Gjest test123 Skrevet 4. juni 2012 #1 Skrevet 4. juni 2012 Vet ikke hvor denne bør postes men prøver her. Jeg har lyst til å begynne å besøke eldre mennesker slik at de har noe å snakke med. Noe lignende dette http://www.bydel-alna.oslo.kommune.no/frivillig/article149243-27057.html første googletreff. Noen som har erfaring? er 24 år gammel gutt. 2
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2012 #2 Skrevet 4. juni 2012 Kjempebra at du er interessert i det! Jeg jobber på sykehjem, og samtaler med eldre kan være svært interessant.. Faktisk mye mer interessant enn jevnaldrende! 1
Gjest santus Skrevet 4. juni 2012 #3 Skrevet 4. juni 2012 Så koselig!! Eneste erfaring jeg har er fra hjemmesykepleien. Det er jo en jobb, men for meg er det så mye mer. Det er tusenvis av enslige, gamle mennesker som dør av kjedsomhet. Ta kontakt med en kirke, forening eller et eldresenter? Da får du sikkert kontakt med noen som ønsker seg en besøksvenn:) Jeg ble så glad av å lese denne tråden!
Gjest test123 Skrevet 4. juni 2012 #4 Skrevet 4. juni 2012 Men selv om jeg gjør det for dem så ønsker jeg helst å prate med en som fortsatt er i stand til å ha en samtale, men kan man spørre om det?
Gjest Fakke Skrevet 4. juni 2012 #5 Skrevet 4. juni 2012 Jeg tror dem som er så dårlige at de ikke kan holde i gang en samtale er på institusjoner, så tror at du blir sendt til dem som er relativt friske men er ensomme:) 1
Gjest santus Skrevet 4. juni 2012 #6 Skrevet 4. juni 2012 Det er derfor du bør oppsøke steder som jeg skrev De aller fleste som drar på for eksempel eldresenter er oppegående. Det finnes så klart unntak, det vet jeg av erfaring. Men du kan jo høre med noen av de som jobber der om de vil tipse deg om noen som ville satt pris på det, og som er "i stand" til å snakke
Gjest Badabing Skrevet 4. juni 2012 #7 Skrevet 4. juni 2012 (endret) Røde Kors har denne typen besøkstjeneste. Bare ta kontakt med nærmeste Røde Kors. Og kan legge til at det da stort sett er hjemmeboende, eldre mennesker som bare er ensomme fordi ektefellen er død eller lignende. De er altså oppegående og i stand til samtale. Endret 4. juni 2012 av Badabing
Påsagløggen Skrevet 4. juni 2012 #8 Skrevet 4. juni 2012 Det r en veldig god ide. JEg har besteforeldre på sykehjem som jeg besøker ofte, men det er i tillegg en eldre dame som har vært venn med mine besteforeldre hele livet. Nå som besteforeldrene mine ikke har mulighet til å besøke henne lenger, begynte jeg så smått å besøke henne. I begynnelsen av medlidenhet, da hun er veldig ensom og har bare meg og sykepleierne. Men etterhvert som jeg besøkte hun, så fant jeg ut at hun er veldig interessant, og er klarere i hodet enn meg (til tross for alderen). Hun har uendelig med historier fra gamledager, og krigen osv. og forteller de med en veldig innlevelse. Hun er vel den eneste personen som jeg "glemmer tiden" med når jeg er på besøk hos hun. Dessverre har jeg ikke hatt så mye tid i det siste pga studier og jobb, og hun bor i en annen by. Men i sommer har jeg tid til å være mere med hun. Poenget mitt er at det kan være veldig givende, og eldre mennekser har enormt med kunnskap og erfaringer som de bare lengter etter å dele med yngre 2
Gjest Badabing Skrevet 4. juni 2012 #10 Skrevet 4. juni 2012 Her er link: http://www.rodekors.no/vart-arbeid/omsorg/sosial-inkludering/besokstjenesten/
Gjest test123 Skrevet 4. juni 2012 #11 Skrevet 4. juni 2012 Men etterhvert som jeg besøkte hun, så fant jeg ut at hun er veldig interessant, og er klarere i hodet enn meg (til tross for alderen). Hun har uendelig med historier fra gamledager, og krigen osv. og forteller de med en veldig innlevelse. Hun er vel den eneste personen som jeg "glemmer tiden" med når jeg er på besøk hos hun. En sånn en ønsker jeg:-)
Gjest test123 Skrevet 4. juni 2012 #12 Skrevet 4. juni 2012 Her er link: http://www.rodekors.no/vart-arbeid/omsorg/sosial-inkludering/besokstjenesten/ Takk, da er det bare å kjøre på.
Påsagløggen Skrevet 4. juni 2012 #13 Skrevet 4. juni 2012 En sånn en ønsker jeg:-) Bare å lete:) De fleste eldre er ressurser, men sees uheldigvis på som byrder 1
Helena83 Skrevet 17. september 2015 #14 Skrevet 17. september 2015 Jeg kunne og tenkt meg å besøke eldre som trenger noen å snakke med ☺
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #16 Skrevet 20. november 2021 Påsagløggen skrev (På 4.6.2012 den 23.38): Poenget mitt er at det kan være veldig givende, og eldre mennekser har enormt med kunnskap og erfaringer som de bare lengter etter å dele med yngre Meget godt poeng, og helt sant. Jobber frivillig med matutkjøring til hjemmeboende eldre, og det er mange eldre som er en berikelse å prate med. Veldig synd at de skal bli en byrde, å stues vekk på et "hjem" uten ressurser- Anonymkode: 84ccd...f3a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #17 Skrevet 14. februar 2022 Her jeg bor kan man ta kontakt med kirken og si at man gjerne vil være frivillig besøksvenn for eldre. De formidler det videre og har alltid noen enslige eldre som tar kontakt med kirken. Anonymkode: 52ccf...249
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå