AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #1 Skrevet 5. juni 2012 Har nettopp kommet hjem fra 8.mnd kontroll. Hs mente at han var aaalt for tung og at jeg måtte kutte ned på maten(?) Hun kan da ikke mene det? 0530 : 200ml mme ca kl 0900 - 1,5 dl grøt ca kl 12 - en brødskive ca kl 15 - en posjon med hjemmelagd middag ca kl 18 - 1,5 dl grøt ca kl 19 - ca 150 ml mme. Frukt som mellommåltid og kun vann som tøstedrikk. Er dette for mye? Ser ikke helt hva jeg kan kutte ned på :\
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #3 Skrevet 5. juni 2012 Helsesøstre har for mange latterlige meninger. Gutten din kommer til å bli en sterk og fin mann, la ham spise. 3
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2012 #4 Skrevet 5. juni 2012 Det finnes mange idiotiske folk i feil jobb ja. Man skal aldri kutte maten til småunger av vekthensyn! No good! Jeg fikk samme beskjed. Stor baby, født fem kilo. Han var ni kilo ved fem mnd. Å han spiser AAAALTFOR mye (herregud.. osv) Gutten ble fullammet og hadde ikke smakt så mye som en skje mosa banan.. Dumme dumme kjerring. Lukk ørene for sånt. 2
Gjest Violetta Skrevet 5. juni 2012 #5 Skrevet 5. juni 2012 Hva med å få en "second opinion " hos legen?
Gjest pysepusen Skrevet 5. juni 2012 #6 Skrevet 5. juni 2012 Man skal da ikke nekte spedbarn mat! Det ser jo helt normalt ut det der Helsesøstre kan komme med litt rare kommentarer innimellom. De trodde aldri på meg når jeg sa at jeg fullammet - han gikk visst for mye opp i vekt i begynnelsen. Etterhvert når han ikke gikk opp 250 g i uka så var det krise også Jeg gikk til legen og spurte han. Han måtte le litt og sa at alt var helt normalt og at jeg skulle lukke ørene
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 lukk ørene for slike kommentarer jeg har hatt tre den ene " er så liten og tynn du må få i denne mer mat" den andre " er så stor og tykk du må ikke gi så mye mat" måtte passe på at besøkene på hs ikke kom i veien for måltidene til denne , men en gang så var det full skjæring og eneste ledige time i løpet av tre uker vat midt i maten og den vaksinen måtte settes hva den kroppen på 6 mnd spiste et middags glass et halvt dessert glass 2 dl melk nesten 2dl vann en yoghurt en halv banan og tre biter brøskive men da var også ungen smørende blid og ved tilbydelse av en brødbit til så snudde den seg bort og fra vi kom inn døra til maten var spist var den ungen en sutrete og grinete klump vi fikk aldri time på helsestasjon midt i matatida noe mer :-) nr tre da sa jeg et pip om liten og tynn eller stor og tykk så går jeg og kommer aldri mer tilbake da får legen sette vaksinene på legekontoret , fikk se vekst og vekt kurvene på 4 års kontrollen alle tre er normalvektige i dag som voksne selv om de var litt undervektige i barneskolen
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #8 Skrevet 5. juni 2012 Syns ikke du skal bry deg noe om det jeg. Snart begynner han å gå og da ordner det seg selv:) Det du kan passe på er å ikke lage for konsentrert mme, men det gjør du sikkert ikke. 1
HvittHus Skrevet 5. juni 2012 #9 Skrevet 5. juni 2012 Hvor mye veier barnet da? Det er jo en litt viktig faktor for å kunne vurdere.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #10 Skrevet 5. juni 2012 Syns det ser perfekt ut jeg, min gutt fikk enda mer mat enn din Så lenge ikke vekta hans hindrer ham motorisk så er det null problem. Min gutt fikk omgangssyke i 1 uke og klarte seg fint gjennom denne; ofte er babyer så tynne at de må inn på sykehus etter få dager. Gutten min gikk ned 1 kilo, men var robust og blid hele veien. Legen var imponert Gutten min ligger på øverste kurve i vekt fordi han spiser masse grovbrød med makrell i tomat, heller det enn å måtte løpe etter ei lita flis med fruktmos hele dagen. Vær glad for at gutten din er matglad, og pass på at det han spiser er sunt 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #11 Skrevet 5. juni 2012 Hvor mye veier barnet da? Det er jo en litt viktig faktor for å kunne vurdere. Han er mellom 10 og 12 kg. Vil ikke være mer nøye en det
HvittHus Skrevet 5. juni 2012 #12 Skrevet 5. juni 2012 Han er mellom 10 og 12 kg. Vil ikke være mer nøye en det Du er anonym på et forum, så å legge ut den korrekte vekta på barnet vil da ikke ha noe å si. Det er en vesentlig forskjell på 10 og 12 kg. Hvor lang er han?
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2012 #13 Skrevet 5. juni 2012 Minsten min var 10 kg som 6 måneders baby og 12,5 som 8 måneder. Hørte aldri snakk om å minske maten og ville aldri ha gjort det heller. Han veide 5 kg ved fødsel og var stor og sulten. Nå er han 9 år og veldig høy for alderen, men slank. Drit i helsesøster, man nekter ikke babyer mat! 2
Harlekin Skrevet 5. juni 2012 #14 Skrevet 5. juni 2012 (endret) Du er anonym på et forum, så å legge ut den korrekte vekta på barnet vil da ikke ha noe å si. Det er en vesentlig forskjell på 10 og 12 kg. Hvor lang er han? Uansett om barnet veier 10 eller 12 kilo, så skal ikke babyer slankes. Han skal få spise seg mett. Sunne kostvaner bør man naturligvis ha, men det blir noe helt annet. Det er vanlig at babyer er litt runde, mange forandrer seg og blir små spjæler når de lærer å gå og løper rundt. Endret 5. juni 2012 av Harlekin
HvittHus Skrevet 5. juni 2012 #15 Skrevet 5. juni 2012 Uansett om barnet veier 10 eller 12 kilo, så skal ikke babyer slankes. Han skal få spise seg mett. Sunne kostvaner bør man naturligvis ha, men det blir noe helt annet. Det er vanlig at babyer er litt runde, mange forandrer seg og blir små spjæler når de lærer å gå og løper rundt. Selvfølgelig skal ikke babyer slankes, men har man en klart overvektig baby, må man tenke enda nøyere gjennom hva man tilbyr av mat.
Harlekin Skrevet 5. juni 2012 #16 Skrevet 5. juni 2012 Selvfølgelig skal ikke babyer slankes, men har man en klart overvektig baby, må man tenke enda nøyere gjennom hva man tilbyr av mat. Men hva synes du var galt med TS' beskrivelse av maten barnet fikk? Babyer er ikke kraftig overvektige, de er mer eller mindre runde. Jeg synes man får vente med "slanking" til barnet i det minste har gått rundt noen år og fått tid til å etablere matvaner og aktivitetsnivå. Mødre av "runde" babyer skal ikke måtte begrenset barnets mat når det ikke er ett år engang. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #17 Skrevet 5. juni 2012 Hei kjære TS Jeg syns du bare skal være glad for at du har en matglad gutt! Min mann var 78 cm og 12,4 kg på ettårskontrollen sin for 30 år siden, og i dag er han en flis på 190 cm Søstra mi var også stor og god som baby, mens i dag er hun 165 cm og str 34-36 i klær. Hehe! Som noen andre over meg skrev; det viktige er at han ikke hemmes motorisk. Dersom han blir veldig sent ute med å rulle, krabbe osv hadde jeg kanskje ofret det en tanke, men ikke før det. Noe du eventuelt kan gjøre er å erstatte det ene grøtmåltidet med noe annet, da grøten som regel er en real kaloribombe. Du kan f eks servere dampede grønnsaker iblandet pålegg av kalkun (f eks røkt kalkunpålegg); moser det sammen med en teskje kaldpresset olje (for fett MÅ barnet ditt ha for at hjernen skal utvikles!), bruk gjerne en stavmikser. Min gutt dobla fødselsvekta når han var 8 uker gammel, og han lå på toppen av vektkurven fra han var 6-12 mnd. Likevel begynte han å gå da han var 10 mnd gammel, så det har ikke hindret ham i noe som helst
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #18 Skrevet 5. juni 2012 Men hva synes du var galt med TS' beskrivelse av maten barnet fikk? Babyer er ikke kraftig overvektige, de er mer eller mindre runde. Jeg synes man får vente med "slanking" til barnet i det minste har gått rundt noen år og fått tid til å etablere matvaner og aktivitetsnivå. Mødre av "runde" babyer skal ikke måtte begrenset barnets mat når det ikke er ett år engang. Enig i dette!! Det å ha en lubben baby som er lett å få i sunn og næringsrik mat er bare bra! Dersom man har et barn på 3-4 år derimot, som er tjukk fordi det fores opp på pasta, pølser, potetmos, godteri og saft, vel DET er noe helt annet! 1
HvittHus Skrevet 5. juni 2012 #19 Skrevet 5. juni 2012 Men hva synes du var galt med TS' beskrivelse av maten barnet fikk? Babyer er ikke kraftig overvektige, de er mer eller mindre runde. Jeg synes man får vente med "slanking" til barnet i det minste har gått rundt noen år og fått tid til å etablere matvaner og aktivitetsnivå. Mødre av "runde" babyer skal ikke måtte begrenset barnets mat når det ikke er ett år engang. Jeg synes ikke noe fra eller til om maten TS beskriver, for den er for generell til at man kan si noe om den. Men har man en klart overvektig baby, må man se på om det er noe i kosten man kan forandre. Det som er fakta er at barn som er overvektige som babyer, har større sjanse for å forbli overvektige. Derfor skal vi være obs på barnas vekt og vektoppgang, noe jo denne helsesøsteren er. Det er ikke alle overvektige babyer som går av seg vekten ved aktivitet, dessverre. Og det medfører alvorlige problemer for dem.
Gjest imli Skrevet 5. juni 2012 #20 Skrevet 5. juni 2012 Kjenner eg vert skikkeleg provosert av sånne idiotiske helsesystre (og andre med same meiningar). Babyar er ikkje overvektige! Dei skal heller ikkje slankast (les: nektast mat)! Gå heller til legen din viss du er i tvil. Men ungen din er nok ganske sikkert heilt normal. Når han byrjar å krabbe og gå, kjem det av etter kort tid. Begge ungane mine var litt over 4 kg ved fødsel. Ved 6 mnd var dei 9 og 9,5 kg, ved 8 mnd 9,5 og 10 kg. På 1-års kontrollen var dei 10,5 og 11 kg. Ingen helsesystre har nokon gong hatt noko negativt å seie om det. Eg fullamma dei lenge og, dei var ikkje så ivrige på fast føde, så begge vart rundt 10 kg på berre morsmjølk. Kanskje litt av grunnen til helsesystra sin kommentar er at du gjev erstatning og ikkje ammar? Når ein ammar, er jo "regelen" at ungane skal få så mykje dei vil. Har ungen gått opp mykje i vekt på kort tid eller noko? Uansett ein uakseptabel ting å seie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå