AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #1 Skrevet 5. juni 2012 Jeg er ikke vant til å lese bøker, men vil gjerne gjøre mer av det. Jeg vil si at jeg er ganske reflektert for alderen, men jeg er bare ikke vant til å lese bøker. Det har gått mest i TV-serier (Dexter er favoritten ) Har dere noen boktips til meg? Altså av typen "voksenlitteratur". Hvilke bøker MÅ jeg bare lese og hvorfor? Er ikke interessert i masse klisjè, men noe litt utenom det vanlige. Det trenger ikke være lettlest, for jeg leser jo mye skolebøker og på nettet, så det er ikke noe å utsette på lesehastigheten min. Jeg har lest ut nesten hele Tusen Strålende Soler, men likte den ikke så godt Følte ikke at jeg kunne identifisere meg med noen av menneskene der. Triste skjebner, men ikke noe mer enn det. Min far har anbefalt Hodejegerne som jeg snart skal begynne på, men jeg trenger flere forslag. Det er ikke noen spesielle temaer jeg interesserer meg for, men husk at jeg er 18 år, ikke 50. :gjeiper: Det er også noen som har anbefalt meg å lese alle Harry Potter-bøkene, og mener at alderen min ikke har noe å si, fordi dette er så gode bøker. Noen innspill? Jeg er i utgangspunktet ikke så interessert i overnaturlige ting.
^^Belle^^ Skrevet 5. juni 2012 #2 Skrevet 5. juni 2012 Du MÅ lese Harry Potter. Sånn, da var det sagt. (Jeg er 28 og leser Harry Potter for omtrent tusende gang) Visste du at Dexter-serien er basert på bøker? (evt. den første boken i serien - er litt usikker på det) Se her. Det kunne evt. vært noe?
^^Belle^^ Skrevet 5. juni 2012 #3 Skrevet 5. juni 2012 Jeg kan forresten også anbefale Dirk Pitt-bøkene. De er bare gøyale og veldig actionfylte (og også veldig ''guttevennlige'').
Pawn Hearts Skrevet 5. juni 2012 #4 Skrevet 5. juni 2012 Da jeg var på din alder, var jeg veldig begeistret for Aksel Sandemose (det er jeg for så vidt fremdeles). Du kan prøve Det svundne er en drøm, Vi pynter oss med horn og Varulven. Dessuten Jens Bjørneboes trilogi Bestialitetens historie: Frihetens øyeblikk, Kruttårnet og Stillheten. Min erfaring er iallfall at begge disse forfatterne har en evne til å falle i smak hos ungdom samtidig som det utvilsomt er høyverdig litteratur og ikke på noen som helst måte "ungdomsbøker". Og det var jo "voksenlitteratur" du ville lese, ikke sant? Lykke til, jeg kan komme med flere råd hvis dette ikke helt var tingen for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå