Gå til innhold

Må bruke sparepengene til niesa mi, søster er rasende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

20 år gammel jente, kvalifiserer ikke til noe type forbrukslån eller kreditt, jeg bor hjemme med en vikar/deltidsstilling, lønna jeg får inn, går ut til faste utgifter + litt sparing.

Jeg har en niese som betyr alt for meg, det er så herlig å være tante for henne. Hun er 5 år, og siden hun ble født, har jeg spart på konto til henne.

Nå har bilen min brutt sammen, og den er livsviktig for meg for å komme meg til jobb, det går ikke buss her, og det er 90km tur/retur til jobben min, det er umulig å sykle eller gå. Bondebygda et dere, fantastiske fine avstander.

På sparekontoen til min niese er det nå ca 10 000kr.. 8000kr av de kan redde bilen min slik at jeg får kommet meg til og fra arbeidet. Søsteren min ble velig, veldig sur og fornærmet da jeg sa at jeg måtte/ville bruke de pengene. Hun spurte meg om hvordan niesa da skulle kunne ta førerkortet, eller hvordan hun skulle få en grei start på livet etter skolen.

Jeg fikk dårlig samvittighet, me når jeg ikke har noe sted å låne eller noe, så må jeg bruke penger for å få bilen opp og gå..

Eller, burde jeg ikke det? Har min søster et poeng?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

står kontoen på deg?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvem disponerer kontoen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er dine penger, du er overhodet ikke ansvarlig for å spare penger for et barn som ikke engang er ditt. Tanken din med sparekontoen var god, men nå står du i en situasjon hvor du dessverre må bruke pengene på noe annet. At søsteren din ikke forstår det, er kjempeteit. Du skal ikke ha dårlig samvittighet.

Det er dessuten mange år til at det å kjøre opp er aktuelt for niesa di, om du vil fortsette å spare til henne har du god tid på deg (ikke at jeg anser dette som nødvendig i det hele tatt).

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes nesten det er litt frekt å komme med slike lovnader om en ikke kan følge de opp. Hva med å la ungen få pengene som nå er spart, og ikke spare mer til henne?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

10.000 på 5 år? når tenker du hun skal få pengene, og hvilken sum skal hun da få?????

(tenker at om det bli 2000 i året er dette faktisk nesten 30.000 når hun er konfirmant!)

dette er ødeleggende for barn - å få så store summer rett oppi hendene :/

Og lappen bør FORELDRA tenke på, ikke du som tante!

• Liker 23
Skrevet

Sparer ikke foreldrene noenting til ungen sin? Det er kjempesnilt av deg å spare til henne, men det klinger samtidig feil i mine ører. Siden du har vært så generøs så syns jeg enten søstera di kan hjelpe deg med litt cash, eller la deg få bruke pengene du har satt av og heller begynne å spare selv for sitt eget barn!

• Liker 6
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Da synes jeg din søster heller skulle spare selv, hvis hun er så redd for hvordan det skal bli!!

Makan. Jeg sparer ikke til min niese, siden dette ikke er min jobb. Opplevelser og diverse underveis kan jeg derimot bidra med.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

ts=troll?

• Liker 3
Gjest Mildrid
Skrevet

Din søster kan ta en tur ut på motorveien.

Det er DINE penger, og HENNES unge. Det er overhodet ikke din oppgave å spare til hennes unge, betale førerkort til henne, eller gi henne en god økonomisk start på livet. Det er veldig snilt gjort av deg å ville spare til niesen din, men det er overhodet ikke noe du er forpliktet til å gjøre, eller jeg i det hele tatt ville forventet. Jeg sparer ikke en ting til de jeg er tante for, de får gaver til bursdager og jul, og det får holde i massevid.

Når du i tillegg er så ung synes jeg faktisk ikke du bør spare til niesen din. Du bør spare til deg selv. Du har ansvar på å passe på deg selv. Det at du i det hele tatt vurderer om det er galt av deg å bruke penger du trenger for å komme deg til jobb betyr at du er litt på jordet.

Helt enig.

Vil min søster spare penger til mine barn er det en bonus, men ikke noe jeg regner med eller tar for gitt. Og om hun sparer for så å trenge pengene selv ser jeg det som en selvfølge at hun skal kunne benytte sine egne penger.

Det er da ingen menneskerett at tante skal betale lappen eller hva en man ser for seg, det får man enten gjøre selv eller få hjelp av sine foreldre til.

Klart du skal benytte dine egne penger på bilen din.

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, om pengene står i ditt navn, så gjør du som du vil! Om de der i mot er satt inn på kontoen til barnet, da kan du ikke bruke de.

Men helt ærlig, så hadde jeg sluttet å spart til ungen med den holdningen søsteren din har. Hun kan faen med spare opp selv.

• Liker 4
Skrevet

Husk at du kanskje blit tante til flere!

Du kan ikke forskjelsbehandle, så legg deg heller på et fornuftig nivå, som du kan klare å holde selv om du skulle bli tante til 8 eller noe ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må bare svare fort før jeg leser svarene deres, beklager at jeg glemte å nevne det, men kontoen står på meg, det er min konto, min i nettbanken, men øremerket sparing til min niese, beklager!

• Liker 2
Skrevet

Det er vel strengt tatt søstern din sin oppgave å eventuelt hjelpe niesa di med førerkortet osv? Og hvis ikke hun har penger til det er det vel virkelig ikke no krise det heller.

Verken jeg eller mine 4 søsken har fått no sparekonto oppspart til oss, men hele gjengen har både førerkort og klarer oss utmerket. Det finner noe som heter sommerjobb etter at man har fylt 16, da kan man spare selv til ting man ønsker seg.

Bruk pengene på bilen din med god samvittighet :klemmer: Synes søstra di er utakknemlig jeg.

• Liker 1
Skrevet

20 år gammel jente, kvalifiserer ikke til noe type forbrukslån eller kreditt, jeg bor hjemme med en vikar/deltidsstilling, lønna jeg får inn, går ut til faste utgifter + litt sparing.

Jeg har en niese som betyr alt for meg, det er så herlig å være tante for henne. Hun er 5 år, og siden hun ble født, har jeg spart på konto til henne.

Nå har bilen min brutt sammen, og den er livsviktig for meg for å komme meg til jobb, det går ikke buss her, og det er 90km tur/retur til jobben min, det er umulig å sykle eller gå. Bondebygda et dere, fantastiske fine avstander.

På sparekontoen til min niese er det nå ca 10 000kr.. 8000kr av de kan redde bilen min slik at jeg får kommet meg til og fra arbeidet. Søsteren min ble velig, veldig sur og fornærmet da jeg sa at jeg måtte/ville bruke de pengene. Hun spurte meg om hvordan niesa da skulle kunne ta førerkortet, eller hvordan hun skulle få en grei start på livet etter skolen.

Jeg fikk dårlig samvittighet, me når jeg ikke har noe sted å låne eller noe, så må jeg bruke penger for å få bilen opp og gå..

Eller, burde jeg ikke det? Har min søster et poeng?

Ungen hennes trenger vel ikke førerkortet på 13 år enda. Dessuten er det vel hennes oppgave som mor å gi ungen sin en grei start på livet etter skolen. Alt annet er bare en bonus.

Søstera di får bare være sur. Makan til utakknemlig menneske. Hun burde ha vært glad for at noen gidder å spare til ungen hennes i det hele tatt. Jeg synes ihvertfall at det er en merkelig praksis at det forventes at tanter skal spare til nieser og nevøer. Det er mer vanlig at besteforeldre gjør dette og til og med da er det ikke noe som forventes.

Er det noe rart det er fordommer mot småbarnsforeldre når det dukket opp slike tråder til stadighet?

• Liker 4
Skrevet

Gi f*** i søstra di. DU trenger pengene som står på DIN konto NÅ, og da må du jo kunne bruke de pengene. Så får du spare de opp igjen senere(siden du har sagt at du sparer tilhenne). Ser ikke problemet...

Jeg sparer forresten ikke til min nevø, det er ikke min oppgave

• Liker 2
Skrevet

Er du disponent av kontoen har søsteren din ingenting og si.

Står derimot kontoen i niesen din sitt navn blir saken en annen i mine øyne,for da er det hennes penger,ikke dine.

• Liker 1
Skrevet

Søstra di har ingenting med hva du bruker dine penger på. Jeg syns det er merkelig at du sparer til niesen din, men veldig generøst. Men at søstra di blir sint for at du bruker dem på å fikse bilen din, og attpåtil begynner å bekymre seg for lappen og hvordan det skal gå med henne er bare hårreisende. Det er virkelig ikke ditt ansvar, men din søsters. Fiks bilen din med god samvittighet, du! :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt inn ca 150-200-300kr i måneden på kontoen hennes i noen år, det er liksom en liten sum jeg har hatt råd til å stikke vekk. Det er nok mest fordi at da jeg og søsteren min vokste opp så jobbet vi knallhardt for å kjøpe det vi måtte ha, førerkortet, bil, alt ble betalt av oss selv pga foreldre som hadde veldig dårlig råd. Det har jo ikke drept oss selvsagt, men jeg fikk en tanke underveis at jeg vil gjøre ting lettere for min niese, og mine egne barn en dag, selv om jeg egentlig har bestemt meg for at jeg så langt ikke vil ha dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...