Gjest Edel Skrevet 5. juni 2012 #1 Skrevet 5. juni 2012 Min sønn er nå 17 år, og har i mange år bodd en til to uker hver hos meg og så det samme hos far. Vi bor relativt nært hverandre (10 min unna med bil) og har dessverre ikke hatt verdens beste samarbeid. Far lar sønnen vår gjøre ablolutt alt han vil, og lar han drikke alkohol i store mengder(har kjøpt alkohol fra før sønnen vår var fyllt 16 år)Skulke skolen er greit og skolearbeid er for pyser. Spilling hele natta gjør de sammen, selv om poden skal på skolen dagen etterpå, ergo blir det mye skulk de første timene, i tillegg til mye "sliten" av hard helg-skulking... Enn så lenge har jeg vært den stødige (og helt sikkert masete) motpolen som krever litt til gjengjeld for ukelønn, krever at han stiller på skolen og gjør skolearbied osv. Vi har hatt et veldig godt forhold, noe vi forsåvidt har i dag også. Så kommer dette; han ønsker å flytte permanent til faren, og ikke ha noe "overnattingssamvær" hos meg. Han mener at faren bor så nært meg at han kan bare stikke innom når han vil, og overnatting er unødvendig. Jeg er i utgangspunktet villlig til å prøvde det meste, jeg ønsker bare at sønnen vår skal ha det bra, men det skurrer veldig i ørene mine hele dette opplegget. Gjennom alle år har jeg tjent langt, langt bedre enn far, og har også stått for det meste av klesinnkjøp, telefonregninger og forsikring osv. Så nå vil altså jeg måtte betale et høyt bidrag, se at sønnen min antagligvis ikke fullfører skolen og kaster vekk de to siste årene på videregående med å feste og spille. Jeg føler meg rimelig maktesløs i og med at sønnen vår er 17 år, og er så og si myndig... 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #2 Skrevet 5. juni 2012 Så nå vil altså jeg måtte betale et høyt bidrag, se at sønnen min antagligvis ikke fullfører skolen og kaster vekk de to siste årene på videregående med å feste og spille. Er han dummere enn snittet ellernoe siden du bekymrer deg? Hvem har vel ikke gått gjennom videregående konstant trøtt og halvfull Ellers støtter jeg fars oppdragelse fullt ut. Man kommer alltid best ut av å være fri og lære av egne handlinger. Ikke følge et strikt nazi-regime.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #3 Skrevet 5. juni 2012 Snodig svar du har fått. Han er snart 18 år. Gutten burde være gira på utdanningen sin, ikke bare drikking og spilling. Jeg husker selv når jeg var 18 år og tok videregående reklame/design/illustrasjon og flytta på hybel. Det ble kansje sene kvelder nå og da, men jeg koste meg virkelig med utdanningen. Jeg hadde fremtidige planer og fikk meg kjæreste, og skulle studere i utlandet etterhvert. Gutten din burde ha planer. Hva vil han bli? Hva vil han studere fremover? Få ham til å tenke og ta ansvar for egen fremtid. 7
Gjest Edel Skrevet 5. juni 2012 #4 Skrevet 5. juni 2012 I perioder (når jeg maser) tar han skolen på alvor, men så snart jeg slepper opp blir det festeturer til Sverige, skulking og bare rot. Jeg står ikke over en nesten voksen mann for å sjekke om han gjør lekser osv, men følger med og får han til å vise interesse og vilje til å vise meg (og resten av familien) for skolen. Jeg har da vært ung og festet mye selv, men vet at det er forskjell på litt mye festing i perioder og at ting sklir ut helt...
Løvetanten Skrevet 5. juni 2012 #5 Skrevet 5. juni 2012 Nå er han snart voksen i alder (men ikke i hodet tydeligvis), så jeg tror ikke du kan gjøre noe som helst desverre. I saker der så store barn vil flytte (eller ikke flytte) er utfallet gjerne helt opp til barnets eget ønske. Selv om du nekter han å flytte til far så kan det være at han likevel vil dra dit og bli der permanent. Jeg skjønner godt hvordan du føler nå, for jeg har venner som har måttet sitte og se på akkurat samme galskap som deg. Det du kan forsøke er jo de vanlige kanalene som mekling/familievernkontoret. På den måten kan du kanskje hale det ut en tid. Så bør du vel gjerne kontakte en advokat, og om du overhodet skal ha en sak så må du kunne føre noen form for bevis på det du sier. Men nå er han snart 18, så er det verdt det? Kan det være at energien din er bedre brukt på å jobbe med guttungen hvis du i det hele tatt kommer inn på han?
Gjest Annaires Skrevet 5. juni 2012 #6 Skrevet 5. juni 2012 Du har jo egentlig ikke så mye du skulle ha sagt, men jeg hadde virkelig prøvd alt jeg kunne for å få ungen til å bo hos meg, med visse regler og plikter. Du får ta en prat med far, om han ønsket å være ansvarlig for at guttungen seiler akterut skolemessig., eller om han velge å skjerpe seg om han skal ha det fulle ansvaret.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 Ikke la han få lov!! Jeg gjorde den tabba med min sønn når han var 13 uten at jeg visste at grensene hos faren skulle bli til "ingen grenser". Sønnen min er voksen i dag, men han bærer ennå preg av den tiden hvor han fikk lov til absolutt alt!
Gjest Annaires Skrevet 5. juni 2012 #8 Skrevet 5. juni 2012 Ikke la han få lov!! Jeg gjorde den tabba med min sønn når han var 13 uten at jeg visste at grensene hos faren skulle bli til "ingen grenser". Sønnen min er voksen i dag, men han bærer ennå preg av den tiden hvor han fikk lov til absolutt alt! Hvordan kan hun nekte han? Han er straks myndig.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #9 Skrevet 5. juni 2012 Skjønner godt at du er bekymret. Det er også surt å måtte betale dyre dommer i bidrag når du vet at du blir motarbeidet og at far og sønn i tillegg fester opp pengene sammen. Han hørtes ikke mye ut som en far han der. 1
Gjest Edel Skrevet 5. juni 2012 #10 Skrevet 5. juni 2012 Far har dessverre et alkoholproblem som tar overhånd i perioder, hvilket går ut over vår sønn. Faren har jobb, men blir "sykemeldt" eller bruker egenmld når alkoholen tar litt overhånd... Han er slett ikke verdens verste far, og er en fin fyr på mange måter, men det er en del element som IKKE er som de skal, og disse preger sønnen vår veldig. Både i at han ser på fest midt i uka som ok, og at han er litt redd for hva som skjer når han ikkk bor hos faren.
Løvetanten Skrevet 5. juni 2012 #11 Skrevet 5. juni 2012 Far har dessverre et alkoholproblem som tar overhånd i perioder, hvilket går ut over vår sønn. Faren har jobb, men blir "sykemeldt" eller bruker egenmld når alkoholen tar litt overhånd... Han er slett ikke verdens verste far, og er en fin fyr på mange måter, men det er en del element som IKKE er som de skal, og disse preger sønnen vår veldig. Både i at han ser på fest midt i uka som ok, og at han er litt redd for hva som skjer når han ikkk bor hos faren. Er dette ting du kan "bevise"? Da mener jeg at det selvfølgelig er vektige grunner til at gutten ikke skal flytte til far, og du kan strengt talt sette deg på bakbeina til den dagen han fyller 18. Jeg ville nok ha gjort det, samt om mulig forsøkt å dytte så mye fornuft inn i hodet hans som overhodet mulig. Jeg ville også vurdert type "bestikkelser" for å holde han hos deg ut videregående, for dette handler om mye mer enn guttens "rett" til å velge hvor han skal bo. Han står i fare for å ødelegge for seg selv big time. Med andre ord må gevinsten med å holde seg på skolen og hjemme hos deg være større enn å flytte til en alkoholisert pappa og spille Diablo hele natta. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #12 Skrevet 5. juni 2012 Både i at han ser på fest midt i uka som ok Hehe. Har en følelse av at du er noget hysterisk
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2012 #13 Skrevet 5. juni 2012 Å gå på fest midt i uka og drite i jobb eller skole dagen etterpå er da teit? 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #14 Skrevet 5. juni 2012 Jeg ville tatt en alvorsprat om skoledelen av dette, og ikke mase på spilling eller alkohol. Det at han fullfører videregående med greie karakterer er det viktigste her, for det er så vanskelig å rette på i etterkant (det er ikke alle som klarer å sitte som 20-åring med privatisteksamener). Jeg ville fortalt om hvor hardt det er å være den eneste i gjengen som ikke fullfører videregående mens vennene går videre til mer spennende ting. Gjerne brukt noen jeg kjenner som eksempler. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #15 Skrevet 5. juni 2012 Hehe. Har en følelse av at du er noget hysterisk I alle dager... er man hysterisk om man ikke er helt komfortabel med festing midt i uka? Jeg synes absolutt ikke noe om det, men ser hverken på ts eller meg selv som hysteriske. Bare opptatt av avkommet våres ve og vel 1
Gjest siri Skrevet 5. juni 2012 #16 Skrevet 5. juni 2012 Det behøver ikke nødvenigvis gå dårlig med han selv om han flytter til faren sin. Jeg flyttet til min far noen dager før jeg fylte 17 og han hadde heller ingen regler og ga meg gjerne alkohol midt i uka og vi kunne gjerne se på film hele natten. Han mente at jeg var såppas gammel at jeg selv måtte ønske å gjøre det bra på skolen og at han ikke kunne tvinge meg til noe jeg ikke ville og at jeg burde være i stand til å ta egene valg og godta konsekvensene av valgene, som at jeg kommer til å være kjempetrøtt på skolen hvis jeg er oppe med han hele natta. Men det ble da folk av meg, og nå som 19 er jeg fullstendig avholds, bor i egen leilighet og tjener passe med penger og skal om ikke lenge ta mer utdannelse. Slapp av, du vil uansett ikke kontrollere han når han fyller 18 og han må være i stand til å ta egne valg. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #17 Skrevet 5. juni 2012 Her skjedde det motsatte. Sønnen min bestemte seg for å bo 100% moren hvor det ikke var noen regler, og innen et halvt år hadde han dumpet videregående skole pga. skulking, og valgte heller et liv med en dårlig vennegjeng der festing sto sentralt. Etter masse kaos og krangel med moren som fikk sjokk da hun innså at han ikke fullførte VGS hos henne, prøvde seg på å stramme inn regelene for sent og fikk en gutt i vill opposisjon, har han nå flyttet inn 100% hos meg. Håper vi klarer å "rydde opp" og få ham på rett kjøl igjen... det er mye tyngre nå enn det var for et halvt år siden, for å si det sånn 1
xinnia Skrevet 5. juni 2012 #18 Skrevet 5. juni 2012 Er du smart nå, så motsetter du deg IKKE at han flytter til far, for tross alt er han snart 18 år og kan gjøre som han vil uansett, men du skal helt klart ytre din mening på en god måte... Det kan være fare for at det blir en stor konflikt som du mest sannsynlig vil tape uansett pga hans alder.. han har faktisk rett til å velge selv. 17 år gml gutter er ikke like voksne i hodet som 17 år gml jenter...gutter trenger litt mer tid på å bli voksne. Men siden han ikke har protestert nevneverdig på dine regler når han har vært hos deg-,som du skriver er tydelig veldig mye strengere, er det ikke sikkert det er så slapt hos far..
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #19 Skrevet 5. juni 2012 17 år gml gutter er ikke like voksne i hodet som 17 år gml jenter...gutter trenger litt mer tid på å bli voksne. LOL
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå