Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, hei =)

Jeg er farmasistudent og snart ferdig med mitt første studieår. Planen er å ta en bachelorgrad.

Dette studiet er knalltøft, hvertfall for den som ikke har så gode forutsetninger. Jeg og min søster er faktisk de eneste i hele familien som studerer og har studert på høyskolenivå.

Jeg har fått meg sommerjobb på det apoteket jeg skal ha praksis på i mitt 2. studieår (til høsten).

Jeg er veldig sliten etter dette året. Jeg har også tidligere vurdert å slutte fordi jeg synes det er mange vanskelige fag, og verre blir det de neste årene. Synes av og til det er meningsløst å fortsette på dette studiet, fordi jeg ikke forstår så mye av det jeg leser og ikke minst kjemien. Også fordi det er hardt (press)og vanskelig.

Jeg har som sagt fått meg jobb på apotek. Er det mulig å ta seg et fri-år etter første studieår? Er det vanlig at man tar et fri-år etter ett år på høyskole? Kommer jeg til å få fortsette å jobbe på apoteket selv om jeg tar meg et fri-år? I løpet av fri-året kan jeg finne ut om dette er rett yrke for meg, ikke sant? :)

Takker så mye for alle svar :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest test123
Skrevet

Om du ikke er motivert etter ett år så er sikkert friår lurt, men om du blir noe klokere etter friåret er jeg ikke så sikker på. Det ender fort med at man ikke tenker over sudiefremtiden før det bare er noen dager igjen til man skal ta valget på nytt.

Egentlig bør du bruke sommerferien til å pønske ut hva du vil, snakk med venner, søk litt rund på nettet osv.

Man skal ha en god porsjon flaks om man skal treffe det riktige studiet på første forsøk.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre om hva som er vanskelig? Hvor mye jobbing kreves? Har tenkt til å begynne på farmasi og blir litt nervøs nå :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du kommer til å klare studiet, det er ærlig talt ikke så vanskelig som noen skal ha det til. Flere av de svake i klassen min begynte å studere farmasi, de klarte studiet og jobber på apotek i dag. Tror du må få mer tro på deg selv og tro at du klarer det.

Å gå rundt og tenke at "dette er så vanskelig" vil ikke hjelpe deg. Du må snu tankegangen din, det er faktisk ikke vanskelig som du skal ha det til. Men ja, hvis du føler seg sliten, å begynne på universitet er en stor overgang for de fleste, så syns jeg du skal ta det ett fri år, slik at du ikke sliter deg helt ut.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre om hva som er vanskelig? Hvor mye jobbing kreves? Har tenkt til å begynne på farmasi og blir litt nervøs nå :sjenert:

Det spørs hvor du begynner, er det høgskole er det en del lettere. Er det snakk om UIO er vanskeligere fag, og de har også et utrolig strengt system.

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hvor du begynner, er det høgskole er det en del lettere. Er det snakk om UIO er vanskeligere fag, og de har også et utrolig strengt system.

Har søkt UiO. Skummelt. Strengt hvordan?

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt UiO. Skummelt. Strengt hvordan?

For det første ikke la deg skremme av studiekonsulentene der, du kommer til å forstå hvem det er snakk om når du begynner. De er bare sure, strenge, og litt maktsyke. Noen forelesere har en tilnærming som Hellstrøm ved første året, men det blir bedre ved andre år:) Eksamenene er selv ved bare 10 sp, gjerne delt inn 4 ulike deler hvor alle delene må bestås. Stryker du på en del på alt tas opp igjen. Du får totalt 3 sjanser, og så er det ut. Stryker du 2 ganger må du dumpe et år. Slik at det blir litt mer press enn ved andre studier i tillegg til at fagene er ganske krevende. Det positive er at man får ganske gode forelesningsnotater og man kan kjøpe eksamenshefter, slik at man ser hva som er gitt til eksamen ved tidligere år. Foreleserne er ofte professorer og høyt ansette vitenskapspersoner.

Ikke meningen å skremme deg, men forteller bare om mine erfaringer og om reglene. Jobbene som venter etter endt utdanning er godt betalt og interessante.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ikke meningen å skremme deg, men forteller bare om mine erfaringer og om reglene. Jobbene som venter etter endt utdanning er godt betalt og interessante.

Gjelder dette også apotekjobber? Er det lett å finne jobb (i Oslo, f.eks)?

Anonym poster: 7da8a7f45f5353178787782ac26fb3a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...