AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #1 Skrevet 5. juni 2012 lille gutten vår er nå 14 mnd og har fått det for seg å være våken fra 05 til 06 hver morgen. vi er da på soverommet og stryker og hysjer og han sovner da i 06 tiden og sover til 08 ca. Hva kan vi gjøre for at han ikke våkner 05? Han har EN lur på dagen.. fra ca 09-11.30. Legger han ca 07.
Merlion Skrevet 5. juni 2012 #2 Skrevet 5. juni 2012 Dette er veldig vanlig og lite å gjøre noe med. Det er hvertfall min erfaring etter 2 barn. Vi er inne i denne perioden med yngste(13 mnd)nå. Her har vi kapitulert og begynt å gi henne flaske igjen når hun våkner 4.30-5. Da kan vi få oss 1 1/2-2 timer ekstra på puta. Men så er nettene urolige i tillegg da, hun sover ikke sammenhengende til kl 5. Hadde hun gjort det kunne vi vurdert å stå opp. Men med urolige netter er ikke det aktuelt.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #3 Skrevet 5. juni 2012 Vi var oppe halv fem-fem hver morgen den sommeren sønnen min var ett år. Det var bra at det var sommer, for da kunne vi gå ut og trille. Vi var faktisk ute og gikk sånn i halv seks-tiden omtrent hver dag. Det var bedre enn at jeg skulle sitte og halvsove mens han holdt på å styre rundt. Det varte noen måneder før han gradvis begynte å sove lengre. Tror ikke du skal prøve å stresse med dette, det er veldig vanlig og tydeligvis helt naturlig for barn rundt ett år. Det finnes massevis av tråderom det her.
flickan Skrevet 5. juni 2012 #4 Skrevet 5. juni 2012 Signerer de over, dette er vanlig for en periode. Hadde det sånn med eldstemann i den alderen, og nå har minstemann og begynt... Minner meg selv på mantraet mitt om dagen: det går over-det går over- det går over- det går over- Hold ut, vi er flere som er tidlig våken. I dag var minsten våken kl 04. Han er forkjølet, så det er nok delvis grunnen. Men det tærer på nå som jeg har eksamensperiode, og ikke kan sove mens han sover på dagen..
helenaa Skrevet 5. juni 2012 #5 Skrevet 5. juni 2012 Ja, det er vanlig, men det kan også hende at han våknet fordi det blir tidligere lyst. Jenta vår sover i hvertfall lengre når vi er flike til å henge opp et teppe over gardinene (ikke at det hjelper så veldig, for hun våknet 530-6 uansett, men det er i alle fall bedre enn 430). 1
SummerJoy Skrevet 5. juni 2012 #6 Skrevet 5. juni 2012 Som de andre sier. Det er helt vanlig. Fokuser på at du er ganske heldig som faktisk får han til å sovne igjen kl 6 og at han da sover helt til 8. Værre med de ungene som bare SKAL opp kl 5, og så har man gjerne eldre søsken som kommer etter kl 6..
-Englefjes- Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 Jeg synes luren hans var veldig tidlig, så jeg ville forsøkt å gradvis forskyve den til rundt kl 12. Evt. bare ha en kort lur i ni-tiden om han ikke holder ut til lunsj, og heller legge opp til en lengre lur i ett-tiden. Vi erfarte iallefall at for mye søvn tidlig på dagen, og lite/ingen søvn etter lunsj gjorde at datteren vår var stuptrøtt ved sengetid, og da våknet tidligere på morgenen. Jeg skjønner forøvrig ikke helt rådene om at man bare skal godta at det er sånn det er fordi det er sånn for så mange andre. Vi hadde også lange tider med tidlig oppvåkning, men klarte gradvis å endre på det. Nå mener jeg for all del ikke at det er mulig å endre på dette med alle barn, men for meg blir det litt rart å ikke prøve å se om man kan finne en løsning på det. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #8 Skrevet 5. juni 2012 Jeg skjønner forøvrig ikke helt rådene om at man bare skal godta at det er sånn det er fordi det er sånn for så mange andre. Vi hadde også lange tider med tidlig oppvåkning, men klarte gradvis å endre på det. Nå mener jeg for all del ikke at det er mulig å endre på dette med alle barn, men for meg blir det litt rart å ikke prøve å se om man kan finne en løsning på det. Det endrer seg av seg selv. Det at du tror at du klarte å snu det betyr ikke at det ikke hadde skjedd om du ikke hadde prøvd. Vi valgte å ikke stresse for å få ham til å sove lengre og etter et par måneder sov han til 8. Vi holdt faktisk ut å stå opp i fremtida i et par måneder. Det er mange som står opp kl fem hver fag for å dra på jobb. 1
-Englefjes- Skrevet 5. juni 2012 #9 Skrevet 5. juni 2012 Det endrer seg av seg selv. Det at du tror at du klarte å snu det betyr ikke at det ikke hadde skjedd om du ikke hadde prøvd. Vi valgte å ikke stresse for å få ham til å sove lengre og etter et par måneder sov han til 8. Vi holdt faktisk ut å stå opp i fremtida i et par måneder. Det er mange som står opp kl fem hver fag for å dra på jobb. Jeg kan selvfølgelig ikke vite sikkert om det ikke hadde snudd seg av seg selv, men vi har hele veien sett at grep på dagsøvnen har veldig mye å si for nattesøvnen til datteren vår. Jeg tror ikke hun er unik der. Jeg tror faktisk ikke at nattesøvnen hennes tilfeldigvis har gått seg til av seg selv de gangene vi har justert på dagsøvnen for å løse floker nattestid. Ja, mange må opp kl fem, og vi sto opp kl fem i mange måneder også. I tillegg hadde vi mye nattevåk, som vi fant ut at skyldtes fruktinntak for sent på dagen. Jeg er veldig glad for at vi ikke bare lot det "gå over av seg selv"; hun reagerte faktisk på fruktspising sent på dagen til hun var nærmere halvannet år, men vi fant det ut da hun var rundt åtte måneder. Det å prøve å endre noe sparte oss dermed for ganske mange ekstra måneder med nattevåk. 1
Sushi Skrevet 5. juni 2012 #10 Skrevet 5. juni 2012 Jeg synes luren hans var veldig tidlig, så jeg ville forsøkt å gradvis forskyve den til rundt kl 12. Enig i dette. Han har jo bare vært våken én time når han legges for første lur? Min er et par mnd yngre, men sover ikke dupp før hun har vært våken ca. 4 timer. Hun sovner som regel i 11-tiden, og sover 1,5-2 timer.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #11 Skrevet 5. juni 2012 Som de andre sier. Det er helt vanlig. Fokuser på at du er ganske heldig som faktisk får han til å sovne igjen kl 6 og at han da sover helt til 8. Værre med de ungene som bare SKAL opp kl 5, og så har man gjerne eldre søsken som kommer etter kl 6.. Haha, vi legger vår 13 mnd gamle gutt kl 1915 og han våkner og er klar for dagen kl 05. Slik har han vært i månedsvis, og det er HELT normalt med 10 t søvn på natta Vær heller sjeleglade for at gutten deres faktisk sovner igjen.. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #12 Skrevet 6. juni 2012 takk for mange svar til dere som sier at jeg skal holde han lenger våken på morningen.. det skal jeg jammen prøve. Men hva gjør man for å holde de våken når de er trøtte? ts
Gjest imli Skrevet 6. juni 2012 #13 Skrevet 6. juni 2012 Det er veldig vanleg, her har det vore morgon 4.30-5.30 heile sumarhalvåret heilt sida eg fekk ungar. Om vinteren kan dei drøye til 7. Dette må du verte van med, diverre...
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #14 Skrevet 6. juni 2012 takk for mange svar til dere som sier at jeg skal holde han lenger våken på morningen.. det skal jeg jammen prøve. Men hva gjør man for å holde de våken når de er trøtte? ts Putt ham i en ny, gøyal situasjon med mye stimuli. F eks ta ham med ut på lekeplassen eller et lekeland i en time eller to. Da glemmer de ofte at de er trøtte. Min gutt på snart 14 mnd våkner alltid mellom 05-06, og når jeg leverer til dagmamma kl 09 så er han stuptrøtt. Men han får masse ny energi av miljøskiftet (hun har både dyr og ett barn til som han er sammen med der), og han legges sjelden til duppen sin før kl 11 (sover alt fra 1-3 t på dagduppen sin) Men, som sagt, MANGE barn står opp i 05-tida og er klare for dagen. Ikke bli stressa/fortvila/sur, for det er HELT normalt. Og for mange barn går det over #anonym 11
SummerJoy Skrevet 6. juni 2012 #15 Skrevet 6. juni 2012 takk for mange svar til dere som sier at jeg skal holde han lenger våken på morningen.. det skal jeg jammen prøve. Men hva gjør man for å holde de våken når de er trøtte? ts Syns virkelig ikke du skal holde en 14 mnd gammel unge våken om han er trøtt. Det er jo tortur å ikke få sove når man er trøtt. Med mindre han kvikner til om du går ut eller noe da. Om ikke får du heller prøve å vekke etter 30 minutter - tre kvarter. Og så legge han igjen i 12 tiden. Også gradvis prøve å droppe hele førsteluren, og heller legge fast i 12 tiden.
Gjest finpåvin Skrevet 6. juni 2012 #16 Skrevet 6. juni 2012 Trodde min hadde en periode med å våkne kl 05, men denne perioden har nå vart i 3mnd. Babyen min er 8mnd. Helsesøster ga meg håp på den forrige kontrollen...hennes datter våknet kl 05 til hun var 3 år Jeg har innfunnet meg med at jeg har fått en morgenfugl bare så synd mora ikke er det :gjeiper:
helenaa Skrevet 6. juni 2012 #17 Skrevet 6. juni 2012 Enig med Summerjoy. Legg ham når han er trøtt, men vekk ham gjerne etter kort tid. Prøv med 30-45 min i f.eks. en uke. Hvis det ikke medfører at han får justert neste lur, kan du vekke enda tidligere på første soving.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #18 Skrevet 7. juni 2012 i dag våknet han 04.50 og lå i sengen til 05.50 da han sovnet igjen og sov til kl 06.30. Jeg holdt han våken til kl var elleve. Ny rekord prøvde det der sa med å skifte litt miljø og stimuli. Han gned seg veldig i øynene i ni tiden og var litt sutrete, men det gikk over etter 5 min og etter det var han i helt fin form til jeg la han. Sommerjoy: Da er det vel ikke noe "farlig" å holde de oppe? ALtså når de er i fin form? Vil selvfølgelig ikke drive tortur hvis han er stup trøtt, men som sagt.. formen var fin. ts
Sushi Skrevet 7. juni 2012 #19 Skrevet 7. juni 2012 i dag våknet han 04.50 og lå i sengen til 05.50 da han sovnet igjen og sov til kl 06.30. Jeg holdt han våken til kl var elleve. Ny rekord prøvde det der sa med å skifte litt miljø og stimuli. Han gned seg veldig i øynene i ni tiden og var litt sutrete, men det gikk over etter 5 min og etter det var han i helt fin form til jeg la han. Sommerjoy: Da er det vel ikke noe "farlig" å holde de oppe? ALtså når de er i fin form? Vil selvfølgelig ikke drive tortur hvis han er stup trøtt, men som sagt.. formen var fin. ts Jeg ser at folk har litt ulike meninger her, men jeg vil påstå at dette er helt uproblematisk. Hvis det å flytte litt på søvnen kan gjøre at ungen sover bedre, så er jo det bra for alle parter. Her gikk vi fra trøblete legging og tidlige morgener til at jenta sovnet på 2 min om kvelden og sov en time lenger om morgenen, da vi kuttet til én dupp. Klart hun var litt sutrete de første formiddagene, men det var ikke noe problem å underholde henne til klokka ble 10.30-11.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #20 Skrevet 7. juni 2012 Jeg ser at folk har litt ulike meninger her, men jeg vil påstå at dette er helt uproblematisk. Hvis det å flytte litt på søvnen kan gjøre at ungen sover bedre, så er jo det bra for alle parter. Her gikk vi fra trøblete legging og tidlige morgener til at jenta sovnet på 2 min om kvelden og sov en time lenger om morgenen, da vi kuttet til én dupp. Klart hun var litt sutrete de første formiddagene, men det var ikke noe problem å underholde henne til klokka ble 10.30-11. så fint, skal prøve i morgen også de blir vel vandt med å legge seg senere på formiddagen etterhvert også?! = når pleier din å legge seg for kvelden? det varier kanskje litt fra hvordan dagluren har vært, men sånn ca.. må ha det inn med t skje jeg, he he.. Jeg er nemlig også av den troen at jeg tror man kan prøve seg litt fram og at det går ann å gjøre noe med "problemene" ts
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå