AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #1 Skrevet 5. juni 2012 Jeg har fått såpass gode karakterer på skolen at jeg har høyt nok snitt til å velge så og si hvilken som helst utdanning (går på videregående nå). Jeg aner ikke hva jeg vil gå videre med etter videregående, og siden jeg ikke vet hva jeg vil, kan jeg like godt se om det er noen godt betalte yrker som virker interessante. Det er ikke sånn at jeg kommer til å velge utdanning på grunnlag av hvor god lønnen er, men jeg må nesten begynne å utforske alternativene et eller annet sted Så hvilke yrker har godt betalt, og hvos mye (ca) ligger de på i årslønn?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #2 Skrevet 5. juni 2012 Sivilingeniør. Ikke bare har du mulighet til å tjene utrolig godt i riktig jobb, men du har et enormt mangfold av jobber å velge i. Om du ikke vet hva du er interessert i (som man bør være om man skal bli lege, psykolog eller veterinær), er sivilingeniørutdannelsen det sikreste du kan gå for.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #3 Skrevet 5. juni 2012 Men siv. inger ligger jo bare på ca. 4-500 000?
frøkna Skrevet 5. juni 2012 #4 Skrevet 5. juni 2012 Ingen skam å sjekke lønninga til det du utdanner deg til! Gratulerer med gode karakterer Hvordan lønna er har mye å si om hvordan livet ditt blir. Kunne ønske jeg tenkte litt mer over dette da jeg valgte yrke.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #5 Skrevet 5. juni 2012 Men siv. inger ligger jo bare på ca. 4-500 000? Sivilingeniørene jeg kjenner tjener mye mer enn det. Årslønn på 1 mill er ikke uoppnåelig.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #6 Skrevet 5. juni 2012 Men siv. inger ligger jo bare på ca. 4-500 000? Det er ikke "bare". Startlønnen som lege eller advokat er ikke noe høyere, og de har som regel mye mer stressende og tunge dager på jobb. Ingen utdannelse gjør deg til millionær første året i jobb, må du tro 2
Fashionistaen Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 Siviløkonom: Ifølge økonomforeningen Econa er begynnerlønnen for nyutdannede siviløkonomer 417 331 kroner per år i privat sektor og 393.689 kroner i offentlig sektor. Gjennomsnittlig årslønn for siviløkonomer (privat sektor), inkludert bonus og provisjoner, er på 830. 350 kr. (Kilde: Econa 2010) Flygeleder: Lønnsbetingelsene varerier fra land til land, og i ulike deler av landet. Jevnt over har en flygeleder god inntekt, som begynner på ca. kr 568 100 pr. år, inkludert tillegg for ubekvem arbeidstid, osv. (Kilde: Avinor 2011)
Gjest lillesiren Skrevet 5. juni 2012 #8 Skrevet 5. juni 2012 Industriell økonomi kan kanskje passe deg. Hvis jeg ikke husker feil, er det disse som får de best betalte jobbene etter endt siving-studie, sammenlignet med andre sivinglinjer. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #9 Skrevet 5. juni 2012 Sivilingeniør. Ikke bare har du mulighet til å tjene utrolig godt i riktig jobb, men du har et enormt mangfold av jobber å velge i. Om du ikke vet hva du er interessert i (som man bør være om man skal bli lege, psykolog eller veterinær), er sivilingeniørutdannelsen det sikreste du kan gå for. Takk! Har du noen eksempler på hva en sivilingeniør kan komme til å jobbe med? Jeg må helt ærlig si at hele ingeniøryrket skremmer meg litt... Jeg tenker liksom at ingeniørene må gjøre alt riktig pga trygghet osv - så tenk om jeg gjør en liten feil? Men det vel kanskje mange som ser over alt mulig før det eventuelt bygges noe el.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #10 Skrevet 5. juni 2012 Vil anbefale deg å gå inn på nettsidene til f.eks. UMB og NTNU, for å lese litt om hvem studiene passer for, studienes oppbygning og hva du kan jobbe med etterpå. Det går også ofte an å klikke på fagene som står i fagplanen, så du kan lese mer om de ulike fagene graden er bygget opp av. Dersom pensum ligger ute, går det an å kikke litt på det for å se litt på hva du må lære osv. Jeg tror også at utdanning.no har beskrivelser av ulike yrker. Du kan også google litt på egen hånd, eventuelt sjekke nettverket ditt og se om kanskje kjenner noen som kjenner noen Jeg er kanskje litt inhabil her, men jeg har ei venninne som studerer til å bli sivilingeniør ved UMB (Ås), og hun trives hvertfall utrolig godt. Hun hadde ikke peiling på hva hun ville gjøre etter vgs, og endte i grunn opp på studiet ganske tilfeldig, men det ser ut til at hun har truffet blink. Hvis du velger feil, er det jo bare å søke på noe annet neste år (det har jeg gjort, hihi) - livet er ikke over om man velger feil første gangen, vi er fortsatt unge! Lykke til med valg av studie!
Tina_O Skrevet 5. juni 2012 #11 Skrevet 5. juni 2012 Jeg er siv. ing. og har noen input på hva du kan jobbe med. Etter videregående visste jeg at jeg hadde interesser innen realfag, og følte siv.ing kunne passe. Hva målet med utdanningen var, endret seg sikkert 10 ganger underveis i studiet, uten at dette var et problem. Jeg tok de fagene jeg syns var interessante. Da jeg var nyutdannet, jobbet jeg mer teknisk. Jeg fikk erfaring innen området og vet hva ting går i. Nå, 7 år etter ferdig utdannelse, jobber jeg mer med ledelse og forretningsutvikling, men teknisk rettet. Jeg er involvert både i selskapsstretegier, ledelse av avdeling, salg og marked, styrearbeid og inn mot teknisk utvikling. Jeg reiser mye, til flere kontinenter. Hva man kan jobbe som, avhenger veldig mye av type firma og hvilken "personlighet" og interesse du har. Jeg ser det slik at man egentlig har alle muligheter. Vi har siv.inger som sitter kun på kontor og jobber rent teknisk, og vi har siv.inger som jobber nesten bare med ledelse og salg. Hvis du ikke vet hva du vil, men har en teknisk interesse, kan jeg varmt anbefale siv.ing, så kan du gjøre valgene etterhvert som studiet pågår (veldig mange fagretninger, uansett hvilken linje du begynner på) og etter at du har begynt i jobb. Ang. lønn har vi siv.inger som tjener alt fra 400 000 - 1 500 000. Up to you.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå