Resultatet er strammere forside enn bakside og skuldre som blir dratt fremover.

Kort og godt, alle slags ryggmuskler vil hjelpe på bedre holdning. Facepulls er en kjempegod øvelse og det er bra du er godt igang :) Tøy også forside skulder og brystet jevnlig (når du er varm).

Andre forslag til øvelser: sittende roing/seated row, stående roing/standing row (med f. eks stang eller manual), reverse flyes, rygghev/back extension, og markløft/deadlift.

Felles for roøvelsene; tenk at du skal klemme sammen en nøtt med skulderbladene og virkelig fokuser på å treffe det punktet. Det kan du også tenke når du gjør facepulls.

Sjekk ut youtube eller google bilder så finner du eksempler på hvordan du gjør dem. Har lagt inn de engelske navnene også, så er det enklere å finne når du søker.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...