AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #1 Skrevet 4. juni 2012 Hei, den hysteriske katteeieren som savnet en katt i et helt døgn () her igjen. Kattens klør er bare stubber, de jeg har fått sett på i hvert fall, etter at han kom hjem. Minst én er blodig og jeg har funnet blodflekker på gulvet. De var lange før han forsvant, har ikke blitt klippet siden mars. Hva er oddsen for at flere (alle?) klørne hans er så korte nå uten at noen har klippet dem? Håper virkelig at jeg slipper å bekymre meg for hva en evt dyremishandler kan finne på. Skal til veterinær i morgen for å vaksinere han, og spør da samtidig om hva dette kan være og om det er noe som må behandles.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #2 Skrevet 5. juni 2012 Med mindre du ser at de er klippet rett over, så høres det ut som et møte med en bil. Dersom de ikke er så nedkuttet som jeg ser for meg, kan det være en annen katt. I uansett tilfelle er det veldig bra at du får sjekket det hos veterinær. Klør må ofte trekkes om de får omfattende skade, og det er heller ikke gunstig med betennelse i slike sår. Om det skulle være en bil som står bak er det selvfølgelig viktig å få sjekket for indre skader også. Håper det bare er småskrammer og en ellers frisk pusekatt. 1
Sinner Skrevet 6. juni 2012 #4 Skrevet 6. juni 2012 Når min katt ble påkjørt (han overlevde uten nevneverdige skader) merket vi det på klørne og potene, oppskrapet og blodig og en knekt klo her og der.
Minya Skrevet 6. juni 2012 #5 Skrevet 6. juni 2012 Klipper man virkelig klørne på en katt? Ja, noen katter klarer ikke å slite ned klørne naturlig, og blir de for lange klarer de ikke å trekke inn klørne lenger. KAtta vår må klippes omtrent en gang i måneden, i hovedsak bakpotene, men forpotene får noen killer klør innimellom de også. Tror de lengste har vært bortimot en cm fra nerven på det verste. Er svært nøye med å ikke klippe for langt inn, så dette gjøres i samarbeid med matfar som holder pus rolig mens jeg klipper i godt lys. For det er jo en majestetsfornærmelse at matmor holder fast poten når det skal klippes, må vite! (noen ganger får jeg klippet når hun ligger og sløver på skrivebordet også, da bare ser hun dumt på meg og lar meg holde på. ) Det er tid for kloklipping når det høres ut som vi har fått en schäfer i hus. *klikk-klikk-klikk* 1
Gjest Violetta Skrevet 6. juni 2012 #6 Skrevet 6. juni 2012 Ja, noen katter klarer ikke å slite ned klørne naturlig, og blir de for lange klarer de ikke å trekke inn klørne lenger. KAtta vår må klippes omtrent en gang i måneden, i hovedsak bakpotene, men forpotene får noen killer klør innimellom de også. Tror de lengste har vært bortimot en cm fra nerven på det verste. Er svært nøye med å ikke klippe for langt inn, så dette gjøres i samarbeid med matfar som holder pus rolig mens jeg klipper i godt lys. For det er jo en majestetsfornærmelse at matmor holder fast poten når det skal klippes, må vite! (noen ganger får jeg klippet når hun ligger og sløver på skrivebordet også, da bare ser hun dumt på meg og lar meg holde på. ) Det er tid for kloklipping når det høres ut som vi har fått en schäfer i hus. *klikk-klikk-klikk* Da lærte jeg noe nytt i dag også. :-)
Minya Skrevet 6. juni 2012 #7 Skrevet 6. juni 2012 (endret) Da lærte jeg noe nytt i dag også. :-) Så fint at jeg kunne bidra med den høye dustefaktoren min! Endret 6. juni 2012 av Minya
Brimi Skrevet 6. juni 2012 #8 Skrevet 6. juni 2012 Ja, noen katter klarer ikke å slite ned klørne naturlig, og blir de for lange klarer de ikke å trekke inn klørne lenger. KAtta vår må klippes omtrent en gang i måneden, i hovedsak bakpotene, men forpotene får noen killer klør innimellom de også. Tror de lengste har vært bortimot en cm fra nerven på det verste. Er svært nøye med å ikke klippe for langt inn, så dette gjøres i samarbeid med matfar som holder pus rolig mens jeg klipper i godt lys. For det er jo en majestetsfornærmelse at matmor holder fast poten når det skal klippes, må vite! (noen ganger får jeg klippet når hun ligger og sløver på skrivebordet også, da bare ser hun dumt på meg og lar meg holde på. ) Det er tid for kloklipping når det høres ut som vi har fått en schäfer i hus. *klikk-klikk-klikk* Hvordan ser man at klørne er for lange? Når pus sitter kan vi se nesten alle klørne på alle 4 o.O
Minya Skrevet 6. juni 2012 #9 Skrevet 6. juni 2012 Hvordan ser man at klørne er for lange? Når pus sitter kan vi se nesten alle klørne på alle 4 o.O Jeg pleier å regne 4 til 6 mm ut fra nerven, da er klørne for lange. Da ser du dem gjerne ganske godt når poten er i slappe-av-modus. Noen katter plages også litt mer når klørne blir for lange, de henger seg fast over alt, eller ser ut som de klager litt på en måte. Hvis du ikke får lov å sjekke det, er det bare å bruke ørene. Hører du katten når den går (klikk-klikk-klikk-klikk), er klørne for lange.
Brimi Skrevet 6. juni 2012 #10 Skrevet 6. juni 2012 Jeg pleier å regne 4 til 6 mm ut fra nerven, da er klørne for lange. Da ser du dem gjerne ganske godt når poten er i slappe-av-modus. Noen katter plages også litt mer når klørne blir for lange, de henger seg fast over alt, eller ser ut som de klager litt på en måte. Hvis du ikke får lov å sjekke det, er det bare å bruke ørene. Hører du katten når den går (klikk-klikk-klikk-klikk), er klørne for lange. Jeg kan prøve å se , men hører klikkingen noen ganger o.O Ikke så veldig lenge siden jeg klipte klørne foran. Beklager at jeg kuppet tråden litt!
Leo Skrevet 7. juni 2012 #11 Skrevet 7. juni 2012 Jeg tror du kan glemme tanken om en dyremishandler i nabolaget. Å holde katter fanget noen timer for så å benytte tiden til å klippe klørne deres korte er i hvert fall svært uvanlig... At pus har vært i nærkontakt med en bil eller noe annet ser jeg imidlertid på som svært sannsynlig. Katter feller ut klørne når de opplever noe de oppfatter som ekstremt farlig/truende og da rives de av hvis det de prøver å få feste i ikke gir det. Pus kan med andre ord ha sklidd bortover asfalten med klørne ute. Eller nedover en trestamme. Ser nemlig det samme på en av mine her og den har helt sikkert ikke vært mishandlet av noen. Selv om katten virker til å være i utmerket form, kommer jeg imidlertid til å ta henne med til veterinær i morgen for å få sjekket at ikke noen av klørne er revet av for langt inn med fare for infeksjon eller at hun er skadet på annet vis, f.eks. i munnen. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå