Gjest showhoe Skrevet 4. juni 2012 #1 Skrevet 4. juni 2012 Hei. Vi skal gifte oss om to år og har derfor goood tid til planlegging og sparing. Vi har begge stor familie (vi inviterer vel totalt 100 til middag) og ingen av oss er interessert i å kutte ned på familiemedlemmer i bryllupet, da begge er vandt til at kusiner og fettere + partnere blir bedt. Dette er jo selvfølgelig den største utgiftsposten i bryllupet, men det er overkommelig da vi ikke skal ha det på et gods, men i et festlokale der vi selv står for dekorering, mat, serviering osv. Med 120 gjester totalt (inklusiv gjester til kaffe) har vi regnet 140 000,- i budsjet. Dette inkluderer da også ringer, kjole, dekorasjoner, blomster osv. (jeg syns altså ikke dette er ille i det hele tatt) Jeg har pratet med et par andre som også skal gifte seg snart, som har valgt små bryllup med 20-30 gjester, grilling i hage osv. Og de gir meg inntrykk av at siden jeg har valgt å ha et stort bryllup (jeg får det bare ikke mindre), så er det negativt. Ja jeg kunne sikkert brukt 140 000 kroner på noe annet, men har lyst å bruke det på dagen hvis jeg skal gifte meg med den jeg elsker, å feire det med hele familien. Er det blitt sånn i vårt samfunn nå, at brudene som vil feire stort, blir sett ned på? Vi har alle forskjellige prioriteringer. Jeg velger å prioritere bryllup fordi jeg har råd til det og ønsker det.
Portvinpiken Skrevet 4. juni 2012 #2 Skrevet 4. juni 2012 Hei. Vi skal gifte oss om to år og har derfor goood tid til planlegging og sparing. Vi har begge stor familie (vi inviterer vel totalt 100 til middag) og ingen av oss er interessert i å kutte ned på familiemedlemmer i bryllupet, da begge er vandt til at kusiner og fettere + partnere blir bedt. Dette er jo selvfølgelig den største utgiftsposten i bryllupet, men det er overkommelig da vi ikke skal ha det på et gods, men i et festlokale der vi selv står for dekorering, mat, serviering osv. Med 120 gjester totalt (inklusiv gjester til kaffe) har vi regnet 140 000,- i budsjet. Dette inkluderer da også ringer, kjole, dekorasjoner, blomster osv. (jeg syns altså ikke dette er ille i det hele tatt) Jeg har pratet med et par andre som også skal gifte seg snart, som har valgt små bryllup med 20-30 gjester, grilling i hage osv. Og de gir meg inntrykk av at siden jeg har valgt å ha et stort bryllup (jeg får det bare ikke mindre), så er det negativt. Ja jeg kunne sikkert brukt 140 000 kroner på noe annet, men har lyst å bruke det på dagen hvis jeg skal gifte meg med den jeg elsker, å feire det med hele familien. Er det blitt sånn i vårt samfunn nå, at brudene som vil feire stort, blir sett ned på? Vi har alle forskjellige prioriteringer. Jeg velger å prioritere bryllup fordi jeg har råd til det og ønsker det. Tror dette kommer an på hva slags omgangskrets man har ser det ut til. Det at noen mener det blir for stor får jo være deres problem vel? Jeg har aldri hørt noe sånt. Folk for feire på den måten de selv ønsker. Ferdig med det :-)
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #3 Skrevet 4. juni 2012 Så lenge det er familie, slekt og nære venner man bruker penger på å invitere reagerer ikke jeg i det hele tatt. Det er mer om man blåser et par hundre tusen på perifere bekjente, eller pynt og dilldall og dueslipping og gudvethvaskagstull jeg synes det blir for dumt. Men jeg sier ikke sånt til folk, altså. Om de vil bruke pengene sine slik, så har ikke jeg noe med å skulle ødelegge gleden for dem, selv om jeg tenker det er tåpelig i mitt stille sinn. Om de etter å ha blåst enorme summer på et slikt bryllup vil jeg ikke høre et knyst om hvordan de sliter med å komme seg inn på boligmarkedet og hvordan de ikke har råd til bil... 1
Portvinpiken Skrevet 4. juni 2012 #4 Skrevet 4. juni 2012 Så lenge det er familie, slekt og nære venner man bruker penger på å invitere reagerer ikke jeg i det hele tatt. Det er mer om man blåser et par hundre tusen på perifere bekjente, eller pynt og dilldall og dueslipping og gudvethvaskagstull jeg synes det blir for dumt. Men jeg sier ikke sånt til folk, altså. Om de vil bruke pengene sine slik, så har ikke jeg noe med å skulle ødelegge gleden for dem, selv om jeg tenker det er tåpelig i mitt stille sinn. Om de etter å ha blåst enorme summer på et slikt bryllup vil jeg ikke høre et knyst om hvordan de sliter med å komme seg inn på boligmarkedet og hvordan de ikke har råd til bil... Nå går du vel ut i fra at alle som gifter seg er unge uten egen bolig enda? Hva med de som har lyst og råd til å bruke 3- 400.000 på et bryllup - går det greit da? ;-) 4
Gjest showhoe Skrevet 4. juni 2012 #6 Skrevet 4. juni 2012 Så lenge det er familie, slekt og nære venner man bruker penger på å invitere reagerer ikke jeg i det hele tatt. Det er mer om man blåser et par hundre tusen på perifere bekjente, eller pynt og dilldall og dueslipping og gudvethvaskagstull jeg synes det blir for dumt. Men jeg sier ikke sånt til folk, altså. Om de vil bruke pengene sine slik, så har ikke jeg noe med å skulle ødelegge gleden for dem, selv om jeg tenker det er tåpelig i mitt stille sinn. Om de etter å ha blåst enorme summer på et slikt bryllup vil jeg ikke høre et knyst om hvordan de sliter med å komme seg inn på boligmarkedet og hvordan de ikke har råd til bil... Jeg er helt enig med deg. Jeg har ikke tenkt å bruke penger på dueslipping og vandrene svaner. Kommer sikkert ikke til å bruke så mye penger på blomster en gang. Utenom middagen, kommer vi til å prioritere ringene og kanskje fotograf, for det er det som skal være med oss videre. Ikke brudekjole til 20000. Jeg driter en lang marsj i om kjolen er kjøpt eller om jeg leier den. SÅ lenge det er drømmekjolen. Og jeg har faktisk allerede funnet den til 1100,- og det er faktisk 5000 under budsjettet hihi 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #7 Skrevet 4. juni 2012 ja, de som har lyst og mulighet kan gjøre det, men jeg er helt enig; da er det ikke lov å klage på at man ikke har egenkapital til bolig feks
Anglofil Skrevet 4. juni 2012 #8 Skrevet 4. juni 2012 Nei, jeg synes ikke det er negativt, jeg ville bare aldri valgt å gjøre det slik selv. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #9 Skrevet 4. juni 2012 Nå går du vel ut i fra at alle som gifter seg er unge uten egen bolig enda? Hva med de som har lyst og råd til å bruke 3- 400.000 på et bryllup - går det greit da? ;-) 3-400.000 kr på et bryllup? vær så god, dummere investering av hundretusenvis av kroner skal du lete lenge etter
Meg88 Skrevet 4. juni 2012 #10 Skrevet 4. juni 2012 Helt flott synes jeg. Klart man vil feire den store dagen med alle som betyr noe for en. Har man stor familie, er det ikke stort å gjøre med det. OT: Synes derimot du er flink hvis du klarer å holde deg til 140.000 på 120 gjester. Vi har satt budsjett på 100.000 og vi blir 60 stk. Men det kommer vel an på hvordan man gjør det c",) Kom gjerne med tips på hvordan dere klarer å holde budsjettet nede:)
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #11 Skrevet 4. juni 2012 Nå går du vel ut i fra at alle som gifter seg er unge uten egen bolig enda? Hva med de som har lyst og råd til å bruke 3- 400.000 på et bryllup - går det greit da? ;-) Nei, det gjelder generellt sett. Om man brenner hundretusener på tøyservietter håndvevd av blinde kinesiske evenukker, så skal man holde pent kjeft om at man ikke har råd til nytt hus/bil/kjøleskap/tannregulering til ungene. Jeg synes det er teit å bruke så mye penger på noe så unødvendig, uansett om man "har råd" eller ikke. Selv om man har råd akkurat nå vil det være langt mer fornuftige ting man kunne spart de pengene til. At man har råd i dag betyr ikke at man kunne hatt god bruk for de pengene til uforutsette økonomiske vanskeligheter i fremtiden. Men det er noe jeg tenker inni meg.
Amens Skrevet 4. juni 2012 #12 Skrevet 4. juni 2012 Jeg synes ikke det er spesilt negativt om man velger å ha ett stort bryllup. Har man stor familie så er det litt vanskelig å unngå om man har lyst på ett vanlig bryllup. Min familie er veldig liten og min samboer ville ikke invitere de onklene og tantene han ikke har sett eller hørt noe fra de siste 10 årene, så da bir vi heldigvis ikke så mange. Jeg har en venninne som kommer fra en stor familie, så der er det vist helt vanlig med bryllup på over 100 gjester. Da blir det ikke på store og dyre hoteller, men på grendehus og slikt med hjemmelaget mat og hjelp fra venner og familie. Vi vurderte og å gjøre det på den måten, men siden vi begge går i full jobb og har mye å gjøre der, så bestemte vi oss for å heller bruke litt mer og finne ett sted som ordner alt fra mat og servitører, til pynt og service. Da ble alt som har med festen å gjøre ordnet med en bestilling.
Athene Skrevet 4. juni 2012 #13 Skrevet 4. juni 2012 Så mange fordommer da... Kan ikke folk bruke pengene på hva de vil? Hvem er det som bestemmer at det er greit å bruke 20-50 000, men ikke 300 - 400 000? Jeg og mannen hadde vært i jobb noen år, satt på delvis nedbetalt bolig, hytte og to nedbetalte biler. Vi ønsket oss en kjempefest med over 100 gjester over to dager, jeg ville ha kjole fra Milano og mange blomster, vi ville at gjestene skulle spise og drikke godt og alt det andre "dillet" som hører med. Vi hadde råd til det, tok ikke opp noen lån, hadde fortsatt mange penger på konto til "uforutsette utgifter" etter at alt var ferdig og det gikk ikke utover noe eller noen. Hva er feil med det? 7
Portvinpiken Skrevet 4. juni 2012 #14 Skrevet 4. juni 2012 (endret) 3-400.000 kr på et bryllup? vær så god, dummere investering av hundretusenvis av kroner skal du lete lenge etter Vet du - en "investering" kan være så mangt for oss forskjellige mennesker :-). Om noen har mer penger enn deg, og om noen ønsker å bruke det annerledes enn deg så begyr ikke det at disse menneskene er dumme (ref. hvis noen gjør en "dum investering impliserer det at menneskene bak ikke er veldig smarte). Hvis du eller andre som mener det er en "dum investering" så foreslår jeg å ta en titt på hva man selv bruker penger på til veldig unødvendig bruk. Ingen skal komme å fortelle meg at ikke alle bruker penger på "unødvendige" ting. Særlig unødvendig i andres øyne. Det jeg vil frem til, er at jeg ikke kan forstå hvordan folk kan bry seg om hva andre mennesker bruker penger på, og ikke minst at en har forskjellige prioriteringer på hva som er viktig og ikke viktig. Jeg presiserer at jeg ikke snakker om folk som kommer i økonomisk uføre av å gjøre noe sånt, og at det ikke går utover noen andre. Så lenge det ikke gjøre det, så er det meg helt uforståelig at folk gidder å mene noe om hva folk bruker pengene på. Blir som denne misunnelsen av at noen kjøper dyr bil og "forstår ikke hvorfor de bruker så mye på en bil, når noe billigere er godt nok". Misunnelse kalles det. For noen er en gedigen sosial sammenkomst, fest og feiring til glede for de som er med (sett bort i fra de som mener det er for stort og "dumt" - de kan like godt holde seg unna ;-), en god investering - mens for andre så er en dyrere bil eller noe annet materialistisk en bedre investering fordi man elsker biler. Jeg har selv opplevd å se døden i hviteøyet pga sykdom, og er glad for at mine egne prioriteringer om hva som er viktig for meg er endret betraktelig. Jeg har det rett og slett bedre :-). Og for meg er investering i opplevelser vel så god investering som håndfaste, materielle gjenstander. Og det er nettopp det jeg mener med ulike prioriteringer og at vi alle har forskjellige forutsetninger og grunner til å velge som vi gjør. Hvorfor det er så vanskelig for noen å akseptere dette, er i mine øyne tegn på manglende evne til å se ting i et litt bredere perspektiv. Endret 4. juni 2012 av Portvinpiken 3
Portvinpiken Skrevet 4. juni 2012 #15 Skrevet 4. juni 2012 Nei, det gjelder generellt sett. Om man brenner hundretusener på tøyservietter håndvevd av blinde kinesiske evenukker, så skal man holde pent kjeft om at man ikke har råd til nytt hus/bil/kjøleskap/tannregulering til ungene. Jeg synes det er teit å bruke så mye penger på noe så unødvendig, uansett om man "har råd" eller ikke. Selv om man har råd akkurat nå vil det være langt mer fornuftige ting man kunne spart de pengene til. At man har råd i dag betyr ikke at man kunne hatt god bruk for de pengene til uforutsette økonomiske vanskeligheter i fremtiden. Men det er noe jeg tenker inni meg. Jeg tror du misforsto mitt innlegg - for poenget mitt var nettopp hvis man har råd, og da kommer det neppe klaging over at man har ikke har råd til andre ting. For de som bruker flere hundre tusen på et bryllup mener jeg. Ellers henviser jeg til innlegget mitt ovenfor hvor jeg prøver å forklare at det er ulike grunner til at vi prioriterer forskjellig, og det synes jeg virkelig er helt greit.
Gjest Adriane Skrevet 4. juni 2012 #16 Skrevet 4. juni 2012 Så mange fordommer da... Kan ikke folk bruke pengene på hva de vil? Hvem er det som bestemmer at det er greit å bruke 20-50 000, men ikke 300 - 400 000? Jeg og mannen hadde vært i jobb noen år, satt på delvis nedbetalt bolig, hytte og to nedbetalte biler. Vi ønsket oss en kjempefest med over 100 gjester over to dager, jeg ville ha kjole fra Milano og mange blomster, vi ville at gjestene skulle spise og drikke godt og alt det andre "dillet" som hører med. Vi hadde råd til det, tok ikke opp noen lån, hadde fortsatt mange penger på konto til "uforutsette utgifter" etter at alt var ferdig og det gikk ikke utover noe eller noen. Hva er feil med det? Det er, etter min mening, absolutt overhodet ikke noe feil med det. Fordi dere hadde råd til det Selv om min kjære og jeg egentlig ønsker oss minst mulig oppstyr, så skal jeg innrømme, at om vi hadde hatt råd til å spandere en "once in a lifetime"-opplevelse på familiene og vennene våre, og fremdeles ha penger til overs - ja, da ville vi faktisk også gjort det! 1
Gjest Adriane Skrevet 4. juni 2012 #17 Skrevet 4. juni 2012 Hei. Vi skal gifte oss om to år og har derfor goood tid til planlegging og sparing. Vi har begge stor familie (vi inviterer vel totalt 100 til middag) og ingen av oss er interessert i å kutte ned på familiemedlemmer i bryllupet, da begge er vandt til at kusiner og fettere + partnere blir bedt. Dette er jo selvfølgelig den største utgiftsposten i bryllupet, men det er overkommelig da vi ikke skal ha det på et gods, men i et festlokale der vi selv står for dekorering, mat, serviering osv. Med 120 gjester totalt (inklusiv gjester til kaffe) har vi regnet 140 000,- i budsjet. Dette inkluderer da også ringer, kjole, dekorasjoner, blomster osv. (jeg syns altså ikke dette er ille i det hele tatt) Jeg har pratet med et par andre som også skal gifte seg snart, som har valgt små bryllup med 20-30 gjester, grilling i hage osv. Og de gir meg inntrykk av at siden jeg har valgt å ha et stort bryllup (jeg får det bare ikke mindre), så er det negativt. Ja jeg kunne sikkert brukt 140 000 kroner på noe annet, men har lyst å bruke det på dagen hvis jeg skal gifte meg med den jeg elsker, å feire det med hele familien. Er det blitt sånn i vårt samfunn nå, at brudene som vil feire stort, blir sett ned på? Vi har alle forskjellige prioriteringer. Jeg velger å prioritere bryllup fordi jeg har råd til det og ønsker det. Jeg syns at så lenge dere har råd til det, og begge ønsker det, så er det bare hyggelig at man lager i stand stort bryllup! Kvinner er dessverre kvinner verst, og de som har valgt små bryllup er kanskje bare misunnelige. Ikke nødvendigvis på det store bryllupet, men at dere har råd til et stort bryllup. Bare blås i dem du! Vi gjør alle det som føles mest riktig for oss selv på denne store dagen - og så lenge dere har råd, ser jeg absolutt ikke noe galt med å smelle til med storfest! :gjeiper: 1
Gjest showhoe Skrevet 4. juni 2012 #18 Skrevet 4. juni 2012 Kom gjerne med tips på hvordan dere klarer å holde budsjettet nede:) takk for det Først og fremt er vi kanskje veldig heldige som har en del resurser å hente fra. Svigermor driver et lokale der vi skal ha det Komis av brudgommen er kokk Svigerfar er busssjåfør i hele europa, og kan derfor ta med seg kvota hver gang han er ute jeg jobber i en butikk der vi selger papirduker, servietter, lys, cateringbakker osv (det får jeg til innkjøpspris) søsteren min giftet seg i høst, og derifra kan jeg låne diverse ting som stoltrekk, brudepikekjole osv. ellers er jeg en veldig flittig ebayer så der er det veldig mye billig å fint å få tak i 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #19 Skrevet 4. juni 2012 det betyr ikke at de ER dumme nei, jeg er allikevel i min fulle rett til å hevde at jeg MENER avgjørelsen om å bruke 400.000 kr er dum. Jada, jeg er misunnelig også, jada, det er klart jeg må være, all kritisk sans er jo egentlig det
Gjest Doh Skrevet 4. juni 2012 #20 Skrevet 4. juni 2012 Synes det høres kjempeflott ut jeg! Vi ba 50 stk, men det var da alle våre venner og familie bedt. Vi har små familier begge to. Synes man skal be de man vil, om det er 100 eller 10 stk så har ikke noen andre no å si på det. Og synes dere er kjempeflinke som klarer å få det så billig, vi brukte 100.000 på 50 gjester. Prøvde å ikke bruke altfor mye, men plutselig har man brukt masse penger. Ser jo ut som om dere klarer det bra da siden dere kjenner litt folk og sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå