solch Skrevet 4. juni 2012 #1 Skrevet 4. juni 2012 Jeg er egentlig veldig forvirret når det kommer til boligkjøp og egenkapital. Nå har jeg godt inn for at fra høsten av skal jeg begynne å spare til bolig. Og i løpet av 2 år er planen å ha spart meg opp 50 000 kr. Etter dette er jeg ferdig med vgs, da er planen å ta et jobbår og spare opp mest mulig penger. Så i løp av jobbåret er planen å tjene opp ytterlige 50 000, altså 100 000 tilsammen på 3 korte år. Men til det jeg lurer på. Hvis jeg skal være i stand til å kjøpe bolig, er det slik at jeg må ha spart meg opp 15% egenkapital i penger. Altså, om jeg vil ta opp et lån på 1,5 millioner, så må jeg ha på egenhånd ha spart opp 225 000kr? Det høres iallefall for meg helt på trynet ut. Hvordan har folk rå til å ta opp lån disse dager? Og er det mulig å ta opp lån om man ikke er i arbeid, som at jeg f.eks tar opp boliglån mens jeg studerer på heltid? Og etter man evt. har tatt opp boliglån, og man har kjøpt seg en bolig, kan man bruke egenkapitalet på hva man vil da, som å for eksempel betale ned på låneavdraget, eller må disse pengene bare stå på en lukket konto? Forvirret.com
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #2 Skrevet 4. juni 2012 kjære vene, økonomi inn i skolen! Du må ha 15% av kjøpesummen som egenkapital ja, f.eks 150 000 for å låne 1 mill. Pengene brukes til å betale for leiligheten med, altså de forlater din konto for å gå inn på selgers konto. De står ikke på en sperret konto som du kan kjøpe klær og sminke for når leiligheten er i boks. (At du trodde det er faktisk noe av det mest utrolige jeg har lest på KG noensinne, er det mulig...) Folk får seg utdanning og jobb, og deretter sparer de opp egenkapital for å ha råd til å kjøpe leilighet. Det er ikke vanlig å ha råd til egen leilighet som student med mindre du har foreldre som spytter i mye penger, og det er heller ikke meningen. Du kan spare opp når du kommer i jobb. Er du vant til å leve som student sparer du opp en grei egenkapital på 2-4 år avhengig av inntekt når du kommer i arbeid. Du får ikke lån uten at du har jobb og god nok inntekt til å kunne betjene et lån av den størrelsen det kreves for å kjøpe leilighet, samt tåle renteøkning. 13
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #3 Skrevet 5. juni 2012 Oh dear. Lærer man INGENTING på skolen lenger? 3
Gjest Wei Wei Skrevet 5. juni 2012 #5 Skrevet 5. juni 2012 Det er jo ingen regel om at man må bli boligeier når man er bare 21 år. Etter du er ferdig på skolen, så bør du fortsette å tjene og spare, leie billigst mulig, så får du det til til slutt. De fleste jeg kjenner kjøpte sin første bolig da de var 26-28 år og da med ingen hjelp fra foreldre. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #6 Skrevet 5. juni 2012 Du har nok litt urealistiske forventninger, men du skal ha kudos for å begynne å spare til bolig allerede nå. Jeg begynte også tidlig, og vips, så var jeg boligeier før jeg hadde fylt 25! Det er umulig å si hvordan prisene og krav til EK er når det blir aktuelt for deg å kjøpe bolig, det eneste som er sikkert er at det er lurt å begynne å spare NÅ. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 Skulle ønske jeg hadde tenkt på det så tidlig som deg! Jeg har aldri spart til bolig, så da jeg endelig bestemte meg for at jeg ville kjøpe satt jeg jo fint i det! 15% er mye og tar sin tid å spare, så det er lurt å begynne tidlig. Jeg får finansiert det med topplån til egenkapitalen, men får en million mindre i lån enn om jeg hadde hatt EK - og det er ikke mye man får for 2 mill her :-/
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #8 Skrevet 5. juni 2012 Og etter man evt. har tatt opp boliglån, og man har kjøpt seg en bolig, kan man bruke egenkapitalet på hva man vil da, som å for eksempel betale ned på låneavdraget, eller må disse pengene bare stå på en lukket konto? 4
helenaa Skrevet 5. juni 2012 #9 Skrevet 5. juni 2012 Jeg synes det er veldig unødvendig å svare så frekt! Jeg tror du blander egenkapital og depositum. Egenkapital er de pengene som du må ha i tillegg til det banken låner til deg når du kjøper bolig. Du får altså ikke låne hele kjøpesummen. EK er altså penger som du bruker til å kjøpe bolig med, og kan derfor ikke brukes til noe annet, står ikke på konto el.l. (Depositum er noe man forholder seg til når man skal leie bolig. Disse pengene settes på en konto, og skal være en sikkerhet for utleier) Jeg er enig med deg i at det er mye penger som trengs for å kjøpe bolig, og det er vanskelig å spare så mye (men ikke umulig!). Men slik jeg ser det, er det boligprisene som er problemet. At banken bare vil/kan låne ut penger til folk som har egenkapital er egentlig ganske logisk. Det er fint at du tenker på dette allerede nå, og at du er motivert til å spare, og at du har en langsiktig plan. Men du skal vite at det ikke er veldig vanlig at unge, nyutdannede (eller ikke-utdannede) eier leilighet til 1,5 mill. Det er vel mye mer vanlig at man jobber noen år før man har råd til å eie egen bolig. Så hvis du opplever planen din som vanskelig, kan du trøste deg med at du ikke er alene... 1
Gjest Doh Skrevet 5. juni 2012 #10 Skrevet 5. juni 2012 Husk også at du må ha penger til omkostningene ved kjøp av bolig (dokumentavgift, tinglysning ol) i tillegg til egenkapitalen. Så om du kjøper noe til 1 million må du ha 150.000 i egenkapital pluss rundt 30.000 i omkostninger. Dette gjelder dog ikke om det er borettslag el. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #11 Skrevet 5. juni 2012 Jeg kjøpte bolig som 20 åring (uten hjelp av foreldre), men da med samboer i full jobb. Hvis ikke er det nærmest umulig å få lån samtidig som du er under utdanning. Du kan jo jobbe litt ved siden av studiet også da så sparer du mer til senere. Så kan du jo bo hjemme de første årene du er under høyere utdanning med mindre de ikke har studiet ditt i den byen du allerede bor. 1
solch Skrevet 5. juni 2012 Forfatter #12 Skrevet 5. juni 2012 Takk for svar Aller helst vil jeg jo ha egen bolig, for det å leie her i byen er et umulig prosjekt og en ond sirkel, man må iallefall opp på 7500kr i mnd om man vil ha noe brukbart. Om man betaler det samme i mnd på avdrag og renter fra et evt lån, vil jo iallefall pengene gå til noe fornuftig. Når man leier, kaster jo man bare penger rett ut av vinduet. Når man kjøper har man jo faktisk alt å tjene. Om boligprisene fortsetter å stige såklart. Men det er utrolig mye lite man kan gjøre for å få boligen til å stige i verdi, også har jeg en byggmester til pappa, så han har mye rabatter og slikt. Jo, i familien min er det veldig vanlig å ha kjøpt seg bolig på et tidelig stadium, helt på egen hånd, men ting har vært litt enklere når de har kjøpt. Egenkapitalet var f.eks bare på 10%, og boligprisene var ikke så skyhøye som nå. Noe dytthjelp fra foreldre er uaktuelt. Men spareplanen min er langt i fra uoppnårlig. Får ca 20 000 i løp av skoleåret i kun stipend. Disse skal rett på sparekontoen fra høsten av. Også jobber jeg mye ved siden av skolen. Får bare satse på jeg har en samboer når tiden er inne for å kjøpe seg noe eget. Ja, jeg vet veldig godt hva et depositum er, har vell ikke nevnt noe om depositum jeg? Men jeg fikk iallfall svar på det jeg lurte på. Har alltid trodd egenkapitalet var penger oppspart sann at man skulle ha noe å lene seg på om det gikk dårlig økonomisk.
Gjest Doh Skrevet 5. juni 2012 #13 Skrevet 5. juni 2012 Sparer du i BSU? Husk at du får 4000 kr i skattefradrag om du tjener nok og sparer 20.000 i året
solch Skrevet 5. juni 2012 Forfatter #14 Skrevet 5. juni 2012 Sparer du i BSU? Husk at du får 4000 kr i skattefradrag om du tjener nok og sparer 20.000 i året Nei, det har jeg ikke tenkt til heller Tjener ikke nok til å skatte. Og med BSU tror jeg det er slik at man kan spare max 20 000 i året. Også kan man bare bruke BSU-konto en gang i livet, så det vil jeg heller gjøre når jeg skal spare til hus, og er i full jobb.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #15 Skrevet 5. juni 2012 Takk for svar Aller helst vil jeg jo ha egen bolig, for det å leie her i byen er et umulig prosjekt og en ond sirkel, man må iallefall opp på 7500kr i mnd om man vil ha noe brukbart. Om man betaler det samme i mnd på avdrag og renter fra et evt lån, vil jo iallefall pengene gå til noe fornuftig. Når man leier, kaster jo man bare penger rett ut av vinduet. Når man kjøper har man jo faktisk alt å tjene. Om boligprisene fortsetter å stige såklart. Men det er utrolig mye lite man kan gjøre for å få boligen til å stige i verdi, også har jeg en byggmester til pappa, så han har mye rabatter og slikt. Litt OT, men jeg må bare ri en kjepphest her: Man kaster ikke penger rett ut av vinduet når man leier. Å kaste penger ut av vinduet vil si at man bruker penger uten å få noe igjen for det. Å påstå at det er saken når det gjelder å leie en bolig er bare idiotisk. 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #16 Skrevet 5. juni 2012 Tjener ikke nok til å skatte. Men egenkapital og boliglån skal du skaffe deg? Huff, det hørtes frekkere ut enn det var ment- beklager, ser jo at du er elev ennå. Det er jo veldig bra å tenke på boligsparing i ung alder, og begynne forberedelsene. Synes du bør vurdere BSU uansett, for fram til du tjener nok til å skatte kan jeg vanskelig se for meg at du får nok egenkapital til å ta opp resten av lånet. Men å skulle betjene boliglån som student høres ut som en risky strategi. Da jeg var ung (for hundre år siden- dvs 10-15) bodde vi på studenthybel og spiste nudler og spaghetti mens vi studerte, og begynte å tenke på lån når vi hadde fast inntekt. Tror kanskje du sikter litt høyt, men synes det er bra at du i hvertfall har begynt å tenke på hvordan du skal ordne deg? 5
TheHairyToothfairy Skrevet 5. juni 2012 #17 Skrevet 5. juni 2012 Nei, det har jeg ikke tenkt til heller Tjener ikke nok til å skatte. Og med BSU tror jeg det er slik at man kan spare max 20 000 i året. Også kan man bare bruke BSU-konto en gang i livet, så det vil jeg heller gjøre når jeg skal spare til hus, og er i full jobb. hva med å bruke en BSU-konto for å skaffe leilighet som du selger og bruker som innskudd i hus? Slik andre gjør, lissom. 1
Gjest IngvildSF Skrevet 5. juni 2012 #18 Skrevet 5. juni 2012 Helt supert at du sparer til å kjøpe egen bolig. Fortsett med det Når det er sagt så ville jeg tenk litt mer nøye gjennom når du vil kjøpe. Uten at jeg er noen ekspert, så tror jeg prisene vil falle om noen år. Prisstigningen kan rett og slett ikke fortsette som før særlig lenger. Det hadde vært kjipt å måtte selge om 5-8 år fordi du trenger større leilighet, dersom det har vært en stor prisnedgang. Kjipt å gå i minus etter å ha solgt, noe som er ekstra vanskelig for de som ikke har penger i bakhånd. Bare fordi slekta "alltid" har kjøpt bolig tidlig, så er ikke det god nok grunn for at du skal gjøre det også. Pappa kjøpte leilighet relativt tidlig, rett etter boligkrakket på 80-tallet. På den tiden var det gull verdt å komme seg inn på boligmarkedet, fordi det var så billig. Nå fraråder han meg å kjøpe selv, nettopp fordi prisstigningen ikke kan fortsette særlig lenger. Jeg vil nødig være en av de som taper flere hundre tusen.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #19 Skrevet 5. juni 2012 BSU kan du kun spare i frem til du blir 34 år. Så det er bare å sette i gang. For selv om du ikke får skattefordelen så lenge du ikke tjener over frikortgrensen, så har BSU høyere rente enn de fleste like sikre spareformer.
Gjest Wei Wei Skrevet 5. juni 2012 #20 Skrevet 5. juni 2012 BSU kan du kun spare i frem til du blir 34 år. Så det er bare å sette i gang. For selv om du ikke får skattefordelen så lenge du ikke tjener over frikortgrensen, så har BSU høyere rente enn de fleste like sikre spareformer. Det finnes andre konti som gir like gode renter. Jeg mener BSU er det beste fordi tatt i betraktning de 4000kr man får tilbake på skatten, så er plutselig den reele renta ikke på ca 3,5%, men hele 12%. Derfor bør man sette inn penger der bare da man kan få nytte av skattefradrage også. Siden man kan spare bare 150 000 kr innen man er 34, så er det litt dumt å spare i ung alder før man tjener nok for å betale skatt. Da "mister" man de 30 000 kr man kunne ha fått tilbake på skatten i tillegg til renter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå