Gå til innhold

Grete Roede

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann.

Jeg lurte på om jeg skulle begynne på Grete Roede, ikke noe kurs. Men her hjemme for meg selv. Har vært inne og kikket litt på sidene hennes og har bestilt to bøker. Men det jeg lurer litt på er det noen her som har prøvd det og kan fortelle meg litt om erfaringer og sånt?

Hvor mange måltid anbefaler dem at jeg skal ha? Hva spiste dere til frokost, lunsj og kvelds? Middagene er greie, jeg har bestilt meg to bøker med mange middagstips, har ikke fått dem enda, men jeg gleder meg til de kommer.

Men det er de andre måltidene som er de værste å få til. Spesielt om morgenen når jeg har skal på jobb og stresse avgårde med barnet i barnehagen osv.

Jeg blir glad for alt av tips og råd dere kan gi meg. Har bare så veldig lyst å legge om kostholdet mitt forever, og ikke bare dann og vann.

Venter spent på svar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antallet måltider kommer litt an ift hvor stor du er. De har en "normal-meny" og "maxi-meny". Store personer, gravide/ammende og menn skal bruke maxi-menyen.

Normal-meny

Frokost: 230 kcal

Lunsj: 230 kcal

Middag: 400 kcal

Mellommåltid: 100 kcal

Fruktrasjon: 150 kcal

Melkrasjon: 200 kcal

Kosemerker: 50 kcal

Maxi-meny

Som over + ekstramåltid/kvelds 230 kcal

Husk at man også skal ha i seg endel grøntfor i løpet av dagen, ex tomat, agurk, paprika som tilbehør el en gulrot hvis man er litt sulten mellom måltidene. Man kan nesten spise ubegrenset med grønnsaker. Kaffe/te/lettbrus er det heller ingen kalorier i. Lacryl er eneste godteriet som er "lov" å spise, mener å huske at det kun er 1 kcal pr pastill.

Kosemerkene kan brukes hver dag, el spares til helgen, men man kan kun spares opp for én uke av gangen. Ex kan man drikke én flaske rødvin (hvis man gir bort ett glass), hvis man har spart alle kosemerkene for en hel uke.

Til frokost og lunsj spiste jeg enten 40gr frokostblanding, 40gr knekkebrød el 50 gr brød + magert pålegg og grøntfor.

Mellommåltidet ble stort sett et knekkebrød med magert pålegg og grøntfor.

200kcal melk, som tilsvarer 0,5 l skummet el ekstra lett melk, kan byttes ut med 2 stk 0,1% fett yougurt.

Fruktrasjonen brukes til den frukt du liker. Et lite eple/pære tilsvarer ca 50kcal. Husk at det er mye kcal i banan (90kcal pr 100gr).

Håper dette hjalp litt. :D Lykke til!

Skrevet

Glemte forresten å si at ved en normal-meny skal gjennomsnittet pr dag være 1150-1250 kcal og max 1360 kcal.

Skrevet

Jeg har forsøkt å følge opplegget uten å gå på kurset, men synes det er mye lettere nå som jeg går på kurs!!

Får mye støtte og gode tips på møtene som man går glipp av når man er alene. I tillegg er det jo en god inspirator at man må veie seg foran alle de andre en gang i uken...

Men jeg ønsker deg lykke til uansett!

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet

Heisann.

Tusen takk for svarene begge to. Ja, det er nok sikkert mye enklere å følge det når en går på møter og slikt. Men dette har vi desverre ikke her.

Jeg må bare begynne å ta meg sammen. Jeg har det på den måten at enten spiser jeg ingenting, eller så spiser jeg litt for mye.

Jeg har nå begynt å spise til faste måltide, frokost, lunsj, middag og et måltid til senere, som jeg bruker å ta til kvelds. Bare et knekkebrød eller noe slikt.

Elles har jeg vært inne på Grete Roede sin hjemmeside og skrevet ned noen oppskrifter. Har bestilt meg to bøker også, så jeg gleder meg til jeg får de.

Men nå har ikke jeg noe vekt hjemme, så jeg kan ikke drive og veie maten hele tiden. Men jeg tror ikke at jeg spiser for mye av den grunn likevel.Men hvor bra er det å spise skiver? Bør jeg helst spise knekkebrød eller? Så spiser jeg mager ost, kalkunskine, kyllingskinke, paprika, agurk på knekkebrødet. (ikke alt på en gang da:-)...) Makrell i tomat, leverpostei og slike ting. Er egentlig ganske kresen av meg, men dette liker jeg.

Det største problemet for meg blir nok middagen. Har en datter på 4 år som er ganske så kresen av seg. Hun liker ikke poteter, men er glad i pasta og ris og potetstappe. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan lage til middag. Helst ikke noe som tar så veldig lang tid. Da jeg jobber som regel til kl 1600, henter henne i barnehagen. Og da kan ikke middagen ta så lang tid, at den går over i kveldsmat. For hun må være i seng til 1915-1930.

Så det jeg synes er værst, det er middagen. Og hva med i helgene. Da pleier vi som regel ha pizza, taco, kyllingsalat, lasagne ect. Men vi bruker ikke pølse eller kjøttdeig i disse rettene, kun biffkjøtt. Ingen av oss spiser de to andre tingene. Bortsett fra min datter da, som jeg lager til utenom.

Alle råd og tips taes i mot med stor TAKK.

Skrevet

Hvis det blir veldig stress med middagen kan dere kanskje utsette den litt? Ta en skive eller to når dere kommer hjem fra jobb/barnehage og spis middag slik at det blir kveldsmat for datteren din. Det gjør vi av og til når vi har lyst å lage noe som tar litt lenger tid.

Mine unger er veldig glad i grønnsaksuppe, eneste retten der de spiser gulerøtter og andre "uhumskheter" frivillig! Kjøper en pose med frossen lapskausblanding. Tar i ca. 1 l vann, to buljongterninger og 2-3 pølser eller annet kjøtt. Ferdig på 10 minutter, og det er bare fantasien som setter grenser for hva du kan putte oppi av ekstra ting du liker.

Skrevet

Ville bare tipse deg om at det er fullt mulig å følge Grete Roede kurs via internett også! Da får du tips og motivasjon fra kursleder (som du kan kontakte så ofte du vil) og fyller ut en rapport på hva du spiser hver dag. Vektnedgangen er like bra som på vanlig kurs og man får mer personlig oppfølging :-)

Lykke til uansett :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...