Gjest Nenya82 Skrevet 4. juni 2012 #1 Skrevet 4. juni 2012 Har en liten fyr på ca. 1 år som ikke liker å bli børstet.Når er det midt i røyteperioden hans og da får han ekstra mye floker,og da spesielt på magen.Problemet er at han hater å bli børstet på magen,så vanligvis tar jeg bare en kort runde der,men nå må jeg bruke ekstra mye tid der. Noe han absolutt ikke liker,og begynner å bite og vri seg som bare det. Jeg holder kanskje på litt for lenge,for han blir sint og stoler ikke på meg for han skal gjerne bite når jeg bare skal kose med han også. Sist gang han hadde røyteperiode så måtte vi være to om jobben.En holdt katten mens den andre klipte eller børstet bort flokene,men det er jo ikke akkurat optimalt da det tar lang tid før han stoler på oss igjen. Prøver også å gi han godbiter,men hittil har ikke det gjort at han har blitt noe mer innstilt på å la seg bli børstet. Han må jo nesten bli børstet siden han er langhåret og får mye floker akkurat nå. Noen som har noen tips?Ser jo at denne metoden ikke er så veldig bra akkurat.
kattepus89 Skrevet 4. juni 2012 #2 Skrevet 4. juni 2012 Det virker som om tvangen og ubehaget har gjort at han selvfølgelig ikke liker å bli børstet. Hva med å ta det helt med ro og gi deg før han reagerer? F eks kun ett børstedrag og masse ros hvis han ikke reagerte. Så tar du det i små steg? Floker er ubehagelig, men kansje du skulle ta han til vet og gjøre det under anestesi til du har kommet langt nok i børstetreningen til at du forebygger dem selv. så slipper han å få flere ubehagelige opplevelser med børsten
Strange Doll Skrevet 4. juni 2012 #3 Skrevet 4. juni 2012 Når du børster vil jeg anbefale å bruke en furminator børste som får vekk underpelsen, som ofte er den som floker seg. Børst litt om gangen, og vær tålmodig. Om det virkelig ikke går og børste pusen vil jeg anbefale å få han barbert under røyteperioden, for det er virkelig ikke behagelig for pus om den får floker i pelsen sin.
ninuska_ Skrevet 4. juni 2012 #4 Skrevet 4. juni 2012 Hva med å bare la børster være i nærheten av pus mens du gir han godbiter? Ta børster nærmere og nærmere. Gjør dette et par ganger. Så begynn å gre en eller to ganger, og øk dette antallet. Dette gjorde jeg med min pus, og han kommer løpende når børster kommer fram
Gjest Skrevet 4. juni 2012 #5 Skrevet 4. juni 2012 Eller du kan gjøre som jeg gjør hver sommer på langhårspusen min. Rett og slett barberer han ned! Lettere for oss, lettere for han og får en me friskere, letter og raskere pus enn om pelsen er der for å holde han nede!
Gjest Doh Skrevet 4. juni 2012 #6 Skrevet 4. juni 2012 Hva med å bare la børster være i nærheten av pus mens du gir han godbiter? Ta børster nærmere og nærmere. Gjør dette et par ganger. Så begynn å gre en eller to ganger, og øk dette antallet. Dette gjorde jeg med min pus, og han kommer løpende når børster kommer fram Akkurat det samme gjorde jeg og han elsker børsten Det beste er å bli klødd med børsten på kinnet. Kanskje du kan se om han liker det TS? Så kan det brukes som belønning. Det og godbiter
Gjest Nenya82 Skrevet 4. juni 2012 #7 Skrevet 4. juni 2012 Glemte visst helt denne tråden,men i dag har jeg skiftet taktikk. Ingen tvang i dag.Bare børstet han litt mens han lå på sofaen,ga han flere godbiter,roste han og lot han springe vekk når han ville.Fikk til og med ta litt på magen Skal også kjøpe en sånn Furminator tenkte jeg 1
ninuska_ Skrevet 5. juni 2012 #8 Skrevet 5. juni 2012 Akkurat det samme gjorde jeg og han elsker børsten Det beste er å bli klødd med børsten på kinnet. Kanskje du kan se om han liker det TS? Så kan det brukes som belønning. Det og godbiter Min liker det også! Han syns også furminator er bedre enn vanlig. Da maler han og ligger der i evigheter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå