Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest O___o
Skrevet

A-B-C For dummies: Samboerskap

Hvilke tips og triks har du å gi for å få til et vellykket samboerskap?

Utover " vi har en kjempegod kommunikasjon og elsker hverandre og lever på luft og kjærlighet "

Hvordan løser dere ting i hverdagen?

Økonomi?

Kjærestekvelder?

Arbeid / Studier?

Arbeidsfordeling i hjemmet / husarbeid og de kjedelige tingene

:popcorn: :popcorn: :popcorn:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Økonomi?

Kjærestekvelder?

Arbeid / Studier?

Kompromiss, kompromiss, kompromiss. Jeg synes generelt folk forventer alt for mye i forhold til hva de gir selv;)

Om man blir forbanna fordi partneren sier en eller annen setning, sørg for at du faktisk skjønte partneren rett FØR du lager krangel.

Økonomi: Spørs på hva partene jobber med. Her tjener jeg mest, så jeg betaler mest. Han tar seg av så og si all mat-innkjøp.

Kjærestekvelder har vi lite av, men det funker for oss. Han kan ligge på sofaen og se på cnn/fotball, mens jeg er på KG. Alenetid, og godt, siden vi har barn. Prøver å få tatt en kaffe sammen også, men er alltid med ungen, men for oss gjør det egentlig ikke noe..sender også hverandre på byen alene med venner med jevne mellomrom.

Husarbeid ja..jeg hater det. Han liker å ha det PRIKKFRITT. Og det går ikke med meg og en snart 2åring i hus. Og han har skjønt det etterhvert:P Som sagt: Kompromiss. Den som er mest hjemme, tar mesteparten av vaskinga, selv om det også glir ut til tider. Er det noe en av partene virkelig hater, så kan man gjerne ta på seg den oppgaven, synes jeg, og heller trø til på noe annet.

Jah...?:)

• Liker 1
Skrevet

Økonomi?

Vi har vær vår konto og bruker våre egne penger slik at vi bestemmer selv hvor mye vi vil spare og hvor mye vi vil bruke hver mnd av egne penger. Vi deler regninger ut i fra lønn slik at ikke en er blakk hver mnd mens den andre svømmer i penger. Veldig avslappet forhold til mine og dine penger. Om vi er ute så betaler en av oss, aldri hver for oss, holder ikke styr på hvem som har betalt mest, bare betaler.

Har felles matkonto som vi bruker på ALT vi kjøper på matbutikken, veeeeldig avslappet forhold til dette også. Jeg har venner som er VELDIG strenge på det med matkonto, altså ingen private ting som øl, snacks til jente/guttekveld ol skal betales med det. Det funker ikke for oss, da vi ikke liker å teller småpenger oss imellom. Han kjøper øl på kortet, jeg kjøper hårfarge (kjøper det på matbutikk) f.eks. Fungerer KJEMPE bra, begge er veldig fornøyde!

Kjærestekvelder?

Vi har ingen faste, men en uskrevet regel er at det skal være iallefall 1 hver helg (Fredag, lørdag eller søndag) og i løpet av uken. Begge er veldig flinke til å spørre den andre før vi legger planer med andre.

Arbeid / Studier?

Hmm. Vet ikke heeeelt hva du er ute etter her? :sjenert:

For tiden gjør jeg det meste, er hjemme pga sykdom, så på gode dager gjør jeg litt husarbeid, blir dermed at jeg gjør det meste. Ellers gir jeg har oppaver om hva han skal gjøre. Dette er noe han ønsker fordi han ikke merker hva som skal gjøres, jeg har lavere terskel for rot og skit. Fungerer kjempe bra nå. Har hatt endel samtaler på dette, før vi fant ut at jeg må gi han oppgaver.

Han er nok litt dårlig iforhold til meg til dette med husarbeid, men det går nå bra. Når jeg er tilbake i arbeid/studie, må vi nok kanskje lage en plan om hvem som skal gjøre hva.

Skrevet

Økonomi?

Jeg flyttet inn i hans leilighet og betalte derfor det meste av fellesutgiftene mens han betalte alt annet som har med leiligheten å gjøre. Ellers har vi prøvd å dele matutgiftene på to ca, men jeg er student og har derfor ikke like mye penger som han. Ferier delte vi også på to i begynnelsen, men etter to-tre år har alt sklidd sammen så det ble felles økonomi til slutt.

Kjærestekvelder?

Vi er sånne kjedelige mennesker som ikke er så mye fra hverandre. Liker å sitte hjemme, og lørdagene bruker vi på å spise god middag og drikke rødvin. Kanskje en god film.

Arbeid / Studier?

Ikke helt sikker på hva du mener. Men vi bestemte etter hvert at jeg ikke skulle jobbe ved siden av studiene da han gikk på BI på kvelden og vi så hverandre aldri lenger.

Tror vi er ganske flinke til å dele på det. Han har jo bodd alene i flere år så er vant til å gjøre alt selv (heldigvis). Han pleier å ta badet da, og så støvsuger jeg. Jeg har generelt bedre tid enn han til å ta det så jeg tar litt ekstra. Begge er glade i å lage mat, så jeg pleier å lage middag på ukedagene (kommer først hjem) og så lager han gjerne i helgen.

Skrevet (endret)

]

Kommunikasjon er faktisk det aller, aller viktigste. Det og kompromiss.

Vi pratet sammen om økonomi og hvordan vi ønsket å ha det. Han tok styringen siden han er veldig flink med økonomi, og jeg syns det er forferdelig kjedelig, så det ble en fin løsning for oss. Vi har felles økonomi.

Kjærestekvelder? Det er vel noe som kommer automatisk. Iallefall for oss. Skulle det være slik at han har vært mye borte så sier jeg ifra at jeg vil ha ham for meg selv en kveld :) Jeg legger ikke press på ham at han må slippe alt han driver med og sitte sammen med meg, men vi tar det en kveld det passer for oss begge.

Arbeid/studier? Her vet jeg ikke hva du lurer på. Jobbe må man som regel og da er det jo bare å innrette seg etter jobbrutinene.

Arbeidsfordeling må man snakke sammen om og komme frem til en felles løsning som passer for begge. Hos oss er vi enige om at jeg har ansvaret for husarbeidet siden jeg går hjemme, mens han tar seg av økonomien, bilen, gressklipping osv samtidig som han jobber

Endret av Ryvre
AnonymBruker
Skrevet

Økonomi: Jeg kastet alt jeg hadde over bord for å bo sammen med ham. Flyttet inn i hans hus, på et lite sted. Tok noen mnd. før jeg fikk meg jobb (40% stilling), så jeg tjener ikke all verden. Han betaler alt som har med huset å gjøre, jeg kjøper stort sett alt av mat og selvfølgelig alt som har med hunden min å gjøre (for/veterinær/kennel). I tillegg trår jeg til (så sant jeg har mulighet) hvis det plutselig blir veldig store utgifter på huset en måned.

Kjærestekvelder: Vel... Det blir stort sett et kompromiss mellom fotball eller "jenteprogrammer" i hverdagen... ;) Ingen av oss er noen store romantikere, så det blir gjerne stille og rolig foran TV'n. Hender en sjelden gang vi går ut til middag, når kokka (les: meg!) ikke gidder å lage middag.

Arbeidsfordeling: Vi er veldig tradisjonelle der. Jeg gjør typiske "kvinneoppgaver", som matlaging, handling, "småpusling" i heimen, mens han klipper gress, bytter dekk, beiser hus osv. Men han støvsuger teppene, fordi jeg har problemer med ryggen. Funker fint for begge parter!

AnonymBruker
Skrevet

Økonomi?

Husleia fordeler vi ca etter inntekt. Han betaler ca dobbelt så mye som meg, fordi han har ca dobbelt så høy inntekt som meg. Mat betaler vi begge to, litt hipp som happ. Hva som blir kjøpt er ikke så nøye, både potetgull, øl og kosmetikk bli kjøpt i samme kurven. Vi regner med at dette uansett er løpende utgifter som vil gå ca "opp i opp" i lengden.

Kjærestekvelder?

Som regel er ca hver kveld "kjærestekvelder" hvor vi sitter sammen i sofaen og ser tv eller film. Prøver også å komme oss ut for å oppleve nye ting eller bare komme ut av leiligheten. Dersom en av oss har lyst til å gjøre noe en helg eller kveld hører vi om den andre har planer, evt hva den andre mener om det. For eksempel skal samboeren på seminar til helgen, med fest på lørdag kveld. Jeg vet jeg alltid er invitert til fest på lørdag, men denne helgen lurer jeg på å reise å besøke mamma og bestemor. Så pratet vi litt om det, samboern hadde noen innvendinger og noen ting jeg burde ta med i "beregninga". Sammen kom vi fram til hvordan helgen blir for oss, så denne helgen blir det ikke noe kjærestekveld.

Arbeid / Studier?

Han jobber fullt som håndverker, jeg studerer med deltidsjobb. Om et års tid snakker vi om at han skal ut i studier, da vil "rollene" bli byttet om: Jeg vil jobbe fullt innen mitt fag, han vil videreutdanne seg innen sitt, med studielån som inntekt.

Dette snakket vi om her om dagen, kom fram til at jeg har system i rotet, og det har han og, men er egentlig fan av system. Han er den systematiske og ryddige av oss. Når vi får besøk tar han seg av "kjedelige" ting, som de store gulvflatene. Plukker opp ting, støvsuger. Jeg rydder av "småflatene", som stuebord, spisebord, kjøkkenbenk.

Til daglig er han er racer på å ta inn/ut av oppvaskmaskin. Jeg tar meg av klesvask og matlaging. Det er en ordning vi trives med.

Skrevet

Vi har aldri hatt en pause eller en langvarig uenighet på over 10 år sammen, og jeg har aldri ett sekund tenkt at det er noen andre enn mannen jeg ønsker å leve sammen med resten av livet.

1. God kommunikasjon

Vårt første prinsipp er at vi aldri legger oss som uvenner. Det er lov å være sure på hverandre en stund. Om man skal hoppe rett inn i en fornuftig dialog kan det klikke for den mest tålmodige. Men det er ikke lov å skrike til hverandre, ikke lov å bruke stygge ord, ikke lov å storme ut og ikke lov å bruke "slient treatment".

2. Enighet om økonomi

I begynnelsen av forholdet la vi likt i potten. Etterhvert hadde vi en fordelingsbrøk. Nå flyter det mer. Vi har aldri hatt en krangel om penger, vi setter oss ned og argumenter og blir enige. Jeg har aldri fått kritikk når jeg kommer hjem med (sinnsykt) dyre sko...

3. Enighet om husarbeid

Vi har klart fordelte oppgaver, og gjør like mye. Er jeg syk eller jobber mye tar han automatisk over alt, jeg trenger aldri å mase. Jeg har akseptert at han ikke har samme forhold til ryddighet som jeg har, han har akseptert at jeg ikke klarer å engasjere meg i bilpleie. Han aksepterer at jeg er flinkest på forsikringer og økonomi, og skryter av det til venner. Det finnes ikke noe tradisjonelt kjønnsrollemønster hos oss, vi er helt likestilte.

4. Kjærestetid

Vi spiser en bedre tre retters middag med vin sammen minst en kveld i uka, enten hjemme eller på restaurant. Vi trener sammen minst en dag i ukedagene. Vi finner som regel på en felles aktivitet i helgene, som å sykle langt inn i nordmarka, reise på hytta bare oss to, gå på kino og så videre.

5. Respekt for den andres alenetid

Vi legger oss ikke bort i hvor mye den andre jobber, eller er med venner (såfremt pkt 4 blir vedlikeholdt). Vi maser aldri om hvor den andre har vært, eller hvem den har vært sammen med. Vi lar den andre dra på gutte-/jenteturer, og være et individ.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvordan dere andre gjør det ift husleie? Har dere en kontrakt med begges navn på og hvor mye hver av dere skal betale eller har dere en kontrakt hvor dere risikerer å måtte stå solidarisk ansvarlig for partneren hvis han/hun av en eller annen grunn ikke har betalt sin del?

Vi skal bli ordentlige samboere i sommer (per idag bor han i min leilighet og vi deler leien, selv om jeg står oppført som leietaker) - og jeg er litt bekymret for hva som kan skje hvis ting skjærer seg (håper selvfølgelig ikke de gjør det da!). Vi ønsker å leie via f eks Utleiemegleren, men er ikke sikker på hva slags kontrakter de opererer med ift samboere og dette med å stå solidarisk ansvarlig..

Vi legger oss ikke bort i hvor mye den andre jobber, eller er med venner (såfremt pkt 4 blir vedlikeholdt). Vi maser aldri om hvor den andre har vært, eller hvem den har vært sammen med. Vi lar den andre dra på gutte-/jenteturer, og være et individ.

Bare av nysgjerrighet, hvordan fungerer dette i praksis? At hvis du har vært ute en kveld, så spør han ikke hva du/dere gjorde eller hvem du var sammen med? Og du spør ikke hva han har gjort eller hvem han var sammen med etter en kveld/natt ute?

Hos oss er det nesten en selvfølge, at vi deler med hverandre hva vi har gjort og hvem vi har vært sammen med o.l. Det kommer litt av seg selv egentlig, det er ikke noe "masing". Jeg hadde egentlig syntes det hadde vært litt skuffende hvis han av en eller annen grunn ikke var noe intr i hva jeg hadde gjort, hvor jeg hadde vært eller hvem jeg var sammen med.. :sjenert:

Anonym poster: 405e449a2c4978994f0bbda960289f56

AnonymBruker
Skrevet

Økonomi?

Vi har faste budsjett. Mat/husholdning, fritid, faste utgifter, sparing, osv blir nøye planlagt etter hvor mye vi har hver måned. Bruker ikke mer enn budsjettet er på. Vi har ikke felles kontoer, men kunne kanskje like gjerne hatt det.

Kjærestekvelder?

Hver kveld? Hmm, nei skjønner ikke helt hvor du vil hen med dette spørsmålet. Vi spiser jo god mat sammen på kveldene, koser oss foran TV

-en eller med en film, drar ut og finner på noe eller sånt, og det må vel regnes som kjærestekvelder?

Arbeid / Studier?

Jeg studerer og arbeider, han arbeider. Sånn må det være.

Vi har en fast dag i uka vi bruker til vasking, rydding, ol. Da bidrar vi begge. Men vi er ikke særlig rotete personer i utgangspunktet, og har god orden i skapene våre, så det er ikke så mye tid som trengs til rydding i hverdagen. Har aldri hatt behov for en slags liste over hvem som skal gjøre hva, vi bare "melder" oss frivillig på en måte, og så tar den andre det andre.

Det fungerer veldig fint for oss. Kompromiss, respekt og ærlighet er tre nøkkelord i et forhold og samboerskap, spør du meg.

Anonym poster: 14f2ef389c1c402fd0d11d3ea3100ac2

AnonymBruker
Skrevet

Arbeid / Studier?

Jeg studerer og arbeider, han arbeider. Sånn må det være.

Anonym poster: 14f2ef389c1c402fd0d11d3ea3100ac2

Hvorfor må det være slik?

Anonym poster: 0ff6f17b409b6b71b51be8c73e7dd804

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

A-B-C For dummies: Samboerskap

Hvilke tips og triks har du å gi for å få til et vellykket samboerskap?

Utover " vi har en kjempegod kommunikasjon og elsker hverandre og lever på luft og kjærlighet "

Økonomi?

Kjærestekvelder?

Arbeid / Studier?

:popcorn: :popcorn: :popcorn:

Vi har det fantastisk sammen, men det blir jo noe irritasjon noen ganger. Er litt morsomt at vi ikke har orden på noe av det du spør om :-D

Etter 8 år er det kanskje greit å få styr på det :)

Anonym poster: 7c7664bc55f97f7557ac7cd8969a4838

Skrevet

Bare av nysgjerrighet, hvordan fungerer dette i praksis? At hvis du har vært ute en kveld, så spør han ikke hva du/dere gjorde eller hvem du var sammen med? Og du spør ikke hva han har gjort eller hvem han var sammen med etter en kveld/natt ute?

Hos oss er det nesten en selvfølge, at vi deler med hverandre hva vi har gjort og hvem vi har vært sammen med o.l. Det kommer litt av seg selv egentlig, det er ikke noe "masing". Jeg hadde egentlig syntes det hadde vært litt skuffende hvis han av en eller annen grunn ikke var noe intr i hva jeg hadde gjort, hvor jeg hadde vært eller hvem jeg var sammen med.. :sjenert:

"Legger oss opp i". Som å mase, klage, forhøre, kreve at man heller skal bruke tid sammen. Vi vet jo som regel hva den andre skal, og snakker om hva vi har gjort når vi kommer hjem. Poenget var at det holder at jeg skriver en melding om "kommer sent, overtid/middag/møte nn...", og får da "ok" tilbake. Og han sier "skal på kurs i London neste uke", uten at jeg setter i gang med "nå igjen?, hvem skal du reise med?, hun pene?, så mange netter?"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Legger oss opp i". Som å mase, klage, forhøre, kreve at man heller skal bruke tid sammen. Vi vet jo som regel hva den andre skal, og snakker om hva vi har gjort når vi kommer hjem. Poenget var at det holder at jeg skriver en melding om "kommer sent, overtid/middag/møte nn...", og får da "ok" tilbake. Og han sier "skal på kurs i London neste uke", uten at jeg setter i gang med "nå igjen?, hvem skal du reise med?, hun pene?, så mange netter?"

Ok, litt mer oppklarende ;) Takk!

Anonym poster: 405e449a2c4978994f0bbda960289f56

Skrevet

Økonomi?

Kommunikasjon. Felles økonomi, krever respekt, åpenhet, at man har baller til å si "Det kan du kanskje vente med" til hverandre, samt å forsake egne ønsker til fordel for den andres. Vi har temmelig lik inntekt, så ingen føler seg som den som drar lasset.

Kjærestekvelder?

Aldri planlagt. Bodd sammen noen år, og man gjør sitt eget eller joiner den andre. Blir ofte til at vi ser film sammen, jobber på hus/hage sammen, eller innvaderer hverandre i dusjen.

Arbeid / Studier?

Begge jobber fulltid, mannen jobber enkelte skift. Ikke noe å fordele egentlig.

Vasker hus ukentlig sammen. Starter på hver vår ende og kjører stein-saks-papir for å slippe å vaske badet.

Jeg tror den magiske nøkkelen til samboerskap er vennskap og respekt. Man kommer himla langt om man har dette. Men det må komme fra begge sider! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...